Gooi je computer, je gsm, je dect telefoon en alle andere elektronische apparatuur de deur uit maar dat doen de mensen die kritiek hebben niet want ze kunnen niet zonder.ruud_a schreef:wat kun je met een onderbouwing?puma73 schreef:ruud_a schreef:als huizen niet bij hoogspanningsleidingen mogen worden gebouwd
als in hilversum de gebouwen van de omroep geisoleerd zijn tegen radiogolven
als in frankrijk aangeraden wordt om kinderen geen GSM te laten gebruiken, mag je er gerust op zijn dat er risico's zijn
en magnetronstraling is gevaarlijk, omdat het het menselijk lichaam net zo goed opwarmt als je eten
je wilt waarschijnlijk geen gekookte ogen hebben als je de magnetron inkijkt naar je eten
en daarom is de magnetron goed geisoleerd tegen die straling
En waar blijft de onderbouwing?? nog zo'n paniekzaaier
mijn informatie komt uit het nieuws en populair wetenschappelijke artikelen
het komt uit een opmerking uit het nieuws van de politiek dat de GSM niet schadelijk is omdat je hersens niet opwarmen, terwijl dat niets zegt over mogelijke schade aan DNA
ik ben geen wetenschapper en al was ik het wel dan heb ik het onderzoek niet gedaan
je kunt je alleen maar baseren op wat je leest
het mag duidelijk zijn dat een hoop informatie die je via tv, krant en internet krijgt onjuist is
denk hier bij bijvoorbeeld aan de "weapons of mass destruction" die als excuus zijn gebruikt om Irak binnen te vallen
maar uiteindelijk kun je alleen maar uitgaan van wat je leest, anders kun je net zo goed met het lezen stoppen
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] GSM straling
Re: GSM straling
Je moet dan wel goed leren lezen en niet lezen wat er niet staat. De straling van GSM en Magnetron is géén ioniserende straling. Met schade aan DNA kan het dus niets te maken hebben.ruud_a schreef: het komt uit een opmerking uit het nieuws van de politiek dat de GSM niet schadelijk is omdat je hersens niet opwarmen, terwijl dat niets zegt over mogelijke schade aan DNA
maar uiteindelijk kun je alleen maar uitgaan van wat je leest, anders kun je net zo goed met het lezen stoppen
Ik snap je niet helemaal: je zegt je informatie uit lezen te hebben verkregen maar claimt tegelijke iets op te kunnen maken uit iets wat je niet gelezen kunt hebben omdat het niet vermeld was?
Laatst gewijzigd door newmikey op 15 nov 2012 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
manondoris
zembla heeft er een tijdje geleden een uitzending over uitgezonden ! ik moet zeggen dat ik er echt van geschrokken ben
moet er steeds aan denken als ik de magnetron gebruik ,ik blijf er nu ook niet meer bijstaan maar loop er van weg als ie iets verwarmd .mijn mobiel leg ik een meter van me vandaan ! tja mischien volgends sommigen onzin maar ik neem het wel serieus 
Bananen daarentegen: iets van 15 Bq en voornamelijk β-straling volgens mij.newmikey schreef:Je moet dan wel goed leren lezen en niet lezen wat er niet staat. De straling van GSM en Magnetron is géén ioniserende straling. Met schade aan DNA kan het dus niets te maken hebben
Dat is even selectief shoppen als andersom lijkt me. Waarom worden huizen minder waard in de buurt van een zendmast en waarom zijn de normen in het buitenland voor toegestane straling lager?Fleurtjuh666 schreef:Zit nu eventjes hier (http://www.stralingswijzer.nl/cat/gevolgen-straling) te kijken, moet eerlijk toegeven dat ik niet echt onder de indruk ben.Frnca schreef:Blijkt toch dat het wel degelijk effect kan hebben: http://www.stralingswijzer.nl ik vind je vergelijking dus niet echt opgaan...
Ik quote:
"Sommigen menen dat veelvuldig gebruik van de gsm kan leiden tot permanente oogproblemen en zelfs tot een cataract. Wetenschappers van de faculteit geneeskunde van het Israëlische Instituut voor Technologie stelden de ooglenzen van jonge kalveren (qua structuur bijna gelijk aan het menselijk oog) bloot aan warmte die te vergelijken is met de temperatuurstijging die men krijgt tijdens een lang gsm-gesprek en aan microgolfstraling zoals die door een draagbare telefoon wordt geproduceerd. Na twee weken bleek dat het oogweefsel bij de proefdieren een bobbeltje had gevormd, dat sterke overeenkomsten vertoont met de eerste fase van de ernstige oogaandoening cataract."
Vergelijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Cataract_(oogaandoening)
Staar is geen 'bobbeltje op het oog', maar een vertroebeling van de oglens.
