LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar zit welke vitamines in?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
tenormin

Re: Waar zit welke vitamines in?

Ongelezen bericht door tenormin »

nevermind schreef:
klaas1978 schreef:
verzendingen schreef:Ben opzoek naar een website waarop staat vermeld in welk eten welke vitamines inzitten. Bijvoorbeeld in banaan zit vitamine c maar ook magnesium. Heeft iemand tip welke website dit kan zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Als je niet deskundig bent op gebied van voeding kun je niks met dat soort informatie en als je wel deskundig bent op dat gebied heb je zo'n website niet nodig...
Niet de juiste antwoorden op het topic met het kranten bezorgen gekregen, nemen wij gewoon een ander onderwerp, waar wederom het begin al weer de mist ingaat.
Sinds wanneer is magnesium een vitamine?
En we beantwoorden ook al niet of ze het aan haar schildklier heeft en ook niet dat ze niet kan werken omdat ze zo maar in slaap valt. Iemand nog meer onderwerpen die hij/zij zich herinnert over vragen van de TS?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

wat dacht u van een potje multivitamines?
daar zitten ze allemaal in

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

het rijtje van gezondheid mag je niet zomaar overnemen,

het is inderdaad waar dat dat in deze middelen zit, maar het is niet waar dat je dit zomaar op kunt nemen zeker voor B12 en ijzer is dit NIET correct. Dat kan alleen in combinatie met andere vitaminen en enzymen.

Als je dus een probleem hebt, laat je goed voorlichten en ga niet zomaar op een internet rijtje af want je kunt jezelf gruwelijk in de problemen helpen. Ook al zijn deze adviezen goed bedoeld, en daar twijfel ik niet aan, dannog zijn ze voorhet menselijk lichaam incorrect.

Isabel

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@ruud a

dat lijkt een goed idee, maar ik zou daar zeker op tegen zijn.

multi vitaminen geven vaak te veel, de schatting is dat op dit moment 20% van de mensen met vage klachten bij de huisarts een multivitaminose heeft. (te veel aan vitaminen) de verschijnselen zijn vaak hetzelfde als een te kort.

Ik snap dat de media dit iedereen aan lijkt te smeren maar een te veel is even schadelijk als een te weinig, en niet alleen voor de vitaminen a d e en k maar voor alle. Het zekere voor het onzekere nemen is in dit geval iets wat mensen vaak schade aanricht (overigens, niet vaak blijvende maar toch)

Isabel

ruud_a

Isabel1 schreef:@ruud a

multi vitaminen geven vaak te veel, de schatting is dat op dit moment 20% van de mensen met vage klachten bij de huisarts een multivitaminose heeft. (te veel aan vitaminen) de verschijnselen zijn vaak hetzelfde als een te kort.

Ik snap dat de media dit iedereen aan lijkt te smeren maar een te veel is even schadelijk als een te weinig, en niet alleen voor de vitaminen a d e en k maar voor alle. Het zekere voor het onzekere nemen is in dit geval iets wat mensen vaak schade aanricht (overigens, niet vaak blijvende maar toch)

Isabel
ach het was ook niet serieus bedoeld
als je in nederland gewoon eet en niet dagelijks je buik vult met patat en pizza's kom je nauwelijks wat tekort aan vitaminen
het enige waar ik niet zeker van ben is jodium
ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat we daar tekort van binnen krijgen in nederland
of dat waar is of gewoon een verhaaltje weet ik niet zeker

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik weet eigenlijk van mezelf dat ik alles binnen krijg ...eet gezond maar door chronische onstekingen ,veel medicatie,neem ik toch elke dag maar multi....beetje bijvoeden...meer niet,alleen centrum 1 pil

Heb zoiets van? Misschien heeft lichaam iets meer nodig als bij gezond lichaam,dokter zegt ,als jij je er goed bij voelt moet je het doen..
Vaak ijzer tekort enz...maar weet niet of het nou wat doet of niet,meer voor uh gevoel zeg maar?

ruud_a

rozemarijntje schreef:Ik weet eigenlijk van mezelf dat ik alles binnen krijg ...eet gezond maar door chronische onstekingen ,veel medicatie,neem ik toch elke dag maar multi....beetje bijvoeden...meer niet,alleen centrum 1 pil

