Pagina 2 van 2
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 18:30
door bartsscooterservice
oo4load schreef:Maar Bart wist jij al dat die olie van de Hema geproduceerd wordt bij een hele normale oliefirma en dat die aan dezelfde ISO keuringseisen voldoet als die dure olie van een "echt merk" ?
Elke olie heeft een keurmerk, die zijn er in verschillende klasses. Slechte olie, die heb je in europa gek genoeg alleen van bekende merken .... want alleen merken als Castrol en Shell durven het aan om olie van de laagste LGA of LGB ISO kwaliteitsklasse nog aan de man te brengen (die zie je wel eens staan in de bouwmarkt of de benzinepomp).
Voorbeeld: Hema 2takt olie voldoet aan ISO L EGD. Dat is de hoogste klasse, en menig olie van dure merken voldoet daar niet eens aan. LGD klasse is langer bestand tegen "rijden met te weinig smering en te hoge temperatuur" dan LGC klasse en heeft ook nog eens minder last van roetvorming!
Merk en prijs zegt niets. Kijk naar de ISO klasse. Bij 4takt olie heb je ook deze ISO klasse, heten iets anders, maar ook daar geldt: huismerk olie van Hema is prima en beter dan duur verkochte goedkope bocht van de bekende merken die je soms nog tegenkomt.
Het begint een beetje eentonig te worden, maar leer eens iets over auto en motortechniek. Ik neem aan dat een monteur wel wat kennis mag hebben van olie ?
Hier een voorbeeld van een cilinder waar in dit geval Action ( blauwe ) 2-takt olie gebruikt is.
Probleem is dat de olie te dik is, lage kwaliteit bijna altijd een semi-synth, en niet goed vernevelt met de benzine, waardoor op den duur afzet gaat komen, en zelfs schade aan het motorblok maakt. Ook hier weer kom ik veel scooters tegen die klachten hebben van " veel rookuitstoot en slechter presteren of zelfs gewoon niet meer starten door vette olie aanslag op de bougie " En dan zit er altijd of die blauwe of groene 2-takt prut in van de Hema, Action of andere prijsstunter. Na volledig schoonmaken motorblok en goede kwaliteit 2-takt olie rookt die totaal niet meer. Rara hoe kan dat...
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 18:39
door bartsscooterservice
Gebruik zelf Valvoline, en dat is toch echt wel even een ander goedje dan de Hema of Action prut.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 19:15
door oo4load
Het gaat niet om het merk maar om de kwaliteitsklasse van de olie, elke oliefirma heeft olies in verschillende kwaliteitsklasses. Dat is iets heel anders dan de SAE graad van een 4t olie (10w40 etc...) en staat ook op de fles vermeld.
Op een 2takt olie staat : ISO - L - EGA of EGB of EGC of EGD. D is het best. Er staat vaak tevens op JASO FA, FB FC of FD. Dat zijn dezelfde klasses, maar dan van het japanse JASO.
Op een 4takt fles olie staat:
API Sx , en die x is dan weer een letter van A tot en met M. M is de hoogste kwaliteitsklasse, maar is niet voor ieder motortype vereist. (Scooter motoren zijn nogal low-tech en kunnen met goedkope rotolie prima uit de voeten, maar moderne auto motoren kunnen API SM vereisen).
Dus niet "ik heb merk Y dus het is goed",... maar kijk even achterop de fles en constateer dat die fles Hema olie misschien wel betere kwaliteit is dan jouw fles Motul of Valvoline "scooter olie".
Ik kan je alvast een ding verklappen, als er "scooter olie" op staat is het vaak niet veel soeps haha
En bart natuurlijk weer meteen in de ontkenningsmodus...
kleine tip bart, ga eens een keer buurten bij een oliefirma, dat is heel leerzaam.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 19:58
door oo4load
Rookvorming is onderdeel van de ISO test, dus heel simpel kijk op de fles van de ACTION olie wat voor keurmerk het is. Geen keurmerk, foute boel. A of B klasse keurmerk, foute boel en de nodige rook. C of D klasse keurmerk, voldoet aan de eisen die motorfabrikanten aan 2takt olie stellen, inclusief , jawel, roetvorming !!!
p.s. er zijn wel meer blauwe olieen dan alleen Action hoor
om ze nou op kleur in te gaan delen is wel heel simpel, tenzij jij de kleur van ieder merk en type olie uit je hoofd kent ??? en dat is toch over het algemeen bruin, groen, blauw, geel etc... heb je soms een spectrometer in je schuur ?