Als ik verder ga quoten, ben ik nog wel even bezig, maar ik heb hier een grote doos vraagtekens die ik graag bij de 'onderzoeken' wil plaatsen.
je kunt je alleen maar baseren op wat je leestnewmikey schreef:Je moet dan wel goed leren lezen en niet lezen wat er niet staat. De straling van GSM en Magnetron is géén ioniserende straling. Met schade aan DNA kan het dus niets te maken hebben.ruud_a schreef: het komt uit een opmerking uit het nieuws van de politiek dat de GSM niet schadelijk is omdat je hersens niet opwarmen, terwijl dat niets zegt over mogelijke schade aan DNA
waarom bent u daar zo van overtuigd?
de moleculaire bindingen van het DNA molecuul zijn niet erg sterk
en zeker tijdens een celdeling zijn ze kwetsbaar en mag er maar weinig fout gaan
Ik snap je niet helemaal: je zegt je informatie uit lezen te hebben verkregen maar claimt tegelijke iets op te kunnen maken uit iets wat je niet gelezen kunt hebben omdat het niet vermeld was?
het mag duidelijk zijn dat een hoop informatie die je via tv, krant en internet krijgt onjuist is
denk hier bij bijvoorbeeld aan de "weapons of mass destruction" die als excuus zijn gebruikt om Irak binnen te vallen
volgens mij staat er niet wat u stelt
wat er staat is dat alle informatie twijfelachtig is, maar dat je het zult moeten doen met wat je leest
als u toegeeft dat op een platform in een zendmast wonen schadelijk is, kunt u dan aangeven hoever die zendmast bij u vandaan moet staan om niet schadelijk te zijn?newmikey schreef:Niet direct eronder nee, wegens electrocutie en brandgevaar bij kabelbreuk misschien? Wegens het feit dat electromagnetische velden kwadratisch afnemen met afstand is daar op enkele honderden meters afstand geen probleem mee. Vergelijk overigens het magnetisch veld van een GSM met dat van een hoogspanningsmast...géén goed idee: de laatsteis miljoenen malen krachtiger dan de eerste.ruud_a schreef:als huizen niet bij hoogspanningsleidingen mogen worden gebouwd
heeft u dat miljoenen maal krachtiger ergens in een boek staan, of is dat iets wat u denkt?
verder houd je meestal niet je oor tegen een hoogspanningskabel en je mobiele telefoon wel
en zoals u hebt gesteld, de sterkte neemt af met het quadraat de afstand
verder is ook de frequentie erg belangrijk
Net zoiets eigenlijk als géén huis mogen bouwen op het spoor maar alleen ernaast...
Teveel broodjes aap gelezen waarschijnlijk. Bij ontbreken van die isolatie zou de tip van je neus eerder koken dan je ogen, die is namelijk dichterbij. Microgolven zijn niet ioniserend, en hebben slechts het beperkte vermogen van een simpele keuken magnetron erachter in je voorbeeld. Je moet ook niet direckt naar de zon kijken, da's nog véél slechter.en magnetronstraling is gevaarlijk, omdat het het menselijk lichaam net zo goed opwarmt als je eten
je wilt waarschijnlijk geen gekookte ogen hebben als je de magnetron inkijkt naar je eten
en daarom is de magnetron goed geisoleerd tegen die straling
moet u toch uw hand eens in de magnetron stoppen
als de magnetron een pan water aan de kook kan brengen, zal het met uw hand ook wel lukken
Nogmaals: voor één vakantievlucht naar de Costa del Sol kan je vele jaren telefoneren om een vergelijkbare dosis straling op te lopen van een GSM. Voor één dagje lekker bakken op het strand geldt hetzelfde. TV kijken, wintersport, infrarood sauna: het zijn allemaal apparaten of bezigheden die straling opleveren. Wat gevaarlijk is is de cumulatieve dosis en deze is tot nu toe bij GSM's, het wonen op pakweg een paar honderd meter van een hoogspanningsmast, het bereiden van een magnetron maaltijd niet schadelijk gebleken.
de frequentie van de straling is ook belangrijk
die heeft een relatie met hoever het in uw lichaam doordringt
een dagje onder een groene lamp is minder schadelijk dan een dagje onder een UV lamp
Het wordt anders als je een tijdje op een platform in de mast zou gaan wonen, je kop in een draaiende magnetron zou kunnen houden of een GSM met duizendvoudig opgevoerde zendcapaciteit zou gebruiken voor een marathongesprek van 12 uur of in een 747 op 30000 voet hoogte zou gaan wonen. Maar ja, dat is dan weer net zoiets als het spoor oversteken terwijl er een trein aankomt - we weten dat treinen gevaarlijk kunnen zijn toch, of niet?
100 meter?
10 kilometer?
100 kilometer?
