LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] erfenis !!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ciske

Re: erfenis !!

Ongelezen bericht door ciske »

gaat buiten haar om

Dat maakt het juist nog erger, maar goed dat is mijn mening.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Hoe wil een schenking buiten oma om doen? Dat gaat juridisch niet lukken. Oma is immers eigenaar van het geld en dus in beginsel de enige die kan schenken. Doe je het wel, dan is het diefstal en/of verduistering. Zou ik dus niet aanraden.

Voorzover het vermogen van moeder nog niet onder bewind is gesteld, dan zou dat nu wel nodig zijn om de schenking juridisch gezien überhaupt te kunnen doen. Je hebt dan wel toestemming nodig van de rechter. Die gaat kijken naar de relatie tussen schenker en ontvanger van de schenking, de hoogte van het bedrag, de reden van de schenking en of er een schenkingstraditie is. Van dat laatste is sprake wanneer er in het verleden al regelmatig schenkingen zijn gedaan.

Nogmaals: houdt ook rekening met de schenkbelasting die kleindochter zal moeten betalen.

Renske99

Ongelezen bericht door Renske99 »

Een aantal jaren geleden hebben wij onze vader verloren, de man was al 12 jaar ziek en uiteindelijk verschrikkelijk dement.

Nu hadden mijn ouders al lang hun centjes geregeld, alles keurig vastgelegt.
Toen hun appartement werd verkocht, mochten mijn zus en ik de opbrengst delen, zo was dat ook vastgelegt.
Mijn moeder was geen probleem, zij is (gelukkig nog steeds) bij haar verstand, dus toen de notaris kwam om ervoor te tekenen, deed zij dat gelijk, dat was immers ook altijd de bedoeling geweest.

Mijn vader was dwars, ja dat kun je hebben met demente mensen, hij weigerde te tekenen, tja en dan kun je op je kop gaan staan en zeggen zo was het vastgelegt, maar zo werkt het dan dus niet.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als het om demente personen gaat en het is niet goed vastgelegt van hoe of wat, dan kan daar nog wel een probleem zitten.
Van mijn ouders weet ik hoe hun testament eruit ziet, hoeveel centjes er waren/zijn en hoe zij dat verdeeld willen hebben, alles is tot in de puntjes vastgelegt.

Ookal weet ik dat het eigenlijk een probleem van ts in haar directe omgeving is, ik wil niet lullig doen, maar ik vraag me af of ze het nog voor elkaar krijgen nu die oma al zo dement is en nergens weet meer van heeft.
Ben dus benieuwd hoe dat afloopt.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

@marcel ,het staat wel onder bewind , daarom moet T.E ook eens per jaar naar de rechter ! om alles te overleggen ,tenminste zo begreep ik het :? en @ renske ,ik ben ook heel benieuwd hoor :wink: we zullen op ten duur wel horen hoe dit afloopt. een van de mensen waarom het gaat is me erg dierbaar en ik zou niet willen dat ze hierdoor in de problemen raakt ! ik had haar daarom alvast graag willen informeren ,maar wel met de juiste onderbouwing ! ik kan wel iets zeggen over hoe ik denk dat het gaat maar daar heeft ze weinig aan natuurlijk.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Miepje1 schreef:Ja, wij, echtpaar zonder kinderen waarvan de broers/zussen het véél beter hebben, zijn ook van plan om het geld dat we hebben zoveel mogelijk fijn aan onszelf uit te geven en niet na te laten. 'Je laatste hemd heeft geen zakken'...
Helaas is dement worden een langzaam voortschrijdend proces. Tegen de tijd dat je naar een verzorgingstehuis moet weet je het zelf vaak al niet meer.
Mensonwaardig. Mocht bij mij dementie worden vastgesteld dan ga ik eerst naar de notaris voor mijn testament, en koop ik daarna direct een plastic zak en een heliumtankje voor het zover komt. Dan mogen ze nog zo zeuren dat zelfmoord laf is maar dan heb ik in ieder geval bij volle verstand die beslissingen gemaakt. Als een zombie in een tehuis leven is geen leven, dan ben ik net zo lief dood.

Overigens is ook zonder dementie in een verzorgingstehuis leven geen pretje gezien de verhalen die ik over die instellingen hoor. Geholpen moeten worden met plassen, poepen, douchen, lopen, niks meer van jezelf hebben, alleen maar 18jarige meisjes om je heen die je als een debiel aanspreken en behandelen. Als je al geen kasplantje of zombie bent dan word je het vanzelf wel. Afschuwelijk, dan mag je na een lang en vruchtbaar leven je dagen slijten als een kasplantje in afwachting van Magere Hein... nee, ook dan zal door mij de gang naar de notaris en de heliumboer snel gemaakt worden.

marcel75

Oma leeft nog. Er kan dus nog geen sprake zijn van een executeur. Dat speelt pas nadat oma overleden is, zij in een testament een executeur heeft aangewezen en die executeur zijn/haar benoeming aanvaardt.