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 20:23
door bartsscooterservice
Er zitten een aantal keurmerken aan ja, dat zegt nog niks over wat het doet in het blok in de praktijk, een voorbeeld zie je hierboven. En de klanten met de boven beschreven klachten, rijden allemaal op die semi synth pap van de locale supermarkt. Al kreeg ik het gratis gooide ik het er nog niet in.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 20:31
door bartsscooterservice
[quote="oo4load"]Rookvorming is onderdeel van de ISO test, dus heel simpel kijk op de fles van de ACTION olie wat voor keurmerk het is. Geen keurmerk, foute boel. A of B klasse keurmerk, foute boel en de nodige rook. C of D klasse keurmerk, voldoet aan de eisen die motorfabrikanten aan 2takt olie stellen, inclusief , jawel, roetvorming !!!
quote]
Kan inderdaad kloppen dat het tijdens de test op een nieuw motorblok aan de rookeisen voldoet, de negatieve eigenschappen van het goedje beginnen ook pas later op te treden. ( Je hoeft me niet te geloven hoor
! )
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 20:54
door oo4load
Maargoed het ging hier over 4takt olie, en niet over 2takt olie van de Action. (waar naar verluid geen keurmerk op staat!, ik heb geen action in de buurt dus die kan ik niet proberen. Maar die 2t olie van de Hema is gegarandeerd goed.).
En over 4takt olie heb ik een tijd geleden dit stuk geschreven:
Vandaag even ter leringh ende vermaeck een fles Kruidvat 10W40 olie gekocht van €3,49. Dit is normale halfsyntheet motor olie voor benzine motoren.
Op de verpakking lezen wij het volgende:
De olie heeft dus het volgende voor ons belangrijke keurmerk:
API SL (benzine) & CF (diesel, niet belangrijk voor ons)
Deze keurmerken zijn er in diverse categorieen. Over het algemeen zijn ze strenger naarmate de letters verder in het alfabet zitten. Elke paar jaar komt er weer een klasse bij, die betere bescherming biedt dan de voorgaande klasses.
Vervolgens pakken we een paar flessen Castrol olie voor motorfietsen, van de goedkoopste tot de duurste (maar over het algemeen altijd duurder dan 10 euro)
Castrol Power RS Racing 4T SAE 10W-50
Volsyntheet
API SJ
Castrol Power RS 4T 10W/40
Semi Syntheet
API SJ
Castrol Act>evo X-tra 4T 10W-40
Type olie niet vermeld, (mineraal?)
API SG
Castrol Act>evo GP 4T 10W-40 / 20W-50
Minerale olie
API SG
Je kan de klasses zelf nalezen op:
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html
http://www.acea.be/images/uploads/pub/0 ... and_HD.pdf
De Castrol olie is niet door ACEA gekeurd. Maar uit de API tabel blijkt duidelijk dat deze oliesoorten niet aan dezelfde eisen voldoen (of al een eeuwigheid niet zijn gekeurd) als de veel goedkopere kruidvat olie. Met name de act>evo zijn van flink 'slechtere kwaliteit'. De Act>Evo minerale olie met SG keurmerk is zelfs OBSOLETE, uit de tijd dus. Dit keurmerk is te oud/slecht en achterhaald!!!
Ik weet niet wat erger is, Action die voor 3 euro niet gekeurde olie verkoopt of Castrol die onder een flitsende naam goedkope baggerzooi probeert te slijten met een keurmerk dat al een tijd verlopen is ???
