Pagina 2 van 2

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 19 okt 2012 11:14
door alfatrion
JanTinusPlukvet schreef:Geheel omruilen zullen ze niet meer doen na zo'n tijd, de stoel is inmiddels 6-7 weken oud.
Dat is gewoon een wettelijk recht dat je hebt. Als een verkoper een ondeugdelijke product levert dan heb jij in beginsel recht op een vrije keuze tussen herstel of vervanging. De genoemde gebreken doen mij vermoeden dat vervanging niet meer dan terecht is. Jij hebt aan jouw verplichtingen voldaan en zij niet aan de hunne. Zo simpel is het.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 19 okt 2012 11:50
door newmikey
alfatrion schreef:Zo simpel is het.
Soms twijfel ik enigszins aan je gevoel voor realiteit. TS is direct na aankoop de stoel met slijptol en dremel te lijf gegaan, het lijkt me dat de verkoper met succes kan beweren dat de gebreken door onoordeelkundig gebruik/montage zijn ontstaan. Simpel is het geenszins dus.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 19 okt 2012 12:40
door alfatrion
Daar zit misschien wel wat in. Al draagt de verkoper wel de bewijslast en zal enkel het gegeven dat TS geïmproviseerd heeft daarvoor onvoldoende zijn.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 19 okt 2012 12:58
door newmikey
alfatrion schreef:Daar zit misschien wel wat in. Al draagt de verkoper wel de bewijslast en zal enkel het gegeven dat TS geïmproviseerd heeft daarvoor onvoldoende zijn.
Duidelijke slijpsporen en dit topic op het Radar forum lijken mij afdoende. De verkoper kan uiteraard ook stellen dat eenvoudige montage met simpele hulpmiddelen had moeten volstaan en dat de stoel, indien dat niet mogelijk bleek, onmiddelijk gertourneerd had moeten worden.

Nu er echter verspanend aan de stoel "gewerkt" is, ontbreekt ook elke basis om vast te stellen dat de stoel in eerste instantie uberhaupt gebreken had.

Ik acht de volgende voorwaarden in dit geval niet onredelijk bezwarend:
-Garantiebepalingen zijn slechts van kracht bij het met de bestemming corresponderend gebruik van de geleverde zaken of van het uitgevoerde werk.
-De afnemer is verplicht zich als een goed afnemer te gedragen, waaronder bijvoorbeeld wordt verstaan dat de zaak goed en afdoende wordt onderhouden en oordeelkundig wordt behandeld.


TS kan hier alleen maar tegenover stellen dat naar zijn subjectieve mening simpele montage niet mogelijk was aangezien hij eventueel mogelijk bewijs daarvoor door eigen handelen vernietigd heeft.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 19 okt 2012 13:34
door alfatrion
Garantievoorwaarden heb ik niet meegewogen. Een product is non-conform wanneer deze niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten (art. 7:17 BW). Wanneer een product ondeugdelijk is heeft de koper in beginsel recht op, naar vrije keuze, tussen kosteloos herstel of vervanging (art. 7:21 BW). Er geldt een wettelijk vermoeden wanneer de gebreken binnen zes maanden na aflevering worden ontdekt (art. 7:18 BW). Uit de parlementaire geschiedenis blijkt dat de verkoper dit wettelijk vermoeden niet kan ontkrachten door op mogelijke oorzaken te wijzen die niet in zijn risico sfeer liggen, maar echt aannemelijk zal moeten maken dat hij een conform product heeft geleverd. Voor zover de garantievoorwaarden zo moeten worden uitgelegd dat hiervan in het nadeel van de koper wordt afgeweken zijn deze per definitie onredelijk bezwarend.

