Heb je wel kinderen dan? En zo ja, wie zorgt er voor ze?aras1976 schreef:Ja zeker wil ik geholpen worde.. In 2009 heb ik gebruik gemaakt van de gastouderbureau Bebegim.
Ik kreeg onlangs een beschikking dat ik alles terug moet betalen omdat ik niet aan alle voorwaardes voldoet. Zoals geen goeie overeenkomst en geen kosten gemaakt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gastouderbureau Bebegim te Haarlem
-
Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem
best lef hebben eigenlijk, dat Bebegim blijkbaar zelf al ziet dat er stront aan de knikker is en klanten alvast doorverwijst naar http://www.kinderopvangtoeslagprobleem.nl
ik sluit mij aan als gedupeerde van gastouderbureau bebegim. Ik heb onlangs ook een beschikking by, ontvangen dat ik 2008 en 2009 moet terugbetalen.
Die site is overigens van een advocatenkantoor....gwen21 schreef:best lef hebben eigenlijk, dat Bebegim blijkbaar zelf al ziet dat er stront aan de knikker is en klanten alvast doorverwijst naar http://www.kinderopvangtoeslagprobleem.nl
-
Hallo Abby en anderen
Ook mijn vrouw en ik hebben een leuk probleem met de FIOD rond gastouderbureau Bebegim. 1.5 jaar geleden een brief ontvangen dat er een onderzoek plaatsvind naar mogelijke fraude bij dit bureau en of we wilden helpen bij het onderzoek. Dit hebben we helaas gedaan. Gegevens opgestuurd vervolgens 1.5 jaar niets gehoord tot twee weken geleden de Fiod belde of we nog een keer een kopie wilde opsturen want er was iets fout gegaan bij het digitaliseren (leuk gesprek gehad over het onderzoek naar het bureau). Tot nu toe niks aan de hand.
Drie dagen geleden ligt er inneens een brief van de inspecteur in de bus dat we de kinderopvangtoeslag 2007 kunnen terug betalen omdat het contract niet aan de voorwaarden voldoet. Nu hebben we een contract wat op alle punten correct is alleen werdt bij bebegim het uurtarief in maandelijkse overzichten verwerkt (het staat niet in het contract).
Mijn vrouw en ik werken beide voltijd en hebben 4 kinderen. Het gaat naar verwachting om 18.000 euro die terug betaald moet worden. Geld waar door de gastouder overigens gewoon ook alweer inkomstenbelasting is betaald.
Wij voelen ons door de fiod onjuist gebruikt door voor te doen dat er een onderzoek bij Bebegim liep hebben ze een onderzoek naar ons ingesteld.
Wij hebben ons in 2007 zeer goed geinformeerd over de eisen in de folder van SZW. (GGD registratie bureau, gecertificeerd gastouder en een contract). Het enige verwijt wat je ons kunt maken is dat we niet de wet hebben opgevraagd. Maar dat is hetzelfde dat je verlangt van een patient dat hij met een lijst van artsen die volgens de Wet BIG geregistreerd rondloopt.
kortom in mijn ogen handeld de Fiod niet conform de geest van de wet. (geven ze ook telefonisch toe, in bijna elk kinderopvangcontract uit 2007 zitten fouten)
Bebegim is ons eerste aanspreekpunt (zij hebben een contract geleverd wat niet overeenkwam met de wettelijke vereiste) Ik heb hun daar wel voor betaald. Met 18.000 euro gevolgschade.
Door de Fiod voel ik me misleid in het onderzoek. Ik ben nooit in kennis gesteld van een onderzoek naar mij. Alleen naar een onderzoek bij Bebegim.
Als laatste stap wil ik de ombudsman en de politiek benaderen maar ik weet niet of die fiscale zaken behandeld.
Uiteraard heb ik de belastingdienst over dit alles al weer gebeld. Daar wordt erg gelaggen om onze naiviteit. Zowel ten aanzien van het contract als ten aanzien van de onderzoeksmethodes van de Fiod.