Omdat oma nog leeft en haar vermogen onder bewind is gesteld, kan er alleen maar sprake zijn van een bewindvoerder. Die heeft een heel andere functie en moet inderdaad jaarlijks rekening en verantwoording afleggen bij de rechter.

Aangezien de schenking naar voren zal komen bij het afleggen van rekening en verantwoording, kan de rechter de schenking ongedaan maken als buiten hem om toch de schenking gedaan wordt. De rechter zal zijn toestemming aan de schenking, op grond van de voor hem bestaande richtlijnen, moeten onthouden.

De schenking zal dus niet lukken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

manondoris schreef:vraag !! ik probeer iets meer te komen weten over de volgende situatie! wie weet meer ? we hebben een oma ,dochter en kleindochter , oma is dement en woont in het verpleeghuis! opa leeft niet meer en oma en opa hebben samen 300.000 euro gespaard en oma heeft een appartement die volledig is afbetaald . kleindochter is T.E in deze kwestie voor oma omdat dochter niet in staat is deze opzich te nemen . nu,kleindochter heeft een huis gekocht en daar moet veel aan verbouwd worden ! het idee! om alvast een deel van de erfenis te krijgen . haken en ogen in mijn opzicht dochter die als eerste erfgenaam is heeft een bijstandsuitkering en oma leeft nog ! nu gaan ze samen naar de rechtbank omdat dit zoiezo ieder jaar moet om de rekening in de gaten te houden van oma .ze willen daar proberen om geld los te krijgen voor kleindochter . wat denken jullie ? en wat kunnen ze verwachten ?
Een voorschot op de erfenis inpikken omdat oma er geen weet meer van heeft, het moet niet gekker worden... Pikt ze van haar werkgever ook een voorschot op haar loon van de komende maand in omdat die een paar weken op vakantie is?

Wat zouden beide grootouders er van gezegd hebben, als ze dit zouden weten?

Gaat kleindochter nog wel naar haar oma toe, of vindt ze dat geen nut hebben omdat oma dat toch al niet meer weet?

Het zijn gewoon wat vraagjes. Maar als ik de opa was, en ik zou nog 10 minuutjes mijn ogen opendoen, dan zou ik ervoor zorgen dat dat kleine mokkel van haar leven geen cent meer krijgt. Ze gaat eerst maar eens werken voor haar centen.

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Zo respectloos........ Ik snap sowieso dat hele "azen op de erfenis" gebeuren al niet.... Heb je het in gedachten al uitgegeven?? Ik heb hier geen woorden voor..... Ik hoop van harte dat het niet gaat lukken en dat oma nog heel, heel lang mag leven.

manondoris

@ wa ! ja ze ziet haar oma nog ,en opa heeft gezegd dat het tussen beide verdeeld moet worden .er is alleen geen testament !!!! hij was toen erg ziek en vlug overleden. zoals het hier door sommigen geschetst word is een enorm verkeerd beeld . en een mokkel is het al helemaal niet :shock:

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:. Maar als ik de opa was, en ik zou nog 10 minuutjes mijn ogen opendoen, dan zou ik ervoor zorgen dat dat kleine mokkel van haar leven geen cent meer krijgt. Ze gaat eerst maar eens werken voor haar centen.
Kleindochter zal heus wel werken voor haar centen anders kan ze ook geen
huis kopen WA.
Mokkel ? :shock:

witte angora

Mokkel omdat ik totaal geen respect heb voor dat soort figuren. En ja, in mijn familie zitten ze ook. Mijn oma heeft een van haar kinderen vlak voor haar dood voorgoed de deur uitgemieterd, om een soortgelijke reden.

En als je dacht dat ze mij met rust lieten, vergeet het. Eens in de drie jaar komt er hier vanuit de familie een inspectie om te zien wat er te halen valt, als ik er niet meer ben. Verder zie ik ze niet. Die komen er dus ook niet meer in.

Vandaar dus mijn kwaadheid over zoveel hebberigheid en onfatsoen.

marcel75

Nu ben ik het even kwijt. Oma leeft nog, heeft geen testament en toch is kleinkind t.e.? Ik neem aan dat met "t.e." testamentair executeur (tegenwoordig gewoon executeur) bedoeld wordt? Dat kan dan dus niet. Geen testament = geen executeur. HIer gaan nu dus de benodigde termen volledig willekeurig door elkaar gebruikt worden.

manondoris

Chocomelk schreef:
witte angora schreef:. Maar als ik de opa was, en ik zou nog 10 minuutjes mijn ogen opendoen, dan zou ik ervoor zorgen dat dat kleine mokkel van haar leven geen cent meer krijgt. Ze gaat eerst maar eens werken voor haar centen.
Kleindochter zal heus wel werken voor haar centen anders kan ze ook geen
huis kopen WA.
Mokkel ? :shock:
en ze werkt heel hard ook !

