LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurders in koopwoning

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: Huurders in koopwoning

Ongelezen bericht door Toppy »

Never nooit aan beginnen!!!!!!

Gewoon op zoek naar een ander huis.
Je kunt natuurlijk een prachtige ontbindende voorwaarde aan de verkoop verbinden dat de huurder vertrokken moeten zijn bij oplevering, maar als de huurders er niet uit zijn heb je toch een probleem.
Geen huis en een hoop geze.......
En als je dan je eigen huis al verkocht hebt ben je nog verder van huis.....

Afgelopen week heeft onze rijdende rechter een eigenaar gewaarschuwd voor huurders in een koopwoning. Ook zijn advies was nooit, maar ook nooit aan beginnen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurders in koopwoning

Ongelezen bericht door kweenie »

Toppy schreef:.
Je kunt natuurlijk een prachtige ontbindende voorwaarde aan de verkoop verbinden dat de huurder vertrokken moeten zijn bij oplevering, maar als de huurders er niet uit zijn heb je toch een probleem.
Geen huis en een hoop geze.......
En als je dan je eigen huis al verkocht hebt ben je nog verder van huis.....
De verkoper is een stuk verder van huis. Ja, je zult een 'plan B' moeten hebben voor als ze niet weg zijn. En het levert dan een hoop gedoe op. Maar je kunt in dat geval ook een fikse vergoeding afdwingen. Bovendien kun je in de onderhandelingen over de koopprijs deze onzekerheid sowieso aanvoeren om een lagere koopsom af te dwingen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Huurders in koopwoning

Ongelezen bericht door sjoegel »

Een huis met een lastige huurder erin is gewoon veel goedkoper, zelfs al gaat die weg.

Terr
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2013 10:59

Re: Huurders in koopwoning

Ongelezen bericht door Terr »

Bedankt allen voor de adviezen en tips.

Gisteren gebeld door de makelaar en deze wist mij te vertellen dat het contract dus eind mei afloopt. Er geldt een opzegtermijn van een maand en ik heb hem gevraagd of de huurders een contract hebben getekend op basis van de leegstandswet. Dit is niet zo, dus als ik mezelf goed heb ingelezen kunnen zij zich dus beroepen op de huurwet.
Gezien dit mijn eerste huis wordt en ik dus nog niets te verkopen heb, is het in mijn geval, mocht het probleem zich voordoen dat t huis niet vrij is van huurders en de koop ontbonden wordt, niet uitermate dramatisch. Hoewel liever natuurlijk niet.

Gezien alle mitsen en maren, zal ik zeker niet tekenen als de verkopende partij niet akkoord gaat met al mijn voorwaarden (oa. dus vrij van huurders en zoniet ontbinden van de verkoop plus boetebedrag). M.i. moet dit voor de verkopende partij ook geen belemmering zijn om akkoord te gaan, tenzij ze zelf problemen met de huurders verwachten. In dat geval weet ik genoeg en ga ik op zoek naar een andere woning.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Huurders in koopwoning

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Rim69 schreef:
Teunbosseman schreef: Oh...en kijkers zullen niet afhaken denk je als er huurders in blijven zitten ??? Als de verkopende partij echt wilt verkopen zorgt deze echt wel dat de huurders er ook daadwerkelijk uit zijn.
TS is toch ook wezen kijken terwijl de huurders niet mee wilden werken.

Natuurlijk zijn die huurders het probleem van de verkoper, maar dat wil niet zeggen dat hij overal mee akkoord moet gaan. Je kent zijn positie niet, dus je bebt geen idee wat voor hem de risico's zijn.
TS aan de andere kant wil nu al een bod uitbrengen op een huis dat pas in mei vrijkomt. Ik zou me bij die onderhandelingen wel sterk voelen. Of je koopt het nu op mijn voorwaarden, of in mei zonder huurders, maar dan gaat de prijs omhoog.

Ah, ok zal ietwat verduidelijken naar - toekomstige kijkers -
Huurders zijn ook niet verplicht om weg te gaan als er kijkers komen, zou wel zo netjes zijn maar soi.

