rozemarijntje schreef:
wens je veel succes en ga met jezelf aan de slag...
want eerlijk gezegd snap ik nu niet wat je hier eigenlijk wil bereiken?
Medelijden of aandacht.
Van kijk eens die wil werken en mankeert een boel.
Is toch wel zielig dat zij zoveel mankeert en dan nog probeert te gaan werken.
Student het kan heel goed zijn dat als je flink gaat afvallen je beter in je vel komt te zitten en een stuk minder moe bent, je hoeft tenslotte bij iedere stap ook meer kilo's mee te dragen.
Ik heb een licht overgewicht maar goed dat ter zijde:
dat stuit mij dus al erg tegen de borst,maar goed je zal niet helemaal weten wat je zegt denk ik dan maar
Wat stuit je tegen het borst dan? Zo zit de wet in elkaar. Bij het UWV kijken ze nog wat je kunt verdienen. Indien iemand een bruto loon van 100 euro had en nu nog bijvoorbeeld door diagnose depressief zijn nog maar 8 euro kan verdienen is zijn verdien capaciteit stuk achteruit gegaan. Diegene komt dan voor 100% in de WIA.
Dus: Hoe hoger iemand zijn bruto loon is, des te sneller iemand in de WIA terecht komen. Iemand met een lager bruto loon of minimum loon komt niet zo snel in de WIA terecht. Dat vind ik oneerlijk verdeeld.
Als je moe bent na hard werken is dat logisch. Ik dien te werken met: gestructureerde arbeid, voorspelbare werksituatie zonder veelvuldige verstoringen en zonder conflicthantering en zonder noodzaak tot intensieve samenwerking of intensief klantcontact, en zonder grote verantwoordelijkheden. Daarnaast is er sprake van compulsieve trekken.
rozemarijntje schreef:
wens je veel succes en ga met jezelf aan de slag...
want eerlijk gezegd snap ik nu niet wat je hier eigenlijk wil bereiken?
Medelijden of aandacht.
Van kijk eens die wil werken en mankeert een boel.
Is toch wel zielig dat zij zoveel mankeert en dan nog probeert te gaan werken.
Waarop baseer je deze aanname? Ik heb in de aflopen tijd tig banen gehad en het is mij niet gelukt om baan vast te kunnen houden in verband met autistische stoornis. Ik krijg daar de nodige begeleiding in.
Ik hoop dat dit het laatste was... De reacties zijn niet zo 'vriendelijk' meer, denk ik, omdat wij hier allemaal doodmoe worden van die eeuwige aandachttrekkerij van jou.
Ik zag dit topic toevallig voorbijkomen direct na de nieuwe die je nu weer gestart bent over vacaturesites. Heb je nou echt niks beters te doen?
En zeg niet dat het komt omdat je autistisch bent want ik ken er daar meer van... en hoewel deze stoornis vele, vele vormen kent, ben ik er nog niet een tegengekomen die zó vervelend is.[/quote]
Je spreekt hier namens meerdere personen? Dus als je berichten niet aanstaat dan maar onvriendelijk onheus bejegenen? Dat is niet mijn overtuiging: Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend!
Vanaf 1998 tot 2005 was ik 80% arbeidsongeschikt verklaard door het UWV. De VSO school had destijds uitkering voor mij geregeld. In die jaren wist ik niet eens waarom ik Wajong-uitkering had. Wist ik toen veel? Op latere leeftijd ben ik mij zelf gaan onderzoeken en heb ik alle dossiers opgevraagd bij het UWV. Ik was het daar helemaal niet mee eens en vond dat mijn werkgever alleen maar profiteerde van mijn uitkering. Bovendien betaalde mijn werkgever mij 100% uit + Wajong uitkering. Ik had toen zeer hoog salaris in die tijd. In 2002 ging ik weg bij die werkgever en toen kreeg ik nog een grote rekening om terug te betalen.
In 2006 had ik inmiddels Mavo diploma en deel van de havo en MBO behaald, dit terwijl ik van MLK school (VSO?) afkwam. Dus ik deed mij ten tijde van de herkeuring zeer goed voor ik wilde dat die Wajong-uitkering maar ging stoppen. Nadien ging het niet zo goed met mij en pas in 2011 heb ik op eigen beweging mij laten testen op autisme omdat ik tegen veel problemen opliep. Achteraf gezien vind ik dat ik wel degelijk kan werken maar niet full-time. Ik heb van 1994 tot aan 2001 36 uur per week ongeveer gewerkt. In die dagen had ik ook al last van vermoeidheid en zat ik te gapen. Collega's stelden dat niet op prijs, hou nu maar op te gapen! Ja dat is ook niet prettig maar het tegen houden vond ik erg lastig. Liefst trek ik me even terug maar dat kan niet op je werk.
