LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kosten apotheek
-
Re: kosten apotheek
Bedankt Rozemarijntje voor je reactie. Ik heb de verpakking waar precies de prijs op staat (het lagere bedrag). En ik heb nu een overzicht gehad van mijn ziektekostenverzekeraar waarop het hogere bedrag staat. Ik heb dus de precieze prijzen van dat ene medicijn.
De apotheek zei me ook dat het hogere bedrag nu in het systeem staat als ze het opzoeken ofzo, maar als ze een etiket uitdraaien, dat dan de lagere prijs uitgeprint wordt
De apotheek zei me ook dat het hogere bedrag nu in het systeem staat als ze het opzoeken ofzo, maar als ze een etiket uitdraaien, dat dan de lagere prijs uitgeprint wordt
-
Ik adviseer jou, iersmeisje, om de vraag over het prijsverschil, te stellen aan het KNMP via http://www.apotheek.nl/Stel_een_vraag_a ... 10719&rId= .
Meld ook het medicijn, de hoeveelheid, en de verzekeraar.
Zelf kan ik me wel wat voorstellen bij een prijsverschil. Bijvoorbeeld de receptregeltoeslag is afhankelijk van contracten met de zorgverzekeraar. Ook heeft bijv. Achmea vaak een "laagste prijs" afspraak met de apotheek. Dat wil zeggen dat de apotheek de laagst mogelijke prijs aan de zorgverzekeraar berekent. En daar staat tegenover dat de prijs op het doosje misschien voor iedereen hetzelfde is. Het is een heel wonderlijk systeem. Het komt erop neer dat de consument overal buiten staat. Want de apotheek maakt afspraken met de zorgverzekeraar en de consument krijgt te maken met de rekening via de zorgverzekeraar.
Meld ook het medicijn, de hoeveelheid, en de verzekeraar.
Zelf kan ik me wel wat voorstellen bij een prijsverschil. Bijvoorbeeld de receptregeltoeslag is afhankelijk van contracten met de zorgverzekeraar. Ook heeft bijv. Achmea vaak een "laagste prijs" afspraak met de apotheek. Dat wil zeggen dat de apotheek de laagst mogelijke prijs aan de zorgverzekeraar berekent. En daar staat tegenover dat de prijs op het doosje misschien voor iedereen hetzelfde is. Het is een heel wonderlijk systeem. Het komt erop neer dat de consument overal buiten staat. Want de apotheek maakt afspraken met de zorgverzekeraar en de consument krijgt te maken met de rekening via de zorgverzekeraar.
Geen apotheek die ik heb bezocht heeft de verplichte prijslijst voor de zorgprestaties of doet alsof ze die niet hebben. Zorgprestaties zijn bijvoorbeeld verstrekking, uitleg bij 1e verstrekking e.d. zoals door de Nederlandse Zorg Autoriteit vastgesteld. De zorgprijzen zijn vrij en kunnen sinds 1 januari 2012 door de apotheken worden vastgesteld voor niet verzekerde of consument die zelf wil betalen maar prijslijst in de apotheek is verplicht; voor verzekerden kan de zorgverzekeraar afspraken maken met de apotheker over de zorgprijzen/toeslagen voor de apotheker bovenop de basisprijs van het medicijn; deze basisprijzen zijn te vinden op www.medicijnprijzen.nl) .
Naast dit ontbreken van Prijslijsten is het voor mij onduidelijk hoe ik de afspraken van zorgverzekeraars over de zorgvergoedingen voor de apotheek die ik door de hoge verplichte eigenbijdrage toch zelf moet betalen, kan vergelijken bij de verschillende zorgverzekeraars onderling. Op deze manier mag ik alles betalen maar heb ik inderdaad geen enkele invloed en ook geen enkel inzicht in de prijzen. Het is zelfs mogelijk dat ik meer betaal via mijn zorgverzekeraar (die dat weer bij mij declareert immers vanwege het verplichte eigenrisico) dan wanneer ik de kosten rechtstreeks voor eigen rekening neem bij een andere goedkopere apotheek die lagere zorgprestatieprijzen hanteert (als die bestaan waar ik dus geen enkel idee van heb).
Welke politici denken nu dat het hier over marktwerking gaat? Zorgverzekeraars zijn niet eens verplicht hun afspraken met de apotheken te publiceren zodat iedereen daar kennis van kan nemen. En ze doen dat dus ook niet al is er een enkele die wel de maximale vergoeding voor zorgprestaties aan geeft wat dan meteen de ondergrens voor de gecontracteerde apotheek is zodat die het gedachte lagere tarief voor een bepaalde handeling meteen overboord gooit natuurlijk. Wat een gekte allemaal.
En de verzekerde maar denken dat de zorgverzekeraar voor de verzekerde op komt. Dat leidt er toe dat voor een tubetje van met een basisprijs van 2 euro er een zorgtoeslag is van ca 10,50 euro voor de apotheker, ook als er geen woord over gewisseld wordt, want verondersteld wordt dat die apotheker heel goed heeft gekeken of het percentage werkzame stof klopt (ook als tubetje verzegeld is) en of het middel misschien slecht voor u is met al die andere pillen die u al slikt en waarvan uw arts niets weet maar de apotheker wel .