Jan
Ook mijn vrouw en ik hebben een leuk probleem met de FIOD rond gastouderbureau Bebegim. 1.5 jaar geleden een brief ontvangen dat er een onderzoek plaatsvind naar mogelijke fraude bij dit bureau en of we wilden helpen bij het onderzoek. Dit hebben we helaas gedaan. Gegevens opgestuurd vervolgens 1.5 jaar niets gehoord tot twee weken geleden de Fiod belde of we nog een keer een kopie wilde opsturen want er was iets fout gegaan bij het digitaliseren (leuk gesprek gehad over het onderzoek naar het bureau). Tot nu toe niks aan de hand.
Drie dagen geleden ligt er inneens een brief van de inspecteur in de bus dat we de kinderopvangtoeslag 2007 kunnen terug betalen omdat het contract niet aan de voorwaarden voldoet. Nu hebben we een contract wat op alle punten correct is alleen werdt bij bebegim het uurtarief in maandelijkse overzichten verwerkt (het staat niet in het contract).
Mijn vrouw en ik werken beide voltijd en hebben 4 kinderen. Het gaat naar verwachting om 18.000 euro die terug betaald moet worden. Geld waar door de gastouder overigens gewoon ook alweer inkomstenbelasting is betaald.
Wij voelen ons door de fiod onjuist gebruikt door voor te doen dat er een onderzoek bij Bebegim liep hebben ze een onderzoek naar ons ingesteld.
Wij hebben ons in 2007 zeer goed geinformeerd over de eisen in de folder van SZW. (GGD registratie bureau, gecertificeerd gastouder en een contract). Het enige verwijt wat je ons kunt maken is dat we niet de wet hebben opgevraagd. Maar dat is hetzelfde dat je verlangt van een patient dat hij met een lijst van artsen die volgens de Wet BIG geregistreerd rondloopt.
kortom in mijn ogen handeld de Fiod niet conform de geest van de wet. (geven ze ook telefonisch toe, in bijna elk kinderopvangcontract uit 2007 zitten fouten)
Bebegim is ons eerste aanspreekpunt (zij hebben een contract geleverd wat niet overeenkwam met de wettelijke vereiste) Ik heb hun daar wel voor betaald. Met 18.000 euro gevolgschade.
Door de Fiod voel ik me misleid in het onderzoek. Ik ben nooit in kennis gesteld van een onderzoek naar mij. Alleen naar een onderzoek bij Bebegim.
Als laatste stap wil ik de ombudsman en de politiek benaderen maar ik weet niet of die fiscale zaken behandeld.
Uiteraard heb ik de belastingdienst over dit alles al weer gebeld. Daar wordt erg gelaggen om onze naiviteit. Zowel ten aanzien van het contract als ten aanzien van de onderzoeksmethodes van de Fiod.
Jan
Ben ik niet duidelijk of zo, Ik heb 3 kinderen en heb alleen de eigen bijdrage niet betaald. Tegen mij is gezegd alles wordt door de gastouderbureau geregeld omdat de belastingdienst de toeslag naar gastouderbureau stuurt. Heb alleen de facturen gecontroleerd en de afschriften van de oppas of ze gelijk waren. Over de eigen bijdrage was er geen sprake.
18000 euro?? dat is een ruim jaar inkomen, 1500 per maand ,dat kregen jullie voor 4 kids omdat jullie beide met 4 kids thuis voltijd werken, en laat me raden de gastouder was oma....ik weet het een heel ander discussie maar ik kan er zo kwaad om worden....
On topic, wat verwijt de belastingdienst jullie dan? hebben jullie dan in 2007 geen maandelijkse bijdrage betaald, is het enige "verwijt"dat de uurtarieven maandelijks verwerkt worden???