Ik wil kijken welke mogelijkheden ik nu heb. Ik bemerk dat ik veel trager ben dan anderen. Wat is traag? De wijk waar ik post bezorg staan bijvoorbeeld 3 uur voor, terwijl ik daarover 6 uren doe. Dat vind ik niet erg, maar hierdoor kan ik wel minder produceren dan een ander.
Ik heb vanaf 2006 zelfstandig banen gevonden en gehad en dat ging helaas niet goed. Omdat ik dat gedaan heb, zegt het UWV je kunt gewoon het minimum loon verdienen. Daar hebben zij ook wel een goed punt vind ik. Uit psychische testen blijkt dat ik inderdaad trager verwerkingssysteem heb. Maar het handelen is wel in orde volgens het UWV. Nou, ik maak schoon, daarover mag ik 15 minuten doen, daar waar ik dus 2 uur over doe. Ik krijg dan slechts 1 uur uitbetaald daarvoor.
Ik moet nu mijn baan als post gaan opzeggen en één baan van 28 uur gaan zoeken. Ik overweeg zelfs om 40 uur te gaan werken. Ik ben benieuwd of dat ook gaat lukken. Er wordt beschreven dat ik voorspelbare werkzaamheden zou moeten gaan verrichten. Volgens mij komt dat neer op lopende band werk. Wellicht dat ik dan geen last van vermoeidheid heb, maar wat maakt het uit als ik moe ben ga ik gewoon door maar ben ik minder oplettend. Het gaat mij niet zo zeer om ik wil uitkering en niet werken, nee 6 dagen dien je te werken en de zevende dag is voor de rust.
Ik ken ook iemand die sociale angst stoornis heeft en schizofreen is. Hij is 100% arbeidsongeschikt. Dan denk ik bij me zelf: Daar zijn vast ook wel mogelijkheden om voor een klein deel aan het werk te gaan. Want thuis zitten heb ik ook gedaan en niet gewerkt. Dan gaat het al snel slechter met je zelf. Het rondbrengen van de kranten had ik voorgesteld aan het UWV, maar ik gaf aan dat ik dan niet verzekerd was. Dat is OVO stukloon. Toen zei die medewerker dan ga je toch niet aan het werk? Dat vind ik nu van die opmerkingen waarmee ik niets kan.
Ik heb zojuist nog gekeken over de hoeveelheid berichten over uitkering ik had, laatste was in januari 2012. Ik zie liever positieve opbouwende kritiek reacties tegemoet dan veroordelend en aannames.
Als je mijn berichten goed gelezen had kwam je niet tot die conclusie. Mijn laatste werkgever had ik door mijn vermoeidheid fllinke tempo verlies. Ik voldeed niet meer aan mijn targets. Bij ministerie van landbouw kon ik het tempo niet aan die vereisd was.
Ik zeg niet dat ik nooit meer hoef te werken. Ik heb ALTIJD gewerkt maar kan een baan niet vasthouden. Zoals in het begin bericht staat dat deze categorie mensen verdwijnt in de bijstand. Media berichten er steeds van dat de werkloosheid steigt, mensen met een beperking zullen qua werk gezien achterin de rij moeten aansluiten. Negatieve referentie van vorige werkgever et cetera.
Zoals ik al zei bezorg met heel veel plezier de post. Alleen daar waar ik 2 uur over moet doen, doe ik er 4 uur over. Het schoonmaken van een machine daar waar een uur voor staat doe ik 2 uur over. Ik ben dus trager. De verdien capaciteit is dan bij mij verminderd door o.a. autisme en vermoeidheid. Ik zeg niet dat ik NOOIT meer hoef te werken dat is zeer zeker niet mijn visie. Ik geef aan dat ik voor een deel heel goed kan werken maar niet full-time gezien mijn geringe energie niveau. Ik ben bezig om mindfullness te gaan doen, ten einde raad om beter om te gaan met mijn vermoeidheid. Uit rapporage's blijkt juist dat ik zeer gemotiveerd ben om te gaan werken zelfs.
dat je moe bent na werk, dat hoort, daarom heet het ook na werk. Ik heb het zelf ook, ik ben 50+ en ik werk nog diensten, ik ben gesloopt na een partij nachtdiensten en dat was ik niet toen ik nog 30 was.
Ik vind wel dat als je echt problemen hebt en echt door je beperking niet in staat bent dingen te doen dat je gefaciliteerd dient te worden. Het is belangrijk voor de samenleving maar ook voor jezelf dat je bezig blijft met iets nuttigs.