Omdat iedereen die onzin rond blijft strooien ?. Waarom worden huizen minder waard in de buurt van een zendmast en waarom zijn de normen in het buitenland voor toegestane straling lager?
In de US doen ze al tientallen jaren onderzoek hiernaar en proberen ze op die manier de "achterlijk geboren neefjes en nichtjes" te verklaren, nooit is er echter iets wetenschappelijks bewezen.
Ik wees al eerder op het "Nocebo" effect.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nocebo-effect
Eerlijk gezegd kan ik me niet zo bezorgd maken over GSM straling, mobieltjes, zendmasten en noem maar op. Als ik terugkijk, en dat is wel veroorloofd op mijn leeftijd, al deze zaken waren er vroeger niet en, uiteraard met andere problemen en werkomstandigheden van toen, werd men niet al te oud. Nu, met alles wat er is aan veranderingen de laatste 20 jaar worden we toch ouder en ouder, dus nee, heb er geen angst voor. Waar ik wel angst voor heb, zal ik hier maar niet poneren.
-
Fleurtjuh666
....Serieus?ruud_a schreef: wat kun je met een onderbouwing?
Deze vergelijking gaat dus niet op. Als jij stelt dat een magnetron niet schadelijk is zou je dat dus gewoon moeten kunnen doen.... Ik denk dat het wel schadelijk is net als straling maar dat inderdaad hoe verder weg hoe minder last het zou moeten geven.ruud_a schreef:
Het wordt anders als je een tijdje op een platform in de mast zou gaan wonen, je kop in een draaiende magnetron zou kunnen houden of een GSM met duizendvoudig opgevoerde zendcapaciteit zou gebruiken voor een marathongesprek van 12 uur of in een 747 op 30000 voet hoogte zou gaan wonen. Maar ja, dat is dan weer net zoiets als het spoor oversteken terwijl er een trein aankomt - we weten dat treinen gevaarlijk kunnen zijn toch, of niet?
Het heeft ook met de frequentie te maken, opwarming in een magnetron gebeurt doordat de straling (microgolvenmeestal meestal bij een frequentie van 2,45 GHz ) de watermoleculen in je voedsel in bewegeing zetten, ook de vetmoleculen trouwens (hierdoor komt het ook dat hoe minder vocht een stof bevat hoe "slechter" deze opwarmt in een magnetron). "Straling" van hoogspanningsmasten is heeft een veel lagere frequentie en heeft deze eigenschappen dus helemaal niet, hoogspanningsmasten met een magnetron vergelijken is appels met pruimen vergelijken.
Wie doet dat dan?bprosman schreef:hoogspanningsmasten met een magnetron vergelijken is appels met pruimen vergelijken.
Uiteindelijk is alles gevaarlijk, als je er maar genoeg van binnenkrijgt (keukenzout), er lang aan blootgesteld wordt of er pal onder gaat lopen (drol van vliegende roze olifant) maar daar gaat het hier niet zo om.
Net als bij de discussies over E-nummers proberen de bangmakers te suggereren dat je ziek zou worden van een telefoon, zendmast of van het consumeren van magnetron voedsel of het bedienen/hebben van zo'n magnetron. Net als bij alles (naar het strand gaan, in een vliegtuig zitten, TV kijken, autorijden etc. etc.) kunnen deze zaken indien met opzet verkeerd gebruikt uiteraard schadelijk zijn maar is de schadelijkheid bij normaal gebruik gewoon een broodje aap verhaal.
Er was eens een campagne op straat tegen H2O vervuiling en de vraag of mensen de petitie tegen H2O wilden tekenen - de overgrote meerderheid van het winkelend publiek tekende met graagte en dat is typerend voor al dit soort geruchten.
Tsja, ik zou wel even in het achterhoofd houden dat ook zij een zeker doel hebben, waaronder hun bestaansrecht in de programmering bewijzen door goed scorende afleveringen te maken. Dat laatste rijmt niet altijd met journalistieke onafhankelijkheid in dit soort gevallen.manondoris schreef:zembla heeft er een tijdje geleden een uitzending over uitgezonden ! ik moet zeggen dat ik er echt van geschrokken benmoet er steeds aan denken als ik de magnetron gebruik ,ik blijf er nu ook niet meer bijstaan maar loop er van weg als ie iets verwarmd .mijn mobiel leg ik een meter van me vandaan ! tja mischien volgends sommigen onzin maar ik neem het wel serieus
En magnetronstraling kent een zekere frequentie, en die bepaald door wat voor gaatjes die straling kan ontsnappen. Als je goed kijkt, zie je in de deur van elke magnetron een soort van raster/honingraat, wat onderdeel is van de zgn kooi van Faraday, wat er voor zorgt dat de straling blijft waar die hoort, in de magnetron. Dit is ook 1 van de redenen waarom veel auto's vaak de antenne's van ingebouwde carkits in de bumper of als haaievin op het dak plaatsen. De metalen kooi vorm van de carrosserie fungeert nl ook deels als kooi van Faraday.
