Pagina 2 van 2
Re: De E-bike Aspiro Hybrid van Giant is een grote ramp.
Geplaatst: 28 jul 2012 22:59
door mph1969
Ik werk nu al een paar jaar(26) in de fietsenwereld en heb ook ervaringen met e-bikes met storingen.De klacht van de Giant is een bekende klacht en heeft te maken met de driver die ingebouwd is in de bagage drager .Dit is een klusje van hooguit 20 minuten . Het verhaal over het afhandelen van de klacht heb ik met stijgende verbazing gelezen .Ik lees echt een hele hoop onzin .Ten eerste is de dealer de persoon die het probleem moet oplossen( een goeie dealer is op de hoogte van het driver "probleem"). ten tweede is er nergens een leverancier in deze branche die reageert op particulieren die brieven of mails sturen ,je word nml altijd weer door verwezen naar de dealer .Op het moment dat je met een klacht belt naar Giant word je altijd keurig geholpen . Ik heb toevallig 2 weken geleden een Giant e-bike laten ophalen door Giant waar wij niet uit kwamen , en afgelopen vrijdag hebben wij gewoon een nieuwe fiets gekregen voor de klant ,zonder gezeur en problemen .Ook hebben wij een keer de fiets gewoon gerediteerd gekregen toen bleek dat de klant hem echt niet meer terug wilde .Ik denk persoonlijk dat je meer bij je dealer moet neerleggen dan bij Giant .Ik twijfel nml aan het verhaal van de dealer over hoe Giant heeft gereageerd .
Re: De E-bike Aspiro Hybrid van Giant is een grote ramp.
Geplaatst: 28 jul 2012 23:18
door mph1969
Ik ben nog wat vergeten ,de Aspiro is helemaal niet uit het programma gehaald maar gewoon uitverkocht voor dit seizoen .Als ze de Aspiro vanwege technische mankementen uit het programma zouden halen dan moeten ze alle electrische fietsen van giant er uit halen aangezien alle giant twisten de zelfde type motor ,driver en accu hebben. De ene heeft alleen een 26 volt accu en de andere een 36 volt.Over de actieradius kan je lang discussiƫren 70 km is haalbaar met een Aspiro mits de omstandigheden meewerken ( en de fiets moet technisch in orde zijn ,wat bij deze fiets niet het geval is ) Volgens Fiat loopt mijn nieuwe auto ook 1 op 35 ,nou mooi niet 1 op 28 is het hoogst haalbare .actieradius is van veel dingen afhankelijk ,zoals gewicht van de berijder , gekozen ondersteunende vorm , gekozen versnelling( optrekken in de eerste versnelling en dan op schakelen zoals bij een auto is bevorderend)soort wegdek , temperatuur , vochtig weer en bandenspanning is heel belangrijk als je banden 10% te zacht zijn heb je 20% minder actieradius ,dat is bij 70 km dus 14 kilometer minder .Tip ... koop bij de fietsenmaker ventielen met een terugslagklepje en ventieldoppen met een kleurcodering .Banden op spanning is groen ,banden bijpompen is geel ,en veel te zacht is rood (iedere Batavus dealer zou ze in huis moeten hebben)
Re: De E-bike Aspiro Hybrid van Giant is een grote ramp.
Geplaatst: 28 jul 2012 23:18
door dick45
Waarom duurt het dan 2 maal 5 weken voor ik de fiets terug krijg, mijn auto is altijd dezelfde dag gereed.
Het minste wat Giant kan doen wanneer ik ze een aangetekende brief stuur daarop reageren, vertel me gewoon wat er aan de hand is, zwijgen is wel het zwakste wat je kan doen, voor mij nooit geen Giant meer, dat ligt niet aan de fiets maar aan de mentaliteit van Giant hoe ze met klanten omgaan.
Het is in iedere branch hetzelfde, voor het kopen ben je koning, daarna niet meer zuren.
Zo, weer een zooitje onzin volgens de groothandelaren, ben je niet in staat service te verlenen, zoek dan een andere baan.
Re: De E-bike Aspiro Hybrid van Giant is een grote ramp.
Geplaatst: 28 jul 2012 23:28
door dick45
Ik ben ook nog wat vergeten, het is inderdaad allemaal waar wat u in de laatste reactie aangeeft, het is alleen jammer dat ze dit pas vertellen na de aankoop, voor de aankoop hebben ze een heel ander verhaal.
Ik weet ook wel dat die 70 km. te halen zijn met wind in de rug en bergafwaarts, maar Nederland is vlak en het waait er altijd, ik heb een pomp met drukmeter, schakelen is me ook niet vreemd.
Ik sta wederom versteld van de verkooppraatjes voor de koop, de service na de koop.
Nog een tip, mijn dealer had nog 2 aspiro's staan,mocht u erom verlegen zitten, ik kan u het adres geven.
Re: De E-bike Aspiro Hybrid van Giant is een grote ramp.
Geplaatst: 29 jul 2012 12:14
door roos79
De mijne was ook niet dit model
Re: De E-bike Aspiro Hybrid van Giant is een grote ramp.
Geplaatst: 29 jul 2012 12:21
door Miepje1
Tegenwicht: ik heb een 5 jaar oude Giant Twist. Ik doe nog steeds 35-40 km per accu. Hij rijdt altijd soepel en ik heb nooit storingen. Het kan dus wel....
Re: De E-bike Aspiro Hybrid van Giant is een grote ramp.