Leve de marktwerking waar rechts Nederland zijn vingers bij aflikt.
Naast dit ontbreken van Prijslijsten is het voor mij onduidelijk hoe ik de afspraken van zorgverzekeraars over de zorgvergoedingen voor de apotheek die ik door de hoge verplichte eigenbijdrage toch zelf moet betalen, kan vergelijken bij de verschillende zorgverzekeraars onderling. Op deze manier mag ik alles betalen maar heb ik inderdaad geen enkele invloed en ook geen enkel inzicht in de prijzen. Het is zelfs mogelijk dat ik meer betaal via mijn zorgverzekeraar (die dat weer bij mij declareert immers vanwege het verplichte eigenrisico) dan wanneer ik de kosten rechtstreeks voor eigen rekening neem bij een andere goedkopere apotheek die lagere zorgprestatieprijzen hanteert (als die bestaan waar ik dus geen enkel idee van heb).
Welke politici denken nu dat het hier over marktwerking gaat? Zorgverzekeraars zijn niet eens verplicht hun afspraken met de apotheken te publiceren zodat iedereen daar kennis van kan nemen. En ze doen dat dus ook niet al is er een enkele die wel de maximale vergoeding voor zorgprestaties aan geeft wat dan meteen de ondergrens voor de gecontracteerde apotheek is zodat die het gedachte lagere tarief voor een bepaalde handeling meteen overboord gooit natuurlijk. Wat een gekte allemaal.
En de verzekerde maar denken dat de zorgverzekeraar voor de verzekerde op komt. Dat leidt er toe dat voor een tubetje van met een basisprijs van 2 euro er een zorgtoeslag is van ca 10,50 euro voor de apotheker, ook als er geen woord over gewisseld wordt, want verondersteld wordt dat die apotheker heel goed heeft gekeken of het percentage werkzame stof klopt (ook als tubetje verzegeld is) en of het middel misschien slecht voor u is met al die andere pillen die u al slikt en waarvan uw arts niets weet maar de apotheker wel .
Leve de marktwerking waar rechts Nederland zijn vingers bij aflikt.
-
De verplichte prijslijst is i.d.d. in geen enkele apotheek aanwezig. De prijzen van de eigen zorgverzekeraar kun je te weten komen door dit aan de apotheek te vragen: zij behoren je een prijslijst te verstrekken van de tarieven die met jouw zorgverzekeraar zijn afgesproken. Zo kun je ook achter de tarieven van andere zorgverzekeraars komen: via kennissen die een andere zorgverzekeraar hebben en dezelfde apotheek. De tarieven liggen overigens altijd dicht bij elkaar. De receptregelvergoeding wijkt hoogstens op een paar dubbeltjes af. Ook kun je je eigen apotheek wijzen op de verplichting van een prijslijst . ( dat heb ik zelf overigens niet durven doen bij mijn iegen apotheek). Je zou er eerst ook gewoon eens naar kunnen vragen. Als blijkt dat die ontbreekt, kun je dit melden bij de NZA 0900-7707070( die de verplichting heeft ingesteld en dus de naleving zou moeten controleren).
Ik vind het er ook niet duidelijker op worden wat de kosten zijn. Op het doosje van de medicijnen staat geen prijs meer en de nieuwe tarieven van de tandarts zijn ook niet transparant. Hoe kan je dan als patient controleren of de declaraties kloppen, laat staan je bewust worden van de kosten?
De vaste kosten stijgen voor de consument, of het nu energie, telefonie of de gezondheidszorg is. Overal gaan de vaste kosten omhoog en worden de rekeningen onduidelijker doordat ze zo versimpeld zijn dat je niet meer kan zien hoe de rekening tot stand is gekomen.
De vaste kosten stijgen voor de consument, of het nu energie, telefonie of de gezondheidszorg is. Overal gaan de vaste kosten omhoog en worden de rekeningen onduidelijker doordat ze zo versimpeld zijn dat je niet meer kan zien hoe de rekening tot stand is gekomen.
Bij mij wel hoor.Op het doosje van de medicijnen staat geen prijs meer
-
Bij mijn eigen APO ook niet meer,pas moest mijn man naar weekend apotheek en daar stond de prijs wel op...
Ik heb ook een patient aan de balie gehad en wij hadden een medicijn afgeleverd met een prijs van rond de 100 euro, dit hebben we ook in rekening gebracht bij zijn verzekering en op zijn lijst van zijn verzekeraar staat een bedrag van rond de 110 euro, dus zo is het makkelijk verdienen voor de verzekeraar
Ik heb de patient geadviseerd om te klagen, want dit zou toch niet mogen
Ook mogen we zover ik begrepen heb geen medicijnprijzen meer vermelden op de etiketjes
En je wil niet weten hoe moeilijk de verzekeraars doen met vergoeden aan de apotheek! Dan leveren we een middel wat niet op hun preferentielijst staat en dan moeten wij uit eigen zak het verschil betalen en dit mogen we blijkbaar niet verrekenen met de patient!
