Pagina 2 van 4
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 15:42
door kokka
berndv schreef:
En nee, de meeste forummers worden echt niet betaald door de telecomwereld. Het suggereren van dergelijke zaken zal je niet helpen in je advies. Wel jammer voor u natuurlijk dat u hier uw gelijk niet krijgt, maar om dan meteen dergelijke suggesties te doen is wel heel erg kinderachtig.
wordt jij niet betaald door Ben, kpn,UPC kwantum, centraal beheer en alle malafide autohandelaren?
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 17:12
door sephora30
Yep, net zoals de meeste van ons hier

Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 17:50
door berndv
kokka schreef:berndv schreef:
En nee, de meeste forummers worden echt niet betaald door de telecomwereld. Het suggereren van dergelijke zaken zal je niet helpen in je advies. Wel jammer voor u natuurlijk dat u hier uw gelijk niet krijgt, maar om dan meteen dergelijke suggesties te doen is wel heel erg kinderachtig.
wordt jij niet betaald door Ben, kpn,UPC kwantum, centraal beheer en alle malafide autohandelaren?
Ik stuur willekeurig facturen naar bedrijven, gek genoeg komen daar dan ook soms nog weer topics van.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 18:27
door SaritaX
Je kunt gewoon 3G internet op je telefoon uitzetten. Dan kan je dit niet gebruiken en alleen internet op met wifi. Dan is je hele probleem opgelost. BEN kan toch niet weten dat jij je 3G aan hebt staan, gaat internetten maar niet wil internetten??
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 19:22
door 16again
berndv schreef:Het rechter frame beweegt mee als je naar beneden gaat
In mijn browser is het vakje aan de rechter kant "dit abonnement bestellen" constant in beeld. Je hoeft dus niet helemaal naar beneden om te kunnen bestellen.
berndv schreef: bovenaan de pagina zit een knop voor tarieven
Die prijslijst maakt onvoldoende duidelijk dat internet als extra mogelijkheid enabled is bij sim-only abonnement.
berndv schreef: bovenaan de pagina zit......een knop met voorwaarden.
Dat zijn alleen actievoorwaarden, daar wordt niet duidelijk gemaakt dat met sim-only internet toegang mogelijk is. Als je bovenin al actie voorwaarden gelezen hebt, ga je niet onder de veelgestelde vragen op zoek naar verdere voorwaarden.
berndv schreef: De koper die zich aan zijn eigen onderzoeksplicht houdt, niet. Die bekijkt eerst de tarieven, voordat die iets afsluit.
De consumentenautoriteit denkt hier mogelijk toch anders over:
http://www.consumentenautoriteit.nl/sit ... tijken.pdf
Ook kan een aanbieder misleidend zijn als hij de essentiële informatie op een manier verstrekt die zó onbegrijpelijk, dubbelzinnig, of ‘verstopt’ is, of zó laat verstrekt, dat de gemiddelde consument een besluit neemt dat hij anders niet had genomen.
Op bestelpagina is 2x sprake van voorwaarden, alleen in de belangrijkste onderaan, nog onder "veelgestelde vragen" is te lezen dat internet altijd inbegrepen is.
Het valt te betwisten of dit valt in de categorie "verstopt" , vast staat dat Ben site duidelijker had kunnen maken, zodat je geen abonnement kan afsluiten zonder voorwaarden in beeld te krijgen.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 19:55
door berndv
16again schreef:
berndv schreef: bovenaan de pagina zit een knop voor tarieven
Die prijslijst maakt onvoldoende duidelijk dat internet als extra mogelijkheid enabled is bij sim-only abonnement.
Maar er wordt nergens gesteld dat internet
niet mogelijk is, dus waar haal jij de informatie vandaan dat je
niet zou kunnen internetten met dit abonnement? Ik kan alleen maar informatie vinden dat er voor internet kosten worden gerekend, dus op basis van dat, hoe kan je dan in vredesnaam tot een conclusie komen dat dit niet mogelijk is?
