Pagina 2 van 2

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Geplaatst: 08 jun 2012 15:39
door Leo The Emperor
@Emmy
Ik heb bij verschillende bedrijven wel vaker van dit soort dingen gehoord, het is niet zo ongebruikelijk als het misschien overkomt. Hetzelfde gebeurt ook vaak als een personeelslid bij een vereniging zit die iets met oud papier kan of bijvoorbeeld lege tonercartridges. Bij een groot bedrijf waar ik in het verleden werkte, werd dit door directie gewoon toegestaan. Zij waren allang blij goedkoop van de rotzooi af te zijn. Bedrijfsmatig afval produceren is ook duur
Ben wel mee eens dat de grootte van de afvalstroom van belang is.

Verkoop van oude metalen kan bij sommige bedrijven om duizenden euro's per maand gaan. Als het een installatiebedrijf is waarbij ook boilers met koperen ketels en of koperen geleidingstrips op de afvalhoop eindigen kan het aardig oplopen. Met veel printers op kantoor kan ook de besparing door hergebruik van tonercartridges behoorlijk in de papieren lopen.

Als het een klein bedrijfje is en het gaat om een paar tientjes oud ijzer per maand, dan ligt het inderdaad wat makkelijker, maar ik heb hier het gevoel dat het toch over wat grotere bedragen gaat.

Enfin , in ieder geval vind ik , zoals eerder beschreven, dat het niet alleen bij 2 monteurs hoeft te belanden, maar dat het de gehele afdeling ten goede dient te komen.

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Geplaatst: 08 jun 2012 17:54
door Emmy75
Leo,

Misschien zijn er wel maar 2 monteurs, TS sprak vrij algemeen. De directie kan ook 1 persoon zijn of een echtpaar bij een kleiner bedrijf. Ook bij kleine bedrijfjes wordt op de werkvloer al snel over de directie gesproken en dit is niet verkeerd bedoeld. maar dit even terzijde. Ik ben het er wel mee eens dat het de hele afdeling ten goede moet komen, mits zij met zijn allen bereid zijn om elk een steentje bij te dragen. Als die 2 al het werk doen, heb ik er geen moeite mee dat het naar die 2 gaat.

Natuurlijk begrijp ik dat het bij bepaalde soort bedrijven om grote bedragen en soms hele grote bedragen kan gaan. Persoonlijk heb ik juist niet de indruk dat het om duizenden per maand gaat.

Bij toners bij grotere bedrijven loopt het ook aardig in de papieren, maar dat is een bepaalde keuze die een bedrijf maakt. Ik heb gewerkt bij een groot bedrijf met duizenden werknemers en meerdere vestigingen. Toch mocht op de vestiging waar ik werkte iemand zelf de toners inzamelen, inleveren ed ten goede van de vereniging waar hij bijzat. Hij kon het net zo makkelijk in eigen zak steken maar goed. Toch is het een keuze die het bedrijf gemaakt heeft. Dit afval afvoeren kost het bedrijf heel veel geld. Een logistiek systeem opzetten om alle vestigingen geregeld te krijgen en medewerkers ermee bezig te laten wezen kost ook veel geld en levert relatief gezien te weinig op. Zo waren ze de spullenboel gratis kwijt en hadden er geen omkijken naar.

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Geplaatst: 09 jun 2012 10:24
door Leo The Emperor
Enfin, ik constateer dat we het niet helemaal eens zijn, en dat is verder natuurlijk ook prima.
Toch is het een keuze die het bedrijf gemaakt heeft. Dit afval afvoeren kost het bedrijf heel veel geld. Een logistiek systeem opzetten om alle vestigingen geregeld te krijgen en medewerkers ermee bezig te laten wezen kost ook veel geld en levert relatief gezien te weinig op
Is niet echt on topic, maar ruil-tonercartridges gebruiken kan een aardige besparing opleveren bij de wat grotere bedrijven. Ze worden opgehaald als de nieuwe toners worden gebracht. En ja, ze moeten door de medewerkers wel op 1 centrale plaats worden gedeponeerd.

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Geplaatst: 09 jun 2012 11:13
door Emmy75
Niet helemaal maar ook weer niet helemaal niet :wink: Maar verder geeft het ook niet.