De verkoper zal moeten stellen dat hij een conform product heeft afgeleverd en dat er een causaal verband bestaat tussen de handelingen van de koper en de waargenomen gebreken. Enkel wijzen op slijpsporen is onvoldoende. De slijpsporen moeten wel in verband gebracht kunnen worden met de gebreken.
newmikey schreef:De verkoper kan uiteraard ook stellen dat eenvoudige montage met simpele hulpmiddelen had moeten volstaan en dat de stoel, indien dat niet mogelijk bleek, onmiddelijk gertourneerd had moeten worden.
Een dergelijke rechtsopvatting is onjuist. Niet alleen staat een dergelijke regel nergens in de wet beschreven, maar gaat de verkoper rechtstreeks in tegen een regel die wel beschreven staat. De wet geeft een consument namelijk tenminste twee maanden om geconstateerde non-conformiteit aan de verkoper te melden (art 7:23 derde volzin BW).

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 19 okt 2012 14:30
door newmikey
alfatrion schreef:De slijpsporen moeten wel in verband gebracht kunnen worden met de gebreken.
Zoals gewoonlijk gaat de werkelijkheid alsmede elke vorm van redelijkheid en billijkheid bij jou met het GFT afval de groene bak in.

Koper: "de gaten zaten niet op de juiste plaats en waren 2 mm te groot"
Verkoper: "de gaten zijn volledig uitgevijld en geslepen en er is niet meer vast te stellen waar in het huidige gat het oorspronkelijke gat zat. De gaten zijn inmiddels ook drie keer groter dan oorspronkelijk."

Yeah, sure!

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 19 okt 2012 14:50
door alfatrion
De werkelijkheid is dat ik niet op een afstand de stoel kan beoordelen. Tenslotte heeft TS daarover weinig verklaart en zelfs dan zou dit het optimaal zijn om de stoel zelf te bekijken. Ik heb eenvoudigweg geen glazen bol waarin ik dit soort dingen kan lezen. Wel kan ik aangegeven dat ik het bijzonder onprettig vind dat jij steeds maar opmerkingen over mijn persoon maakt. Ik heb de op de persoonsgerichte opmerkingen één keer genegeerd, maar jij kunt dit kennelijk niet laten. Ik staak verder de discussie met jou.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 19 okt 2012 14:56
door newmikey
alfatrion schreef:Ik staak verder de discussie met jou.
Ik kan dat met de beste wil van de wereld niet héél erg vinden...

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 14 aug 2013 17:50
door JanTinusPlukvet
Bijna een jaar verder.
Nu brak de armleuning spontaan door toen ik er iets zwaarder op leunde!

De leuning lijkt van metaal maar blijkt van kunststof te zijn.
Gebeld met het filiaal.
Alleraardigste medewerkster aan de lijn die vond dat een leuning bedoeld was om erop te kunnen leunen.
Toen ik wees op deze topic was ze benieuwd ernaar. Ze vond het ook vreemd dat zelfs hierop Leen Bakker niet gereageerd heeft.

Tevens nog maar eens de scheve rugleuning aangehaald en aangegeven dat ik hierover al klachten had gezet op dit forum. Ze vroeg me gelijk of de winkel de klacht niet had opgenomen toen (naast de gewone omruiling van het onderdeel). dat was niet zo.

De dame zorgt voor een nieuwe armleuning die ik met een dag of 10 kan komen halen. ik betwijfel echter of de andere leuning ook wel heel blijft.
Ik heb gewezen op dat de constructie mogelijk niet goed is (schroefdraad gaten net niet op de juiste plaats?) waardoor de hele constructie mogelijk onder spanning staat en daardoor de armleuning nu gebroken is.

Zij heeft de klacht in zijn geheel opgenomen en gevraagd wat ik wil. Heb aangegeven dat ik niet zoveel vretrouwen meer in deze stoel heb en dat-ie eigenlijk in zn geheel moet worden omgeruild.

ik heb foto's gemaakt van de gebroken leuning en ook van de scheve staat van de stoel (met een waterpas die uiterst naar rechts staat) en gezonden een het betreffende filiaal.