Ik ken je niet, ik kan je situatie ook niet beoordelen, maar let wel, als je dus niet iets hebt en je gaat lopen zeuren, dan kun je ook alleen maar kritiek verwachten, we zijn allemaal moe. Als je echt iets niet kunt, dan hoop ik echt oprecht voor je dat je een plek vindt waar rekening gehouden wordt met je beperking.
Een afkeuring alleen op vermoeidheid (die niet medisch is) zit er echt niet in, dan kunnen we allemaal met pensioen. Dus leer te accepteren dat een bepaalde mate van moeheid (ik zeg niet alles,want ik ken je niet) acceptabel is.
Chocomelk schreef:Hopelijk gaan de extra vitaminen werken en dat er gewerkt gaat worden aan je overgewicht.
Overgewicht kan je namelijk ook erg moe maken.
De extra vitaminnes hebben tijdelijk wel zeer goed gewerkt met name B12 in hoge dosering van 4000% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Daarnaast bleek ik een te kort aan vitamine D te hebben. Dit laat ik ook aanvullen maar bleek placebo effect te hebben.
dat je moe bent na werk, dat hoort, daarom heet het ook na werk. Ik heb het zelf ook, ik ben 50+ en ik werk nog diensten, ik ben gesloopt na een partij nachtdiensten en dat was ik niet toen ik nog 30 was.
Ik vind wel dat als je echt problemen hebt en echt door je beperking niet in staat bent dingen te doen dat je gefaciliteerd dient te worden. Het is belangrijk voor de samenleving maar ook voor jezelf dat je bezig blijft met iets nuttigs.
Ik ken je niet, ik kan je situatie ook niet beoordelen, maar let wel, als je dus niet iets hebt en je gaat lopen zeuren, dan kun je ook alleen maar kritiek verwachten, we zijn allemaal moe. Als je echt iets niet kunt, dan hoop ik echt oprecht voor je dat je een plek vindt waar rekening gehouden wordt met je beperking.
B12 heb ik niet een te kort aan, schijnt wel bij mensen met autisme zeer goed te helpen. Vitamine D moet opnieuw getest worden. Huisarts wilde mij in beginsel niet eens testen op Vitamine D. Daar zouden alleen mensen in bejaardenhuis last van hebben zo was de redenatie. Echter na een test bleek ik 46 punten te scoren bij D. Ik krijg daarop nu ook een aanvulling en moet nogmaals getest worden hoe hoog het nu is.
Een afkeuring alleen op vermoeidheid (die niet medisch is) zit er echt niet in, dan kunnen we allemaal met pensioen. Dus leer te accepteren dat een bepaalde mate van moeheid (ik zeg niet alles,want ik ken je niet) acceptabel is.
Isabel
Het is uiteraard normaal dat je moe bent na je werk. Dat hoort er bij. Maar als ik opstaa en dan extreem vermoeid ben is niet normaal. Om iets aan mijn vermoeidheid te doen ben ik ook gegaan naar de vermoeidheidspoli. Het is bekend dat bij mensen met autisme sneller vermoeid raken. Iemand zonder autisme gebruikt 10% op een dag aan energie voor het denk niveau. Iemand met autisme 70%. Ik zit dan ook met een geldige reden in de ziektewet welke het UWV beoordeeld. Ik kon door mijn extreme vermoeidheid mijn werk niet meer uitvoeren. Omdat ik al snel last heb in gebouwen waar ik eerder over geschreven heb werk ik nu buiten. Dat gaat wel beter gelukkig. Alleen wil het UWV dat ik daarmee weer ga stoppen. Want ik werk te weinig uren momenteel. Ik heb er al diverse baantjes er naast genomen. Maar ook hiermee gaan ze niet akkoord omdat meerdere banen vermoeidheid zou veroorzaken omdat elke werkgever zijn eigen regels heeft.
Ik had een werkgever welke mij om de 2 uur een pauze gaf. Toen kon ik steeds even weer tot rust komen en de dag langer volhouden. Maar helaas wil dat niet elke werkgever. Verder kan ik niet zo snel werken dan een ander. Post dient bijvoorbeeld in 2 uur te bezorgd te worden en daarna krijg je betaald. Ik doe er 4 uur over, ik werk dus 2 uur gratis. Dat vind ik niet erg maar volgens het UWV is mijn denken wel vertraagd maar het handelen niet.