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 21:05
door oo4load
p.s. Action 4takt olie voldoet wel:
API SL/CF
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 04 nov 2012 23:54
door bartsscooterservice
Nogmaals: De eisen zullen best kloppen, en de lage rookuitstoot geloof ik ook best ( tijdens de test op een nieuw blok in de fabriek ), maar die olie zowel 2 als 4-takt gaat de negatieve effecten vanzelf laten zien op de langere termijn ( roken, slecht starten, compressie verlies, minder vermogen ). In de praktijk kom ik dit dus vrij vaak tegen, en het gaat dan bijna altijd om die olie van de locale supermarkten die gebruikt is.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 05 nov 2012 00:38
door 1JanV
bartsscooterservice schreef:Nogmaals: De eisen zullen best kloppen, en de lage rookuitstoot geloof ik ook best ( tijdens de test op een nieuw blok in de fabriek ), maar die olie zowel 2 als 4-takt gaat de negatieve effecten vanzelf laten zien op de langere termijn ( roken, slecht starten, compressie verlies, minder vermogen ). In de praktijk kom ik dit dus vrij vaak tegen, en het gaat dan bijna altijd om die olie van de locale supermarkten die gebruikt is.
Klopt en dat is ook onze ervaring plur er Put of val er in en je hebt schralen lagers en koolaanslag. dichte dempers enz. uiteraard ook met goed afgestelde carb.en kleppen of juiste bougie met Mot hebben wij nauwlijks problemen dan dat het dan alleen duur is. ik denk dat het hier meer om een merk(en) promoetie gaat??
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 05 nov 2012 00:56
door bartsscooterservice
Die Techno zut komt trouwens uit Nigeria. Leuk ook al die spelfouten op hun site, en de slecht gefotoshopte logo op de tanks.
http://www.technooil.com/index.php
Het sprookje is zo mooi !
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 05 nov 2012 07:57
door oo4load
Dat Techno is ook geen bedrijf met dat soort grote opslagtanks. Zoals je kan lezen is het een "blender", een bedrijf dat elders halffabrikaten inkoopt en ze tot het uiteindelijke product verwerkt.
Mijn vader was olie menger bij Bel Ray Nederland. Dat soort bedrijven werken met drums (van die stalen drums en grote vierkante die op een pallet staan.)
Die maken gewoon de olie die jij wilt hebben, als jij "*** olie" wilt, dan krijg je dat. Maar ze hebben ook high tech smeermidelen van een paarhonder euro per injectiespuit.
p.s. als je die scooters niet meer schoon krijgt van die vliegjes en rem aanslag, pak dan BelRay MotoWash. Tot zover deze reclame.
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 05 nov 2012 09:51
door 1JanV
Mot.olie 50% Technosynthese APi TC / Jaso Fc. antifumee 2takt..
Mot.olie 100 Technosynthese APi Tc/ jaso FC/FD / iSo-L EGD 2takt.
Kro.olie 5w-40 Expulsa RR SAE JASO MA. 4takt
Mot.olie 10w40 APi SG / SH /SJ / SL ESTER JASO MA / . maar tot op heden heeft de t.c schrijver hieraan totaal niets dan alleen wat kennis en bekvechten. welke rede is er dat deze twee cilinder kapot is gegaan indien een monteur gaat vertellen dat een van de cilinders stuk is door vuil kun je wat mij betreft er een punt achter zetten.
Bel.olie is goed voor de HD rijders omdat die dingen net legertanks rijden. Bel. Olie en Put .Olie betrekken de restanten van de grote olie maatschappijen dat is wat mij ooit is verteld er wordt wat aan het afval gewerkt en verkocht als een topmerk? Hoe dan ook indien in de werkplaats olie als stroop uit de tweetakt tank komt is die olie troep en als je vraagt welk merk zegt de klant al dat het een goedkoop merk is van??
Re: Sym orbit 2, kapotte krukas
Geplaatst: 05 nov 2012 12:30
door oo4load
Bel Ray doet hier voornamelijk aan "specials" dus dure hi tech smeermiddelen voor industrie.
Motorolie is bijzaak in NL, dat is al teveel gedomineerd door de bekende grote spelers.
Maar het is echt niet zo dat "de laatste liters uit het vaatje" worden opgespaard en voor een paar cent worden verkocht aan merk X en merk Y. Sommige mensen hebben teveel fantasie. Het belangrijkst zijn de additieven die bij de basis olie worden gevoegd. Niet of de basis olie bovenin of onderin zat.
En als je diverse "restanten" bij elkaar zou voegen dan houd je iets over waar je niets mee kan. Net of "Euroshopper de restanten van Campina overkoopt en dan na wat bewerking verkoopt". Als je dat gaat bewerken wordt het juist weer duurder.