witte angora

Dan werkt ze maar een beetje harder om die verbouwing te kunnen bekostigen. Kun je kwaad zijn op mijn opmerkingen, maar ik ben dus kwaad om zoveel onfatsoen en hebberigheid.

manondoris

marcel75 schreef:Nu ben ik het even kwijt. Oma leeft nog, heeft geen testament en toch is kleinkind t.e.? Ik neem aan dat met "t.e." testamentair executeur (tegenwoordig gewoon executeur) bedoeld wordt? Dat kan dan dus niet. Geen testament = geen executeur. HIer gaan nu dus de benodigde termen volledig willekeurig door elkaar gebruikt worden.
ja ik bedoel executeur! moeder kan nu niet beschikken over het geld,kleindochter is bij de notares aangewezen als executeur ,en wel om alle betalingen te doen aan bijv vaste lasten van het appartement en aan het verpleeghuis en de verzorging voor oma ,denk aan kleding enzo. verder is er geen testament en heeft opa bij leven gezegd alles is voor jullie! oma is al jaren dement en ziet de wereld voor een doedelzak aan . mischien is de verantwoording ook wel veelste groot voor een jonge vrouw maar goed het is nu zoals het is .

manondoris

witte angora schreef:Dan werkt ze maar een beetje harder om die verbouwing te kunnen bekostigen. Kun je kwaad zijn op mijn opmerkingen, maar ik ben dus kwaad om zoveel onfatsoen en hebberigheid.
ja maar nu lijkt het door jou zo ,maar zo is het niet ! op zich ben ik het wel eens maar het is een goeie meid . dus ik wil het niet zo zwart wit bekijken :?

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Dan is ze bewindvoerder van haar oma volgens mij.

Opa kan nog zoveel gezegd hebben bij leven, als het niet zwart op wit staat, heb je geen poot om op te staan. Daarbij vind ik het nog steeds niet kunnen als oma niet meer bij volle verstand kan zeggen wat zij er van vindt dat er een voorschot op de erfenis wordt uitbetaald. Zou me er dus 100% in kunnen vinden als de rechter dit keihard afwijst.

manondoris

Auti-Mama schreef:Dan is ze bewindvoerder van haar oma volgens mij.

Opa kan nog zoveel gezegd hebben bij leven, als het niet zwart op wit staat, heb je geen poot om op te staan. Daarbij vind ik het nog steeds niet kunnen als oma niet meer bij volle verstand kan zeggen wat zij er van vindt dat er een voorschot op de erfenis wordt uitbetaald. Zou me er dus 100% in kunnen vinden als de rechter dit keihard afwijst.
ik denk het ! ik poste mijn vraag ook om er meer van te weten te komen ! ik denk ook dat het afgewezen word en ik vind het ook terecht ,maar mijn mening is niet van belang en van de andere hier ook niet . het was een vraag om haar alvast beter te kunnen informeren ,positief of negatief !

manondoris

witte angora schreef:Mokkel omdat ik totaal geen respect heb voor dat soort figuren. En ja, in mijn familie zitten ze ook. Mijn oma heeft een van haar kinderen vlak voor haar dood voorgoed de deur uitgemieterd, om een soortgelijke reden.

En als je dacht dat ze mij met rust lieten, vergeet het. Eens in de drie jaar komt er hier vanuit de familie een inspectie om te zien wat er te halen valt, als ik er niet meer ben. Verder zie ik ze niet. Die komen er dus ook niet meer in.

Vandaar dus mijn kwaadheid over zoveel hebberigheid en onfatsoen.
je bent er wat hard in omdat het je hoog zit wat er in je eigen familie gebeurd ! begrijpelijk maar elk verhaal is anders !

witte angora

Wat opa bij leven gezegd heeft? Ook als hij niks gezegd had, was alles uiteindelijk voor zijn dochter en kleindochter. Maar dat betekent toch niet, gezien de opmerking dat alles tussen dochter en kleindochter verdeeld moest worden, dat zijn vrouw niks mocht hebben?

We kennen hier in Nederland nog altijd een wet: kinderen delen bij het overlijden wel in de erfenis, maar de langstlevende ouder heeft daar het vruchtgebruik van. De kinderen hebben niets meer dan een vordering op de langstlevende ouder. Pas als die komt te overlijden, kunnen ze, als er nog iets over is, hun vordering uit de erfenis op eisen.

Ik heb zo het idee dat dit soort opmerkingen (opa heeft gezegd...) een beetje uit hun verband worden gerukt om de neuzen een bepaalde kant op te krijgen.

Je had het er over dat de kleindochter beheerder is, en het verpleeghuis moet betalen en zo. Maar een verpleeghuis is peperduur. Is het inkomen van oma toereikend, of moet er op het eigen vermogen ingeteerd worden?

Gesloten