LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie, nieuwe kassabon?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
nevermind

Re: Garantie, nieuwe kassabon?

Ongelezen bericht door nevermind »

Vermoedt dat bij die winkels waar je een nieuwe kassabon krijgt de originele aankoopdatum staat....lijkt me logisch.

Helemaal mee eens!
Dat is wat ik bedoelde, dan geldt de garantie vanaf deze datum.
TS mag wel een nieuw bon gekregen hebben, maar dan is nog de vraag, wat staat erop?
Mijn ervaringen zijn dat bij een defect artikel in garantie je een nieuw artikel krijgt met nieuwe garantie.
Dit klopt natuurlijk niet met je eerder gestelde uitspraak hierboven.

boef530

Ongelezen bericht door boef530 »

Het zo leuk zijn dat de garantie termijn opnieuw gaat lopen als een defect apparaat in de garantie periode wordt omgeruild. Met wat moeite heb je dan jaren lang recht op garantie, dat doe je zo als de garantie periode in de laatste 6 maanden zit ga je een vage klacht bedenken, je brengt het apparaat terug en niemand kan de klacht oplossen logisch want die is er niet. Om van het gezeur af te komen krijg je een nieuwe en voilla een nieuw apparaat met weer 2 jaar garantie. In vroeger tijd kon je dat bij de Hema wel voor elkaar krijgen, die mutsen achter de servicebalie schreven zelfs een nieuw garantiebewijs uit. Helaas zo werkt het dus niet, de garantie gaat bij vervanging in de garantie periode niet opnieuw in maar loopt vanaf de eerste datum van aanschaf.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

nevermind schreef:
Vermoedt dat bij die winkels waar je een nieuwe kassabon krijgt de originele aankoopdatum staat....lijkt me logisch.

Helemaal mee eens!
Dat is wat ik bedoelde, dan geldt de garantie vanaf deze datum.
TS mag wel een nieuw bon gekregen hebben, maar dan is nog de vraag, wat staat erop?
Mijn ervaringen zijn dat bij een defect artikel in garantie je een nieuw artikel krijgt met nieuwe garantie.
Dit klopt natuurlijk niet met je eerder gestelde uitspraak hierboven.

Mjn uitspraak klopt prima.

Eerste uitspraak is reactie op het gestelde van TS en tweede reactie mijn persoonlijke ervaringen.
Bij Blokker frituurpan gekocht, binnen de garantie ging deze stuk en kon een andere uitzoeken.....heb toen een duurdere genomen welke in de aanbieding was en kreeg gloednieuwe garantie.

Of het zo hoort tsja weet niet wat de wet zegt hierover maar kan mij ook vinden in argument dat je een geheel nieuw apparaat krijgt en dus ook weer nieuwe garantie.

Garantie op garantie kan ik mij ook weer in vinden....kortom nogal dubbel allemaal.

Stel in mij geval krijg je een nieuwe frituurpan met de oude garantie welke bv nog 1 maand was. Nieuwe frituurpan gaat na 6 weken stuk........lijkt mij ook niet de bedoeling dat je dan maar pech hebt.

Ik denk eerder dat het ligt aan hoe de winkelier zijn afspraken heeft met de leverancier.

trail46

Ongelezen bericht door trail46 »

Volgens dit stukje op de kassa-site gaat de garantie niet opnieuw lopen.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... z/speel/1/
Als de consument een ander exemplaar krijgt voor een defect artikel, gaat dan de garantie opnieuw in of loopt de termijn door vanaf de aanschafdatum van het kapotte artikel?

Garantie gaat na het herstel van defect niet opnieuw in. De rechten gaan dus niet twee keer zolang mee.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

trail46 schreef:Volgens dit stukje op de kassa-site gaat de garantie niet opnieuw lopen.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... z/speel/1/
Als de consument een ander exemplaar krijgt voor een defect artikel, gaat dan de garantie opnieuw in of loopt de termijn door vanaf de aanschafdatum van het kapotte artikel?

Garantie gaat na het herstel van defect niet opnieuw in. De rechten gaan dus niet twee keer zolang mee.
na herstel sttat er !!! maar wat als je een nieuwe meekrijgt ???????

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Manondoris heeft een nieuwe Senseo met een nieuwe kassabon met een nieuwe datum. :!:

Hoe kan men bij de Marskramer of Philips dan weten ( mocht deze iets mankeren binnen de 2 jaar) vanaf welke datum de eigenlijke garantie (vd oude) inging?

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

Jolijn schreef:Manondoris heeft een nieuwe Senseo met een nieuwe kassabon met een nieuwe datum. :!:

Hoe kan men bij de Marskramer of Philips dan weten ( mocht deze iets mankeren binnen de 2 jaar) vanaf welke datum de eigenlijke garantie (vd oude) inging?
kunnen ze ook niet :D ik heb alleen de nieuwe kassabon van gisteren ,die oude hebben ze daar gehouden ! ik denk dat ie met de senseo teruggestuurd word :)

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

bprosman schreef:Ik neem toch wel aan dat met de "oude" Senseo het wel vanaf dag 1 mogelijk is geweest koffie te zetten en dus productconform geweest is.
Een product is conform of non-conform. Daar zit niets tussen in.