Het is jammer dat de zorg zo weinig transparant is en het zou beter zijn om 1 verzekering te hebben die afhankelijk is van je inkomen, dus iedereen bijvoorbeeld 10% van je inkomen!
En dan heb je ook meteen niet meer te maken met verzekeringen als VGZ die dingen die in de BASIS verzekering zitten niet vergoeden!
Ik heb de patient geadviseerd om te klagen, want dit zou toch niet mogen
Ook mogen we zover ik begrepen heb geen medicijnprijzen meer vermelden op de etiketjes
En je wil niet weten hoe moeilijk de verzekeraars doen met vergoeden aan de apotheek! Dan leveren we een middel wat niet op hun preferentielijst staat en dan moeten wij uit eigen zak het verschil betalen en dit mogen we blijkbaar niet verrekenen met de patient!
Het is jammer dat de zorg zo weinig transparant is en het zou beter zijn om 1 verzekering te hebben die afhankelijk is van je inkomen, dus iedereen bijvoorbeeld 10% van je inkomen!
En dan heb je ook meteen niet meer te maken met verzekeringen als VGZ die dingen die in de BASIS verzekering zitten niet vergoeden!
-
gewoon een vraag?neem aan dat de apotheek het toch wel vergoed krijgt als de arts er medische indicatie bij zet?
ik heb namelijk nu wel een aantal medicatie die echt van een bepaald merk moeten zijn,alleen idd er staat bij op medische indicatie en dat scheelt op 1 medicijn meer als 100 euro,voor een goedkoop merk of HET merk..is een hoop geld,maar je merkt wel degelijk het verschil..
ik moet er wel bij zeggen ,misschien is dat een verschil dat weet ik niet,toen ik de medicijnen voor mijn man ging halen was dat bij een weekend apotheek?weet niet of het dan wel mag?maar toen stond het erop..
snap niet waarom het niet meer mag,mogen de patienten niet op de hoogte gehouden worden wat iets kost?
ik heb namelijk nu wel een aantal medicatie die echt van een bepaald merk moeten zijn,alleen idd er staat bij op medische indicatie en dat scheelt op 1 medicijn meer als 100 euro,voor een goedkoop merk of HET merk..is een hoop geld,maar je merkt wel degelijk het verschil..
ik moet er wel bij zeggen ,misschien is dat een verschil dat weet ik niet,toen ik de medicijnen voor mijn man ging halen was dat bij een weekend apotheek?weet niet of het dan wel mag?maar toen stond het erop..
snap niet waarom het niet meer mag,mogen de patienten niet op de hoogte gehouden worden wat iets kost?
Bij een basisverzekering wordt vaak maar 1 merk vergoed. Als de formulering van het de generieke uitvoering (die volledig vergoed wordt) en die van het duurdere merk hetzelfde is dan is het onmogelijk om verschil te merken.rozemarijntje schreef:gewoon een vraag?neem aan dat de apotheek het toch wel vergoed krijgt als de arts er medische indicatie bij zet?
-
even voor de goede orden,dus u zegt ,dat er geen verschil mag zijn?Als de formulering van het de generieke uitvoering (die volledig vergoed wordt) en die van het duurdere merk hetzelfde is dan is het onmogelijk om verschil te merken
als u het zo bedoeld?
nou ik help u uit de droom want dat is wel degelijk zo.
en ik ben niet de enige er zijn zat mensen die niet tegen een goedkoop of bepaald merk kunnen of beter gezegd het merk doet niets!
als u mij niet gelooft moet u op dit forum even zoeken en vind u genoeg topics over dit onderwerp
yeps ,de apotheek krijgt dat gewoon vergoed, er zijn meer mensen die een medische indicatie hebben , dus wat je niet verdraagd wordt door je arts bepaald wat dan wel kan.gewoon een vraag?neem aan dat de apotheek het toch wel vergoed krijgt als de arts er medische indicatie bij zet?
-
Ja he,dacht ineens,nou dan wordt de apotheek niet vrolijk van mij elke mnd
Bedankt
Bedankt
Ik moet nog een apotheker tegen komen, die iets gratis geeft, of zelf moet bijleggenrozemarijntje schreef:Ja he,dacht ineens,nou dan wordt de apotheek niet vrolijk van mij elke mnd
Bedankt
-
Ja?? Maar omdat er staat dan geven we een ander middel en dat mag niet en wordt dan niet vergoed,zoiets staat er dus ....ik denk ineens???? Nee toch....
rozemarijntje schreef:Ja?? Maar omdat er staat dan geven we een ander middel en dat mag niet en wordt dan niet vergoed,zoiets staat er dus ....ik denk ineens???? Nee toch....
Nee hoor, als jouw huisarts of andere arts er "medische indicatie "op zet moeten ze dat mee geven , wat jouw arts schrijft.
-
Yep gebeurd ook bij aantal middelen...
Helaas ben ik weer een duur persoon
Helaas ben ik weer een duur persoon