Daarnaast heeft de afnemer garantie, voorzover het betreft gebreken waarvan Verkoper niet aannemelijk kan maken dat deze het gevolg zijn van niet met de bestemming corresponderend gebruik. Tenzij uitdrukkelijk bij het aanbod naar voren gekomen en schriftelijk anders overeengekomen wordt de garantie gegeven volgens het volgende systeem:
Even een reactie op de logica van Alfatrion, ik ben het er niet mee eens dat je kan verwachten van een laptop 6 jaar probleemloos meegaat, maar hij heeft het altijd over de gemiddelde levensduur die niet uitgaan van tussentijds onderhoud, defecten die niet worden opgegeven (dvd-brander werkt niet meer? Boeiend) of vervanging van laptops voor die tijd.
Maar zelfs al zou hij 100% gelijk hebben dan is de levensduur van een product volgens hem afhankelijk van de periode waarin 50% van de producten defect zijn voor de bepaling van gemiddelde levensduur. Dat betekent dus ook dat als de verkoop wordt ontbonden, je ervan uit moet gaan dat het product na 6 jaar 50% van de keren defect is, en je met het bepalen van de gebruikswaarde van het pruduct tov de gemiddelde levensduur je uit moet gaan van 50% ipv 100% en je dus niet recht hebt op een vergoeding van 40% van de aankoopsprijs maar 20%.
53o schreef:Maar zelfs al zou hij 100% gelijk hebben dan is de levensduur van een product volgens hem afhankelijk van de periode waarin 50% van de producten defect zijn voor de bepaling van gemiddelde levensduur. Dat betekent dus ook dat als de verkoop wordt ontbonden, je ervan uit moet gaan dat het product na 6 jaar 50% van de keren defect is, en je met het bepalen van de gebruikswaarde van het pruduct tov de gemiddelde levensduur je uit moet gaan van 50% ipv 100% en je dus niet recht hebt op een vergoeding van 40% van de aankoopsprijs maar 20%.
Je trekt een onjuiste conclusie. De centrale vraag is: wat mag de koper verwachten? De koper mag in beginsel verwachten dat een product dezelfde kwaliteit en prestaties bied als producten van het zelfde soort. Vanuit dit beginsel mag de koper verwachten dat het product een bepaalde termijn meegaat. De beste methode om die te bepalen is door naar de gemiddelde levensduur van alle producten van het zelfde soort te kijken. Gaat de laptop zes jaar of langer mee dan heeft de koper gekregen wat hij mocht verwachten en kan hij dus niets claimen.
Ontbinding van een overeenkomst heeft overigens als gevolg dat partijen de geleverde prestaties ongedaan moet maken. De verkoper moet de aankoopsom terugbetalen en de koper moet de laptop teruggeven (art. 6:271 BW). Achteruitgang van de laptop komt in beginsel voor risico van de verkoper (art. 7:10 lid 3 BW).
mamber schreef:ik heb dit allemaal gelezen maar ik ben niet veel wijzer geworden
want ik heb het idee dat jullie meer met mekaar bezig zijn jammer
Dat is vreemd. Je zou toch denken dat je van dat gesmijt met wetsartikelen een hoop zou moeten leren. Het is toch vrij duidelijk. Mensen die zelf geen probleem hebben vertellen jou zonder enige vorm van realiteitszin waar jij recht op hebt. Hoe kan het dan dat je niets wijzer bent geworden?
mamber schreef:ik heb dit allemaal gelezen maar ik ben niet veel wijzer geworden
Het is ook complexe materie. Uit 'het met elkaar bezig zijn ' (wat in principe over het probleem gaat zoals in jouw OP gesteld) zou je datgene kunnen halen, waarmee jij verder wilt/denkt iets aan te hebben/enz.
Met dit soort problemen is er nooit 1 pasklare oplossing die 100% in jouw voordeel werkt en waar de verkoper/leverancier meteen mee akkoord gaat.
Je gaf in je openingsbericht aan dat je laptop op 8-10-2010 hebt gekocht bij de media markt en je 11-12-2012 met klachten hebt gemeld. Je geeft dat herstel 280 euro kost en vraag je af: wat moet ik doen?
Op basis van deze informatie kunnen we niet meer dan wat algemene informatie geven. Verder is voor de beantwoording van je vraag van belang wat je wilt en wat je bereid bent om daarvoor te doen. Een optie is om je er bij neer te leggen, een andere is om je er tegen te verzetten.
Om constructief te zijn, in de winkel waar ik werk geven wij 3 jaar garantie op alle notebooks. Minder gezeur om non-conformiteit en makkelijker voor de klant. Maar zou je 9 weken daarbuiten zitten dan zou je ook gewoon moeten betalen.
Wat mij wel heel erg belangrijk lijkt is dat het duidelijk aangegeven is dat het defect buiten garantie valt en dat je onderzoekskosten moet betalen als je deze ongerepareerd terug wil krijgen. Heeft de Media Markt dat duidelijk aangegeven? Zo niet, dan kan je informeren bij bedrijven in jouw regio die een moederbord kunnen vervangen wat het kost voor jouw laptop en zal het waarschijnlijk ongeveer 100 euro schelen vergeleken met de reparateur die Comserve inschakelt en kan je je laptop terug eisen zonder betalen van onderzoekskosten als je een beetje aanhoudt.
Als het wel duidelijk is aangegeven dan heb je denk ik gewoon pech.