Vitamine B12 had ik géén te kort aan maar schijnt wel zeer goed te werken bij mensen met autisme. B12 wordt vaak niet aan gedacht, eerder aan chemische middelen waarbij de form. industrie wel bij valt, terwijl B12 goedkoper middel is. Voor Vitamine D wordt ik nogmaals gecheckt nu ik aanvulling in pil vorm er bij heb. In beginsel wilde mijn huisarts niet testen op Vitamine D omdat een te kort alleen bij bejaarden voor zou komen! Ik mocht er alleen op laten testen als ik niet mijn hoop daar op zou vestigigen in verband met de vermoeidheid. Ik bleek 46 punten te hebben. Vitamine D zou namelijk ook in boter zitten en volgens mijn huisars geen tekort opleveren.
dat is dus wat ik bedoel. Als jij normaal kunt fuctioneren als je elke zeg eens elke 2 uur even pauze hebt, is het een goed idee dat je dat krijgt. Je kost de samenleving dan (bijna) niets, maar je bent ook voor jezelf aan het werk en dat is een goed gevoel.
het idee dat D tekort alleen bij ouderen voorkomt is echt al 10 jaar achterhaald, Mensen met crohn, coeliakie, colites (in mindere mate) en nog verder hebben dit. maar 46 is inderdaad binnen de (moderne) marge. In alle eerlijkheid: het is goed dat je alle opties onderzoekt, maar ik zou het echt niet in de vitaminen zoeken, de vermoeidheid die jij beschrijft kan niet door een enkel tekort komen. Dus ofwel je hebt iets anders ofwel je zit het te overdrijven (en daar ga ik niet vanuit)
Ik ben heel benieuwd waar je die 10% en 70% vandaan haalt.
Wel is het zo dat mensen met autisme eerder moe (kunnen) zijn in hun hoofd.
Dit betekend niet dat zij over een "normaal" schoonmaakklusje van 15min, 2 uur doen.
Bedankt voor je reactie, eindelijk serieuze reactie. Ik heb ook alles op alles gezet om de vermoeidheid te kunnen onderscheppen. Het is vaak ook een beleving die vermoeidheid. En dat neemt niet weg dat het erg vervelend kan zijn zoals in mijn geval. Volgens mijn psycholoog is de vermoeidheid bij mij stukje bij stukje ontstaan omdat ik altijd boven mijn grenzen heb gewerkt. En dan komt alles er uit. Ik heb een tijdje geen last meer gehad van vermoeidheid. Dus ik dacht ik kan weer meer gaan werken maar nu is het opeens weer terug helaas. Alles kost mij meer moeite om iets te kunnen doen. Jammer dat mijn huisarts een theorie aanhangt die niet meer klopt. Ik heb toen mede door de Vitamine D te kort website wetenschappelijke artikelen toegestuurd naar mijn huisarts zodat ik daar op gecheckt kon worden. 46 zou wel een te kort zijn volgens mijn huisarts.
Op dit moment ga ik kijken of ADHD een mogelijke veroorzaker is qua vermoeidheid. Verder krijg ik anti depressiva. Dit heb ik weten te stoppen omdat ik daar nog slechter van werd. Ik gebruik nu Sint Janskruid. Denk dat de vermoeidheid dan ook puur psychisch is. Ik wil dan ook mindfullnes gaan doen. Immers als de vermoeidheid weggenomen kan worden kan ik beter presteren op werk.
Ik ben heel benieuwd waar je die 10% en 70% vandaan haalt.< Dat heb ik van een re-integratie bureau gehoord die veel testen hiermee doet. Het is algemeen bekend dat mensen met autisme eerder vermoeid raken. Wat bij andere mensen automatisch gaat (automatisme) gaat bij mensen met autisme niet automatisch.
Verder is bekend dat mensen met autisme ook sneller depressief raken.
Laatst gewijzigd door student538 op 21 jun 2012 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je nu eens je energie in leuke dingen ging stoppen in plaats van overal informatie vandaan halen wat je heel misschien zou kunnen hebben en toch niet hebt? Juist van positieve dingen krijg je energie.
Al is het maar een ijsje op een warme middag. Gewoon lekker onder de mensen, een boek lezen in de bieb, stukkie wandelen of fietsen, in ieder geval lekker de kop luchten.
Dat je van autisme snel moe wordt in je hoofd geloof ik, dat heb ik ook. Ik kan me gemiddeld een uur concentreren, dan is de koek op. En die moeheid in het hoofd vertaalt zich in moeheid in het lichaam. Juist daarom moet je je hoofd niet extra vermoeien met dingen die nergens op uit lopen, maar op dingen die je hoofd rust geven.
Koop desnoods een fotoboek, ik heb hier een boek over Zuid-Afrika liggen, tientje bij de Slegte, daar staan wel zulke mooie foto's in, ik kan er helemaal in op gaan.