LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
marcbuitG
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2012 09:59

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door marcbuitG »

1350 is het inkomen van het kind....

JtC2
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 10:15

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC2 »

Wat is het inkomen van de ouder dan? Die vind ik (als er dan toch perse betaald moet worden) dan ook wel belangrijk. Als dat bij wijze van spreken 5000 Euro is, dan moet die ouder zijn klep houden en niet mauwen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

dan moet die ouder zijn klep houden en niet mauwen.
:shock: Wat een uitspraak, zelf geen kids?

Jij doet mij trouwens sterk aan iemand denken :mrgreen:

JtC2
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 10:15

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC2 »

Dikwijls is het geen kwestie van lasten die haast niet op te brengen zijn door de ouder, maar eerder de mate waarin ouders hun kinderen wat gunnen. Hetzelfde geldt met bejaarden. Die stoppen ze hier in Nederland het liefst ook ze snel mogelijk weg in verzorgingshuizen. Daarna wel klagen dat ze daar slecht verzorgd worden, maar ook maar heel even overwegen om dan maar zelf in huis te nemen en te verzorgen, ho maar.

Dus, gun je het je naast gezinsleden of niet?

@Ciske: jawel hoor, ik heb er 1 en ik kom uit een gezin met 4. Maar ik ben ook van buitenlandse komaf met ned. vrouw, dus ik zie wel degelijk verschillende opvoeding en situaties.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

Hetzelfde geldt met bejaarden. Die stoppen ze hier in Nederland het liefst ook ze snel mogelijk weg in verzorgingshuizen.
Dan zit je toch wel goed fout voor hoor, bejaarden stoppen wij niet weg.

Maar on topic... Ouders gunnen de kinderen echt wel veel, ik vind het niet meer dan normaal, als je kind werkt dat die ook meebetaalt.

Zie voorbeeld van Bianca, top van haar ouders.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef:
bejaarden stoppen wij niet weg.
Oh nee? Hoe wil je dat luizige 4 x 4 kamertje, waar iedereen te pas en te onpas binnen loopt, dan noemen?

Jij leeft nog in de middeleeuwen? Nee wij stoppen geen bejaarden weg, voordat iemand in een bejaarden tehuis zit, ben je al een heel eind verder.

Maar je bent zoals gewoonlijk off topic.

JtC2
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 10:15

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC2 »

Ciske, nu jij weer. ;)

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door manondoris »

ik ben al blij als ze straks zelf haar premie van de zorgverzekering en overige verzekeringen kan betalen! de rest kan ze dan lekker sparen voor later ,maar als je als ouder al heel weinig inkomen hebt ,dan vind ik het heel normaal om een steentje bij te dragen .

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

JtC2 schreef:Ciske, nu jij weer. ;)
Jij doet mij trouwens sterk aan iemand denken
We zijn nou toch al off topic. Vertel :mrgreen:

marcbuitG
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2012 09:59

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door marcbuitG »

Als het ouderlijk inkomen 1,5 maal dat van een kind is en beiden kinderen dus 2...dus is het billijk om kostgeld te vragen. En het inkomen van één kind is ± 1350!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Een redelijk bedrag vind ik moeilijk te bepalen, maar daarvoor is het Nibud. Wel vind ik het vanuit opvoedkundig standpunt heel redelijk om kostgeld te vragen/aan te nemen. Hoeveel ik als ouder ook zelf zou verdienen. Geen idee of ik dat zou sparen voor het kind. Sparen kan kind zelf ook, naast het kostgeld en zijn/haar verdere noodzakelijke en luxe uitgaven.
Als een kind besluit het huis uit gegaan, hoeft dat niet perse met een dik gevulde portemonnee. Je kunt ook gewoon op kamers beginnen, tweedehands spullen, opruimingkjes enz.