WAt bedoeld u daar precies mee
Dat is toch bij elk KDV of Gastouder ook zo of begrijp ik het nu niet helemaal, want als dat het geval is, vind ik het onterecht dat u moet terug betalen (ook al vind ik het sowieso onterecht dat je het krijgt)
On topic, wat verwijt de belastingdienst jullie dan? hebben jullie dan in 2007 geen maandelijkse bijdrage betaald, is het enige "verwijt"dat de uurtarieven maandelijks verwerkt worden???
WAt bedoeld u daar precies mee
Dat is toch bij elk KDV of Gastouder ook zo of begrijp ik het nu niet helemaal, want als dat het geval is, vind ik het onterecht dat u moet terug betalen (ook al vind ik het sowieso onterecht dat je het krijgt)
Aras,
Dus u hebt idd gene eigen bijdrag betaald, dat snapt u toch wel dat u fout zit???? Bent u echt zo naief er klopt dat toch gewoon iets niet dan kan je toch aanvoelen
IEDEREEN die opvang heeft voor zijn kids moet iets bij betalen, je moet een toeslag aanvragen, je geeft op wat de opvang kost en wat je verdiend en je krijgt een BIJDRAGE in de opvangkosten, als je dan zelf niets hoeft te betalen gaat er dan echt geen lampje branden???
Stel je voor de de verhuurder een contructie bedenk dat je huurtoelsag krijgt en dat jezelf helemaal geen huur meer hoeft te betalen dat de belasting ALLES betaald, dan snap je toch ook dat dat niet kan en niet klopt
Jullie moeten allemaal blij zijn dat de belasting er geen torenhoge boete op doet!
Dus u hebt idd gene eigen bijdrag betaald, dat snapt u toch wel dat u fout zit???? Bent u echt zo naief er klopt dat toch gewoon iets niet dan kan je toch aanvoelen
IEDEREEN die opvang heeft voor zijn kids moet iets bij betalen, je moet een toeslag aanvragen, je geeft op wat de opvang kost en wat je verdiend en je krijgt een BIJDRAGE in de opvangkosten, als je dan zelf niets hoeft te betalen gaat er dan echt geen lampje branden???
Stel je voor de de verhuurder een contructie bedenk dat je huurtoelsag krijgt en dat jezelf helemaal geen huur meer hoeft te betalen dat de belasting ALLES betaald, dan snap je toch ook dat dat niet kan en niet klopt
Jullie moeten allemaal blij zijn dat de belasting er geen torenhoge boete op doet!
-
Op de gestelde vragen de volgende antwoorden. De periode waarover het gaat bevat 17 maanden en inderdaad wij kregen +/- 1200 euro in de maand voor 4 kinderen zijnde €300.- per kind. Of het terecht dan wel onterecht is dat die vergoeding krijg? los van de vraag dat het daar hier niet om draait. Verwijs ik daarvoor naar de geshiednis van de kinderopvang regeling in Nederland. Voor 2005 ontving je in NL 1/3 werkgeversbijdrage in de kosten kinderopvang (betaald uit arbeidsvoorwaardenruimte derhalve) die is bij de invoering van de nieuwe regeling (kinderopvangtoeslag via de fiscus) komen te vervallen. Tijdens de invoering zijn deze effecten door de fiscale wetgeving vereffend. De kinderopvangregeling is dus geen cadeautje maar een vergoeding die grotendeels uit eigen arbeidsvoorwaarden betaalkd wordt. Dit overigens terzijde
Enne onze gastouder was niet mijn moeder of schonnmoeder maar een gesertificeerd gastouder. Waarom geen kinderopvangbureau? Mijn vrouw is verloskundige en werkt door de natuur gedwongen onregelmatig. Dan is het wel prettig als de opvang ook des avonds mogelijk is.
Back to the issue
Bebegim heeft in haar contracten geen uurtarief staan maar bij de maandelijkse opgaaf van uren werd het uurtarief meegenomen.
Enne onze gastouder was niet mijn moeder of schonnmoeder maar een gesertificeerd gastouder. Waarom geen kinderopvangbureau? Mijn vrouw is verloskundige en werkt door de natuur gedwongen onregelmatig. Dan is het wel prettig als de opvang ook des avonds mogelijk is.
