LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WW uitkering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Leo The Emperor

Re: WW uitkering

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

amakkermans schreef:Ik moest nog veel aflossen aan de belastingdienst. Aangezien deze post per maand te zwaar werd met een WW uitkering heb ik alles afgelost. :?
Das dan niet zo handig.
U had beter een gedeelte als buffer kunnen laten staan.
Maar ja das wel achteraf praten

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

bij het laatste salaris,zat daar geen afrekening bij dan?vakantiegeld?vrije dagen die u nog had staan?overuren?
dan heeft u misschien vorige maand meer gehad?en had dat dan mooi nu kunnen gebruiken?
of moet dat nog komen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je recht op WW wordt in principe per werkdag bepaald. Daarom is het veel eenvoudiger om het per 4 weken (meestal 20 werkdagen) uit te betalen dan per maanr. Als het per maand zou worden uitgekeerd, dan zou je elke maand een heel verschillend bedrag krijgen.

Het bedrag wordt achteraf bepaald omdat je WW bedrag afhankelijk is van de tijd die je de afgelopen maand hebt gewerkt. Als je bijvoorbeeld twee dagen een uitzendbaantje hebt gehad, dan krijg je voor die twee dagen geen WW.

Voor je vorige werk zal je over de laatste gewerkte dagen ook nog loon moeten ontvangen, neem ik aan? Heb je dat al ontvangen?
renegade66 schreef:heb het eens voor de gein gedaan, waar haal ik in godsnaam een minimum buffer weg van € 4.700,00.

adviesbuffer is helemaal erg € 9800,00.

dat is toch niet mogelijk tegenwoordig met 2 kinderen in de luiers????

mag wel bijna een overval gaan plegen om dit te realiseren.
Dat doe je door structureel te sparen. Dan krijg je vanzelf een buffer. Doe je dat niet en lukt je dat niet, dan heb je inderdaad een probleem. Wat doe je dan als bijvoorbeeld je wasmachine stuk gaat? Ga je daarvoor dan ook een overval plegen? Of ga je jezelf dan in de schulden werken, waar je vervolgens nooit van je leven meer uit kunt komen, omdat je ook al niet de capaciteit hebt om een buffer op te bouwen?

Dus je kunt beter bij jezelf te rade gaan of je wellicht toch maandelijks kunt gaan sparen voor een buffer en waar je dan eventueel op zou moeten bezuinigen. Of je moet bijvoorbeeld je vakantiegeld ervoor gebruiken.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

amakkermans schreef:Ik moest nog veel aflossen aan de belastingdienst. Aangezien deze post per maand te zwaar werd met een WW uitkering heb ik alles afgelost. :?
dus toch schulden?
misschien had u daar een betalingsregeling kunnen treffen in plaats van alles aflossen

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Je recht op WW wordt in principe per werkdag bepaald. Daarom is het veel eenvoudiger om het per 4 weken (meestal 20 werkdagen) uit te betalen dan per maanr. Als het per maand zou worden uitgekeerd, dan zou je elke maand een heel verschillend bedrag krijgen.

Het bedrag wordt achteraf bepaald omdat je WW bedrag afhankelijk is van de tijd die je de afgelopen maand hebt gewerkt. Als je bijvoorbeeld twee dagen een uitzendbaantje hebt gehad, dan krijg je voor die twee dagen geen WW.

Voor je vorige werk zal je over de laatste gewerkte dagen ook nog loon moeten ontvangen, neem ik aan? Heb je dat al ontvangen?
renegade66 schreef:heb het eens voor de gein gedaan, waar haal ik in godsnaam een minimum buffer weg van € 4.700,00.

adviesbuffer is helemaal erg € 9800,00.

dat is toch niet mogelijk tegenwoordig met 2 kinderen in de luiers????

mag wel bijna een overval gaan plegen om dit te realiseren.
Dat doe je door structureel te sparen. Dan krijg je vanzelf een buffer. Doe je dat niet en lukt je dat niet, dan heb je inderdaad een probleem. Wat doe je dan als bijvoorbeeld je wasmachine stuk gaat? Ga je daarvoor dan ook een overval plegen? Of ga je jezelf dan in de schulden werken, waar je vervolgens nooit van je leven meer uit kunt komen, omdat je ook al niet de capaciteit hebt om een buffer op te bouwen?

Dus je kunt beter bij jezelf te rade gaan of je wellicht toch maandelijks kunt gaan sparen voor een buffer en waar je dan eventueel op zou moeten bezuinigen. Of je moet bijvoorbeeld je vakantiegeld ervoor gebruiken.
Inderdaad er valt maandelijks veel te besparen, internet, mobiel, etc, noem maar op. Bijvoorbeeld internet thuis opzeggen, je kunt in de meeste bibliotheken, gratis internetten. Zorg dat je niet buiten je bundel belt, dat is heel duur, als het echt niet anders kan, kun je beter je bundel verhogen. Beste is natuurlijk gewoon minder bellen, dat bespaart het meest.
Tsja, blijft over, minder eten (goed voor de lijn), op de fiets, ipv met de auto, niet roken, drinken, etc. Er valt op veel punten wat te besparen.

