Dan is dit ook het probleem bij ons geweest.Webcare Liander schreef:Beste Mariska,
Wat mijn collega eerder heeft geschreven is niet helemaal volledig. Onze excuses daarvoor.
Uit onze eerdere reactie zou je kunnen opmaken dat de leverancier verplicht is om enkeltarief aan te bieden. Dat is echter niet het geval.
Voor de volledigheid geven wij, mede naar aanleiding van de reacties, nog wat uitleg. De taak van de netbeheerder is om ervoor te zorgen dat het verbruik wordt vastgesteld.
Zoals BudgetEnergie terecht aangeeft, werd in het verleden door netbeheerders telwerken ‘administratief’ uitgezet. Dit voor het in rekening brengen van enkeltarief. Dat is nu niet meer mogelijk.
Sinds 1 januari 2011 is in de energiesector afgesproken dat bij meters met een dubbel telwerk, het verbruik per telwerk wordt doorgegeven aan de leverancier. Dit kan voor de leverancier leiden tot verschillende inkooptarieven. Er zijn leveranciers die in hun eigen administratie zelf het verbruik van deze dubbele telwerken optellen en als enkeltarief afrekenen. Dit is geen verplichting. De leverancier is vrij in deze keuze.
Onverwacht werden wij afgerekend op dubbeltarief, wat zeer! ongunstig uit kwam voor ons. Volgens onze leverancier was dit door Liander doorgegeven.
Wij zouden tijdens de meterstandopname (door Liander) hierom gevraagd hebben.
Toen ik opheldering vroeg bleef de aanname door jullie dat ik er speciaal om gevraagd zou hebben.
Het aparte is: ik lees nu dat jullie dit bewust hebben gedaan!!
Zonder dit aan de bewoners door te geven, er zijn meerdere die onverwacht bij moeten betalen omdat zij op dubbel tarief zijn geplaatst.