LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV wajong uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Heleen*

Re: UWV wajong uitkering

Ongelezen bericht door Heleen* »

Als je uitkering onder het voor jouw situatie geldende sociaal minimum ligt, kun je daar in sommige gevallen een toeslag op krijgen. Zie hier: http://www.uwv.nl/particulieren/Images/ ... 010-10.pdf

In jouw geval ligt je huidige inkomen echter al hoger dan het voor jou geldende sociaal minimum. Als je tenminste alleen woont, en daar ga ik dan maar even vanuit. Hier kun je de bedragen vinden die hiervoor gelden: http://www.uwv.nl/Particulieren/bedrage ... aspx#item6 Je ziet daar dat het voor jou geldende minimum momenteel 28,01 euro per dag is. Dat maal 21.66 (de werkdagen in een maand) is 606,70 euro. Met 650 euro heb je dus een inkomen dat al ruim boven het voor jou geldende sociaal minimum ligt. Je zult dus geen recht hebben op een toeslag volgens de toeslagenwet.

Tot je 21e zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je. Formeel zouden je ouders dus bij moeten dragen als jij niet volledig rond kunt komen. Zodra je 21 bent kun je mogelijk wél in aanmerking komen voor een aanvulling vanuit de Bijstand. Daar gelden alleen tot je 27e strenge regels voor, en één daarvan is dat als je een opleiding kunt volgen, je dat ook moet doen. Als je door die opleiding recht hebt op studiefinanciering, heb je geen recht op Bijstand. Aangezien jij aangeeft volgend jaar een opleiding te willen gaan volgen, ga ik er vanuit dat je in staat bent om een opleiding te volgen en dat je daarom geen recht zou hebben op Bijstand.

Verder heeft Boef wel een punt: ik heb zelf ook Wajong en als ik uit zou gaan van Sjonnie's inkomen en huur, zou ik daar met mijn huidige uitgaven best mee rond kunnen komen. Dan reserveer ik alvast per maand voor het eigen risico en heb ik alleen minder geld voor giften en om te kunnen sparen. Met dit inkomen krijg je waarschijnlijk kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen, en in een huis ter grootte van een kamer zijn je stookkosten vast niet al te hoog. Boef is wel een paar posten vergeten: het wordt absoluut krapper budgetteren met een dergelijk inkomen dan hij doet voorkomen, maar het moet wel mogelijk zijn. Kun je daar eventueel hulp bij krijgen, Sjonnie? Niet iedereen is even handig met budgetteren, maar er zijn cursussen te volgen en je kunt zelfs budgethulp krijgen als dit nodig is.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik wil wel even kwijt dat niet iedereen ouders heeft om op terug te vallen...helaas..

die opleiding die je dan gaat doen,is dat dan via het uwv?

ik moet zeggen het klinkt echt weinig 650 euro...
kan stichting MEE je misschien niet helpen??wat hier bovenstaande zegt met budgetteren?

Heleen*

Ongelezen bericht door Heleen* »

rozemarijntje schreef:ik wil wel even kwijt dat niet iedereen ouders heeft om op terug te vallen...helaas..
Klopt, en dan wordt het een ander verhaal. Wettelijk gezien zijn je ouders verplicht om je financieel te onderhouden als je nog geen 21 bent. Dat betekent trouwens niet dat ze verplicht zijn hun kind geld te geven: ze kunnen je ook een onderdak en te eten aanbieden tegen kostgeld. Dat is nog altijd goedkoper dan zelfstandig wonen.

Als je geen ouders hébt, dan wordt het een ander verhaal. Of als je al jarenlang geen contact hebt met je ouders, om maar eens een voorbeeld te noemen. Dan kun je in bepaalde gevallen toch in aanmerking komen voor een aanvulling vanuit de Bijstand. Het Bijstandsniveau voor een alleenstaande is zo'n 860 euro, dat is ook de reden dat ik aangeef dat het met 650 en een huur van slechts 175 in theorie wel moet kúnnen. Veel mensen in de Bijstand betalen met aftrek van huurtoeslag nog altijd zo'n 300-400 euro aan huur, dus met deze huur en dit inkomen zou je ongeveer net zo goed of slecht rond moeten kunnen komen als mensen met een volledige huur en een bijstandsuitkering.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Heleen* schreef:
rozemarijntje schreef:ik wil wel even kwijt dat niet iedereen ouders heeft om op terug te vallen...helaas..
Klopt, en dan wordt het een ander verhaal. Wettelijk gezien zijn je ouders verplicht om je financieel te onderhouden als je nog geen 21 bent. Dat betekent trouwens niet dat ze verplicht zijn hun kind geld te geven: ze kunnen je ook een onderdak en te eten aanbieden tegen kostgeld. Dat is nog altijd goedkoper dan zelfstandig wonen.

Als je geen ouders hébt, dan wordt het een ander verhaal. Of als je al jarenlang geen contact hebt met je ouders, om maar eens een voorbeeld te noemen. Dan kun je in bepaalde gevallen toch in aanmerking komen voor een aanvulling vanuit de Bijstand. Het Bijstandsniveau voor een alleenstaande is zo'n 860 euro, dat is ook de reden dat ik aangeef dat het met 650 en een huur van slechts 175 in theorie wel moet kúnnen. Veel mensen in de Bijstand betalen met aftrek van huurtoeslag nog altijd zo'n 300-400 euro aan huur, dus met deze huur en dit inkomen zou je ongeveer net zo goed of slecht rond moeten kunnen komen als mensen met een volledige huur en een bijstandsuitkering.
Bijna € 890,- excl. vakantiegeld. :wink:

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja kijk dat besoel ik...
Weet niet of dat bij ts zou is...maar ik weet uit ervaring dat je soms jong al alleen kan staan

Gesloten