Re: Advies doorgaan of stoppen met m'n huidige rij instructeur??
Geplaatst: 15 apr 2012 15:51
Dank je wel witte angora.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Ik denk dat het een verademing zal zijn om met iemand anders te rijden.Zoals Miss Tascha het adviseerde, wil ik dus sowieso proeflessen proberen bij verschillende rijscholen. Zowel Amsterdam en in Naarden/Bussum. Ik ben heel erg benieuwd hoe ik zal rijden met een andere instructeur naast me.
Ik denk wel dat als je rijinstructeur aangeeft dat je nog niet ver genoeg vooruit kijkt dat je dat aan kan nemen. Laat hem jou daar extra opdrachten in geven - kleine (of grote) clusteropdrachten zijn goed om te oefenen.Kirsten80 schreef:Hallo allemaal,
Inmiddels is het alweer 12 jaar geleden dat ik m'n eerste rijles heb gehad. Ik vond toen autorijden echt heel leuk en bedacht me toen niet hoeveel het me zou gaan kosten. Ik had er toen heel veel zin in en ik dacht dat ik het ook wel snel zou halen. Ik reed in Amsterdam. Ik was er vaak, dus het leek toen voor mij de meest logische keus om daar te gaan lessen en rijexamen te doen. Maar na heel veel lessen en 4 x gezakt te zijn kon ik de rijlessen niet meer betalen door m'n studie en andere omstandigheden. Daarnaast was ik het ook helemaal zat en ik nam me voor zodra het financieel beter ging om het weer op te pakken. Helaas heeft dit nog al een heel tijd geduurd, ik was laks, ik schoof het voor uit, ik vond rijden ook niet meer leuk en ik was best onzeker geworden. In die periode moest ik ook in verband met mijn studie 2 keer naar het buitenland, dus ik moest geld opzij leggen voor m'n exchange program en m'n stage. Het kwam er gewoon niet van, waar ik nog steeds spijt van heb.
Maar goed. Ik vond het toch niet fijn om afhankelijk te zijn van openbaar vervoer en/of van andere mensen. Dus ik besloot om het weer op te pakken. Sinds vorig jaar augustus ben ik weer begonnen bij een aardige jongeman, hij is eigen baas. In plaats van Amsterdam, werd het Naarden/Bussum/Eemnes. Hoewel ik hem in het begin, soms iets te bot vond en soms iets te hard. Heb ik hem beter leren kennen en vond ik hem wel een goeie rijinstructeur. Ik nam veel van hem aan en ik weet dat ik door hem veel beter ben gaan rijden en goed gaan kijken. Maar toch, het enige wat bij mij overneemt is faalangst, paniek gedachtes en heel veel zenuwen. Ik ben ze nu wel iets meer de baas, maar toch is het merkbaar dat ik zenuwachtig ben en onzeker. Hierdoor ben ik vaak niet besluitvaardig achter het stuur, wat dus zeer gevaarlijk kan zijn. Mijn rijinstructeur weet dat en hij deed echt zijn uiterst best om mij te helpen hiermee door veel te praten en laten zien dat het niet eng is om te rijden, zolang ik oplet en alles op tijd zie en op tijd naar handel. Maar uiteindelijk ben ik natuurlijk degen die het moet doen. Ik heb echt m'n best gedaan en ik ben wel iets meer m'm zenuwen de baas, maar toch de onzekerheid die ik heb wilt niet helemaal verdwijnen.
Inmiddels zitten we in April en ben ik ongeveer 30 lessen (1 les is 2 uur) verder en m'n portemonnee een stuk lichter. Er hebben lessen tussen gezeten dat het goed ging, dat ik het idee kreeg, hij is tevreden, ik moet zo doorgaan en dan kan ik binnenkort afrijden. Maar helaas wisselde dit ook af met lessen dat het niet goed ging en dat ie me dan zo afkraakte dat ik er onzeker van werd en waardoor ik het gevoel kreeg dat ik de slechtste bestuurder ooit ben. Maar net zo goed, hij me zo de grond intrapte, wist hij me ook een hele goeie peptalk te geven. Hij kan echt de tijd nemen en uitleggen wat ik fout deed, waarom het fout is, waarom het gevaarlijk kan zijn en hoe ik het had moeten doen. De lessen ging dus goed en slecht, helaas heeft hij tot nu toe nog niet echt een indicatie kunnen geven wanneer ik mag afrijden. Hij wilt dat mijn zelf verzekerdheid en besluitvaardigheid optimaal is, zodat tijdens de rij examen, mocht ik zenuwachtig zijn en dat ik alsnog zelfverzekerd en besluitvaardig overkom bij de examinator. Eerlijk, ik ben al niet echt een zelfverzekerd persoon, dus ja, denk dat ik met heel veel lesuren erbij ook niet helemaal zelfverzekerd zal zijn. Ik hoor van iedereen, leren rijden doe je echt wanneer je je rijbewijs hebt.