En wat betreft GSM's, daar zijn de in de loop der jaren veranderde frequenties van de netwerken, en het opgenomen vermogen van een GSM toestel, wat is gedaald, met een factor 5 meen ik, 2 grote factoren die afnemen, en dus zal het probleem, als het er al is, ook alleen maar afnemen.
Er zijn trouwens leuke ad-hoc placebo onderzoekjes geweest, oa enquêtes over straling van een GSM mast die stond in de buurt van de huizen, maar die al 6 maanden uit stond. En toch kwamen er de meest afgrijselijke aandoeningen naar boven, die allemaal aan straling van die mast werden toegedicht, terwijl dat ding niks deed..
Klopt hoor. Maar de reden voor de overheid om het zijn gang te laten gaan is het kunnen verkopen van licences aan telecom bedrijven...sjohie schreef:Tsja, ik zou wel even in het achterhoofd houden dat ook zij een zeker doel hebben, waaronder hun bestaansrecht in de programmering bewijzen door goed scorende afleveringen te maken. Dat laatste rijmt niet altijd met journalistieke onafhankelijkheid in dit soort gevallen.manondoris schreef:zembla heeft er een tijdje geleden een uitzending over uitgezonden ! ik moet zeggen dat ik er echt van geschrokken benmoet er steeds aan denken als ik de magnetron gebruik ,ik blijf er nu ook niet meer bijstaan maar loop er van weg als ie iets verwarmd .mijn mobiel leg ik een meter van me vandaan ! tja mischien volgends sommigen onzin maar ik neem het wel serieus
@Sjohie,
Er zijn ook "Aluminium hoedjes" die beweren dat je ziek wordt van het eten van voedsel wat "bestraald" is in de magnetron, iets met een te snel veranderende structuur.wat er voor zorgt dat de straling blijft waar die hoort, in de magnetron.
Als je googlet op Israelian Institute of Technology en GSM radiation dan vind je hier niets over....Fleurtjuh666 schreef:[Wetenschappers van de faculteit geneeskunde van het Israëlische Instituut voor Technologie stelden de ooglenzen van jonge kalveren (qua structuur bijna gelijk aan het menselijk oog) bloot aan warmte die te vergelijken is met de temperatuurstijging die men krijgt tijdens een lang gsm-gesprek en aan microgolfstraling zoals die door een draagbare telefoon wordt geproduceerd. Na twee weken bleek dat het oogweefsel bij de proefdieren een bobbeltje had gevormd, dat sterke overeenkomsten vertoont met de eerste fase van de ernstige oogaandoening cataract."
Welke structuur zou dat dan moeten zijn, en waarom gebeurd hetzelfde niet in zeg een pan als je voedsel verwarmd? De magnetron brengt enkel atomen in beweging, en dan voornamelijk water, wat er voor zorgt dat eea opwarmt.bprosman schreef:@Sjohie,Er zijn ook "Aluminium hoedjes" die beweren dat je ziek wordt van het eten van voedsel wat "bestraald" is in de magnetron, iets met een te snel veranderende structuur.wat er voor zorgt dat de straling blijft waar die hoort, in de magnetron.
Of kan net dié elektromagnetische straling, selectief moleculen veranderen ofzo?
Heb er geen last van en al had ik er last van wat moet jeFrnca schreef:Ik hoor niets meer over het onderwerp GSM straling (en andere bronnen) en invloed op de gezondheid. Wat doen jullie eraan?
er dan tegen doen volgens jou ?
Hoe weet jij dat dan zo zeker? Beetje speculatief in mijn ogen. En daarnaast is de overheid synoniem voor jij en ik, en dus profiteren wij er indirect evenveel van mee. Of is je volgende reden dat al die opbrengsten naar een rekening in Zwitserland van Rutte verdwijnt ofzo?Frnca schreef:Klopt hoor. Maar de reden voor de overheid om het zijn gang te laten gaan is het kunnen verkopen van licences aan telecom bedrijven...sjohie schreef:Tsja, ik zou wel even in het achterhoofd houden dat ook zij een zeker doel hebben, waaronder hun bestaansrecht in de programmering bewijzen door goed scorende afleveringen te maken. Dat laatste rijmt niet altijd met journalistieke onafhankelijkheid in dit soort gevallen.manondoris schreef:zembla heeft er een tijdje geleden een uitzending over uitgezonden ! ik moet zeggen dat ik er echt van geschrokken benmoet er steeds aan denken als ik de magnetron gebruik ,ik blijf er nu ook niet meer bijstaan maar loop er van weg als ie iets verwarmd .mijn mobiel leg ik een meter van me vandaan ! tja mischien volgends sommigen onzin maar ik neem het wel serieus