LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] energiezuinige vaatwasser
Re: energiezuinige vaatwasser
En die dure boiler in je keukenkastje dan kost ook een hoop electriciteit om bv 10 liter water warm te krijgen. dan is een vaatwasser weer zo terugverdiend
ik heb een combiketel
dus ik geef geen geld uit voor een boiler
en die combiketel heb ik toch ook nodig om te douchen
ik heb een combiketel
dus ik geef geen geld uit voor een boiler
en die combiketel heb ik toch ook nodig om te douchen
-
Ja die Bosch al vaker tegen gekomen op Testzieger bij onze oosterburen, maar 0,82 Kw/h op warmwater aansluiting daar loop ik niet voor warm.
http://www.bosch-home.com/de/produkte/g ... M80EU.htmlEnergieverbrauch bei Warmwasseranschluss im Programm Eco 50: 0,60 kWh
Laat maar zitten verder.
direct afwassen na het eten neemt maar weinig tijd in beslagbprosman schreef:Handafwas : 5 Euro.
Vaatwasser : 500 Euro
Vrij tijd verkregen door niet meer handmatig af te hoeven wassen : Onbetaalbaar.
met een afwasmachine moet je eerst de vuile vaat er in stoppen en de schone vaat er later weer uithalen
dat is dubbel werk
een paar kopjes bijkopen bedoelde ikbprosman schreef:Als je dr vuile kopjes uithaalt zou ik m toch eens na laten kijken. Of een paar kopjes bijkopen.
maar waar laat je dan al die kopjes als de machine de afwas heeft gedaan?
dan moet je waarschijnlijk ook grotere keukenkastjes kopen
bij de tweede vaat was de machine waarschijnlijk warmer en verbruikte daarom minder stroomSlobberbone schreef:Net mijn 5 jaar oude Bauknecht op warmwateraansluiting aangesloten en ben van 1,1Kw/h naar 0.48Kw/h gegaan
is toch een besparing van ruim 50 % maar het kan nog beter want hij gebruik nog steeds verwarmingelement gemeten dmv piekmetingen van ruim 2000 Watt
Net 2e vaat gedraaid op 3 spoelbeurtenprogramma en verbruik 0,02 Kw/h
afpompen en pompronddraaien kost ook maar slechts ongeveer 60 watt.
Dat is 7x minder dan mijn zuinige Miele wasmachine
Morgen nog maar eens een zuinig vaatje draaien.
-
Bob Schurkjens schreef:Ja die Bosch al vaker tegen gekomen op Testzieger bij onze oosterburen, maar 0,82 Kw/h op warmwater aansluiting daar loop ik niet voor warm.http://www.bosch-home.com/de/produkte/g ... M80EU.htmlEnergieverbrauch bei Warmwasseranschluss im Programm Eco 50: 0,60 kWh
Laat maar zitten verder.
-
ruud_a schreef:bij de tweede vaat was de machine waarschijnlijk warmer en verbruikte daarom minder stroomSlobberbone schreef:Net mijn 5 jaar oude Bauknecht op warmwateraansluiting aangesloten en ben van 1,1Kw/h naar 0.48Kw/h gegaan
is toch een besparing van ruim 50 % maar het kan nog beter want hij gebruik nog steeds verwarmingelement gemeten dmv piekmetingen van ruim 2000 Watt
Spoelprogramma is altijd koud dus dan heeft warmte geen invloed.
-
ruud_a schreef:direct afwassen na het eten neemt maar weinig tijd in beslagbprosman schreef:Handafwas : 5 Euro.
Vaatwasser : 500 Euro
Vrij tijd verkregen door niet meer handmatig af te hoeven wassen : Onbetaalbaar.
met een afwasmachine moet je eerst de vuile vaat er in stoppen en de schone vaat er later weer uithalen
dat is dubbel werk
Geen tijd voor eerst kids klaarmaken voor bed en dan is het al tegen 20:00 uur gooi alles in de vaatwasser en s,ochtend leeggehaald naar wat gebruikt wordt het is ook een extra keukenkastje
Ik heb wel eens ergens gelezen dat fabrikanten hotfill afraden.
reden : de vaat zou niet goed schoon worden doordat door hotfill de programmaduur ernstig wordt gekort.
reden : de vaat zou niet goed schoon worden doordat door hotfill de programmaduur ernstig wordt gekort.
ja dat krijg je als je zelf je vaat gewoon in de gootsteen doetSlobberbone schreef:ruud_a schreef:bij de tweede vaat was de machine waarschijnlijk warmer en verbruikte daarom minder stroomSlobberbone schreef:Net mijn 5 jaar oude Bauknecht op warmwateraansluiting aangesloten en ben van 1,1Kw/h naar 0.48Kw/h gegaan
Spoelprogramma is altijd koud dus dan heeft warmte geen invloed.
