L.M. Lembeck schreef:mcmodd schreef:Als ik zo de reacties lees die op dit topic worden gegeven, gaat de discussie niet over het beleid van de overheid dat ertoe leidt dat straks niemand meer zijn huur kan opbrengen. Maken de mensen die reageren zich niet druk om hen die in een tochtig huis wonen, waar bovendien de emmers al klaar staan om het hemelwater in de woonkamer te verzamelen.
Deze mensen wonen in slechte huizen waar de corporaties geen investeringen ter verbetering aanbrengen, doodgewoon omdat ze met zijn allen 2 miljard moeten afdragen aan de staat, de zogenaamde verhuurdersheffing. Er zullen ook niet meer sociale huurwoningen worden bijgebouwd, terwijl de wachtlijsten in de steden tot wel 10 jaar wachttijd kunnen leiden.
Daarentegen gaan mensen voor de niet goed onderhouden huizen de hoofdprijs betalen. Als dit kabinet zijn zin krijgt dan betaal je voor zo'n lekkend en tochtig huis binnen de kortst mogelijke tijd 700 euro. Een vraag bij de woningbouwcorporatie om de zaak te dichten zal dan immer worden beantwoord, als je al antwoord krijgt, met: Ja, kijk eens hier. We moeten de verhuurdersheffing betalen en hebben daar het geld niet voor. De mensen die deze hoge huren betalen (let wel, voor een sociale huurwoning), zullen om droog en warm te wonen dus eigen (spaar-)geld moeten investeren? Kopen is geen optie, ze krijgen er de hypotheek niet voor. Dat willen ze ook helemaal niet, maar ziek worden in je huurhuisje wil ook niemand.
Helemaal mee eens. Het gesprek verzand weer in ruis. En aan ruis hebben we niets. Huiseigenaren weten doorgaans niets af van huurders en huren dus ik wil ze verzoeken buiten de discussie te blijven. Jullie mogen je HRA lekker houden en in het ergste geval ga je er per jaar een half procentje op achteruit. De hypotheekrenteaftrek bedroeg in 2011 wel even 33½ MILJARD (!!) Euro. De helft daarvan ging naar 20% rijkste huiseigenaren en de andere helft naar de
overige 80% De meeste huiseigenaren hebben hun overwaarde al opgesnoept en ze wonen ook vaak aflossingsvrij. Al deze mooie dingen worden mede betaald door werkende huurders. Het gezeur van dat de huursector altijd zoveel subsidie krijgt, heeft een baard die langer is dan die van Sinterklaas. In 1994 zijn de woningcorporaties verzelfstandigd, Vanaf dat moment was de enige subsidie huursubsidie, tegenwoordig Huurtoeslag geheten. Het totale bedrag dat aan Huurtoeslag betaald werd in 2011 was 2,4 Miljard Euro. Me dunkt, nogal een verschil met de koopmarkt. Daarnaast is de Huurtoeslag dringend noodzakelijk. En wie te duur gekocht heeft heeft uiteraard de HRA hard nodig. Maar dat was een keuze. Huurders hebben amper keuze. De afgelopen 10 jaar is enorm veel gesloopt en daar moest nieuwbouw voor terugkomen. Dankzij grondspeculanten en projectontwikkelaars zijn de grondprijzen de pan uit gerezen. Ergo, de huren moesten omhoog en dus ook meer huurtoeslag.
Huiseigenaren worden op ALLE fronten voorgetrokken. Huurders bestaan amper voor de media en te veel huiseigenaren vinden huurders losers en uitkeringstrekkers en dies meer zij. Terwijl ze geen draad verstand van zaken hebben.
Voor alle duidelijkheid: er ZIJN geen goedkope huurwoningen meer. Nergens meer. En moet je een huurwoning gaan huren, schrijf je in en je merkt dat je een wachttijd hebt tussen de 7 en 15 jaar voor je misschien een woning toegewezen krijgt. Kopers hebben ruime keuze.... Huurders niet. Mensen die nu dus in duurdere woningen wonen kunnen niet anders. De Gluurverhoging is ronduit belachelijk. Mag zelfs niet eens ivm de privacy wetgeving. Ministerie en verhuurders mogen NIET via de belastingdienst uit laten zoeken of iemand een inkomen heeft tussen de 33.000 en 43.000 euro of daarboven of daaronder. Officieel is dus niet bekend hoeveel mensen met zo'n inkomen huren.
Daarnaast zijn veel ouderen op zoek naar een sociale huurwoning, omdat de eengezinswoning te veel wordt voor ze. Door o.a. de Donnerpunten en de extra huurverhogingen van 5 en 9 procent wordt het voor hen ook onmogelijk om te verhuizen.
OPROEP dus aan sympathisanten: TEKEN het Huuralarm. Laat ons geen verschil maken tussen huren en kopen, want we moeten allemaal WONEN. En bouw alsjeblieft niet telkens die nare VVDers na. Want als die eerlijk zijn moeten ze toegeven er ook geen bal van te begrijpen.
Zo en dat komt net binnen en maakt meteen uit wie wel niet in de discussie mag mengen
Wel, inderdaad schuiven we teveel af naar een andere discussie dus weer ontopic, maar ik ben vroeger ook huurder geweest en nu koper en weet best nog wel goed hoe een en ander in elkaar steekt voor zowel huurders als kopers en beide hebben voor en nadelen.
De HRA maak ook ik gebruik van, net als KOT en alles wat maar op mijn weg komt wat mij wordt aangeboden. Je gaat ff gemaskhalve voorbij dat een en ander reeds meer en meer en meer op wordt beknibbeld al dan niet terecht das ook weer een andere discussie.
Hoeze draait de werkende huurder op voor de HRA van huiseigenaar ??? Wat een kul zeg, draait de huiseigenaar soms op voor alle huurtoeslagen ?
En niet alleen de huren zijn omhoog gegaan wat te denken van de huizenprijzen welke nu naar beneden kelderen ??
Weet niet waar jij vandaan haalt dat huiseigenaaren huurders maar losers vinden maar als er iemand geen verstand hebt ben jij het nu wel.....****** wat sla je door zeg.
Nou, wat wordt ik voorgetrokken zeg........mn ketel gaat stuk mag ik zelf betalen, huurders --> hallo woningbouw, mn dak lekt, mag ik zelf betalen, huurders hallo woningbouw......moet ik doorgaan ?
In jouw huur zitten deze kosten verrekend en bij een koophuis niet.
Voor de rest laat maar zitten maar wel ben ik met je eens dat huurders en kopers gelijke rechten moeten hebben....maar dan ook in alle opzichten !!!!!!!!! Dus ook als de ketel stuk gaat, dak lekt oid.
S6