Back to the issue
Bebegim heeft in haar contracten geen uurtarief staan maar bij de maandelijkse opgaaf van uren werd het uurtarief meegenomen.
-
Ik vind het toch vreemd dat je een contract ondertekent waarin niet staat wat hetgeen je gaat afnemen nu eigenlijk kost. Feitelijk geef je het gastouderbureau dan carte blanche om willekeurig wat voor kosten in rekening te brengen. Je tekent toch ook geen huurovereenkomst zonder te weten wat je aan huur moet betalen?
Abby,ik heb het zelfde probleem. ik wist ook niets van eigen bijdrage. Ik heb ook beshikkingen ontvangen van de belastingdienst en weet niet wat ik moet doen.
Ik denk dat ik dat wel weet. De aanslag zo snel mogelijk betalen. Maar zonder grappen, wanneer je meent in je recht te staan kun je je accountant vragen, of het zelf doen, om bezwaar te maken.en weet niet wat ik moet doen.
.ik wist ook niets van eigen bijdrage
Dit snap ik dan niet, je doet je kinderen op de opvang en realiseert je niet dat er iets voor betaald moet worden .
Van de andere kant (ik heb geen kinderen meer in de opvangleeftijd) krijg ik deze topics lezende wel het vermoeden dat er ontzettend veel vage opvang-gastouder-adviesbureautjes opgestaan zijn met betalingsconstructies waar Poolse uitzendbureau's nog een puntje aan kunnen zuigen.
Ben alleen bang dat "Ich habe es nicht gewusst" niet zo'n sterk argument is bij de belastingdienst.
-
Dat je niet weet dat je een eigen bijdrage moet betalen is natuurlijk onzin. Als je kinderopvangtoeslag aanvraagt vul je in wat je kosten per maand zijn (uren x uurtarief). In de aanvraag volgt dan berekening van je (vermoedelijke) recht op toeslag. Dat bedrag is ALTIJD lager dan het bedrag dat je hebt opgegeven als zijn de kosten die je hebt. Dan hoef je naar mijn idee niet erg slim te zijn om te snappen dat je het verschil tussen de kosten die je aangeeft en de toeslag die je krijgt zelf moet betalen.
En ook als je iemand anders die aanvraag voor je laat invullen blijf je zelf verantwoordelijk. "Ik wist het niet" vind ik dus geen argument.
En ook als je iemand anders die aanvraag voor je laat invullen blijf je zelf verantwoordelijk. "Ik wist het niet" vind ik dus geen argument.
Ik denk dat het inmiddels op zijn plaats is om duidelijke voorlichting te geven waar de contracten aan moeten voldoen, dat de kinderopvangtoeslag nooit alle kosten dekt en dat er altijd een eigen bijdrage is, dat een constructie met terugschenkingen door ouders riskant zijn, etc. Denk niet dat dit iets is voor de belastingdienst, maar meer voor de kinderopvangsector of de Boink. Ouders zouden er goed aan doen hier bij de laatste twee op aan te dringen. Een soort checklist voor je kinderopvan gaat afnemen en toeslag gaat aanvragen.
Aras1976, Oranje79, Joris Pepijn en Berko,
Bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen zitten we in dezelfde situatie. Ik heb een jaar geleden eveneens meegewerkt aan het onderzoek van de FIOD naar mogelijke fraude bij gob Bebegim. Nu wordt er als het ware beweerd dat IK “fraude” zou hebben gepleegd??
In ons contract ontbreekt, voor zover ik zie, alleen de weergave van de afgesproken oppasuren en/of het uurtarief. In het contract tussen mij, als vraagouder, en de gastouder staan deze wel weer vermeld. Misschien niet geheel op de juiste plek, maar alles is vastgelegd!
Een ander probleem is dat ik mijn eigen bijdrage niet middels bankafschriften kan aantonen. Bewijs maar eens dat je een contante betaling hebt gedaan!
