LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Helaas is het een dure grap, accu's. Dat ben ik met je eens. Maar ik vrees toch dat je bakzeil haalt bij de leverancier - er is al veel geschreven over die accu's. Ik ga dit jaar ook nieuwe kopen omdat ik de winter ook door wil fietsen. Ik denk maar zo: voor het geld heb je geen nieuwe fiets... Ik kán mij niet eens een nieuwe veroorloven!
Het kost me het grootste deel van mijn spaargeld dit jaar. Voor mij zit een fietsvakantie er niet in hoor.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Helaas is het gewoon een feit dat accu's slechter worden na gebruiken ouderdom.
Het accu pakket in de zon laten liggen kan extra slijtage/schade veroorzaken als het accu pakket daar door erg warm word.

Maar kijk ook naar je telefoon, mp3, laptop noem maar op daar worden de accu's ook slechter van. Elke accu word slechter hoe goed je hem ook behandelt. Maar als je hem op een koele plek bewaard gaat hij het langst mee.
En laat een accu nooit langer als een dag leeg liggen.

Voor wie een compleet accu pakket te duur vind kan ook kiezen voor een ruil accu waar alleen de kapote accu cellen van vervangen zijn.
Of als je zelf handig bent dan kan je ze zelf ook vervangen.
Wat ook helpt als de accu indicatie niet meer klopt de accu een kert helmaal leeg te rijden en weer gelijk op te laden.

Marianne99
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2012 07:09

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Marianne99 »

Feit blijft dat ik dit 2 jaar geleden bij aankoop graag had willen horen, dat was ik er niet aan begonnen.
Als die prijzen van die accu's nou wat lager liggen, dan is het ook niet zo erg. Maar om op een fiets van 2100 euro nou iedere 2 jaar voor €800 euro nieuwe accu's te kopen. Volgens mij prijzen ze de electrische fiets daarmee weer net zo hard uít de markt als dat hij op de markt is gekomen.
Ik dacht overigens dat je een li-ion accu niet kon laten reviseren?

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Marianne99 schreef:Feit blijft dat ik dit 2 jaar geleden bij aankoop graag had willen horen, dat was ik er niet aan begonnen.
Als die prijzen van die accu's nou wat lager liggen, dan is het ook niet zo erg. Maar om op een fiets van 2100 euro nou iedere 2 jaar voor €800 euro nieuwe accu's te kopen. Volgens mij prijzen ze de electrische fiets daarmee weer net zo hard uít de markt als dat hij op de markt is gekomen.
Ik dacht overigens dat je een li-ion accu niet kon laten reviseren?
Li-ion word bijna niet gedaan het is wel mogelijk maar erg lastig.
Maar een Giant twist en go van 2 jaar oud heeft volgens mij toch NI-HM accu's ?

LuudR
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2013 15:57

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door LuudR »

Daar ik zelf beschik over twee in april 2011 aangeschafte Giant Twists wil ik graag mijn ervaringen kwijt.
De door mijn vrouw en mij gebruikte accu's zijn van het type Li ion 26v 9Ah en zijn wisselend over beide fietsen gebruikt .
De totaal gereden afstand over de afgelopen 21 mnd is voor de twee fietsen tesamen bij benadering zo'n
11000 km geweest of wel zo'n 2750 km per accu.
Exact is het niet meer te zeggen omdat er nog weleens problemen geweest zijn met de RIDE CONTROL.
Op deze RIDE CONTROL zijn 3 standen mogelijk n.l Sport , Normaal of Eco.
Door ons is altijd de Eco stand gebruikt en slechts zeer incidenteel de Normaal stand.
Door ons is altijd snel opgeschakeld van ( 3 ) naar de hoogste versnelling ( 8 ).
Op de meeste ritten werd toch wel een gemiddelde snelheid van zo'n 20 km p/uur gehaald.
Uit diverse tests bleek al snel dat de actieradius altijd op zo'n 65 km per accu uitkwam, dit is dus een totaal van 130 km per fiets.
Bij koud weer was het een tikkeltje minder maar altijd nog zo'n 60km per accu.
De accu's werden alleen opgeladen als ze volledig leeg waren maar altijd zo spoedig mogelijk.
Nu moet ik voor het eerst in 21 mnd constateren dat ze alle 4 toch behoorlijk veel sneller leeg zijn.
Ik ben dus erg benieuwd hoe e.e.a zich verder ontwikkeld en hoop binnenkort bij wat betere temperaturen een nieuwe inschatting te kunnen maken van de huidige actieradius .
Verder zijn we redelijk tevreden over beide fietsen en de verleende service.
Laatst gewijzigd door LuudR op 13 jan 2013 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Kan je zien hoe hard die accu's achteruit gaan, je red vaak nog niet eens de garantietermijn...
Het is hetzelfde bij de scooters. Alleen accu's van 4 ruggen gaan langer mee, maja wie doet dat? Heb wel eens wat mensen gesproken vorige jaar hadden ze een nieuw e-fiets gekocht van bekend merk, het was helemaal " geweldig hoer ver ze wel niet konden op een accu ", nu 1 jaar later... :roll:

