VioletPrue schreef:Hoe chronisch wil je het hebben?Wat is jouw definitie van chronisch precies?
Dit is een zijspoor van de oorspronkelijke discusssie ( administratie van Menzis). Maar het kwam zo, dat ik de TS aangaf dat het wellicht verstandiger zou zijn om in 1 keer te betalen en ook een hoog eigen risico te nemen. Daarna stelde ik dat 95 % van de bevolking " gezond" zou zijn. Dit cijfer was mijn eigen schatting en eigenlijk alleen bedoeld om een percentage te noemen van mensen die jaarlijks GEEN HOGE ZORGKOSTEN ten laste van het eigen risico hebben. Het kan nog steeds zo zijn dat ik gelijk heb wat dit betreft. Toen er nog sprake was van een no-claim bijdrage teruggave was het gemiddelde teruggestorte bedrag namelijk 91 euro. Dit is te vinden door te googelen op " gemiddelde no claim teruggave". Dus de gemiddelde gemaakte zorgkosten ( tot 255 euro weliswaar) waren 255-91=164 euro. Een voorbeeld van een verdeling zou kunnen zijn:
20 mensen krijgen 255 euro terug, 10 mensen 150 euro,40 mensen 54 euro,10 mensen 32 euro en 20 mensen nul euro. Gemiddeld krijgen deze 100 mensen dan 91 euro terug. De zorgkosten zijn echter hoger dan gemiddeld 164 euro, omdat bij de mensen die nul euro terugkregen de zorgkosten 255 of hoger zijn. Bij deze verdeling zou het voor de eerste 80 voordelig zijn geweest om het maximale extra eigen risico te nemen. De 20 mensen die 255 euro of meer zorgkosten moeten bij zichzelf nagaan, hoe hoog deze kosten waren en of herhaling valt te verwachten.
Omdat dit jaar , 2012, het eigen risico voor iedereen 220 euro is, zou het dus voordelig geweest zijn om korting ivm extra eigen risico te krijgen als je normaal onder die 220 euro blijft. Immers je kan dan ca. 200-300 euro korting krijgen.
Volgend jaar is het nog opvallender: dan kan zelfs iedereen met zorgkosten onder de 320 euro een extra eigen risico nemen.
Precies gezegd: als je bijv. 200 euro korting krijgt ivm 500 extra eigen risico, dan is het afsluiten van een extra eigen risico nog voordelig tot een bedrag van 320+200 euro aan zorgkosten. Als de zorgkosten hoger uitvallen, dan ben je pas duurder uit, en wel maximaal het verschil tussen het eigen risico en de korting. Als je 500 extra eigen risico neemt tegen een korting van 200 euro, dan ben je in het slechtste geval 300 euro duurder uit.
Samenvatting:
1. Er zijn enkele verzekeraars die 300 euro korting geven, zodat je in het slechtste geval slechts 200 euro duurder uit bent.
2. Je bent pas duurder uit als de zorgkosten hoger zijn dan het standaard eigen risico , waarbij opgeteld de premiekorting.
P.S. Ik ben benieuwd hoe hoog volgend jaar de kortingen zullen zijn. Immers hoe hoger het standaard eigen risico, des te lager is de kans om de grens van het standaard eigen risico plus de premiekorting te overschrijden. Als mijn zorgverzekeraar volgend jaar dezelfde premiekorting geeft, kies ik daar volgenhd jaar zeker voor.