LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Copyright forum berichten?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Astimo
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2011 15:17

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Astimo »

Niet juridisch onderlegd maar wel actief forumgebruiker (en soms admin) heb ik hier natuurlijk wel gedachten over.
Volgens mij mag een (ex-)lid niets eisen over de berichten die hij/zij geplaatst heeft. Stel ik schilder spontaan jouw garagedeur rood. Dan krijg ik ruzie met jou en eis ik dat jij de door mij rood geverfde deur een andere kleur geeft. Iedereen snapt dat dit niet kan. Hoe kan ik het dan in mijn hoofd halen, dat als IK hier een bericht plaats, ik ga eisen dat een ANDER dat verwijdert?
Natuurlijk mag ik wel zelf die garagedeur een andere kleur geven, maar als ik die deur met afbijt bewerk en er blijft iets over dat niet om aan te zien is, mag ik aangeklaagd worden voor vernieling van eigendom. Ik kan je natuurlijk wel verzoeken of je zo vriendelijk wilt zijn om die deur over te schilderen...
En als iemand een foto van jouw orde garagedeur heeft gemaakt, mag ik niet van jou eisen dat jij die foto gaat vernietigen. Waarom zou ik dan wel van jou kunnen eisen dat je de berichten waarin berichten van mij gequote zijn verwijdert?
En op de meeste fora begint een quote met de naam van degene die het oorspronkelijk geschreven heeft, dus er is altijd aan bronvermelding van de quote voldaan.

Just my 2 cents... :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 22037
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Astimo schreef:Stel ik schilder spontaan jouw garagedeur rood. (...)
Natuurlijk mag ik wel zelf die garagedeur een andere kleur geven, (...)
Dat is gewoon inbreuk op het eigendomsrecht van een ander.
Astimo schreef:En op de meeste fora begint een quote met de naam van degene die het oorspronkelijk geschreven heeft, dus er is altijd aan bronvermelding van de quote voldaan.
Als er spraken is van een echt citaat. Maar iedereen begrijpt dat je niet een heel boek online kan plaatsen en dan roepen "maar ik citeer".

Gesloten