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 21:55
door Robbels
Even voor de duidelijkheid, dit BEN zuinig abo loopt al enige tijd.
In eerste instantie heb ik hier gepost als een waarschuwing want ik ben er zeker van dat ik niet de enige beller ben met deze ervaring. Ik voel dit echt als een groot onrecht.
Mensen bellen al jaren met een oude Nokia en plotseling komt daar een smartphone voor in de plaats.
Nu blijkt opeens de belstatus een data component te bevatten die uiteraard niet in de belbundel is voorzien. BINGO! Deze mensen worden op een niet malse manier voor het blok gezet.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 23:04
door witte angora
In eerste instantie heb ik hier gepost als een waarschuwing want ik ben er zeker van dat ik niet de enige beller ben met deze ervaring. Ik voel dit echt als een groot onrecht.
Ik snap je punt. Maar dit is niet alleen bij BEN, bij Vodafone is het precies hetzelfde. Je neemt een abbo om alleen te bellen en te sms-en, je zegt in de winkel expliciet dat je niet wilt internetten, en dan kom je er later achter dat die mogelijkheid er toch is. Sterker nog, je komt er achter dat het toestel automatisch op zoek gaat naar updates die je helemaal niet nodig hebt omdát je niet wilt internetten, maar ondertussen mag je er wel voor betalen...
Je kunt het inderdaad op het toestel uitzetten (waarna een 14-jarige hem gewoon weer aanzet) je kunt er ook voor kiezen de provider de mogelijkheid om te internetten af te laten sluiten. In de server zeg maar. Dan heb je nergens meer last van.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 23:07
door simonbien
Toen ik nog jong was gebruikten we rooksignalen in Ottawa puur natuur en het was nog gratis ook

Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 23:22
door berndv
witte angora schreef:je zegt in de winkel expliciet dat je niet wilt internetten
Ik vind wel dat als jij in een winkel staat en zegt dat je niet wilt
kunnen internetten, da ze je of mieten waarschuwen, of moeten blokkeren of je moeten instrueren hoe dit te voorkomen. Geef jedit in de winkel duidelijk aan, en krijg je naderhand toch kosten, heb je een punt. Begin je als klant niet over internet, als je alleen een sim only afsluit, dan zit hier toch echt een stuk eigen risico in.
Als jij via internet iets aanschaft, moet je ook zelf de verantwoordlijkheid nemen voor het inwinnen van de juiste info.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 23:23
door witte angora
simonbien schreef:Toen ik nog jong was gebruikten we rooksignalen in Ottawa puur natuur en het was nog gratis ook

Nadeel was dat af en toe het hele bos affikte, inclusief de moestuin en het ouderlijk huis. Pubers en vuur, en pubers en mobieltjes, het is beiden vragen om problemen.

Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 06 jan 2013 23:26
door witte angora
berndv schreef:witte angora schreef:je zegt in de winkel expliciet dat je niet wilt internetten
Ik vind wel dat als jij in een winkel staat en zegt dat je niet wilt
kunnen internetten, da ze je of mieten waarschuwen, of moeten blokkeren of je moeten instrueren hoe dit te voorkomen. Geef jedit in de winkel duidelijk aan, en krijg je naderhand toch kosten, heb je een punt. Begin je als klant niet over internet, als je alleen een sim only afsluit, dan zit hier toch echt een stuk eigen risico in.
Als jij via internet iets aanschaft, moet je ook zelf de verantwoordlijkheid nemen voor het inwinnen van de juiste info.
Ik heb dat dus meerdere keren expliciet gezegd, ook aan de telefoon (heb het abonnement telefonisch afgesloten), er werd steeds gezegd dat die mogelijkheid er niet was, en uiteindelijk bleek die optie dus standaard open te staan... Sterker nog, in eerste instantie ontkende men internetten te kunnen blokkeren (zou via het toestel moeten) later gaf men (in de zoveelste winkel) aan dat de provider dat zeker wel kan blokkeren, wat dus ook direct met de ingangsdatum van beide abonnementen geregeld werd.
