LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende folder Formido

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door tenormin »

vogels schreef:
In de Formido folder staat dat het inclusief glas is. Punto!
NEE, dat staat er niet! Er staat: inclusief 20% korting op het glas. Punto!
:lol: Touché, vogels!

witte angora
Berichten: 31222
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:Overigens lees ik het ook zo dat de verf en postbus inbegrepen zijn. De verkoper moet de deur inclussief het glas, verf en postbus voor de geadverteerde prijs meegeven omdat de aspirant koper het aanbod redelijkerwijs mocht opvatten als een prijs voor het hout, glas en overige toebehoren.
Heel goed argument, alfa. De deuren worden voor die prijs geleverd exact zoals het in de folder staat, exact met die kleuren (ook al is er keuze uit duizenden andere), exact met die glassets (ook al zijn er andere) en exact met die brievenbussen (ook al zij er andere)

Niet?

De foto's laten alleen maar zien hoe de deuren er uit zouden kunnen zien als ze compleet en afgewerkt zijn. Alleen kale deuren in de grondverf en in de verpakking laten zien, dat oogt natuurlijk niet, dat koopt geen mens. Dat is geen reclame maken.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door john duelieux »

vogels schreef:
Nergens staat erbij dat de prijs exclusief het glas is.
Als er een t.v. meubel in een folder wordt aangeboden, staat er meestal ook een t.v. op. Moet er dan bij staan: exclusief t.v.?
Glas is een wezenlijk onderdeel van de deur
Als een TV aangeboden wordt hoef je naderhand toch ook niet extra te betalen voor het beeldscherm..
Zo staat bij computerconfiguraties vaak: exclusief monitor
en bij keukens: exclusief kranen
Dus hier had nu moeten staan: exclusief glas

witte angora
Berichten: 31222
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik wil niet veel zeggen, maar deze deuren worden aangeboden met verschillende glassets waar je uit kunt kiezen, met vaak ook nog eens verschillende prijzen.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door john duelieux »

witte angora schreef:Ik wil niet veel zeggen, maar deze deuren worden aangeboden met verschillende glassets waar je uit kunt kiezen, met vaak ook nog eens verschillende prijzen.
Zeker, maar als ik een fiets koop kan ik ook kiezen uit verschillende zadels in allerlei kleuren, kwaliteiten en uitvoeringen. De afgebeelde zadel is echter bij de prijs inbegrepen.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door john duelieux »

vogels schreef:Nergens voor nodig, is duidelijk genoeg dat het exclusief glas is. Die blauwe deur bijv. kun je ook met ander glas kopen, dat blijkt duidelijk
uit de tekst in de folder. .
Zie mijn opmerkingen over fietszadels. ook te verkrijgen in allerlei uitvoeringen maten kleuren enz enz
vogels schreef:Maar ja, mensen lezen graag in hun voordeel.

Volgens mij is het de bedoeling van zo'n reclamekrantje dat mensen iets voordelig moeten gaan vinden. Duidelijkheid is dus gewenst. Dat exclusief glas vermelding is dus wel degelijk ergens voor nodig.

witte angora
Berichten: 31222
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar van mij mag hij een rechtszaak aan spannen, zal me een worst wezen.
Biedt je nou een rechtszaak inclusief of exclusief worst aan?

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:Nergens voor nodig, is duidelijk genoeg dat het exclusief glas is. Die blauwe deur bijv. kun je ook met ander glas kopen, dat blijkt duidelijk
uit de tekst in de folder.
De Paradigit Enfocer I kun je kopen voor 699 euro. Maar je kunt het moederboard, processor en geheugen aanpassen. Jouw regeneratie volgend zou ik hier bijna zeggen dat je 699 euro voor alleen de behuizing betaald, maar die kun je ook al aanpassen.

Uit het gegeven dat je de deur ook met ander glas kunt kopen, sluit niet uit dat je redelijkerwijs mag verwachten dat de deur zoals afgebeeld, dus inclusief glas, wordt verkoopt voor de geadverteerde prijs.
vogels schreef:Maar ja, mensen lezen graag in hun voordeel.
Maar kennelijk zijn er hier wel genoeg die het het graag in andermans nadeel lezen.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door john duelieux »

vogels schreef: Voor mij en enkele anderen hier is het duidelijk genoeg.
Ja, dat zijn dus die mensen die alles altijd in het nadeel van de consument uitleggen.

En verder is de rechtspraak is duidelijk: als het voor tweeerlei uitleg vatbaar is dient de voor de consument gunstigste uitleg gehanteerd te worden.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door Brainless »

Er staat ook:
De aangegeven prijzen zijn de vanaf prijzen....