Heb zoiets van? Misschien heeft lichaam iets meer nodig als bij gezond lichaam,dokter zegt ,als jij je er goed bij voelt moet je het doen..
Vaak ijzer tekort enz...maar weet niet of het nou wat doet of niet,meer voor uh gevoel zeg maar?
je bent toch niet stiekum reclame aan het maken voor Centrum pillen?

tenormin

ruud_a schreef:
rozemarijntje schreef:Ik weet eigenlijk van mezelf dat ik alles binnen krijg ...eet gezond maar door chronische onstekingen ,veel medicatie,neem ik toch elke dag maar multi....beetje bijvoeden...meer niet,alleen centrum 1 pil

je bent toch niet stiekum reclame aan het maken voor Centrum pillen?
Doet ze toch niet stiekem? Bijna in elke reclame komt ze wel voorbij (van de comm.)
Nooit gezien? Daarom is ze zo rijk, betaald goed.

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Isabel
Daar ben ik het helemaal mee eens. Een overdosis van bepaalde vitaminen zorgen ook voor een verzuring van je lichaam en kan in extreme gevallen zeker wel dodelijk zijn.
Er zijn mij nog meer theorieën bekend over dat een te veel kankerverwekkend ed zou zijn.

Mensen denken vaak dat het overschot wel uit geplast wordt, maar dit is niet volledig het geval..

En mijn eigen ervaring:
Ik zelf heb een intolerantie, waardoor ik niet veel fruit kan eten en groente door en door gaar moet zijn. Ik krijg dus een tekort aan vitamines binnen. Het advies van mijn dieetist was het nemen van een multi vitamine. Dit deed ik dus trouw alle dagen en al snel werd ik enorm ziek. Toen ik ontdekte dat het daardoor kwam, ben ik een x aantal weken gestopt en knapte ik op. Daarna ben ik het met tussen pozen gaan gebruiken en dat gaat veel beter.

rozemarijntje

Ja ik verdien zo nu en dan wat bij :lol:

Nicky

Idd voor zover ik weet plas je alleen teveel aan c uit.

Ik neem eigenlijk de pil dus omdat ik vrij veel medicatie slik,veel chronische ontstekingen heb en dat best aanslag op je lichaam en weerstand is...
Doe dit al jaren ....zolang ik chronisch veel pillen slik...

Nou lekker dan ,neem je vitamine wordtje nog ziek

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee »

Isabel1 schreef:multi vitaminen geven vaak te veel, de schatting is dat op dit moment 20% van de mensen met vage klachten bij de huisarts een multivitaminose heeft. (te veel aan vitaminen) de verschijnselen zijn vaak hetzelfde als een te kort.
Door wie is deze schatting gemaakt en waar is deze schatting op gebaseerd?
Isabel1 schreef:het is inderdaad waar dat dat in deze middelen zit, maar het is niet waar dat je dit zomaar op kunt nemen zeker voor B12 en ijzer is dit NIET correct. Dat kan alleen in combinatie met andere vitaminen en enzymen.
Vitamine B12 en ijzer uit een (multivitamine)supplement kan het lichaam gewoon opnemen. Vitamine B12 heeft wel de Intrinsic Factor nodig, maar die wordt normaliter gewoon door de maag aangemaakt.
Er zijn wel een aantal voedingsstoffen die de ijzeropname stimuleren (vitamine C, vlees, vis), of afremmen (koffie, thee, rode wijn, calcium).

Op alle multivitaminesupplementen staat per vitamine en mineraal het percentage van de ADH. Zolang dit percentage niet boven de 150% ligt, is er niets aan de hand. De veiligheidmarge kan echter sterk verschillen per vitamine.

ruud_a

Nicky_The schreef:

Isabel
Daar ben ik het helemaal mee eens. Een overdosis van bepaalde vitaminen zorgen ook voor een verzuring van je lichaam en kan in extreme gevallen zeker wel dodelijk zijn.
Er zijn mij nog meer theorieën bekend over dat een te veel kankerverwekkend ed zou zijn.

Mensen denken vaak dat het overschot wel uit geplast wordt, maar dit is niet volledig het geval..