Een product is non-conform wanneer het niet over die eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Als het product vandaag niet die eigenschappen heeft dan was dat gisteren ook zo.

In het Quelle arrest was de vraag of de consument een gebruiksvergoeding moest betalen voor het anderhalf jaar lang gebruik van de non-conforme oven.
boef530 schreef:Het zo leuk zijn dat de garantie termijn opnieuw gaat lopen als een defect apparaat in de garantie periode wordt omgeruild. (...) Helaas zo werkt het dus niet, de garantie gaat bij vervanging in de garantie periode niet opnieuw in maar loopt vanaf de eerste datum van aanschaf.
Zo'n verhaal is ook af te steken over ondernemers. Een maand voordat de garantie is afgelopen meld de consument zicht met een terechte klacht. De ondernemer vervangt het product door een afdankertje van een andere klant. De ondernemer is dan ook niet verbaast wanneer de consument net na de oorspronkelijke garantie bij hem op de stoep staat. Maar op dit moment roept de ondernemer dat de garantie helaas net verlopen is. Helaas werkt dat niet zo.

De consument ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen. Dit zijn niet mijn woorden, maar die van het Europees Hof van Justitie. Zie punt 41 van het Quelle arrest. Zo bezien kun je beargumenteren dat de garantie wel opnieuw begint te lopen, tenzij hierover expliciet iets anders is afgesproken.

Bovendien wordt er in de wet dat er vermoed wordt dat het product non-conform was wanneer de consument binnen zes maanden na aflevering (dus niet na aankoop) een afwijking ontdekt. En onder aflevering wordt verstaat het in bezit stellen van de consument. Zie art. 7:18 en 7:9 BW. Er is toch echt spraken van een nieuwe aflevering en dus gaat deze termijn opnieuw lopen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Geert25 schreef:Ik heb bij Intertoys, onder garantie, een nieuwe tablet gekregen, dus prima geregeld.
Heb ik nu ook recht op een nieuwe kassabon zodat de garantieperiode weer opnieuw begint te lopen?
Op mijn eerste tablet had ik 2 jaar garantie waarvan nu dus 10 maanden zijn opgebruikt. Heb ik nu weer recht op de volle twee jaar garantie of loopt de oude garantietermijn nu door?
In principe heb je bij vervanging onder garantie gewoon weer recht op garantie.
Die garantie van 2 jaar bestaat in Nederland niet, dit en is een wijdverbrijd misverstand dat (mede) is gecreerd door de verkopers. De garantietermijn is in Nederland in principe onbepaald. Wel vloeit voort uit de Europese wetgeving dat die termijn ten minste (en dus niet ten hoogste) 24 maanden betreft, ongeacht soort product. Na die tijd wordt er in Nederland o.a. gekeken naar wat je van een product mag verwachten en hoelang het normaliter meegaat. Een CV ketel heeft een gemiddelde levensduur van 15 jaar. Gaat deze na 7 jaar kapot dan heb je nog steeds recht op garantie (je moet wel aantonen dat het defect niet door of tijdens gebruik is ontstaan, maar al aanwezig was tijdens levering).

Indien een product wegens non-conformiteit wordt vervangen voor een nieuw exemplaar kun je dit beschouwen als een nieuwe (verlate) levering, het is dus juridisch gezien exact hetzelfde alsof je het product nieuw in de winkel kocht. Je dient dan ook een nieuwe bon te krijgen waarop de leverdatum staat op de dag dat het vervangende product je ter hand is gesteld.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

olaf79 schreef:Die garantie van 2 jaar bestaat in Nederland niet, dit en is een wijdverbrijd misverstand dat (mede) is gecreerd door de verkopers
Het staat de verkopende partij vrij om een garantie van 2 jaar aan te bieden.

Het mag echter niet de wettelijke rechten van de consument beperken, maar kan natuurlijk wel uitgebreider zijn.

Dus als de verkoper na 10 maanden een nieuwe tablet levert, is de overgebleven garantieduur slechts 14 maanden, en niet 24 maanden.

Een beroep op non-conformiteit kan echter altijd door de consument gedaan worden en is niet strikt aan een periode gebonden, maar hang af van de eigenschappen die de gebruiker mag verwachten, en waaraan hij niet behoeft te twijfelen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Leo The Emperor schreef: Het staat de verkopende partij vrij om een garantie van 2 jaar aan te bieden.

Het mag echter niet de wettelijke rechten van de consument beperken, maar kan natuurlijk wel uitgebreider zijn.