-
hawkwind schreef:Ik heb wel eens ergens gelezen dat fabrikanten hotfill afraden.
Nou dat is bij mijn wasprogramma niet enkel herkend de machine niet tijdig dat hij al 60 graden is en vandaar geringe besparing,tegenwoordig zijn alle energiezuinige vaatwassers voorzien van hotfill mogelijkheid.
Zelfs mijn 5 jaar oude Bauknecht is voorzien van dubbele rode aansluitslang.
Gevonden op de site van de consumentenbond :
Het is mogelijk om een vaatwasser met een voorschakelapparaat aan te sluiten op zowel de koudwaterleiding als de warmwaterleiding. Dit heet een hotfill-installatie. Met zo'n hotfill-aansluiting kunt u energie besparen, doordat het water in de warmwaterleiding meestal door gas wordt verwarmd in plaats van elektrisch. Een elektrische verwarming verbruikt meer energie. Het verschil in energiekosten is wel te laag om de installatiekosten van een hotfill-aansluiting binnen de levensduur van het apparaat terug te verdienen. Ook waarschuwen fabrikanten voor tegenvallende afwasresultaten. De vaatwasser aansluiten op alleen de warmwaterkraan is geen goed idee. Dat kost gemiddeld meer energie.
Bron: www.milieucentraal.nl (mei 2010)
Let op:
Bij de meeste machines is een hotfill mogelijk. Fabrikanten waarschuwen echter voor een tegenvallend resultaat, omdat de programmaduur wordt verkort.
Het is mogelijk om een vaatwasser met een voorschakelapparaat aan te sluiten op zowel de koudwaterleiding als de warmwaterleiding. Dit heet een hotfill-installatie. Met zo'n hotfill-aansluiting kunt u energie besparen, doordat het water in de warmwaterleiding meestal door gas wordt verwarmd in plaats van elektrisch. Een elektrische verwarming verbruikt meer energie. Het verschil in energiekosten is wel te laag om de installatiekosten van een hotfill-aansluiting binnen de levensduur van het apparaat terug te verdienen. Ook waarschuwen fabrikanten voor tegenvallende afwasresultaten. De vaatwasser aansluiten op alleen de warmwaterkraan is geen goed idee. Dat kost gemiddeld meer energie.
Bron: www.milieucentraal.nl (mei 2010)
Let op:
Bij de meeste machines is een hotfill mogelijk. Fabrikanten waarschuwen echter voor een tegenvallend resultaat, omdat de programmaduur wordt verkort.
Slobberbone schreef:Net mijn 5 jaar oude Bauknecht op warmwateraansluiting aangesloten en ben van 1,1Kw/h naar 0.48Kw/h gegaan
Spoelprogramma is altijd koud dus dan heeft warmte geen invloed[/b].
Nee hoor geen besparing van 50% wat denk je dat het verwarmen van het water kost.Bovendien is
het meestal te warm via de warmwaterleiding wat dus niet nodig is.Spoelprogramma
is 30- 40 graden dus niet koud.Verwarmingselementen zijn ook nodig voor het drogen.
3 spoelbeurtenprogramma heb je niet op een vaatwasser je hebt wel verschillende programma's
dus je zal wel progr. drie bedoelen.
-
Nee, klopt in het spoelprogramma is besparing veel veel meer,en is echt koud hier. je kan geen 0,02 Kw/h verbruiken en water daar ook nog mee verwarmen. verwarmingselementen heb ik niet nodig omdat er rechtstreeks 60 graden water invoer.bosse bol schreef:Slobberbone schreef:Net mijn 5 jaar oude Bauknecht op warmwateraansluiting aangesloten en ben van 1,1Kw/h naar 0.48Kw/h gegaan
Spoelprogramma is altijd koud dus dan heeft warmte geen invloed[/b].
Nee hoor geen besparing van 50% wat denk je dat het verwarmen van het water kost.Bovendien is
het meestal te warm via de warmwaterleiding wat dus niet nodig is.Spoelprogramma
is 30- 40 graden dus niet koud.Verwarmingselementen zijn ook nodig voor het drogen.
3 spoelbeurtenprogramma heb je niet op een vaatwasser je hebt wel verschillende programma's
Inderdaag kost wat gas maar voor totaal 12 liter water is dat seCondenwerk en gasverbruik minimaal weegt totaal niet op tegen stroomverbruik, met mijn wasmachine geen verschil gezien in gasverbruik sterker nog het neemt al jaren af,terwijl mijn stroomverbruik toenam en dat wil ik verminderen.
Mijn gasverbruik is nog geen 600M3 per jaar eengezinswoning,klasse A, Hr ketel 2009 goed afgesteld met 6 personen wonen we hier.