Vrienden sporen me aan om m'n rijinstructeur the vragen om een rijexamen voor me aan te vragen. Omdat ze vinden dat ik genoeg lesuren heb gehad en dat ik het gewoon rijexamen moet proberen. Sommige vrienden vinden dat ik aan het lijntje wordt gehouden als vast inkomen voor hem. Ik denk daar niet zo over. Betreft het aanvragen van de rijexamen. Helaas durf ik dat niet te vragen aan mijn rijinstructeur, ben bang dat ik hem zal beledigen en eerlijk ik weet niet eens of ik er zelf echt klaar voor ben, aangezien mijn eigen rijinstructeur niet eens vindt dat ik er klaar voor ben.
Ik heb de laatste tijd wel gedacht dat ik er klaar voor was, maar na mijn laatste les, wat dus weer slechter ging was het duidelijk dat m'n rijinstructeur daar niet zo over dacht. Hij vindt dat ik een auto kan besturen, parkeren, hij kan me niet meer zo veel leren. Maar hij vind dat ik niet goed genoeg kijk, niet ver genoeg kijk, dat ik onzeker overkom en dus niet besluitvaardig ben. Zolang ik dat niet onder de knie heb zal ik de examen niet halen. De ene keer zegt hij het rustig en sluit dan af met het komt wel goed. De andere keer zegt ie het op een lompe/botte manier, waardoor ik me nog slechter voel.
Maar hij heeft gelijk, hoewel het beter kijken en besluitvaardig zijn beter gaat, zit ik me af te vragen of het zal helpen als ik naar een andere rijschool ga. Eentje die gespecialiseerd is in mensen die onzeker zijn achter het stuur en faalangst hebben. Misschien dat een soort speciale begeleiding mij wel kan helpen. Ik heb gekeken op internet, maar er is zoveel keus. Ik weet het echt niet meer.
Ik vind het zeer moeilijk om een besluit te nemen om te blijven bij hem of toch naar een ander gaan. Ik heb ook niet echt de indruk meer dat ie me nog wilt als leerling eigenlijk. Hij heeft het druk.
Nu ik mijn ervaringen heb samengevat, kunnen jullie mij je mening geven? Doorgaan met deze rij instructeur? Of stoppen?
Als ik stop, weten jullie misschien een goeie rijschool die weten hoe ze om moeten gaan met leerlingen met faalansgt?
Ik ben zelfs aan het overwegen om weer in Amsterdam te gaan rijden, omdat ik het toch prettiger vond daar. Wat vinden jullie?
Graag hoor ik van jullie!
Alvast bedankt.
Groetjes,
Kirsten
bassie1 schreef:En de ts zien we wel weer terug in de slechste chauffeur van nederland.
bassie1 schreef:En de ts zien we wel weer terug in de slechste chauffeur van nederland.
Dat is waar - mensen met faalangst hebben er erg last van - kan er over meespreken .ciske schreef:bassie1 schreef:En de ts zien we wel weer terug in de slechste chauffeur van nederland.
Wat een onzin, mensen met faalangst zitten daar heel erg mee, leuk dat spotten.
Ik ben klaarwakker en lees en hoor wel eens wat.bassie1 schreef:Droom lekker verder.Jolijn schreef:Iemand als TS zou zo maar iedereen kunnen verbazen in een situatie waarin het er echt op aan komt. Ipv in paniek raken, zoals iedereen zou verwachten, juist koelbloedig en adequaat reageren.
Ieder z'n eigen ervaringen.bassie1 schreef:De fabeljeskrantJolijn schreef:Ik ben klaarwakker en lees en hoor wel eens wat.bassie1 schreef: Jolijn: Iemand als TS zou zo maar iedereen kunnen verbazen in een situatie waarin het er echt op aan komt. Ipv in paniek raken, zoals iedereen zou verwachten, juist koelbloedig en adequaat reageren.
Droom lekker verder.