Dus als de verkoper na 10 maanden een nieuwe tablet levert, is de overgebleven garantieduur slechts 14 maanden, en niet 24 maanden.

Een beroep op non-conformiteit kan echter altijd door de consument gedaan worden en is niet strikt aan een periode gebonden, maar hang af van de eigenschappen die de gebruiker mag verwachten, en waaraan hij niet behoeft te twijfelen.
De wettelijke garantie gaat lopen vanaf het moment van levering van het product. Bij vervanging wegens non conformiteit is het moment van levering het moment waarop het vervangende product ter hand is gesteld van de koper. De handelsgarantie die de verkoper al dan niet geeft en de fabrieksgarantie die fabrikant al dan niet geeft zijn hiervoor totaal niet relevant.
De wettelijke garantie termijn is onbepaald en dus niet maximaal 24 maanden, maar ten minste 24. in veel gevallen geldt een veel langere termijn. Het gaat er o.a. om wat je van een product normalitair mag verwachten.

In geval van TS heeft hij dus gewoon weer recht op wettelijke garantie. De levering van een vervangend product wegens non conformiteit is immers alsof er een nieuw product is geleverd.

Leo The Emperor

olaf79 schreef:In geval van TS heeft hij dus gewoon weer recht op wettelijke garantie. De levering van een vervangend product wegens non conformiteit is immers alsof er een nieuw product is geleverd.
Waar staat in de Nederlandse wet het woord garantie genoemd ? U spreekt immers over een wettelijke garantie.
De wet heeft het alleen over non-conformiteit.

De garantie die de verkoper biedt moet inderdaad als handelsgarantie worden betiteld, en deze loopt dus nog maar 14 maanden.

Ik denk dat we niet van mening verschillen dat de consument altijd een beroep kan doen op non-conformiteit, alleen de verschillende namen die hiervoor gebruikt worden, kan verwarring scheppen

alfatrion

Leo The Emperor schreef:Het staat de verkopende partij vrij om een garantie van 2 jaar aan te bieden.

Uit het gegeven dat de verkopende partij handelsgarantie mag aanbieden en hierin geen exoneratie beding mag opnemen volgt niet dat de handelsgarantie niet opnieuw begint te lopen.
Leo The Emperor schreef:Waar staat in de Nederlandse wet het woord garantie genoemd ? U spreekt immers over een wettelijke garantie.
Dit doet mij denken aan BBCS. Het woord overmacht wordt ook nergens in de Nederlandse wet genoemd. Maar de term wordt wel gebruikt om te verwijzen naar het geen omschreven is in art. 6:75 BW.

Leo The Emperor

="alfatrion"]Dit doet mij denken aan BBCS. Het woord overmacht wordt ook nergens in de Nederlandse wet genoemd. Maar de term wordt wel gebruikt om te verwijzen naar het geen omschreven is in art. 6:75 BW.
Beetje spijkers op laag water zoeken.

Deze garantie wordt door de verkoper gegeven en non-conformiteit is door de wetgever bepaald.
Het moge duidelijk zijn dat ik hier op de (handels)garantie doel, en niet op de non-conformiteit.

alfatrion

Ik zie je Olaf hier bekritiseren wegens het gebruik van de term "wettelijke garantie", net zoals BBCS dat deed.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

tenormin schreef:Wel, dan maar een (overbodig) commentaar. De garantie van je eerste aankoop geld. Had het toevallig zelf met ander apparaatje (monddouche). Kreeg nieuwe maar...garantie van 3 maanden terug bleef gehandhaafd.

mijn moeder gebruikte gewoon een lik groen zeep als ik de verkeerde woorden gebruikte

bgwkloos

Ongelezen bericht door bgwkloos »

bij een nieuw artikel krijg je nieuwe garantie dus als je een ipad hebt die kapot gaat na 23 maanden. moet je een nieuwe krijgen en moet je ook weer minimaal 2 jaar garantie krijgen.

Leo The Emperor

bgwkloos schreef:bij een nieuw artikel krijg je nieuwe garantie dus als je een ipad hebt die kapot gaat na 23 maanden. moet je een nieuwe krijgen en moet je ook weer minimaal 2 jaar garantie krijgen.
Het perpetuum Mobile uitgevonden .. :mrgreen:

mukkiefuk

Ongelezen bericht door mukkiefuk »

bgwkloos schreef:bij een nieuw artikel krijg je nieuwe garantie dus als je een ipad hebt die kapot gaat na 23 maanden. moet je een nieuwe krijgen en moet je ook weer minimaal 2 jaar garantie krijgen.
De waanzin ten top... Absolute nonsense.. Deze uitspraak verdient een attractie in het Sprookjesbos.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ja, stel je toch eens voor...... dan zou zo'n nieuw ding zomaar 2 jaar, bij normaal gebruik, mee moeten gaan?
Nee hoor, die apparaten we voor mensen die een eerste aankoop doen.

Gesloten