En mijn eigen ervaring:
Ik zelf heb een intolerantie, waardoor ik niet veel fruit kan eten en groente door en door gaar moet zijn. Ik krijg dus een tekort aan vitamines binnen. Het advies van mijn dieetist was het nemen van een multi vitamine. Dit deed ik dus trouw alle dagen en al snel werd ik enorm ziek. Toen ik ontdekte dat het daardoor kwam, ben ik een x aantal weken gestopt en knapte ik op. Daarna ben ik het met tussen pozen gaan gebruiken en dat gaat veel beter.
wist u dat u van een paar liter zuiver water drinken per dag ook dood gaat?

ruud_a

rozemarijntje schreef:Ja ik verdien zo nu en dan wat bij :lol:

Nicky

Idd voor zover ik weet plas je alleen teveel aan c uit.

Ik neem eigenlijk de pil dus omdat ik vrij veel medicatie slik,veel chronische ontstekingen heb en dat best aanslag op je lichaam en weerstand is...
Doe dit al jaren ....zolang ik chronisch veel pillen slik...

Nou lekker dan ,neem je vitamine wordtje nog ziek
heeft u al eens uit laten zoeken of het slikken van al die pillen [nog] wel nodig is
men begint er voorzichtig achter te komen dat mensen vaak meer last dan gemak van al die medicijnen hebben
dat is bij mijn moeder ook geweest
ze had een complete apotheek thuis
na een zware hersenbloeding [ze had ook bloedverdunners en dat heeft die bloeding verergerd] hebben we alle medicijnen afgeschaft
ze heeft ze nooit gemist
medicijnen beinvloeden elkaar ook vaak

tenormin

ruud_a, overdrijven is ook een vak! Van een paar, is dus 2 liter water drinken gaat men niet dood. Ja, 5 liter achter elkaar achterover slaan kan net zo dodelijk zijn als comazuipen, maar dat is een ander verhaal. 2 Liter is de norm voor een gezond iemand, ik mag per dag hooguit 1½ liter vocht binnenkrijgen. Dat is i.v.m. het teveel werk voor het hart om te pompen.

ruud_a

tenormin schreef:ruud_a, overdrijven is ook een vak! Van een paar, is dus 2 liter water drinken gaat men niet dood. Ja, 5 liter achter elkaar achterover slaan kan net zo dodelijk zijn als comazuipen, maar dat is een ander verhaal. 2 Liter is de norm voor een gezond iemand, ik mag per dag hooguit 1½ liter vocht binnenkrijgen. Dat is i.v.m. het teveel werk voor het hart om te pompen.
ik had het over zuiver water ieder dag
en die 2 liter vocht inclusief koffie, thee, melk en water in plofkip
misschien dat de grens wat boven de twee liter ligt
ik weet wel dat er mensen zijn overleden aan het drinken van water
dit komt omdat door al dat zuivere water veel noodzakeleijke stoffen uit je bloed worden gehaald met plassen

tenormin

@ ruud_a, schrijf dan gewoon gedestilleerd water. Dacht dat je over ons, overigens heel goede, kraanwater had.

rozemarijntje

@ ruud a

Snap je goede bedoelingen...dat even voorop,
Ik ben heel bewust met mijn medicatie..ik wil hier niet teveel over kwijt..maar ik ben helaas een zwaar chronisch pijngeval om het zo maar te zeggen,en niet alleen pijn maar ook allerlei andere aandoeningen.

Ik heb een hele poos erg veel geslikt waarvan de apoheek zei daar krijg je een oifant mee plat,ik niet,nergsn last van..ben niet snel onder invloed,
Radivaal vorig jr omdeze tijd gestopt om lichaam te resetten!
Nu gebruik ik nog 1/3 van wat ik had en ..raad eens?? Het gaat ook...nou het gaat laten we het daar op houden..

Voor andere aandoenigen heb ik ook medicatie nodig,helaas...
Maar ik zeg erbij,ben alert wat er naar binnen gaat,maar helaas het moet,wil ik nog watkunnen,hier typen is coor mij echt al een opgave!
Maar ik doe het ,ben een eigenwijs persoon wat dat betreft...
Maar de rest ben ik heel erg op mij hoede!!!

Dus ja ik weet wat ik slik elke drie mnd overleg met huisarts en pij poli.

