Daar kom ik nog even op terug, op de erfelijke factoren. Mijn moeder, die nooit heeft gerookt, 3 glazen wijn per jaar drinkt, niet te zwaar is, altijd alles heeft gelopen en gefietst (want geen auto) kreeg toen ze 24 was hoge bloeddruk en ze heeft het nu 54 jaar later nog.
Ze heeft ook een aantal stents; toen ik aan de arts vroeg hoe het nu kwam dat ze ondanks haar leefstijl toch die klachten kreeg, zei de arts tegen mij dat erfelijkheid wel degelijk een grote rol kan spelen. Mijn moeders moeder had het, haar vader had het. En die mensen leefden in een tijd dat er niet eens geld was om een auto te kopen of zoveel te eten/drinken/roken dat je er last van kreeg.
Dus toen ik een paar jaar geleden bleek een hoge bloeddruk te hebben, vond ik het heel jammer maar ik weet nu dat wat ik heb, keurig in bedwang wordt gehouden door die medicijnen. En natuurlijk let ik ook op mijn leefstijl hoor
.
En over overbodig slikken: mijn cardioloog wilde mij cholesterolverlagers geven! Terwijl mijn cholesterol hartstikke mooi is - ja, maar preventief, zei hij. Nou dáár ben ik dus niet ingetrapt. Het is nog nooit bewezen dat die rommel helpt, zeker niet bij vrouwen.