Programmaverloop van een vaatwasser bij 65 graden:bosse bol schreef:
Voorspoelen/ reinigen 65 graden / tussenspoelen / tussenspoelen / naspoelen 65 graden / drogen.
De cyclus van een afwasmachine bestaat uit:
voorspoelen (optioneel);
reinigen met vaatwasmiddel en heet water;
tussenspoelen met koud water;
naspoelen met heet water;
drogen.
op een warmwaterkraan.Zou ook maar eens navraag doen of die vaatwasser er
wel geschikt voor is.
Als je met 6 personen in een eensgezinswoning woont en je hebt je wasmachine
en je vaatwasser ook nog op het warmwater van je ketel aangesloten en dan 600M3
per jaar gebruiken dan maak ik mij een kleine voorstelling.
A: Je staat 3x per week met 6 man onder de douche.
B: Er wordt 1x per twee weken gewassen.
C: Ze sterven allemaal van de kou bij jouw.
Is niet beledigend bedoeld hoor maar met zoveel man en dan 600 m3 vind ik
wel erg zuinig.
voorspoelen (optioneel);
drogen.
Zou toch het bericht van hawkwind nog maar eens lezen aangaande aansluitingNee, klopt in het spoelprogramma is besparing veel veel meer,en is echt koud hier. je kan geen 0,02 Kw/h verbruiken en water daar ook nog mee verwarmen. verwarmingselementen heb ik niet nodig omdat er rechtstreeks 60 graden water invoer.
Inderdaag kost wat gas maar voor totaal 12 liter water is dat seCondenwerk en gasverbruik minimaal weegt totaal niet op tegen stroomverbruik, met mijn wasmachine geen verschil gezien in gasverbruik sterker nog het neemt al jaren af,terwijl mijn stroomverbruik toenam en dat wil ik verminderen.
Mijn gasverbruik is nog geen 600M3 per jaar eengezinswoning,klasse A, Hr ketel 2009 goed afgesteld met 6 personen wonen we hier.
wel geschikt voor is.
wel erg zuinig.
600 m3 gasverbruik per jaar met een 6 persoonshuishouden is schier onmogelijk.
Ons verbruik is 1200m3 p/j met een 3 persoonshuishouden.
Rijtjeshuis bouwjaar 2005 , perfect geisoleerd.
Thermostaat staat op 19,5 graden van 07.00 tot 08.30 en van 16.30 to 22.30.
Huiskamer op het zuiden , dus als het zonnetje schijnt is het op een koude winterdag gewoon
21-22 graden in huis.
CV ketel van maart 2011 (Intergas hre 28-24).
Douchefrequentie 2 a 3 x per week per persoon (5-10 minuten).
En slobberbone :600 kuub........
Huiskamer op het zuiden , dus als het zonnetje schijnt is het op een koude winterdag gewoon
21-22 graden in huis.
-
hawkwind schreef:600 m3 gasverbruik per jaar met een 6 persoonshuishouden is schier onmogelijk.
21-22 graden in huis.
Tja en toch is het zo in 2010 was het nog ruim 800 M3 ik heb de ketel zelfde die jij heb eens onderhanden genomen ik hoef geen 80 graden warmwater ook de cv niet en zo ben ik nu bij ideale afstelling gekomen.
60 graden warmwater en 50 cv uiteraard eco uit en tapwater.
Kachel is vlot warm en werkt goed en zuinig zo.
Woning 2009 Klasse A Huiskamer zuiden met grote raampartijen hier ook zo 21 graden.
Kids iedere dag in bad.
Maar wat ik niet snap 3 persoons huishouden
Quote>
Onze Miele draait komende februari al 16 jaar zonder noemenswaardige problemen.
Gemiddelde wasfrequentie 8-10 wasjes per week.
10 wassen, ik doe er 5 max 6 maar wel met 6 persoonshuishouden.10 wassen is 50 kilo textiel
Oh mijn gasverbruik over 2011/2012
559 M3
-
559 M3bosse bol schreef:De cyclus van een afwasmachine bestaat uit:
voorspoelen (optioneel);
drogen.
Zou toch het bericht van hawkwind nog maar eens lezen aangaande aansluitingNee, klopt in het spoelprogramma is besparing veel veel meer,en is echt koud hier. je kan geen 0,02 Kw/h verbruiken en water daar ook nog mee verwarmen. verwarmingselementen heb ik niet nodig omdat er rechtstreeks 60 graden water invoer.
wel geschikt voor is.
wel erg zuinig.
kachel staat nu aan lekker 20 graden in huis,kids gaan ieder dag in bad, 5a 6 keer draaid de wasmachine.
Ben ongelovig hoor wat dat aangaat maar ben er heilig van559 M3
kachel staat nu aan lekker 20 graden in huis,kids gaan ieder dag in bad, 5a 6 keer draaid de wasmachi
overtuigt dat bij die 599M3 er nog een 1 voor moet.