LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arke mag geen invaliden meer helpen!

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door wiseger »

@geengast

Het gaat hier niet om kosten of extra hulp. Arke verbood andere passagiers om de man te helpen waardoor de gehandicapte man kruipend door het vliegtuig moest, onder het oog van de andere passagiers. De man is daarbij ook nog eens gewond geraakt en heeft daar veel hinder van. Werkelijk te walgelijk voor woorden.

Ongeacht welke regels men hanteerd, dan had men dit maar bij de boarding moeten regelen, maar toen de man zich kruipend door het vliegtuig begaf, dan grijp je in en dan help je die man.

Arke bah bah bah...

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Een hartbrekend verhaal. Getver. Ik had me trouwens niks van die steward aangetrokken en was gewoon gaan helpen hoor.
Sterkte!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

wiseger schreef:Het gaat hier niet om kosten of extra hulp. Arke verbood andere passagiers om de man te helpen waardoor de gehandicapte man kruipend door het vliegtuig moest, onder het oog van de andere passagiers.
Dat slaat ook werkelijk nergens op. Ik durf er haast op te wedden dat als er al een aardige vertraging was dat er dan wel alle hulp mocht zijn omdat ze zo snel als mogelijk wegmoeten of de slottijd moeten halen. Dan mag het ineens zeker wel..
Miepje1 schreef:..Ik had me trouwens niks van die steward aangetrokken en was gewoon gaan helpen hoor. ..
U bent niet de enige die dit schreef en nu wil ik ook zeker niet uw bewering in twijfel trekken maar meer in zijn algemeenheid. Dit is natuurlijk achter de PC altijd wel iets makkelijker gezegd, maarja als de andere passagiers lastig worden en zich ermee gaan bemoeien, zou zo'n vervelende steward die personen ook zomaar uit het vliegtuig kunnen zetten. Dit is dan wel weer later uit te vechten maar het vliegtuig zal dan vertrekken zonder de in opstand komende passagiers en dit hebben velen dan toch wel in het achterhoofd.

Bovendien vind ik het belachelijk dat hij niet in een andere stoel mocht gaan zitten die toch leeg bleven. Dat gebeurt zo vaak bij verschillende luchtvaartmaatschappijen en heb ik zelf ook al meer dan eens gedaan. Het klinkt meer als een verhaal van een steward die zonodig op zijn strepen gaat staan, waarbij niets kon. Ik denk dat die steward eens met een psychiater moet gaan praten over zijn issues.

meela
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 nov 2011 21:18

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door meela »

vol verbazing dit verhaal gelezen.
Ik werk zelf voor een luchtvaartmaaschappij op SPL en dit kan gewoon écht niet.
Wat ik ook niet begrijp is dat deze meneer (notabene !!) een raamplaats krijgt toegewezen; bij een volle vlucht is dat helemaal niet tedoen.

een tip voor de TS; probeer via dit forum mensen op te roepen die opdezelfde vlucht hebben gezeten, sta je misschien nog sterker wat betreft schadevergoeding oid.

Succes !!

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Heeft iemand al contact opgenomen met Arke omtrent dit topic ?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door puma73 »

geengast schreef:
wiseger schreef:Een invalide man vernederen door hem te laten kruipen door een vliegtuig en omstanders verbieden hem te helpen, dat kan je niet afvangen in algemene voorwaarden. Denk dat een klacht bij het Europese Hof van de mensenrechten best succesvol kan zijn.
Ik hoop dat ik me goed uitdruk, want ik bedoel er niets mee, maar.....als NIET gehandicapte wordt je niet geholpen, waarom zou een gehandicapte dan voor dezelfde prijs en hetzelfde ticket WEL geholpen worden? Dat is dan toch discriminatie?

Dat is dan de wettelijkheid. Uiteraard is het menselijk om wél te helpen, maar het gaat nu niet om menselijkheid, maar om een bedrijf aan te klagen. Daar geldt dan maar één regel: iedereen die hetzelfde betaalt, krijgt hetzelfde geboden. Een gehandicapte kan méér krijgen, maar moet dan ook meer betalen. Bijvoorbeeld twee stoelen boeken o.i.d.

Qua menselijkheid denk ik dat er ALLES aan gedaan moet worden om de gehandicapte te helpen, maar uit het standpunt van eerlijkheid en discriminatie zou geen extra hulp inbegrepen moeten zijn.
Wat bebn jij ongelofelijk bot geen gast. Waar slaat in godsnaam deze reactie op.

Er bestaat een wet, genaamd discriminatie gehandicapten. De handelswijze van een maatschappij als arke zou in dit geval genoeg zijn voor een aangifte tegen deze maatschappij vanuit deze wet En ook tegen figuren zoals geen gast kan, indien NAW bekend is aangifte gedaan worden in het kader van deze wet.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door nevermind »

Laat eerst nog eens TS reageren! :wink:

witte angora
Berichten: 31221
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Arke verbood andere passagiers om de man te helpen
En als de vrouw van meneer mee was gegaan, of eventueel een zoon of dochter, zou hen dan ook verboden worden hun man respectievelijk vader te helpen? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

Immers, als familie wél mag helpen, waarom medepassagiers dan niet? En als familie níet mag helpen, sja...

