Dan kan het nog steeds een algemene voorwaarde zijn. Een ander voorbeeld zijn de kosten voor de acceptgiro. Dit is een dienst én een algemene voorwaarde. Het een dienst in de zin dat er werkt voor de klant wordt verricht en het een voorwaarde in de zin dat het gaat om een beding dat bestemd is om in meerdere overeenkomsten te worden opgenomen.Emmy75 schreef:Het gaat om de prijs van de dienst 'het verzenden' welke net zo makkelijk als product gezien kan worden.alfatrion schreef:Het gaat hier om een algemene voorwaarde. Die mogen niet onredelijk bezwarend zijn, ook niet wanneer er vooraf mee akkoord is gegaan.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge verzendkosten 3x8 schoorsteentechniek
Re: Hoge verzendkosten 3x8 schoorsteentechniek
crazyme schreef:
Thats life !
Voor mij niet, ik wil graag duidelijkheid, eerlijkheid en weten waar ik aan toe ben.
Het eerste is een kernprestatie, het tweede is een bijkomstigheid.crazyme schreef:En als hij wel winst mag maken op de producten, waarom dan niet op het transport?
Die duidelijkheid was er toch.. De prijs van het product was bekend en de prijs van het verzenden ook..sephora30 schreef:crazyme schreef:
Thats life !
Voor mij niet, ik wil graag duidelijkheid, eerlijkheid en weten waar ik aan toe ben.
Daar is niets in gewijzigd..
En je gaat nu de wet quoten waarin staat dat je niet op verzendkosten mag verdienen of zo jij wil een bijkomstigheid?alfatrion schreef:Het eerste is een kernprestatie, het tweede is een bijkomstigheid.crazyme schreef:En als hij wel winst mag maken op de producten, waarom dan niet op het transport?
Lekker duidelijk 12,20 en 47,50.
De afspraak tussen klant en verkoper was 47,50sephora30 schreef:Lekker duidelijk 12,20 en 47,50.
Wat is er uiteindelijk betaalt? 47,50
Perfect volgens afspraak en volkomen duidelijk
Vooraf zal 47,50 zijn overeengekomen. Dat de frankeerkosten 12,20 zijn, ziet TS pas bij aflevering en gaat dan pas piepen.sephora30 schreef:Lekker duidelijk 12,20 en 47,50.
Ik vind beiden niet echt goed te vergelijken, een incidentele aankoop waarbij dit is overeengekomen is toch echt wel anders dan een acceptgiro duur maken om mensen te dwingen tot automatische incasso. Kosten voor een acceptgiro is nog steeds mogelijk mits er een alternatief is. Men kan ook kiezen voor ophalen.alfatrion schreef:Dan kan het nog steeds een algemene voorwaarde zijn. Een ander voorbeeld zijn de kosten voor de acceptgiro. Dit is een dienst én een algemene voorwaarde. Het een dienst in de zin dat er werkt voor de klant wordt verricht en het een voorwaarde in de zin dat het gaat om een beding dat bestemd is om in meerdere overeenkomsten te worden opgenomen.
Maar dat verschil gaat pas spelen bij de beoordeling of het beding onredelijk bezwarend is.Emmy75 schreef:Ik vind beiden niet echt goed te vergelijken, een incidentele aankoop waarbij dit is overeengekomen is toch echt wel anders dan een acceptgiro duur maken om mensen te dwingen tot automatische incasso.
Maar ook dat is niet ongelimiteerd. Reken er maar op dat als wanneer er voor een acceptgiro duizend euro wordt geregend de rechter dit als onredelijk bezwarend zal kwalificeren.Emmy75 schreef:Kosten voor een acceptgiro is nog steeds mogelijk mits er een alternatief is.
We hebben het hier over verzendkosten waarbij de leverancier ook zijn verpakkingskosten en arbeid in rekening brengt.
Niet over acceptgiro's van 1000,-
Maar het gaat hier niet over een beding, maar over een prijs die is overeengekomen en in rekening gebracht..alfatrion schreef:Maar dat verschil gaat pas spelen bij de beoordeling of het beding onredelijk bezwarend is.Emmy75 schreef:Ik vind beiden niet echt goed te vergelijken, een incidentele aankoop waarbij dit is overeengekomen is toch echt wel anders dan een acceptgiro duur maken om mensen te dwingen tot automatische incasso.
Maar ook dat is niet ongelimiteerd. Reken er maar op dat als wanneer er voor een acceptgiro duizend euro wordt geregend de rechter dit als onredelijk bezwarend zal kwalificeren.Emmy75 schreef:Kosten voor een acceptgiro is nog steeds mogelijk mits er een alternatief is.
Bij mijn mag een ondernemer elke prijs vragen die hij wil voor een product en staan winstmarges niet vast aan een limiet. Tenzij die iemand mij hierover een wet kan laten zien is elke discussie verder naar mijn mening volstrekt zinloos.
Als de leverancier duizend euro rekenend voor de verzendkosten gaat er om exact dezelfde reden een streep doorheen. Overigens zeg ik niet dat de kosten hier onredelijk bezwarend zijn, alleen dat het zou kunnen.crazyme schreef:We hebben het hier over verzendkosten waarbij de leverancier ook zijn verpakkingskosten en arbeid in rekening brengt.
Yeah right. Omdat alfatrion het zegt zeker...alfatrion schreef:Als de leverancier duizend euro rekenend voor de verzendkosten gaat er om exact dezelfde reden een streep doorheen. Overigens zeg ik niet dat de kosten hier onredelijk bezwarend zijn, alleen dat het zou kunnen.crazyme schreef:We hebben het hier over verzendkosten waarbij de leverancier ook zijn verpakkingskosten en arbeid in rekening brengt.