amakkermans

Ongelezen bericht door amakkermans »

dus toch schulden?
misschien had u daar een betalingsregeling kunnen treffen in plaats van alles aflossen
[/quote]

Ik had een betalingsregeling, € 117,- per maand, maar die drukte te zwaar op mijn inkomen. Nu dus geen belastingschuld meer. WW is gebaseerd op 19 uur per week, dus op bijstandsniveau.

amakkermans

rozemarijntje schreef:bij het laatste salaris,zat daar geen afrekening bij dan?vakantiegeld?vrije dagen die u nog had staan?overuren?
dan heeft u misschien vorige maand meer gehad?en had dat dan mooi nu kunnen gebruiken?
of moet dat nog komen?
Ja, het totaal bedrag is binnen gekomen.

amakkermans

olaf79 schreef:
kweenie schreef:Je recht op WW wordt in principe per werkdag bepaald. Daarom is het veel eenvoudiger om het per 4 weken (meestal 20 werkdagen) uit te betalen dan per maanr. Als het per maand zou worden uitgekeerd, dan zou je elke maand een heel verschillend bedrag krijgen.

Oké, ik begrijp het. Ik heb mijn uitkering omgerekend naar per maand. Dan heb je op jaarbasis toch een gemiddelde. Als dat gemiddelde op het eind van de maand uitgekeerd zou worden, zou ik geen problemen hebben.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

amakkermans schreef:dus toch schulden?
Ik had een betalingsregeling, € 117,- per maand, maar die drukte te zwaar op mijn inkomen. Nu dus geen belastingschuld meer. WW is gebaseerd op 19 uur per week, dus op bijstandsniveau.[/quote]

het ontgaat mij enigszins
u had blijkbaar een spaarpotje, want anders kunt u de belastingschuld niet aflossen
dat geld hebt u gebruikt om de belasting te betalen en nu kunt u de vaste lasten niet betalen
al met al geen slimme keuze lijkt mij

amakkermans

[/quote]het ontgaat mij enigszins
u had blijkbaar een spaarpotje, want anders kunt u de belastingschuld niet aflossen
dat geld hebt u gebruikt om de belasting te betalen en nu kunt u de vaste lasten niet betalen
al met al geen slimme keuze lijkt mij
[/quote]

Mijn vakantiegeld was bedoeld als buffer. Qua geen slimme keuze: Misschien heb je gelijk, maar ik ben liever vrij van schulden tijdens mijn uitkering. Maandelijks betalen moest ik toch! Qua rente ben ik nu voordeliger uit, dan wanneer ik het op mijn spaarrekening liet staan.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

@olaf en kweenie,

dus jullie willen mij vertellen dat jullie een buffer buffer van een paar maand salarissen of een half jaarloon hebben????

maak dat lekker de kat wijs.

ik heb echt wel een buffer voor onvoorziene dingen maar zoveel is gewoon bijna niet meer mogelijk voor de gewoon werkenden.

trouwens als UWV bij een aanvraag ziet dat jij zo'n buffer hebt krijg je niet eens een uitkering. dan kun je het eerst opmaken.

verder de motivatie's van bezuinigen vindt ik ook overdreven.
dan kun je net zo goed lekker achter de geraniums gaan zitten, en vergeet niet kinderen kosten aardig wat geld, dat heb ik graag voor ze over.
een auto heb ik al zo goedkoop mogelijk, die kan ik ook niet weg doen vanwege ons dochtertje.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

trouwens als UWV bij een aanvraag ziet dat jij zo'n buffer hebt krijg je niet eens een uitkering. dan kun je het eerst opmaken.
Dit klopt, en internet bij de bieb is niet gratis, je moet en lid zijn, en je bent afhankelijk van de openingstijden.

Internet is toch echt wel iets wat nodig is, en geen overbodige luxe.

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

UWV heeft niets te maken met uw spaargeld.

de sociale dienst kijkt wel naar uw vermogen € 5685 alleenstaande, € 11.370 voor alleenstaande ouder en gezin.

kweenie

renegade66 schreef:@olaf en kweenie,

dus jullie willen mij vertellen dat jullie een buffer buffer van een paar maand salarissen of een half jaarloon hebben????

ik heb echt wel een buffer voor onvoorziene dingen maar zoveel is gewoon bijna niet meer mogelijk voor de gewoon werkenden.

dan kun je net zo goed lekker achter de geraniums gaan zitten, en vergeet niet kinderen kosten aardig wat geld, dat heb ik graag voor ze over.
een auto heb ik al zo goedkoop mogelijk, die kan ik ook niet weg doen vanwege ons dochtertje.
Ja, ik heb een buffer. En daarin ben ik heus geen uitzondering, in tegendeel. Dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag, maar met maandelijks een deel sparen krijg je na verloop van tijd 'vanzelf' een buffer.

Voor het toekennen van een WW uitkering heeft het UWV helemaal niets te maken met je spaargeld. Dat geldt wel voor de bijstand. Of als je WW lager zou zijn dan de bijstand en je een aanvulling van de gemeente zou moeten krijgen.