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Tegenwoordig worden al dit soort situaties gefilmed en zo op youtube gepleurd.
Wellicht dat iemand in het vliegtuid de tegenwoordigheid had om dit te filmen ?

Zo''n steward zou bij mijn ook aan het verkeerde adres zijn.......Pl***s knakker

Communicatie ArkeFly
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2012 09:55

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Communicatie ArkeFly »

Geachte mevrouw Leppens,

Wij zijn erg geschrokken van het bericht dat u gisteren op deze website heeft geplaatst. We gaan onmiddellijk onderzoeken wat er gebeurd is en uiteraard is uw verhaal zoals u beschreven heeft onacceptabel. Onze afdeling Klantenservice neemt vandaag telefonisch contact met u op om tot een oplossing te komen.

Met vriendelijke groet,
Hannah de Zoete

Afdeling Communicatie ArkeFly

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Communicatie ArkeFly schreef:Geachte mevrouw Leppens,

Wij zijn erg geschrokken van het bericht dat u gisteren op deze website heeft geplaatst. We gaan onmiddellijk onderzoeken wat er gebeurd is en uiteraard is uw verhaal zoals u beschreven heeft onacceptabel. Onze afdeling Klantenservice neemt vandaag telefonisch contact met u op om tot een oplossing te komen.

Met vriendelijke groet,
Hannah de Zoete

Afdeling Communicatie ArkeFly
Neem aan dat die steward toch wel op non-actief gezet gaat worden voor een
tijdje !?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:
Communicatie ArkeFly schreef:Geachte mevrouw Leppens,

Wij zijn erg geschrokken van het bericht dat u gisteren op deze website heeft geplaatst. We gaan onmiddellijk onderzoeken wat er gebeurd is en uiteraard is uw verhaal zoals u beschreven heeft onacceptabel. Onze afdeling Klantenservice neemt vandaag telefonisch contact met u op om tot een oplossing te komen.

Met vriendelijke groet,
Hannah de Zoete

Afdeling Communicatie ArkeFly
Neem aan dat die steward toch wel op non-actief gezet gaat worden voor een
tijdje !?


Ik wacht maar af, voor ik hier een bericht schrijf.
Zou TS hier met haar eigen naam een account aangemaakt hebben?
Onze afdeling Klantenservice neemt vandaag telefonisch contact met u op om tot een oplossing te komen.

nevermind schreef:Laat eerst nog eens TS reageren! :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:
Arke verbood andere passagiers om de man te helpen
En als de vrouw van meneer mee was gegaan, of eventueel een zoon of dochter, zou hen dan ook verboden worden hun man respectievelijk vader te helpen? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

Immers, als familie wél mag helpen, waarom medepassagiers dan niet? En als familie níet mag helpen, sja...
Ik denk dat familie wel zou mogen helpen, De steward vroeg immers of de man van TS alleen reisde.
Chocomelk schreef:Neem aan dat die steward toch wel op non-actief gezet gaat worden voor een tijdje !?
Ik neem eerder aan dat ook deze steward recht heeft op hoor en wederhoor.
nevermind schreef:Laat eerst nog eens TS reageren! :wink:
Ik ben ook wel erg benieuwd wat het vervolg is op dit verhaal.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:
Chocomelk schreef:Neem aan dat die steward toch wel op non-actief gezet gaat worden voor een tijdje !?
Ik neem eerder aan dat ook deze steward recht heeft op hoor en wederhoor.
Natuurlijk !

Maar ben inderdaad ook benieuwd wat het vervolg is op
dit verhaal.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Linoge »

sabrinaleppens schreef: Eenmaal bij rij 6 aangekomen( half kruipend voor het oog van andere passagiers, vroeg ik hulp om tussen de stoelen door naar het raam te komen maar daar werd geen gehoor aan gegeven!
Hij vloog toch alleen? :shock:

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Jefdus »

Chocomelk schreef:
Emmy75 schreef:
Chocomelk schreef:Neem aan dat die steward toch wel op non-actief gezet gaat worden voor een tijdje !?
Ik neem eerder aan dat ook deze steward recht heeft op hoor en wederhoor.
Natuurlijk !

