Om te beginnen is kanker een verzamelnaam voor 1000-en verschillende soorten ziekten. Het enige gemeenschappelijke is dat ze ongeremd verkeerde cellen aanmaken. De oorzaak en behandeling is alleen voor elk type verschillend. Daarom is er geen "één" medicijn te bedenken.
Chocomelk schreef:ciske schreef:
Hoezo sommigen mensen hebben niks te verliezen? Elk leven is er 1.
Nee hebben ze al, en ja kunnen ze mischien krijgen.
Stel je voor zeg dat het medicijn helpt, zou toch super geweldig zijn !
zeker. en dat gebeurt ook. Je krijgt een "potentieel" medicijn tegen kanker eerder getest, zonder de bijeffecten te weten, op mensen dan bv een medicijn tegen ingegroeide teennagels.
Er is alleen een maar: anti-kanker medicijnen werken over het algemeen het best in het beginstadium. Vaak wordt de kanker eerst met chemo etc. aangepakt en wordt pas op het laatst die "test"-medicijnen geprobeerd. Met het idee, Nee heb je, ja kan je krijgen.
Maar de kanker heeft zich door die voorgaande behandelingen vaak al deels resistent gemaakt, bovendien is de patient vaak ook erg verzwakt. Waardoor de slagingskans kleiner is.
De oplossing zou zijn een groep patienten direct met de "test"-medicijn te behandelen. Maar wat zou jij willen als patient? Je kan kiezen tussen de bestaande medicijnen met bewezen slagingskans of een onbekend test-medicijn? Dan denk ik dat ik het wel zou weten...
Het grote probleem is dat de huidige modellen (computer, maar vooral ratten/muizen) nog niet voldoende zijn om medicijnen terug te kunnen vertalen naar werking in de mens. Daarvoor is de natuur nog te complex voor ons.
thesaint schreef:rozemarijntje schreef:@ciske
Mijn inziens zou het sneller moeten kunnen. Sommige mensen hebben niets te verliezen. Je zou dan toch zeggen laat die behandeling van die studente toepassen op die mensen? Maar dan moeten we weer 10 tot 15 jaar wachten.
Al dit soort "succes"-verhalen zitten echt nog in een heel prematuur stadium. Een rat zit iets simpeler in elkaar dan de mens. Het klinkt vaak heel simpel, maar dat is het niet. Zodra een arts denkt dat er potentie in zit gebeurt het ook echt wel snel. Maar bepalen van doseringen, methode etc. is niet iets wat je in 2 dagen doet.