Helaas is de medewerker die dit soort zaken moet beoordelen op vakantie. Zal dus nog even duren voor ik antwoord heb (áls ik die krijg)
... We wachten af.


aanvulling:
Om diegenen tevreden te stellen die comments hadden op mijn 'verbouwing'.
De aanpassingen die ik gedaan heb stellen niet veel voor:
De gaten waar de boutjes doorheen moeten zaten niet geheel in het lood (nog niet trouwens) deze heb ik dmv een dremeltje iets wijder gemaakt (zeg maar uitgefreest) waardoor de boutjes er toch iets rechter inzitten (en er dus minder spanning op staat). Een fabriek freest de gaten bij het maken van de stoel ook uit, dus ik heb niets anders gedaan dan de fabriek ook doet.
Nóg wijder maken, zodat de boutjes echt recht zitten, ging door de verzonken constructie niet. Overigens heb ik dat bij slechts 1 leuning gedaan en precies niet de leuning die nu gebroken is.
opvulringen kunnen in het geheel geen kwaad natuurlijk. de zitting stond scheef. Tussen zitting en bevestigingsplaat van de poot 2x 2mm dikke ringen geplaatst. deze aanpassing kan met een handomdraai ongedaan gemaakt worden.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 15 aug 2013 00:09
door rozemarijntje
Ben benieuwd,zie gebeuren dat je nw krijgt! Is dat wat,zou niet meer op deze durven te zitten :( wie weet wat ernog meer gebeurd...

Ben benieuwd, ,!! :P

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 22 aug 2013 15:13
door JanTinusPlukvet
Ik werd zojuist gebeld door de bedrijfsleider van Leen Bakker Megastores Den Haag.
Ik had foto's opgestuurd, met o.a. een waterpas erop, zodat ze konden zien dat de stoel erg scheef stond. Daarnaast natuurlijk een foto met de gebroken armleuning.
Ik mag de bureaustoel berlijn komen omruilen. Ik kan kiezen voor dezelfde of voor een ander model.
Jammergenoeg hebben ze maar 1 bruin model en dat is deze Berlijn, dus voor een andere zal ik niet gaan.

Om te voorkomen dat ik weer een scheve stoel ga krijgen vroeg ik of het mogelijk was de stoel van te voren te monteren in de winkel, zodat ik bij thuiskomst niet weer verrast wordt.

Dat vond de man zelfs een goede oplossing. Hij laat vanavond (koopavond) een personeelslid de stoel in elkaar zetten. Morgenochtend belt hij op om te melden of deze wel recht is.

Is deze ook scheef,..tjah, dan weet ik even niet wat ze dan te bieden hebben. (ze hebben geen ander model welke me aanstaat vanwege de kleur. Stoel staat in woonkamer)

Tot zover in ieder geval wel alle medewerking! En dat is tegenwoordig ook al heel wat.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 22 aug 2013 15:18
door rozemarijntje
nou idd!!!!

voor het zelfde geld is hij wel goed! en .....
nou na lang....toch iets bereikt(hopen we )in elk geval dat ze mee willen werken,denk dat je anders misschien tegoed bon krijg????

ze willen geld natuurlijk binnen leen bakker houden,nou ja zou ik dan denken...doen,
anders heb je niks...en je zal heus dan wel wat anders kopen bij leen??

gefelicteerd...tot zover

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 22 aug 2013 15:56
door crazyme
JanTinusPlukvet schreef: Om te voorkomen dat ik weer een scheve stoel ga krijgen vroeg ik of het mogelijk was de stoel van te voren te monteren in de winkel, zodat ik bij thuiskomst niet weer verrast wordt.

Dat vond de man zelfs een goede oplossing. Hij laat vanavond (koopavond) een personeelslid de stoel in elkaar zetten. Morgenochtend belt hij op om te melden of deze wel recht is.
Praktische oplossing. We duimen !