Bij de scooters met loodaccu's/lithium accu's gebeurt ook vaak dat ze niet verkocht worden, dan staan ze zo lang op opslag zonder geladen te worden, resultaat je kan alle accupakketten gaan vervangen = weg winst

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door oo4load »

Natuurlijk zijn ze nu sneller leeg, een Lithium type accu verliest bij deze kou ruim 30% van zijn capaciteit vergeleken met een graad of 20. Het is niet zo dramatisch als bij loodaccu's, maar nog steeds heel vervelend.

Verder worden moet je li ion accus NOOIT helemaal leeg rijden en dan weer naar 100% opladen. Een snellere manier om dat type accu te slopen is er niet. Er zijn een aantal dingen die de levensduur van een Li Ion accu negatief beinvloeden:

-helemaal 100% vol laden, stop liever bij 80 of 90%.
-helemaal leeg rijden, ga laden bij 20 of 30%.
-Lekker warm bewaren, liever koud bewaren in de koelkast of diepvries dan bij 20graden. Nog warmer is erg schadelijk.
-Volgeladen opbergen, slechter kan echt niet!!! Als je ze opbergt ONTlaad ze dan tot 60%.

De manier waarop de meeste mensen deze accus behandelen is het echt het allrslechtste wat je ermee kan doen. Dan sterven ze namelijk veel sneller af en weet je zeker dat je na 3 jaar aan nieuwe accus toe bent.

LuudR
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2013 15:57

Re: Accu van Giant Twist Go presteert veel slechter dan beloofd

Ongelezen bericht door LuudR »

oo4load schreef: Verder worden moet je li ion accus NOOIT helemaal leeg rijden en dan weer naar 100% opladen. Een snellere manier om dat type accu te slopen is er niet. Er zijn een aantal dingen die de levensduur van een Li Ion accu negatief beinvloeden:

-helemaal 100% vol laden, stop liever bij 80 of 90%.
-helemaal leeg rijden, ga laden bij 20 of 30%.
Informatie om eens even wat meer in te verdiepen.

De vraag die dan vervolgens opkomt is waarom niemand de juiste informatie over het gebruik van deze accu's heeft verstrekt .
Praktisch gezien zorgt deze wetenschap ook nogal voor de nodige problemen :

Bij het leegrijden is bij een goedwerkende RIDE CONTROL misschien nog wel in te schatten wanneer men op moet laden.
De RIDE CONTROL is echter volledig onbetrouwbaar betreffende de getoonde accu waarden.

Voor het stoppen tijdens het laden wordt dit nog veel ingewikkelder en nog minder betrouwbaar .
Op de oplader is geen enkel waarde meetpunt zichtbaar.

Als de fabrikant de actieradius aangeeft in een tabel mag je er toch vanuit gaan dat deze informatie redelijk betrouwbaar is .
Ik moet zeggen dat deze cijfers praktisch gezien precies klopten , dit was dan niet het geval geweest als de accu's volgens Uw aanbeveling waren geladen.
Bovendien werd er in de gebruiksaanwijzing van de accu's en door de verkoper aangeraden om in ieder geval de eerste 4 keer de accu's volledig te laden en te ontladen .

In Uw verhaal mis ik dan toch al bij voorbaat zo'n 40% en dat betekent ook minder actieradius.

Er blijven voor mij dan 2 mogelijkheden over :

1 . Uw verhaal klopt niet .

2 . Uw verhaal klopt wel maar bij Giant en de verkoper ontbreekt het bewust/onbewust aan het geven van goede voorlichting over het gebruik van de accu's .

Voor een leek op z'n minst erg verwarrend hoe met de accu's om te gaan omdat gedurende zo'n 21 mnd de cijfers wel leken te kloppen.

Gesloten