Toen ik ooit ging kijken bleven ze ook zitten want waren thuiswerkers welke op hun nieuwe huis aan het wachten waren. Prima geen probleem mee en begrijpelijk als dat je inkomsten zijn.
Maar toen alles in kannen en kruiken was was van de huurders het nieuwe huis nog niet klaar en wilde zij langer blijven. Helaas kwam mijn planning in gedrang en de huurders zette hun hakken in het zand en ik toen dus ook en bijna de koop afgekets......hoe de verkoper heeft opgelost destijds weet ik niet en interesserde mij ook niet want was niet mijn probleem maar het huis was tijdens passeren vrij van huurders.


Maar jij begrijpt het niet helemaal, ik zeg nergens dat de huurders niet het probleem van de verkoper is maar ik ga ervan uit dat de verkoper zijn huis wilt verkopen en als tussentijdse oplossing zijn huis verhuurt. Ook jij kent niet de hele situatie en gist erop los.

Laten we maar eerst eens afwachten wat TS verdere stappenplan is.
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 25 jan 2013 13:13, 3 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Huurders in koopwoning

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kokka schreef:juridisch gezien heb je gelijk, maar als ze weigeren te vertekken heb je een probleem. contract of niet.
het is niet zo eenvoudig om ze dan te dwingen eruit te gaan.

Nee hoor hoeft helemaal geen probleem te zijn. In mijn ervaring was dit in ieder geen probleem destijds.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Huurders in koopwoning

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Toppy schreef:Never nooit aan beginnen!!!!!!

Gewoon op zoek naar een ander huis.
Je kunt natuurlijk een prachtige ontbindende voorwaarde aan de verkoop verbinden dat de huurder vertrokken moeten zijn bij oplevering, maar als de huurders er niet uit zijn heb je toch een probleem.
Geen huis en een hoop geze.......
En als je dan je eigen huis al verkocht hebt ben je nog verder van huis.....

Afgelopen week heeft onze rijdende rechter een eigenaar gewaarschuwd voor huurders in een koopwoning. Ook zijn advies was nooit, maar ook nooit aan beginnen.

Nog een paniekzaaier.....pppffff.

Jullie zien teveel beren op de weg. Je huis dient vrij te zijn van huurders anders wordt er niet gepasseerd met alle verdere gevolgen vandien.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Huurders in koopwoning

Ongelezen bericht door Renske99 »

Hoe moeilijk het is om huurders uit je (toekomstige) huis te krijgen hebben wij 25 jaar geleden ondervonden.

Weliswaar waarschijnlijk een heel andere situatie als waar ts nu mee te maken heeft.

Het huis wat wij wilden kopen was van mijn schoonvader, destijds toen hij een kleine jongen was, hadden zijn vader (mans opa dus) en schoonvader er een kapsalon.
Door het overlijden van opa moest schoonpa meer in de kapsalon, hij werd ziek en kon de kapsalon niet meer voortzetten.
Ten tijde dat gebeurde, woonde oma nog boven de zaak, schoonouders en kinderen woonden achter de zaak.
Schoonouders kochten elders een huis en oma bleef erboven wonen, zij besloot het onderste deel te gaan verhuren. (waar zij dus een huur voor ontving)

Regels en wetten waren in die tijd natuurlijk anders als vandaag de dag, er werd vastgelegt dat als het gehele pand zou worden verkocht dat dan de huurder (fietsenzaak) eruit moest.
Oma overlijd en schoonvader erft het gehele pand.
Mijn schoonmoeder wilde er absoluut niet meer wonen, dus besloten ze het gehele pand te verkopen.
Manlief besloot het pand van zijn vader over te kopen.

Wij gingen ervan uit dat de fietsenzaak er dan ook uitging, want zo was dat destijds bepaald.
Helaas voor ons, was er nooit ergens opgenomen dat dat ook zou gelden als er familie het pand zou kopen.
Wij waren ook nog een stuk groener dan nu, vol vertrouwen, maar wederom helaas, de huurder hield poot bij stuk, wij hebben hem er nooit uit kunnen krijgen.
Want immers wij ontvingen wel de huur van de fietsenwinkel.