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 22 aug 2013 16:13
door namsrevel
Chocomelk schreef:
sjoegel schreef:150 euro is natuurlijk niks voor een goede bureaustoel. Daar kun je niet teveel voor verwachten. Die van mij kost al 1400 euro en ik ben aan het sparen voor een nog betere. Goed zitten is heel belangrijk.
1400 euro voor een bureaustoel, is die van goud ? :mrgreen:
ik vind dit ook wel heel erg veel.. goed zitten is belangrijk ja maar ik heb echt geen geld aan de bomen in de tuin groeien om zo'n stoel te kopen hoor.. en wat denk je van de anderen die zich dat ook niet kunnen veroorloven..

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 23 aug 2013 11:24
door JanTinusPlukvet
Zojuist weer gebeld door de bedrijfseider zoals hij beloofd had.
Ook de stoel die ze daar gemonteerd hebben is scheef.
Van omruiling kan dus geen sprake zijn. Tevens gaf hij aan dat hij bang was dat ook van die stoel de leuning zal afbreken na langere of kortere tijd.
Hij zal melding laten maken bij hun hoofdkantoor (inkoop?)
Ik mag dan aannemen dat de fabrikant op de kwaliteit aangesproken zal worden, of dat deze stoelen niet meer ingekocht gaan worden.

Helaas heeft Leen Bakker geen andere bruinkleurige stoel. De bedrijfsleider heeft aangeboden om de stoel terug te nemen en het geld uit te betalen zodat ik op zoek kan naar een andere stoel ergens anders.
Dat ga ik vanmiddag doen.

Omruilen na (op enkele dagen na) een jaar gebeurd in de regel niet en geld terug geven al helemaal niet.
Chapeau dus voor de service die alsnog geleverd is!

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 23 aug 2013 14:18
door rozemarijntje
ja zo snel mogelijk doen,zou ik wel doen :lol: :lol:

vind het super ! vind het wel grappig eigenlijk! jr later...toch gelukt...top service eerlijk is eerlijk!!!!
nou hoop dat je nu goede stoel vind... :wink:

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 23 aug 2013 14:36
door tenormin
rozemarijntje schreef:ja zo snel mogelijk doen,zou ik wel doen :lol: :lol:

vind het super ! vind het wel grappig eigenlijk! jr later...toch gelukt...top service eerlijk is eerlijk!!!!
nou hoop dat je nu goede stoel vind... :wink:
Helemaal top, JanTinusPlukvet, zoiets hoor je niet vaak.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 25 aug 2013 21:05
door JanTinusPlukvet
Binnenkort heb ik nog een bankstelletje nodig (moet niet te duur zijn vanwege een kleine) en heb al iets zien staan.
Zeer wel mogelijk dat ik deze dus toch bij Leen Bakker koop.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 25 aug 2013 22:01
door devious
JanTinusPlukvet schreef:Binnenkort heb ik nog een bankstelletje nodig (moet niet te duur zijn vanwege een kleine) en heb al iets zien staan.
Zeer wel mogelijk dat ik deze dus toch bij Leen Bakker koop.
Ik zou het zeker niet doen, maar da's dan weer mijn mening.

Re: Bureaustoel Berlijn (Leen Bakker)

Geplaatst: 25 aug 2013 22:32
door tenormin
devious schreef:
JanTinusPlukvet schreef:Binnenkort heb ik nog een bankstelletje nodig (moet niet te duur zijn vanwege een kleine) en heb al iets zien staan.
Zeer wel mogelijk dat ik deze dus toch bij Leen Bakker koop.
Ik zou het zeker niet doen, maar da's dan weer mijn mening.
Alles bij Leen Bakker hoeft toch niet fout te gaan? Plus, ze hebben kunnen constateren dat JanTinusPlukvet geen mekker is maar een klant met een echte klacht. Dus kan ik me best voorstellen dat hij daar best nog een bankstelletje zou durven kopen. We hebben nu eenmaal niet allemaal een dik gevulde portemonnee. In ieder geval beter dan de beruchte S&S, toch?