Het is beter om de multi wel te nemen,in de zomer sla ik wel dag over.,,

En verder rpobeer ik gezond te leven ,water,groene thee,geen frisdrank ( bijna niet) hooguit twee koffie voor de maag 2 liter water! Vier flesjes gaan er bij mij dagelijk in,naast de thee,nieren vinden dat prettig doe ik dat niet ,hoofdpijn..

Dus al met al,ja ik doe de vitamine,en ik weet heel goed met welke medicatie ik ebezig ben,helaas is het nodig...

Maar ik geef je gelijk!! Er zijn mensen die hebben hele voorraad even weten echt niet wat ze nu eugenlijk slikken,ik wel...heeeeel goed :wink: jammer genoeg

Oh ja u....zeg maar jij hoor :wink: ben nog niet zooooooo oud :wink:

ruud_a

tenormin schreef:@ ruud_a, schrijf dan gewoon gedestilleerd water. Dacht dat je over ons, overigens heel goede, kraanwater had.
als je ons prima kraanwater bedoelt is het nog steeds zo dat je overlijdt als je te veel liters naar binnen werkt
als voorbeeld marathonlopers
als die alleen water zouden drinken, zouden ze de finish niet halen, omdat ze allerlei zouten en andere zaken in het bloed uitzweten
dat verschijnsel doet zich ook voor bij veel waterdrinken maar dan over een wat langere periode en dan via de nieren

ruud_a

rozemarijntje schreef:@ ruud a

Snap je goede bedoelingen...dat even voorop,
Ik ben heel bewust met mijn medicatie..ik wil hier niet teveel over kwijt..maar ik ben helaas een zwaar chronisch pijngeval om het zo maar te zeggen,en niet alleen pijn maar ook allerlei andere aandoeningen.

ik probeer me in het algemeen het u aan te wennen als ik wat schrijf
ik stoor me zelf namelijk mateloos aan het je en jou in allerlei brieven die je van bedrijven krijgt
met u zit je altijd goed
voor zover ik weet zijn er ook andere opties voor pijnbestrijding dan medicijnen slikken
er bestaan speciale pijnbestrijdings instituten
en mogelijk is hypnose een oplossing
hypnose wordt ook door tandartsen wel toegepast
ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vermoed dat dit niet zozeer de pijn bestrijdt, maar het kan u wel op een andere manier met pijn om laten gaan
u kunt het in ieder geval eens proberen

Ik heb een hele poos erg veel geslikt waarvan de apoheek zei daar krijg je een oifant mee plat,ik niet,nergsn last van..ben niet snel onder invloed,
Radivaal vorig jr omdeze tijd gestopt om lichaam te resetten!
Nu gebruik ik nog 1/3 van wat ik had en ..raad eens?? Het gaat ook...nou het gaat laten we het daar op houden..

Voor andere aandoenigen heb ik ook medicatie nodig,helaas...
Maar ik zeg erbij,ben alert wat er naar binnen gaat,maar helaas het moet,wil ik nog watkunnen,hier typen is coor mij echt al een opgave!
Maar ik doe het ,ben een eigenwijs persoon wat dat betreft...
Maar de rest ben ik heel erg op mij hoede!!!

Dus ja ik weet wat ik slik elke drie mnd overleg met huisarts en pij poli.

Het is beter om de multi wel te nemen,in de zomer sla ik wel dag over.,,

En verder rpobeer ik gezond te leven ,water,groene thee,geen frisdrank ( bijna niet) hooguit twee koffie voor de maag 2 liter water! Vier flesjes gaan er bij mij dagelijk in,naast de thee,nieren vinden dat prettig doe ik dat niet ,hoofdpijn..

Dus al met al,ja ik doe de vitamine,en ik weet heel goed met welke medicatie ik ebezig ben,helaas is het nodig...

Maar ik geef je gelijk!! Er zijn mensen die hebben hele voorraad even weten echt niet wat ze nu eugenlijk slikken,ik wel...heeeeel goed :wink: jammer genoeg

Oh ja u....zeg maar jij hoor :wink: ben nog niet zooooooo oud :wink:

rozemarijntje

Beste ruud

Naast medicatie heb ik tal van andere hulp....middelen...van therapieen tot echte hulpmiddelen.
Geloof me ben thuis in van alles...pijnpoli is niet alleen medicatie voorschrijven

Gesloten