Dat is dus een ruim begrip.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door ruud_a »

witte angora schreef:
Maar van mij mag hij een rechtszaak aan spannen, zal me een worst wezen.
Biedt je nou een rechtszaak inclusief of exclusief worst aan?

Stamppot exclusief boerenkool?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat is begreipunt Nederlans lezuh toch moeluk.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door nevermind »

Hier nog eens de goede oplossing, zonder wetsartikelen:
witte angora schreef: De aanbieding lijkt dan ook te zijn: 20% korting op zowel de deuren als het glas. Dat is het enige wat in dat kader staat.

Ik zie er niks misleidends aan, het is alleen even goed lezen wat er staat.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door john duelieux »

nevermind/witte angora schreef: het is alleen even goed lezen wat er staat
En aangezien jullie dat continue niet lukt adviseer ik jullie om niet naar de formido te gaan maar naar Hans Anders :wink:

witte angora
Berichten: 31222
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan gaan we nog eventjes beter lezen.

Er staat:

Binnendeur Gloss 199,20 euro
Binnendeur smart 199,20 euro
Binnendeur ML660 359,20 euro.

Enzovoorts.

Er staat nergens: binnendeur inclusief glasset xyz, of, binnendeur inclusief getoonde glasset. Want zoals gezegd, er zijn meerdere glassets waar men uit kan kiezen. De glasset is geen onlosmakelijk deel van de deur, het is een los accessoire.

Er staan prijzen per deuren, niks meer, niks minder, niks anders. En die korting, dat staat in een apart kader, dat geeft aan dat men zowel op de deuren als bij een te kiezen glasset 20% korting krijgt.

En JD, als je nog een advies geeft inzake een brillenwinkel, geef dan een fatsoenlijk advies, wil je. Met Hans Anders komt geen mens verder, die levert alleen maar prut, is mijn ervaring.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door john duelieux »

Eindelijk een keer een verstandig woord van Witte Angora. Helaas gaat het daarbij niet om deuren maar om de keuze van brillenwinkel :D
witte angora schreef:Dan gaan we nog eventjes beter lezen.
De glasset is geen onlosmakelijk deel van de deur, het is een los accessoire.
Lees de reactie van alfatron nog een keer WA.

Aan een computer zonder processor heb je niets
Aan een fiets zonder zadel heb je niets
Aan een deur zonder glas heb je niets

Dus is het geen accesoire (zoals bij een auto een airco of een tomtom) maar een wezenlijk onderdeel van een gebruiksvoorwerp. En aangezien in de folder een prijs staan bij de deur waarin glas zit en dit expliciet NIET is uitgezonderd mag TS ervan uit gaan dat de afgebeelde configuratie met de prijs matcht.

witte angora
Berichten: 31222
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat je aan een computer zonder processor niets hebt moge duidelijk zijn.

Maar wist je, dat er mensen zijn die alle onderdelen los kopen, en zelf hun computer samenstellen? Voor de meesten, mezelf incluis, te ingewikkeld. Toch zijn er hele fora over te vinden, en er zijn verschillende webwinkels die daarvan kunnen bestaan. Van het leveren van computeronderdelen dus.

Maar een complete deur samenstellen, wat betreft de combinatie deur, glasset, brievenbus, deurknop, en kleur, dat zal de meeste mensen toch wel lukken, denk je niet?

Mijns inziens gaat je vergelijking niet op.

orakel
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2012 12:34

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door orakel »

Een deur wordt in de meeste gevallen (in ieder geval bij de winkels waar ik ben geweest) aangeboden zonder glas en zonder beslag en zelfs in grondverf. Vanuit dit gegeven mag ik als consument verwachten dat de aanbieding zonder glas is tenzij anders vermeld. In de folder staat niet uitdrukkelijk vermeld dat de deur inclusief glas en beslag is.
Een fiets wordt normaalgesproken geleverd met zadel, net als een computer geleverd wordt met moederbord. Daarom mag ik als consument verwachten dat een aanbieding inclusief zadel cq moederbord is tenzij anders vermeld.

Daar heb ik de wet of wetteksten niet voor nodig...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door Jolijn »

bprosman schreef:Wat is begreipunt Nederlans lezuh toch moeluk.
:mrgreen: Zie het Jumbo vers garantie topic.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Misleidende folder Formido

Ongelezen bericht door Jolijn »

De verwarring kan ik me wel voorstellen: het woord 'inclusief' staat direct na 'deuren'.

Gesloten