Toner is dan weliswaar een beetje off topic omdat het topic over ijzer ging, desalniettemin is de vergelijking goed door te trekken. Wat betreft deze toners en het bedrijf waar ik werkte, is wellicht wel nog van belang dat dit bedrijf enkel originele toners gebruikte en geen navul of namaak die omgewisseld konden worden. Het betrof namelijk een ICT bedrijf welke klanten vooral adviseerde originele toners te gebruiken in de printers. De engineers die printerstoringen bij klanten verhielpen kwamen maar al te vaak tegen dat een navul of namaaktoner het begeven had in de printer met alle troep vandien.

Ook praten we hier over heel andere tijden, de ontwikkeling in deze markt gaat rap. Kleuren laserprinters begonnen langzaam steeds meer te komen en waren toen nog erg duur. Een printer afschrijven omdat er een neptoner inzat welke kapot ging was niet echt een optie. Navul en namaaktoners stonden toen echt nog in de kinderschoenen zeg maar babyschoentjes en gingen heel vaak stuk in een printer en er waren nog niet echt bedrijven die zich bezig hielden met leveren en ophalen ervan. Tevens waren dit jaren van hoogconjunctuur zo ongeveer. Dus onze directie vond het allang prima omdat ze anders op de afvalhoop gingen.

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Geplaatst: 09 jun 2012 11:32
door bprosman
//Nogofftopicer..... tegenwoordig besteedt je ook dat allemaal uit. De printerfabrikant zet printers neer, voorziet ze van papier, toner etc. , ook voor de afvoer en je rekent gewoon per afdruk af.

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Geplaatst: 09 jun 2012 11:52
door Leo The Emperor
bprosman schreef://Nogofftopicer..... tegenwoordig besteedt je ook dat allemaal uit. De printerfabrikant zet printers neer, voorziet ze van papier, toner etc. , ook voor de afvoer en je rekent gewoon per afdruk af.
Klopt helemaal en ze hervullen de toners gewoon. Als je niet in staat bent om de lege toners terug te geven, betaal je gewoon meer per afdruk.

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Geplaatst: 09 jun 2012 12:00
door Emmy75
bprosman schreef://Nogofftopicer..... tegenwoordig besteedt je ook dat allemaal uit. De printerfabrikant zet printers neer, voorziet ze van papier, toner etc. , ook voor de afvoer en je rekent gewoon per afdruk af.
Klopt ook dat komt voor en is mij niet vreemd hoor, zolang ben ik er nu ook weer niet uit. Wat men wel nog veel zag een jaar of 2 geleden is dat dit veel gebeurd bij de grotere bedrijven of de printers die grote volumes draaien. Hoewel het toen wel meer in opkomst was. In het mkb komt dit al minder voor en ook iets grotere bedrijven hebben vaak nog kleinere persoonlijke of afdelingsprintertjes. De printers zelf kosten lang zoveel niet meer, ook de instap kleurenlasers zijn stukken goedkoper geworden en als het ding het onverhoopt begeeft binnen een jaar of 2 of 3 wordt deze gewoon vervangen ipv geld uit te geven aan reparatie of dure onderhoudscontracten.

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Geplaatst: 09 jun 2012 12:02
door Emmy75
Leo The Emperor schreef:
bprosman schreef://Nogofftopicer..... tegenwoordig besteedt je ook dat allemaal uit. De printerfabrikant zet printers neer, voorziet ze van papier, toner etc. , ook voor de afvoer en je rekent gewoon per afdruk af.
Klopt helemaal en ze hervullen de toners gewoon. Als je niet in staat bent om de lege toners terug te geven, betaal je gewoon meer per afdruk.
En door dit soort ontwikkelingen komen er nieuwe inzichten op directieniveau en veranderen regels, waardoor het soms pech kan zijn voor de werknemer die ze voorheen inleverde voor een zakcentje.
Komen we toch weer terug bij het topic..

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Geplaatst: 10 jun 2012 13:38
door ruud_a
nou hebben we sinds 4 jaar een andere derectie en die willen nu ineens dat het nu naar de baas gaat.
aangezien m`n collega er al 26 jaar werkt en ook niet beter weet denk ik moetten ze dat dan niet duidelijk maken aan ons eerst niet achteraf geld terugvragen?

ik lees hier dat er in de toekomst nog te ontvangen geld wordt teruggevraagd door het intrekken van een recht

het terugvragen van geld zou zowiezo lastig zijn, want ik neem niet aan dat er een administratie van dit geld is