brokkel schreef:Even een kleine kanttekening. Als de offerte "Geheel vrijblijvend" is aangeboden (een zin die ik ook gebruik) dan is een offerte altijd aan te passen. Door beide zijdes. De order is dan ook pas geldig na een geldige orderbevestiging.
Dit zorgt dat eventuele wijzigingen niet altijd voor mijn rekening komen en met goed overleg met de klant kom je er dan altijd goed uit.
Over deze uitleg heb ik toch ernstige twijfels.
Het vrijblijvende van de offerte slaat erop dat consument volledige vrijheid heeft om de offerte wel of aan te nemen, maar betekent niet dat de aanbieder nog de vrijheid heeft om later zijn aanbieding aan te passen.
Als de klant een akkoord geeft ( zoals in deze casus) is de aanbieder verplicht om datgene te leveren wat hij "vrijblijvend" heeft aangeboden. Of de aanbieder wel of niet een orderbevestiging stuurt ter controle is in dit kader niet relevant.
brokkel schreef:Even een kleine kanttekening. Als de offerte "Geheel vrijblijvend" is aangeboden (een zin die ik ook gebruik) dan is een offerte altijd aan te passen. Door beide zijdes. De order is dan ook pas geldig na een geldige orderbevestiging.
Dit zorgt dat eventuele wijzigingen niet altijd voor mijn rekening komen en met goed overleg met de klant kom je er dan altijd goed uit.
Over deze uitleg heb ik toch ernstige twijfels.
Het vrijblijvende van de offerte slaat erop dat consument volledige vrijheid heeft om de offerte wel of aan te nemen, maar betekent niet dat de aanbieder nog de vrijheid heeft om later zijn aanbieding aan te passen.
Als de klant een akkoord geeft ( zoals in deze casus) is de aanbieder verplicht om datgene te leveren wat hij "vrijblijvend" heeft aangeboden. Of de aanbieder wel of niet een orderbevestiging stuurt ter controle is in dit kader niet relevant.
Offerte tip 7
Schrap het woord 'vrijblijvend' uit uw gedachten en uit de offerte. Dit woord heeft een puur juridische betekenis en is bedoeld om u in te dekken tegen onbedoelde aanbiedingen van uw kant. Een vrijblijvende offerte kunt u juridische gezien nog herroepen. Zorg ervoor dat uw offerte geen fouten bevatten en dat u vierkant achter uw aanbod staat. Straal bij het schrijven van uw offerte zekerheid uit. bron: http://www.financieel-ondernemen.nl/art ... w-offerte/
Met een beetje Googlen kom je deze betekenis vaker tegen.
Inderdaad jullie hebben gelijk, en mijn twijfels zijn niet terecht.
De aanbieder kan een vrijblijvende offerte nog herzien na acceptatie door de consument.
Reden om nooit meer een vrijblijvende offerte te accepteren.
Als je als leverancier een offerte maakt dan probeer je dit zo zorgvuldig mogelijk te doen. Toch kunnen er omstandigheden ontstaan waardoor je de offerte niet kan nakomen (denk aan het niet meer leverbaar zijn van bepaalde goederen), om te voorkomen dat een klant dan toch blijft eisen dat je volledig volgens offerte levert gebruik je een juridische term om je te beschermen. Als leverancier probeer je natuurlijk altijd volgens je offerte te leveren maar als je niet kan wil je ook geen juridisch gevecht, dan probeer je in overleg met je klant tot een overkomst te komen.
Als ik na acceptatie van een offerte onverhoopt merk dat ik niet geheel conform de offerte kan leveren biedt ik direct een alternatief aan. Accepteert de klant die en ook eventuele andere alternatieven niet dan gaat de verkoop niet door zonder dat hiervoor aan 1 van ons beide kosten zijn verbonden (niet voor hem/haar en niet voor mij). Zou ik het niet vrijblijvend maken dan zou de klant dus (onredelijke) eisen kunnen gaan stellen en zelfs een rechtzaak beginnen waardoor ik mogelijk zelfs failiet zou kunnen gaan (ik zou namelijk echt niet de eerste zijn).
Het belangrijkste is dat je blijft communiceren met je klant, ook al kan je niet leveren wat de klant vraagt. Ik krijg het idee dat het vooral daar aan heeft geschort tussen de klant en leverancier bij dit topic.
Als je als leverancier een offerte maakt dan probeer je dit zo zorgvuldig mogelijk te doen. Toch kunnen er omstandigheden ontstaan waardoor je de offerte niet kan nakomen (denk aan het niet meer leverbaar zijn van bepaalde goederen), om te voorkomen dat een klant dan toch blijft eisen dat je volledig volgens offerte levert gebruik je een juridische term om je te beschermen. Als leverancier probeer je natuurlijk altijd volgens je offerte te leveren maar als je niet kan wil je ook geen juridisch gevecht, dan probeer je in overleg met je klant tot een overkomst te komen.