Als de leverancier 1000 euro vraagt voor verzenden, koopt er gewoon niemand meer iets. Niemand dwingt je toch om daar iets te kopen?alfatrion schreef:Als de leverancier duizend euro rekenend voor de verzendkosten gaat er om exact dezelfde reden een streep doorheen. Overigens zeg ik niet dat de kosten hier onredelijk bezwarend zijn, alleen dat het zou kunnen.crazyme schreef:We hebben het hier over verzendkosten waarbij de leverancier ook zijn verpakkingskosten en arbeid in rekening brengt.
Exact.. Iemand prijst zichzelf dan uit de markt.Jefdus schreef:Als de leverancier 1000 euro vraagt voor verzenden, koopt er gewoon niemand meer iets. Niemand dwingt je toch om daar iets te kopen?alfatrion schreef:Als de leverancier duizend euro rekenend voor de verzendkosten gaat er om exact dezelfde reden een streep doorheen. Overigens zeg ik niet dat de kosten hier onredelijk bezwarend zijn, alleen dat het zou kunnen.crazyme schreef:We hebben het hier over verzendkosten waarbij de leverancier ook zijn verpakkingskosten en arbeid in rekening brengt.
Stel dat iemand dit ooit voor de rechter zal brengen, dan zal die mijne inziens onmiddellijk vragen:
Als u deze kosten te hoog vond, waarom dan toch gekocht?
Als dit de enige leverancier is en verzenden de enige manier, dan zou het nog anders kunnen zijn ( door de monopolie-situatie)... Maar zo is het echt regelrechte kul!
Misschien dat het in jouw kringen normaal is om elkaar aan te spreken met "jij gaat nu X doen", maar op dit forum is dat niet de manier waarop we met anderen omgaan.angel1978 schreef:En je gaat nu de wet quoten waarin staat dat je niet op verzendkosten mag verdienen of zo jij wil een bijkomstigheid?
angel1978 schreef:Maar het gaat hier niet over een beding, maar over een prijs die is overeengekomen en in rekening gebracht..
En verzendkosten en kosten voor de acceptgiro zijn geen beding omdat angel1978 dat zegt?angel1978 schreef:Yeah right. Omdat alfatrion het zegt zeker...
Dat moge zo wezen, maar de contractuele vrijheid wordt door de wet beperkt. Zo staat er in de wet dat bedingen uit algemene voorwaarden niet onredelijk mogen zijn (art. 6:233 sub a BW) en hiervan afgeweken kan worden(art. 6:246 BW). Algemene voorwaarden zijn "een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd" (art. 6:231 sub a). Naar vaste rechtspraak moet het begrip kernbedingen zo beperkt mogelijk worden uitgelegd. De prijs van het product is een kernbeding, maar de zaken die daarom heen zitten, zoals de afspraak dat de verkoper onder bepaalde voorwaarden de prijs mag verhogen (BTW, verzendkosten, kosten voor acceptgiro, heffingen, boetes, ect.), is wel een algemene voorwaarde.Jefdus schreef:Als de leverancier 1000 euro vraagt voor verzenden, koopt er gewoon niemand meer iets. Niemand dwingt je toch om daar iets te kopen?
-
Leo The Emperor
Dit staat er op de website van het genoemde bedrijf :
Het is echter geen beding uit de algemene voorwaarden en kan dus ook de onredelijkheid ervan volgens art. 6:233 sub a BW helemaal niet ingeroepen worden. Wat er niet staat kan immers niet onredelijk zijn.
Dit betekent dat er op de rekening het genoemde bedrag van Euro 47,50 heeft gestaan voor post en handelingskosten, en actief door TS is geaccepteerd als onderdeel van zijn bestelling.Verzending& handeling
· Bestellingen boven de 1000euro gratis verzending (behalve waddeneilanden)
· Verzendkosten kleine onderdelen vanaf €6,50
· Bezorgkosten binnen Nederland vanaf €47,50
· Bezorgkosten Andere landen prijs op aanvraag
· Het programa van de webwinkel berekend de post &handelingskosten ·
. De producten worden binnen 7 werkdagen na betaling verzonden
Het is echter geen beding uit de algemene voorwaarden en kan dus ook de onredelijkheid ervan volgens art. 6:233 sub a BW helemaal niet ingeroepen worden. Wat er niet staat kan immers niet onredelijk zijn.
Volgens mij begrijp jij de strekking van mijn berichten niet helemaal.angel1978 schreef:De afspraak tussen klant en verkoper was 47,50sephora30 schreef:Lekker duidelijk 12,20 en 47,50.
Wat is er uiteindelijk betaalt? 47,50
Perfect volgens afspraak en volkomen duidelijk
Dit betekent dat de verzendkosten bedoelt zijn om in meerdere overeenkomst te worden opgenomen. Het is een algemene voorwaarden omdat a) het bedoelt is om in meerdere overeenkomst te worden opgenomen en b) het geen kernbeding is. Immers, er was ook een overeenkomst tot stand gekomen indien de verzendkosten niet waren genoemd. Dit het beding tijdens het bestelproces is getoond doet hier niets aan af.Leo The Emperor schreef:Dit staat er op de website van het genoemde bedrijf :Verzending& handeling
· Bestellingen boven de 1000euro gratis verzending (behalve waddeneilanden)
· Verzendkosten kleine onderdelen vanaf €6,50
· Bezorgkosten binnen Nederland vanaf €47,50
· Bezorgkosten Andere landen prijs op aanvraag
· Het programa van de webwinkel berekend de post &handelingskosten ·
. De producten worden binnen 7 werkdagen na betaling verzonden