Na rijp beraad besloten we dan maar het bovenhuis zodanig te verbouwen dat het aan alle gemakken van 25 jaar geleden zou voldoen en de huurders op de koop toe te nemen.
Het ging om een oud baasje dus wij dachten nog een jaar of 5 dan verlaat ie het pand wel.
We hebben het pand boven in 4 jaar verbouwd (zelf gedaan en een man die maar eens in de 2 weken 4 dagen "thuis" was, vandaar de tijd van 4 jaar verbouwen), daarna 3,5 jaar daar gewoond, toen was ik er helemaal klaar mee.
Let wel, we hadden op zich geen last van de huurders, overdag was de winkel open en s avonds was er niemand, wij werkten overdag en waren s avonds thuis, behalve op zaterdag dan was de winkel open en ondervond je weleens hoe luidruchtig klanten konden zijn, maar ach, dat was het enige.
De huur werd keurig elke maand op tijd betaald, was wel een schijntje hoor, maar ook dat was vastgelegt, de huurprijs zou niet stijgen, dus in die zin konden we ook de huur niet verhogen van bv 100 gulden naar 500 gulden.
Als hij nu de huur niet betaalde dan was het een ander verhaal, maar zolang hij dat deed konden we hem er dus niet uit krijgen.

Wij besloten het huis ernaast erbij te kopen wat inmiddels te koop was gekomen, het bovenste deel te verhuren aan schoonzus en gelijk erbij laten opnemen dat als de fietsenzaak eruit ging, zij er ook uitmoest, wij dachten nog steeds, dat die fietsenzaak er op termijn wel uit kon gaan, en hadden bedacht om dan van dat huis en het huis wat we ernaast gekocht hadden 1 te gaan maken, we zagen het al voor ons, een joekel van een huis, tuinen (wat niet veel was van beide huizen) doortrekken, goh dan hadden we toch een prachtplek (zo vonden wij)

Totdat manlief ziek werd, we besloten beide panden te gaan verkopen, schoonzus besloot ons eerste huis te kopen, liet de fietsenzaak eronder en boven ging haar zoon wonen.
Het tweede huis verkochten we ook en lieten toen zelf een nieuwbouw huis neerploffen, want ik zag het niet zitten om met 2 kleine kinderen weer een oud huis te betrekken, manlief kon niet meer verbouwen en waarschijnlijk zou hij binnen korte tijd overlijden aan zijn ziekte.

Mooi opgelost.

Inmiddels zijn we weer ruim 15 jaar verder, manlief herstelde beetje bij beetje, het nieuwbouwhuis zetten we na 7 jaar te koop, het ging zo goed met manlief dat we toch graag weer naar een oud huis wilden, dat vonden we en inmiddels wonen we hier ook al (bijna) 8 jaar.
Manlief heeft nog wel een flinke tegenslag gehad (ach wel meer als 1) wat gezondheid betreft, maar niet zeuren hij leeft nog steeds en dat was geheel niet wat we 20 jaar geleden gedacht hadden.

Inmiddels is ons 2de huis alweer 3x van eigenaar gewisseld, het eerste huis is inmiddels doorverkocht aan ons neefje, die er boven studenten in heeft, de fietsenzaak is er pas vorige maand uitgegaan omdat toen dus de oude huurder is overleden.

Mijn tip aan ts.
Vraag het huurcontract op, dan weet je exact wat erin staat, zoek op voorhand dingen uit en laat je goed informeren over dit huurcontract.
In onze tijd was het zo dat huurders aan alle kanten beschermd zijn, jij als verhuurder hebt (zeker in ons geval) geen poot om op te staan.
Bij twijfel vanaf jou kant, begin er dan maar niet aan, in deze tijd staan er zoveel huizen te koop er staat dan vast ergens nog een huis waarop je "verliefd" wordt en waar minder haken en ogen aanzitten.

Ik wens ts. ontzettend veel wijsheid toe.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Huurders in koopwoning

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Kijk aan, enorm vervelend verhaal om mee te maken maar de laatste tip welke je geeft daar draait het om !!
Vraag het huurcontract op, dan weet je exact wat erin staat, zoek op voorhand dingen uit en laat je goed informeren over dit huurcontract.
Tegenwoordig zijn huurders nog steeds heel erg ( wellicht te ) beschermd maar ik had er verder geen last van.

Gesloten