Ik ben het met Joris eens dat Bebegim aansprakelijk is voor deze financiële schade.
Sinds ik de brief van de Belastingdienst heb ontvangen ben ik dagelijks bezig met deze kwestie. Ik heb via internet onderzoek gedaan, een financieel adviseur om advies gevraagd, binnenkort heb ik een afspraak bij het Juridisch Loket en daarna mogelijk bij een advocaat. We weten allemaal hoe machtig de Belastingdienst is, maar ik wil toch alles uit de kast halen om mijn gelijk te halen. Zodra ik weet of een zaak tegen Bebegim tot de mogelijkheden behoort, laat ik dat weten.
Vriendelijke groet
Bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen zitten we in dezelfde situatie. Ik heb een jaar geleden eveneens meegewerkt aan het onderzoek van de FIOD naar mogelijke fraude bij gob Bebegim. Nu wordt er als het ware beweerd dat IK “fraude” zou hebben gepleegd??
In ons contract ontbreekt, voor zover ik zie, alleen de weergave van de afgesproken oppasuren en/of het uurtarief. In het contract tussen mij, als vraagouder, en de gastouder staan deze wel weer vermeld. Misschien niet geheel op de juiste plek, maar alles is vastgelegd!
Een ander probleem is dat ik mijn eigen bijdrage niet middels bankafschriften kan aantonen. Bewijs maar eens dat je een contante betaling hebt gedaan!
Ik ben het met Joris eens dat Bebegim aansprakelijk is voor deze financiële schade.
Sinds ik de brief van de Belastingdienst heb ontvangen ben ik dagelijks bezig met deze kwestie. Ik heb via internet onderzoek gedaan, een financieel adviseur om advies gevraagd, binnenkort heb ik een afspraak bij het Juridisch Loket en daarna mogelijk bij een advocaat. We weten allemaal hoe machtig de Belastingdienst is, maar ik wil toch alles uit de kast halen om mijn gelijk te halen. Zodra ik weet of een zaak tegen Bebegim tot de mogelijkheden behoort, laat ik dat weten.
Vriendelijke groet
Normaal krijg je bij een contante betaling toch gewoon een kwitantie of betalingsbewijs ?Bewijs maar eens dat je een contante betaling hebt gedaan!
Is dat niet het geval kan ik me ook hier voorstellen dat de belastingdienst vraagtekens gaat zetten bij "zwarte" ? betalingen.
wweet je ik word gewoon een beetje misse lijk als ik bedenk hoeveel geld er naar zulke bureaus is gegaan van onze centjes waar we alle maal hard voor gewerkt hebben. En het ergste vind ik de mensen die alleen maar aan hun eigen portomonnee denken en niet nadenken dat deze te mooie regelingen moeten worden op gebracht door alle hardwerkende mensen. Ik zit dit allemaal vol verbazing te lezen.
Hoewel ik de discussie wil vermijden, kan ik mij er niet van weerhouden om de volgende reactie te plaatsen. In vergelijking met andere Europese landen worden wij hier financieel uitgekleed door de belastingdienst en de verzekeringsmaatschappijen.. We worden kaalgeplukt door de overheid. Hier gaan mijn oren van klapperen. Waarom nou toch steeds wijzen naar je medeburger in plaats van naar de overheid..
De belastingdienst verdient lekker aan deze kwestie. Als Bebegim alles goed had gedaan, waren de opvangtoeslagen netjes uitbetaald geweest. Maar nu Bebegim niet volgens de regels heeft gehandeld, vordert de belastingdienst de uitgekeerde opvangtoeslagen terug van de nietsvermoedende ouders die een erkend bureau hadden ingeschakeld. De fiscus maakt misbruik van de situatie en past de wet "oneigenlijk" toe. Wetten mogen niet anders worden toegepast dan waarvoor ze bedoeld zijn. Mijn advies is: Ouders, verzamel u en stap naar de rechter.