Maar zie je Bassie gaanoom Wout schreef: De Bassies van deze wereld hebben een bovengemiddelde wagenbeheersing en dat helpt ook tijdens een rijopleiding, dus een rijbewijs is door zo'n Bassie snel behaald. En het gaat nog goed ook. Tot het fout gaat. Want Bassie kan best 100 waar 60 is toegestaan en Bassie zet zijn auto nog wel even vlot voor die andere. Want Bassie beheerst zijn auto. Maar snapt Bassie ook hoe het verkeer werkt? Eh nee, daar is Bassie nooit aan toegekomen, want zijn instructeur was geen toppertje en liet het allemaal maar begaan en bij het CBR is ie er ook doorheen geglipt, zoals wel vaker gebeurt.
Oom Wout wil Bassie liever niet tegenkomen op de weg.
Ja, dat helpt echt als de omstandigheden plotsklaps veranderen, of als je in een onverwachte situatie terecht komt. Dan MOET ze ook en zit er niemand naast haar om haar te redden.witte angora schreef: Volgens haar rijinstructeur rijdt ze goed. Tussen de examens krijgt ze ook nauwelijks lessen meer, want wat moet hij haar nog bijbrengen? Het is alleen de druk van het examen, waardoor ze fouten maakt. Het punt met het examen is: op dat moment MOET ze rijden. Als ze het rijbewijs eenmaal heeft, MAG ze rijden.
Zal deze jonge vrouw, als het haar uiteindelijk lukt om haar rijbewijs te halen, een gevaar op de weg zijn? Ik denk het niet, omdat ze precies weet wat haar grenzen zijn.
Ik denk dat hier (nog) geen zinnig woord over te zeggen valt. Wat zo iemand vaak nodig heeft als ze eenmaal het rijbewijs heeft, is veel kilometers maken en veel rijden. Als ze enigermate onzeker is na het behalen van het rijbewijs en daardoor te weinig rijdt, gaat het terug naar af.witte angora schreef:...Zal deze jonge vrouw, als het haar uiteindelijk lukt om haar rijbewijs te halen, een gevaar op de weg zijn?
Dat zegt mij helemaal niets. Ik zie ze al te geregeld rijden die "ik rij al x jaar schade vrij" ja ammehupsakee het is dat de ander oplet waardoor er geen aanrijding komt. Ik kan toch echt wel een paar keer per jaar de auto in de kreukels rijden waarbij het niet mijn schuld was geweest, maarja ik heb dan niet zo'n zin in het gedoe, gezeur en afhandeling van die schade en wil gewoon door naar de plaats van bestemming.bassie1 schreef:Ik rijdt 26 jaar schade vrij...
Ik ken die rotonde, heb er vlak bij gewoond, heerlijk ding. Juist omdat je zo alert moet zijn. Verkeer scheurt je van links en rechts voorbij, het is gewoon een kwestie van precies weten welke afslag je moet hebben, en op het plein zelf precies de juiste baan volgen om daar exact bij uit te komen. Het beste is dan de linkerbaan te kiezen van de weg waar je heen wil, in de gevallen dat er twee rijstroken zijn. Ondertussen alles goed om je heen in de gaten houden. Maar vooral: niet aarzelen, en snelheid houden, niet bang worden en gaan kruipen, maar wel met je voet in de 'razendsnelle-rem-modus.het Keizer Karelplein in Nijmegen. Ik ken die rotonde en vind het een vervelend ding, maar ook dan moet men het hoofd koel houden en meerijden met het verkeer.
Precies, zeker niet aarzelen en gewoon met de malle molen mee rond en snel heel veel dingen tegelijk doen. Verkeer van rechts niet vergeten. Niet iets voor een angstig iemand of iemand die zich snel van de wijs laat brengen.witte angora schreef:Ik ken die rotonde, heb er vlak bij gewoond, heerlijk ding. Juist omdat je zo alert moet zijn. Verkeer scheurt je van links en rechts voorbij, het is gewoon een kwestie van precies weten welke afslag je moet hebben, en op het plein zelf precies de juiste baan volgen om daar exact bij uit te komen. Het beste is dan de linkerbaan te kiezen van de weg waar je heen wil, in de gevallen dat er twee rijstroken zijn. Ondertussen alles goed om je heen in de gaten houden. Maar vooral: niet aarzelen, en snelheid houden, niet bang worden en gaan kruipen, maar wel met je voet in de 'razendsnelle-rem-modus.
Die ken ik dan weer niet.witte angora schreef: De Rotonde bij Winkelcentrum Dukenburg ...