Jahier
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 jul 2010 13:17

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Jahier »

Tjee, ik sta te kijken van alle reacties.
Zelf moest ik 100 gulden kostgeld betalen per maand, toen ik nog thuis woonde en een eigen inkomen had. Ik had hiervoor een eigen slaapkamer met verwarming, mijn moeder deed mijn was, enz. enz.
Als mijn ouders, die geen rijbewijs hadden, 's avonds weg wilden en het was koud of regende, moest ik ze wegbrengen en ophalen. Ze hadden dus een gratis chauffeur naast die 100,00 gulden én ik haalde de wekelijkse boodschappen. Toen ik het huis uitging kreeg ik een wasmachine cadeau. Ik heb het betalen van kostgeld geen bezwaar gevonden. Als ik op kamers was gegaan was ik veel meer kwijt geweest.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Brainless »

Ik ken meerdere ouders die kostgeld vroegen en dit geld op een aparte rekening zette.
Dit geld gaven ze dan mee als de kids uit huis gingen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

Denk dat het voor ieder persoonljk is. Normaal vind ik kostgeld wel, tenslotte hebben je ouders ook voor jou gezorgd.
Ik zou zeggen doe er maar wat voor terug.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door snepke »

Ik heb nog 1 zoon thuis van 24,de oudste(28) is al een paar jaar de deur uit.
Die hoeft geen kostgeld te betalen(heeft de oudste ook nooit gedaan)

Ze betalen hun eigen zorgverzekering,kleding,abo's,hun eigen auto etc...
Ik vind het een beetje vreemd om kostgeld te vragen.
Ik wilde kinderen!!
Dus daar zorg ik voor ook .

En wij hebben ook een normaal loon.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik ga ervan uit dat iedereen zijn/haar kinderen wilde.
Wat mij betreft staat dat 'zorgen voor' los van het al dan niet kostgeld aannemen/vragen.
Het kind kan in principe voor zichzelf zorgen als het een baan heeft.
Zorgen voor je kind is meer dan zorgen voor kost en inwoning.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Jolijn »

JtC2 schreef: Hetzelfde geldt met bejaarden. Die stoppen ze hier in Nederland het liefst ook ze snel mogelijk weg in verzorgingshuizen. Daarna wel klagen dat ze daar slecht verzorgd worden, maar ook maar heel even overwegen om dan maar zelf in huis te nemen en te verzorgen, ho maar.
Zo snel mogelijk? Zo gauw kom je niet in een bejaardentehuis, niet alleen maar omdat je bejaard bent.
Dat kinderen niet zo 'makkelijk' besluiten om zelf een ouder in huis te verzorgen, komt misschien door de woon- en werk situatie? En wat dacht je van de bejaarde ouder zelf? Die moet dat ook willen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door snepke »

Jolijn schreef: Zorgen voor je kind is meer dan zorgen voor kost en inwoning.
Dat klopt.
Mijn zoon is voorlopig niet van plan om te vertrekken.
Hij heeft het veel te goed thuis(zegt hij zelf)

JtC3
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 15:36

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC3 »

@ Jolijn: Ja, dat las je goed: zo snel mogelijk. Dat het zo snel niet gaat in de praktijk, dat is natuurlijk een 2e. Nogmaals, die verzorgingshuizen zitten hier vol en alleen aan de vergrijzing ligt het niet. Daarnaast, ik zie toch duidelijke verschillen in de benadering van Nederlanders van dit probleem en buitenlanders (en dan praat ik over allerlei bevolkingsgroepen) waar je toch echt veel vaker tegenkomt dat oma, opa of zelfs beiden binnen het nog werkende gezin met kinderen worden opgenomen. Surinamers, Antillianen, Aziaten, Algerijnen, noem maar op. Veel zorgzamer voor hun naaste families en veel veel sterkere familiebanden. Daar kun je veel over zeggen, maar dat staat gewoon als een paal boven water.

Enfin, uiteindelijk gaat het gewoon om wat je prioriteiten zijn en dan moet ik helaas veronderstellen uit eigen ervaring dat familie hier in NL toch niet de hoogste prioriteit is. Je kan mooi voordoen dat familie alles is, maar iets zeggen en daadwerkelijk doen zijn nog altijd 2 hele verschillende dingen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

Enfin, uiteindelijk gaat het gewoon om wat je prioriteiten zijn en dan moet ik helaas veronderstellen uit eigen ervaring dat familie hier in NL toch niet de hoogste prioriteit is. Je kan mooi voordoen dat familie alles is, maar iets zeggen en daadwerkelijk doen zijn nog altijd 2 hele verschillende dingen
Toch prachtig, dat jij als buitenlander (JCT2) was dat ook :lol: ons komt vertellen hoe wij ten opzichte van familie staan, klasse :lol:

Gesloten