Liegen en bedriegen, daar is Vodafone bijzonder sterk in, is mijn ervaring. Van BEN weet ik het niet, heb er geen ervaring mee.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 07 jan 2013 08:37
door 16again
berndvd schreef: Maar er wordt nergens gesteld dat internet niet mogelijk is
Op de website wordt inderdaad nergens gesteld dat internet
niet mogelijk is.
Dit zou ook foutieve, onjuiste informatie zijn.
De website bevat wel de juiste informatie, echter deze informatie is verstopt. Dit is ook een vorm van misleiding.
In dit geval is het uitgangspunt van de consument: goedkoop bel abonnement zonder internet voor zoon/dochter. Er lijkt mij geen enkele technische beperking om alleen voice/sms abonnement te leveren, echter dergelijk abonnement bestaat niet meer. Dit kan niet als algemeen bekende kennis opgevat worden.
Deze consument klikt op "ben zuinig" abonnement, geen internet bundel, en kan op bestellen klikken zonder ooit verstopte voorwaarden onderaan te zien, en zal daardoor niet beseffen dat internet wel aanstaat (en voor de hoofdprijs).
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 07 jan 2013 09:21
door witte angora
Er lijkt mij geen enkele technische beperking om alleen voice/sms abonnement te leveren, echter dergelijk abonnement bestaat niet meer. Dit kan niet als algemeen bekende kennis opgevat worden.
Ik zit bij Telfort, daar bestaat het nog wel. En dat zeg ik, je moet standaard de provider op de dag van de aansluiting bellen en de internetmogelijheid laten blokkeren. Dan kan het wel. (Was bij Telfort trouwens niet nodig omdat ik een supergoedkoop mobieltje heb waarmee je simpelweg niet kunt internetten)
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 07 jan 2013 12:32
door Moedt
Robbels schreef:Even voor de duidelijkheid, dit BEN zuinig abo loopt al enige tijd.
In eerste instantie heb ik hier gepost als een waarschuwing want ik ben er zeker van dat ik niet de enige beller ben met deze ervaring. Ik voel dit echt als een groot onrecht.
Mensen bellen al jaren met een oude Nokia en plotseling komt daar een smartphone voor in de plaats.
Nu blijkt opeens de belstatus een data component te bevatten die uiteraard niet in de belbundel is voorzien. BINGO! Deze mensen worden op een niet malse manier voor het blok gezet.
Ik stel je vragen maar je gaat nergens op in dus bij deze laat ik het er maar bij.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 07 jan 2013 23:54
door Robbels
ik was er al bang voor ....de "open internet policy" praktijken zijn "common practise" bij meerdere telecom providers.
Ook ik heb BEN een email gestuurd en gevraagd de boel dicht te zetten. Helaas pindakaas! Je wordt bijna verplicht een internet bundel aan te schaffen. Vreemd dat hier niet meer aandacht voor is in de diverse consumenten programma's. Weet zeker dat dit heel wat mensen een aardige duit centen heeft gekost of gaat kosten. Niet alleen heel vervelend maar eigenlijk gewoon ongelooflijk dat je op die manier je geld kan verdienen.
Je vraag was:
Ben onaangenaam verrast door een hoog dataverbruik op dit bellen /sms-en sim only abo. Jullie verkopen bellen en berekenen ongewenste internetdata. Voor dit abo graag het open internet dicht zetten om verdere nutteloze dataoverdracht en hoge kosten te voorkomen.
Antwoord:
Ik vind het vervelend om te lezen dat er onduidelijkheden zijn ontstaan over de belstatus. Uit mijn gegevens blijkt dat er gebruik is gemaakt van mobiel internet met jouw mobiele telefoon. Omdat je geen internetbundel hebt, worden alle kosten buiten de bundel gerekend.