Je schrijft dat je je auto niet kunt wegdoen, maar wat als er iets stuk gaat? Of er onderhoud nodig is? Of als hij echt op is en er een vervanging nodig is? Daar heb je allemaal ook geen geld voor als je geen buffer opbouwt.

amakkermans

[/quote]Ja, ik heb een buffer. En daarin ben ik heus geen uitzondering, in tegendeel. Dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag, maar met maandelijks een deel sparen krijg je na verloop van tijd 'vanzelf' een buffer.[quote]

Soms is het zo dat anderen geen gelegenheid hebben om een buffer op te bouwen. Is weer afhankelijk van je werk, inkomen en vooral het aantal uren dat je kan werken! :-(

kweenie

Het zal niet makkelijk zijn, nee. Maar het lijkt mij wél noodzakelijk. Want wat doe je dan als je wasmachine (of auto/tv/...) stuk gaat? Ga je die dan niet vervangen? Er zal dan waarschijnlijk toch een andere moeten komen. En zonder buffer betekent dat dat je dat geld zult moeten lenen. En dat je daar alsnog maandelijks geld voor moet betalen. Dan zul je dus alsnog je uitgaven zo móeten aanpassen dat er maandelijks bv. €25 over blijft voor die lening. En dan ben je algauw de helft meer kwijt dan als je van tevoren al €25 per maand zou hebben gespaard.

Dus dan kun je beter al van tevoren je bestedingspatroon zo aanpassen dat je die €25 per maand overhoudt. Ook als dat niet makkelijk is. Want je kunt al van tevoren nagaan dat je apparaten ooit wel stuk zullen gaan.

amakkermans

@ Kweenie.. Soms valt er gewoon niet te sparen. Als mijn wasmachine kapot gaat, moet ik naar mijn buren of familie om daar mijn wasje te draaien, of naar de wasserette. Bij het lezen van alle reacties vraag ik mij af of ieder wel op de hoogte is dat er mensen zijn die al krap bij kas moeten leven omdat meer uren werk er niet is! Crisis! Zeker als single valt het dan niet mee om je hoofd boven water te houden.
En verder wachten tot mijn vakantiegeld weer binnenkomt. Dan denk ik weer een buffer te hebben. :wink:

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

renegade66 schreef:dus jullie willen mij vertellen dat jullie een buffer buffer van een paar maand salarissen of een half jaarloon hebben????
Ja, wij hebben zelfs een behoorlijke buffer achter de hand als ik de Nibud cijfers bekijk.
kweenie schreef:En zonder buffer betekent dat dat je dat geld zult moeten lenen. En dat je daar alsnog maandelijks geld voor moet betalen. Dan zul je dus alsnog je uitgaven zo móeten aanpassen dat er maandelijks bv. €25 over blijft voor die lening. En dan ben je algauw de helft meer kwijt dan als je van tevoren al €25 per maand zou hebben gespaard.
Vooraf sparen is altijd een heel stuk voordeliger dan achteraf sparen. Er zijn wel veel mensen die veel beter de discipline kunnen opbrengen een lening af te betalen dan te sparen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik snap de reactie
Van Ackermans ook wel,natuurlijk zijn er mensen ,die al blij zijn dat ze de mnd rondkomen!
Moeten niet vergeten dat er ook mensen zijn de gewoon echt bijna niks hebben,ik zou niet weten hoe ik moet rondkomen van 1000 euro en sommige nog minder geloof ik,ja ja toeslagen enz,maar kom op...er zijn echt mensen die moeten het met 15 euro Pw doen,ja dan zie ik ze geen buffer opbouwen..

Wat ts betreft,ja gen slimme actie,u heeft waarschijnlijk gedacht ,oh gelijk ww.
Nou moet ik zeggen dat u nog geluk heeft ,heb een kennis die zit al 3 mnd te wachten,voorschot kan je krijgen...tja 300 euro begin je niet veel mee,met de rekeningen enz....
Ww is eigenlijk algemeen bekent dat het lang duurt.
Hoop dat u snel andere baan vind,weet niet hoelang u ww krijgt?
Maar hier in rdam is het zo,dat als je overgaat naar bijstand dat je nog 2 mnd extra wachtijd hebt,dus zoek dat alvast uit....je weet nooit hoe het loopt,dan kunt u zich erop voorbereiden

Succes

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

renegade66 schreef:@olaf en kweenie,

Ja hoor geen probleem.
Heb ik niet. Scheelt trouwens 150 euro per maand!!
Hoezo. U bent toch niet verplicht maandelijks uw salaris op te maken.
ONZIN. WW is een verzekering waar je als werkende zelf al (deels) voor hebt betaald. UWV kijkt of het ontslag verwijtbaar is of niet. Zo niet, dan heeft u er recht op. Er wordt verder niet naar vermogen gekeken, dat is alleen bij de bijstand zo.
Hoezo heeft u een auto nodig? Snap ik niet als je geen werk hebt. Zo'n auto scheelt enorm in de kosten

Gesloten