Geplaatst: 29 jul 2012 23:39
door mph1969
Uiteraard is het van Giant niet netjes om niet te reageren ,maar ik weet ook hoe het er aan toe gaat in een groot bedrijf .Wij zijn een bedrijf van 1200m2 met 12 vaste medewerkers .Alleen ik krijg per dag gemiddeld 50 emails ,wij hebben 4 verschillende email adressen voor verschillende afdelingen dat is dus een gemiddelde van 200 mails per dag .Tel daar boven op de normale post en u begrijpt dat er bij ons ook wel eens een maill of brief niet beantwoord word omdat hij er tussen schiet .Begrijp me goed ik verdedig Giant niet ,maar ik vind dat er soms erg kort door de bocht word gegaan met veroordelen .Nogmaals over de 2x 5 weken ,ik denk dat je dit toch ook voor een gedeelte bij de dealer moet neerleggen .Wie zegt dat als u in week 15 uw fiets afgeeft aan de dealer dat hij hem niet uit laksigheid of vergeetachtigheid pas in week 17 laat ophalen . Het verhaal van voor en na de aankoop een ander verhaal moet u toch echt bij de dealer neerleggen ,onze personeelsleden worden getraind in de juiste informatie geven ,wij geven liever een zo negatief mogelijke actieradius zodat het in de praktijk alleen maar meevalt .Het verhaal wat ik eerder aangaf over de diverse omstandigheden zit standaard in ons verkoop gesprek .Ons credo is nml "een fiets verkopen kan iedereen , het is de kunst de klant te behouden voor je bedrijf" .Liever geen verkoop dan achteraf een hoop gezeur.En als de dealer het echt zo erg vond allemaal dan had hij gewoon zelf een andere fiets moeten leveren en het achteraf moeten uitvechten met Giant ,ook dat is een vorm van goeie service >
Re: De E-bike Aspiro Hybrid van Giant is een grote ramp.
Geplaatst: 30 jul 2012 20:20
door dick45
Ja, had ik dit allemaal vooruit geweten dan was ik nu klant bij u geweest, toch ben ik best tevreden met de afloop, ik kom weer moe thuis na het fietsen.
Nog een vraag aan u als deskundige, het laatste jaar is men zo geschrokken van het stijgende aantal ongevallen met de fiets, het zijn vooral de oudere mensen.
Wanneer ik dan een foto zie in de krant dan ligt er 9 van de 10 keer een fiets met een accu achterop, bent u het met me eens dat oudere mensen die van de ene op de andere dag op een E-bike stappen levensgevaarlijk zijn in het verkeer maar vooral voor zichzelf.
De fiets van mijn vrouw heeft n.l. de gewoonte om bij stilstand er van door te gaan als men even het pedaal aanraakt, als je voor een oversteek staat te wachten is dat niet ongevaarlijk, we hebben nu 5 weken een sparta te leen gehad, die deed zoiets absoluut niet.
Mijn vraag is: voor ieder voertuig met aandrijving wat aan het verkeer meedoet in Nederland moet eerst gekeurd worden op veiligheid voor het de weg op mag, telt dit ook voor een E-bike?
Re: De E-bike Aspiro Hybrid van Giant is een grote ramp.
Geplaatst: 30 jul 2012 22:06
door mph1969
Uiteraard worden ook e-bikes gekeurd .De redenen dat er verhoudingsgewijs meer ongelukken gebeuren met e-bikes zijn volgens mij ten eerste dat de oudere gebruiker niet beseft dat ze met de zelfde inspanning nu 2 keer zo snel fietsen en met een te hoge snelheid op bochten of verkeerslichten aankomen .De tweede reden is volgens mij dat het overige verkeer verkeerd inschat hoe snel die oudere heer of mevrouw bij hun is met o.a oversteken en dus ook de snelheid van naderen verkeerd inschat .De andere vraag die u stelde heeft te maken met het type sensor wat in de fiets gemonteerd is .Er zijn fietsen met een torsie sensor en er zijn er met een rotatie sensor .Bij de torsie sensor registreerd deze de pedaaldruk en geeft daar een paar procent bij naar gelang de instelling (eco,normaal of sport ) de giant heeft ook zo'n sensor en begint dus te trekken of te duwen op het moment dat er druk op de pedaal word uitgeoefend(laat het pedaal naar beneden hangen met de voet erop en er gebeurt niets)de Sparta ion heeft ook een torsie sensor maar heeft een soort traction control die begint pas met ondersteunen bij 2 km per uur .Als u daar bij stilstand druk op de pedaal zet geeft het display na een tijdje een E melding (een storing in de sensor)hij denkt nml dat u wegfietst maar er gebeurt niets .De rotatie sensor ( o.a in de sparta emotion en de gazelle pure en plus serie)ondersteund op snelheid ,hoe sneller de pedaal slag hoe meer hij helpt .Torsie sensor heeft een voorkeur bij heuvelachtig gebied ,want als je heuvel op fietst (of tegenwind) zal je pedaal omwenteling minder zijn dus zal de rotatie sensor minder ondersteunen terwijl de torsie sensor meer ondersteunt om dat je zwaarder duwt op de pedaal .U ziet het is niet zomaar 1,2,3 een fiets kopen .De meestgestelde vraag bij ons is "wat is de beste electrische fiets?" ons standaard antwoord is altijd "geen idee! "omdat bij elk persoon een andere fiets de beste is voor deze specifieke klant.Voor de 1 zal dat de Giant zijn terwijl voor een ander de Gazelle de beste fiets is en voor weer een andere de Sparta of Batavus .