Maar ben inderdaad ook benieuwd wat het vervolg is op
dit verhaal.
Wat mij betreft is er 80% kans dat er geen vervolg komt, aangezien dit hele verhaal uit de duim gezogen is. Uiteraard met excuses voor de TS als het wel waar is. Persoonlijk kan ik me dat niet voorstellen, maar gezien de reacties van iedereen ben ik daarin blijkbaar een uitzondering...
Laatst gewijzigd door Jefdus op 30 mar 2012 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

troyair
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 15:16

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door troyair »

Jefdus schreef:Wat mij betreft is er 80% kans dat er geen vervolg komt, aangezien dit hele verhaal uit de duim gezogen hebben. Uiteraard met excuses voor de TS als het wel waar is. Persoonlijk kan ik me dat niet voorstellen, maar gezien de reacties van iedereen ben ik daarin blijkbaar een uitzondering...
Nou probeer ik het zo voorzichtig mogelijk uit te drukken, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit verhaal echt " zo erg " is geweest.....
In dat geval is dit dusdanig schrijnend, dat het allang nationaal bekend zou moeten zijn.

Bovendien, als meneer echt een " ervaren reiziger " was, had hij vooraf contact opgenomen met Arkefly en de situatie uitgelegd, en had het waarschijnlijk ook in het ticket moeten staan ( rolstoel aanboord, minder valide passagier ).
Dit is namelijk VERPLICHT.

Sorry, ik heb echt een hoop erge verhalen gehoord en mee gemaakt, maar dit gaat me net iets te ver :?

orakel
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2012 12:34

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door orakel »

Een apart verhaal.....
Maar wel een verhaal met een aantal vraagtekens.

De man reist alleen; niet duidelijk of hij (conform voorwaarden Arkefly) vooraf kenbaar heeft gemaakt dat hij invalide is, alleen reist en assistentie nodig heeft. Volgens de voorwaarden komt er bij tijdige aankondiging iemand die assistentie verleent. In ieder geval is het niet de steward die assistentie dient te verlenen. Dat betekent niet dat hij het recht heeft zo te reageren.

De man is een ervaren reiziger; bij het inchecken had hij al kunnen aangeven dat rij 6 raamplaats niet geschikt is voor een invalide en dat hij graag op rij 1 zou willen zitten. Kan me niet voorstellen dat dit niet zou leiden tot een andere plaats.
Zomaar ergens gaan zitten bij het instappen is lastig; de stoel kan reeds bezet zijn.

Alleen op reis bij een dergelijk belangrijke zakendeal (die een mooi inkomen zou opleveren, levenslang) terwijl iemand weet dat reizen lastiger is vanwege zijn handicap lijkt mij ook niet de slimste oplossing.

Al met al, de steward zal best grof geweest zijn maar voor mijn gevoel rammelt dit verhaal een beetje teveel.

Wat betreft de opmerking van geengast: ik snap zijn punt, hoe beroerd het ook overkomt.
Als voorbeeld, ik ben zelf erg lang maar dat geeft mij nog geen privilege of recht op exit stoelen. Ik moet gewoon betalen en op tijd erbij zijn. Voor een invalide persoon geldt dat hij dit tijdig moet aangeven zodat de airline maatregelen kan nemen (zoals assistentieverlening).
Ik blijf het vreemd vinden dat een invalide man zonder assistentie op rij 6 aan het raam wordt geplaatst; wat mij betreft ligt hier het werkelijke probleem.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door wiseger »

@orakel

Het doet er niet toe of de man alles tijdig kenbaar had gemaakt of niet. De man is door de boarding gekomen, dus de Arke medewerkers hebben hem toegang verleent tot het vliegtuig terwijl hij in een rolstoel zat.

In het vliegtuig onstond pas het probleem toen de man niet zelfstandig rij 6 kon bereiken en de steward weigerde te helpen en stelde dat de man dan zelfstandig maar stoel 6 moest bereiken.

Terwijl de gehandicapte man over de grond kroop, werd andere passagiers , die het allemaal teveel werd, expliciet verboden om te helpen. Kennelijk vond de steward dat een leuk of grappig maar op dat moment raakte de gehandicapte man gewond.

Je kan links spinnen, rechts spinnen maar dit valt niet goed te praten. Dit is gewoon afschuwelijk. Een volwassen, gehandicapte man over de vloer laten kruipen terwijl deze gewond raakt. Heb er geen woorden voor.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Arke mag geen invaliden meer helpen!

Ongelezen bericht door Linoge »

wiseger schreef: Terwijl de gehandicapte man over de grond kroop, werd andere passagiers , die het allemaal teveel werd, expliciet verboden om te helpen. Kennelijk vond de steward dat een leuk of grappig maar op dat moment raakte de gehandicapte man gewond.
Wel raar dat al die andere passagiers daar dan wel naar luisteren, terwijl hier al meedere mensen schrijven dat ze zich "niet zouden laten tegenhouden" om te helpen.

"Terwijl de gehandicapte man over de vloer kroop".

Hartverscheurend!

Je zou er zo een film van kunnen maken. Wat trouwens tegenwoordig al heel snel gebeurt. Gek dat er nu niemand met een mobieltje klaar stond.

Gesloten