Ik ben blij dat hier eindelijk een duidelijke uitleg over het Odin systeem gekomen is. No cure no pay legt de druk van presteren bij jullie, dus meer kunnen wij als consumenten niet wensen. Ik zou Odin aanraden om een vergelijkbare simpele uitleg op hun site te plaatsen, als ook om de tussenpersonen van de consumenten op die site snel te scheiden (tussenpersonen klik hier, consumenten klik hier). Jullie moeten zelf bepalen of het drempeltje van 50 Euro eerste kosten zinvol is of niet, maar je mist een hoop klanten die als Lecoq in deze topic beschijft "Afgelopen vrijdag heb ik maar eens een mailtje over mijn woekerpolis naar Bert Jan Tiesinga van New Flame gestuurd." Als het gratis is "probeer je het eens", als het 50 Euro is wil je vrij zeker zijn dat het een veelbelovende route is. Ik moet er voor de lezers hier wel bij zeggen dat Odin tijdens die eerste analyse in tegenstelling tot New Flame niet alleen kijkt naar mogelijke procesvoering maar tegelijk ook naar de beste manier om de polis om te zetten. En hoewel ik geen cijfers heb van succespercentages etc., weet ik inmiddels wel dat aan "onze kant" de mensen bij Odin bij de top horen. Hun voorzitter is Rene Graafsma, bekend van zijn boek samen met Eric Smit "WOEKERPOLIS, hoe kom ik er vanaf".
Ik zou nog kritische vragen kunnen stellen bij je opmerking "Omgekeerd geldt bij succes (gedupeerde wordt geheel of gedeeltelijk in het gelijk gesteld) een betalingsverplichting van een vast bedrag per polis (dienstverleningsopdracht waarin een en ander staat vermeld kan opgevraagd worden op genoemd contactpunt)." Namelijk, waar komt bij Odin de drijfveer vandaan om van de verzekeraars zo'n hoog mogelijk bedrag te eisen als het aan hun betaalde bedrag toch al vast staat, onafhankelijk van de grootte van het door de verzekeraars uitbetaalde bedrag? Geruststellend is dan echter weer dat de Odin club erg fanatiek overkomt, en ik kan me niet voorstellen dat ze verzekeraars te makkelijk laten lopen.
Woekerprofi, als je bezwaar hebt haal ik het hier weer weg, maar ik plaats hier een groot deel van je bericht vandaag in de topic ABN AMRO Meegroeihypotheek waarin je de succesvolle afloop van je eigen proces beschrijft http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=160. Ik vindt het namelijk een erg mooie sfeertekening van wie jullie zijn en wat jullie kunnen:
Deze topic hier is trouwens in de eerste plaats bedoeld voor leken om over mogelijke "hulpinstanties" zoals Odin, New Flame en ClaimConcept te discussieren. Niet voor deze instanties om zichzelf te presenteren. Als ik het in een kritische context plaats kan het misschien wel kort, maar anders komt TrosRadar direct met de reclameregel. Dus probeer op deze topic zo weinig mogelijk te verschijnen, en houd het dan zo simpel mogelijk (uit de stijl van je berichten hier geloof ik dat je beide beseft, maar voor de zekerheid zeg ik het toch maar even).Na een in 2010 gestarte procedure bij de Ombudsman KiFiD (in mijn geval moest de 6 weken reactietermijn nog uitgevonden worden, zie inmiddels onder "geen reactie" op http://www.kifid.nl/consumenten/hoe-die ... cht-in/wel ) werd uiteindelijk op 3 oktober 2011 de schriftelijke procedure bij de Geschillencommissie KiFiD afgerond.
De hoorzitting werd toen aangekondigd voor 2 april 2012 en na 5 maanden wachten vond die hoorzitting ook inderdaad plaats, onder voorzitterschap van Prof. Du Perron en op mijn uitnodiging in aanwezigheid van Paul Crommentuyn en Bert Jan Tiesinga (welke laatste in een lijvig rapport had aangetoond dat ABN AMRO zonder toestemming uiterst risicovolle aandelen & obligaties in de portefeuille had gestopt en daarover ook nog eens een verborgen gehouden TER van tot wel 1,6% inhield).
In plaats van een "laatste woord" kregen vervolgens alle partijen de gelegenheid voor nog een schriftelijk rondje, waarbij bovendien vragen van de Commissie moesten worden beantwoord. ABN AMRO zou een groot aantal proefberekeningen moeten overleggen, om de effecten zichtbaar te maken van alle kosten en risicopremies bij verschillende scenario's en aan moeten tonen dat ABN AMRO "de goedkoopste risicopremies in de hele markt" rekende.
Die schriftelijke vragen van de Commissie lieten ook nog zo'n 3 maanden op zich wachten. Intussen had ik op basis van inmiddels mijn eigen kennis van de materie een medegedupeerde terzijde gestaan die een vergelijkbare ABN AMRO polis bezat en later dan ik zijn zaak bij KiFiD aanhangig had gemaakt (hij heeft zich op dit forum al eens kenbaar gemaakt). ABN AMRO bleek bereid zijn zaak te schikken en bood vervolgens ook mij een schikking aan waar ik geen nee tegen kon zeggen: ik werd voor 100% schadeloos gesteld. Jammer misschien van de principiële kant van een gemiste KiFiD-uitspraak, maar de al wel bekende KiFiD-uitspraken zijn in navolging van het "Crommentuyn-arrest" (GCHB 2010-390), zie bijvoorbeeld GC 2011-172 en andere uitspraken, van dien aard dat niet echt nieuw uitspraken nodig zijn om te vragen en te krijgen waar je gewoon recht op hebt.
Even in ronde cijfers: als ik eind 2009 niet in beweging was gekomen was mijn polis in 2013 "leeggelopen" tot ca. 5.000 EUR en had ik een verlies geleden van een kleine 70.000 EUR.
Door een halverwege tijdens de KiFiD-procedure "afgedwongen" schadebeperking had ik het "leeglopen" al gestopt bij ca. 20.000 EUR. Bij wijze van schikking krijg ik er nu met terugwerkende kracht 40.000 EUR bij, waardoor ik binnen 3 jaar mijn hypotheek volledig kan aflossen.
Inmiddels maak ik onderdeel uit van het ODIN-netwerk en geef cursussen aan intermediairs over KiFiD-procedures, waarbij wij hen voorhouden dat als zij niet zelf de "lijken uit de kast" opruimen, zij nog jarenlang achtervolgd kunnen worden door claims. Ze kunnen maar beter zelf het initiatief nemen om voor de klant te zorgen dat deze volledig schadeloos gesteld wordt.
NB Ook particulieren kunnen zich aanmelden met hun zaak. Op verzoek wordt een opdracht tot dienstverlening toegezonden waarin alle voorwaarden voor de no cure no pay aanpak in staan.
http://www.stichting-odin.nl/15-22/contact.html
Maar toch, ik ben heel blij dat het systeem van Odin hier nu eindelijk ook goed beschreven is. Bij no cure no pay kunnen mensen zich nooit een buil vallen.
Zijn er (voormalige) klanten van Odin die hier nog iets aan toe kunnen voegen (positief of negatief)?
Meerheuvel