Wanneer je dit in de toekomst wilt voorkomen adviseer ik je om een Ben internet bundel af te sluiten. Je kunt ook alle internet instellingen uit je toestel verwijderen.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 08 jan 2013 04:37
door Robbels
@G-girl: Ben ik nou degene die zo slim is of ben jij nu zo dom!
Volgens de traditionele economische utiliteitstheorie streeft elk mens naar maximalisering van zijn opties, niet meer dan een stukje keuzelogica op basis van de axioma’s van rationaliteit. En duhl!... op de smartphone staat natuurlijk het gebruik van internet al een tijdje uitgeschakeld maar de pijn zit 'm wat mij betreft bij de providers. Het lijkt me absoluut niet teveel gevraagd om internet dicht te zetten als de klant daarom vraagt!!
Heb eens gekeken wat 150MB aan ondefineerbare data eigenlijk inhoudt.
150MB is ruw genomen:
1500 web pages,
4500 text emails,
180 minutes YouTube, or
1500 Facebook photos
...en dat is dus precies waarom ik Wifi ipv 3G verkies voor mijn data!
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 08 jan 2013 09:03
door witte angora
G-Girl schreef:Heb jij nu werkelijk zo'n dikke plaat voor je kop? Je kan gewoon op die smartphone het gebruik van internet uitschakelen. Het is zoonlief die internet gebruikt terwijl jij dat niet wil. Die moet je aanpakken. Niet BEN!
Probleem is dat zoonlief dat internet weer net zo makkelijk kan inschakelen. En dan ga je alsnog.
Naar mijn mening zouden providers gewoon moeten aanbieden waar ze mee adverteren. En dat is: een abonnement waar je alleen mee kunt bellen en sms-en, zou standaard geen mogelijkheid moeten hebben om te internetten. Helaas krijg je die mogelijkheid bij de meeste providers wel mee, ook al maak je duidelijk dat je dat uitdrukkelijk niet wil. Maar er wordt dus ook niet uitgelegd dát het er bij zit en wat je kunt/moet doen om dat te blokkeren. Er wordt zelfs regelmatig ronduit om gelogen. En dáár zit dus de pijn.
Telfort levert Sim-only abonnementen zonder internet, waarbij die mogelijkheid inderdaad is uitgeschakeld. Vodafone schakelt de mogelijkheid op verzoek uit, kan ook in de winkel. Van andere providers weet ik het niet.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 08 jan 2013 11:30
door berndv
Robbels schreef:Het lijkt me absoluut niet teveel gevraagd om internet dicht te zetten als de klant daarom vraagt!!!
En heeft u daarom gevraagd bij het aangaan van uw contract? Neeeeee
Robbels schreef:Heb eens gekeken wat 150MB aan ondefineerbare data eigenlijk inhoudt.
150MB is ruw genomen:
1500 web pages,
4500 text emails,
180 minutes YouTube, or
1500 Facebook photos
Vind dit wel een heel erg rooskleurige hoeveelheid. 1x de webpagina van Facebook of nu.nl laden en u bent al een half mb verder. Een pagina vol met foto's op Facebook gaat al richting de 1mb. 4500 text emails, als de mail wordt verstuurd in html halveert dat al, zet er nog een paar mooie plaatjes bij je handtekening bij en een paar nieuwsbrieven, vol met plaatjes, en het gaat nog harder. 180 minuten YouTube? Allerlaagste kwaliteit zonder geluid zeker? Een beetje standaard mp3 kwaliteit streamen zit al op 1mb per minuut, doe daar het beeld bij en u zit bij de betere YouTube filmpjes al op 3 à 4 mb per minuut.
Re: Ben woest op "BEN Zuinig"!
Geplaatst: 08 jan 2013 23:08
door 16again
Op Ben website staat gewoon lijstje met gemiddelde verbruik voor web/mail/foto/muziek en video.
Cijfers lijken mij realistischer dan voorbeeld vanRobbels
http://www.ben.nl/pagina/mobielinternet