Als ik na acceptatie van een offerte onverhoopt merk dat ik niet geheel conform de offerte kan leveren biedt ik direct een alternatief aan. Accepteert de klant die en ook eventuele andere alternatieven niet dan gaat de verkoop niet door zonder dat hiervoor aan 1 van ons beide kosten zijn verbonden (niet voor hem/haar en niet voor mij). Zou ik het niet vrijblijvend maken dan zou de klant dus (onredelijke) eisen kunnen gaan stellen en zelfs een rechtzaak beginnen waardoor ik mogelijk zelfs failiet zou kunnen gaan (ik zou namelijk echt niet de eerste zijn).
Het belangrijkste is dat je blijft communiceren met je klant, ook al kan je niet leveren wat de klant vraagt. Ik krijg het idee dat het vooral daar aan heeft geschort tussen de klant en leverancier bij dit topic.
Dit kan wel kloppen, maar "slechte" bedrijven kunnen hier dan misbruik van maken. Ik heb liever dat het bedrijf meer tijd in de voorbereiding steekt, en bijvoorbeeld uitzoekt of producten nog leverbaar zijn, dan dat ik een offerte krijg, die ze na mijn acceptatie nog kunnen aanpassen.
Misschien moet ik de offerte in dat geval dan ook maar vrijblijvend accepteren, zodat als ik onverhoopt niet alles kan betalen, ik de prijs ook nog kan wijzigen...
Een vrijblijvend aanbod kan kort na de aanvaarding worden herroepen. Wordt hier langer mee gewacht dat kan het aanbod niet meer herroepen worden.
@Leo, je kan de offerte ook vrijblijvend accepteren, meestal tot enkele dagen na de orderbevestiging.
@Alfatrion, dat klopt. Stuurt de leverancier geen orderbevestiging en geen melding dat de offerte niet correct is dan kan je als klant je beroepen op het feit dat de leverancier de offerte/order heeft geaccepteerd.
Ik weet niet zeker of dit een geschreven wet is maar ongeschreven staat hiervoor meestal 7 dagen. Als je binnen een week nog niet weet of je kan leveren dan ben je als leverancier slecht bezig. Ikzelf controleer de offerte op leverbaarheid normaal binnen 2 dagen. Zorg wel dat je als klant een bewijs hebt dat de leverancier je order heeft ontvangen.
Het is mij laatst ook weer overkomen, ik bel een offerte na en krijg te horen dat de order al minstens 1 week bij mij had moeten zijn. Order bleek nooit verstuurd te zijn. Aan de andere kant kan deze ook bij een leverancier "kwijt" raken. Dus als je een order uitstuurt bel deze dan ook rustig na zodat je weet dat de leverancier hem ontvangen heeft. Dat voorkomt een hoop ontevredenheid.
@leo Nee, want je hebt bij de wijziging van een order het recht om deze te ontbinden. Dus als een leverancier iets anders levert dan jij hebt besteld zonder jou hiervan op de hoogte te stellen dan kan jij hem in gebreke stellen. Daarom is die orderbevestiging juist weer zo belangrijk. Daarop staan eventuele wijzigingen, controleer die dus ook goed en is het onduidelijk reageer daar dan ook direct op bij de leverancier, denk nooit dat het wel los zal lopen.
En ook de levering van goederen kan wel eens een probleem zijn, een offerte heeft meestal een bepaalde geldigheidsduur, bv 30 dagen. In mijn branche gebeurt het regelmatig dat ik vandaag een product zo uit voorraad kan krijgen en als ik morgen bel het product niet meer kan krijgen. Dat heeft te maken met een cultuurproduct waar de productie altijd beperkt van is. Als een klant de offerte dan na 2 weken pas accepteerd kan het dus gebeuren dat het product is uitverkocht of (in het geval van ver weg) een te lange levertijd heeft. Dan moet ik een alternatief aanbieden.
brokkel schreef:Zorg wel dat je als klant een bewijs hebt dat de leverancier je order heeft ontvangen.
Als de aanvaarding van een aanbod de aanbieder niet bereikt geld deze als niet gedaan en is er dus geen overeenkomst tot stand gekomen. Dat is dus goed advies. Dit bewijs kun je natuurlijk ook op andere manier verkrijgen dan het aangetekend te versturen.
Indien u in uw getekende opdracht refereert aan de offerte en deze opdracht is tevens ondertekend door de aannemer/leverancier dan is de opdracht bindend en kunt u de opdrachtnemer daaraan houden.
Meestal refereert de opdracht aan de offerte.
Indien u in uw getekende opdracht refereert aan de offerte en deze opdracht is tevens ondertekend door de aannemer/leverancier dan is de opdracht bindend en kunt u de opdrachtnemer daaraan houden. Meestal refereert de opdracht aan de offerte.
De vraag was echter: Moet je een offerte na komen?
Met collegiale groet, Maxiem.
Note: ik begon er al aan te twijfelen of je nog wel bestond.
Een offerte en opdracht is één pot nat. Een offerte is een aanbod, dat gedaan is door het bedrijf. Een opdracht is een aanbod, dat gedaan door de klant. Ieder aanbod kan herroepbaar, onherroepbaar of vrijblijvend worden gedaan.
aangezien er van alles niet duidelijk op papier staat lijkt het me zinloos om met die offerte door te gaan
te bewijzen valt er voor niemand wat, dus de leverancier kan zelfs zeggen dat het om paarse tegels ging
geen tijd meer aan besteden en gewoon verder zoeken lijkt me