LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rookverbod

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Re: rookverbod

Ongelezen bericht door Gast »

Ja want je hebt onder-scheid en je hebt onder-schijt. Dan is zo,n rookgeurtje inderdaad heel welkom zijn.

Imken

Ongelezen bericht door Imken »

Ik (als ex-roker sinds nog maar 6 maanden) vind dat de overheid zich niet zo veel moet bemoeien met deze zaken. De overheid betuttelt ons. Toen ik rookte, had ik afspraken met mijn collega's hierover. Waar en wanneer er gerookt wordt.
Wat betreft werken in een rokerige omgeving. Hier kunnen toch ook afspraken over gemaakt worden?

Ik heb in het ziekenhuis gewerkt en daar brachten de rokende verpleegkundigen de rokende patiënten naar het rookverblijf. Of verpleegkundigen die er geen moeite mee hadden om een patiënt naar het rookverblijf te brengen.

Tijdens een crematie vind ik dat het eigenlijk zo moet zijn dat rokende nabestaanden gewoon kunnen roken. Als dit een aparte ruimte, grenzend aan de condoleanceruimte is, is dat ook prima. Maar buiten...

Voor ouderen in een verpleeghuis vind ik het helemaal erg. Dit zijn wel de mensen die hard gewerkt hebben om ons 'groot' te krijgen.
Momenteel kun je nog beter in de gevangenis zitten dan in het verpleeghuis.
En dat ligt absoluut niet aan de mensen die het werk doen, maar aan de overheid, die snijdt. Geen personeel meer om goed voor de ouderen te zorgen, want daar is geen geld voor. Wacht maar tot de regering het verzorgingshuis in moet!
En wat betreft moeten werken in een rokerige ruimte. Kunnen daar ook geen afspraken over gemaakt worden? Alle rokers bij elkaar in de buurt, verzorgd door iemand die het geen bezwaar vindt als ze roken?
Het management in sommige verzorgingshuizen mag wat mij betreft ook wel wat soepeler met hun bewoners omgaan.
Laatst gewijzigd door Imken op 01 feb 2004 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Inga

Ongelezen bericht door Inga »

Heel goed geschreven Imken. Duidelijk kan haast niet. Helemaal mee eens!

Gr. Inga

armiva

Ongelezen bericht door armiva »

Rokende patienten die geholpen worden door rokende personeelsleden?
Bij ons op de afdeling roken de meeste niet, dus bijv. 's avonds zijn is er geen personeel dat rookt. Maar die moeten dan dus wel de rokende patienten/bewoners helpen. In die kleine kamers is het blauw van de rook. Ik ga daar echt niet in werken hoor! Ik heb last van cara.
En zo denken er meer collega's over. Op de afdeling hebben wij een rookkamer en dat werkt prima. Geen klachten van mensen die roken.

Gast

Nou als julie daar in jullie tehuis een rookkamer hebben, hoef jij daar toch ook geen last van te hebben?

armiva

Ik heb het over roken op de kamers!!! Men wil dat dat moet kunnen, en daar ben ik het niet mee eens. Als ze naar die rookkamer willen prima, maar daar hoef ik niet bij te zitten. (als ze onder begeleiding moeten roken)

Imken

Armiva,

Er zijn ook niet rokers die het geen bezwaar vinden om in een rokerige omgeving te werken. Met CARA kan ik mij voorstellen dat jij dat niet wilt. Maar om ouderen gelijk van al hun rechten te ontzeggen, puur omdat ze verzorging nodig hebben vind ik een slechte zaak.
Zo zou ik niet oud willen worden. In mijn optiek zou er over gesproken moeten kunnen worden zonder dat de overheid zich ermee bemoeid.
Ik vind dat ouderen ook rechten hebben, dat is mijn standpunt. En die rechten wordt te laconiek mee omgegaan.
Je kunt bijna nog beter in een gevangenis zitten, daar heb je meer rechten.

patricia

Ongelezen bericht door patricia »

IMKEN een persoon naar mijn hart :)

hebben jullie het bericht gehoord dat er in verpleeg/zorg tehuizen voorlopig nog gerookt mag worden?

iedereen trouwens bedankt voor jullie reacties

Patries

Gast

Ik rook altijd in de schoorsteen op mijn werkplek. Verder worden er bij ons op de afdeling nog 2 schoorstenen geplaatst. Met een afzuigkap en alles erop en eraan.

armiva

Ik zeg ook niet dat men niet mag roken. Er is immers een rookkamer waar ze kunnen gaan roken. Ik ontneem niemand het recht om te roken. Heb ik ook niet geschreven.
Wel vind ik dat er op de kamers niet gerookt mag worden. Je zal naast iemend liggen(aan de zuurstof) en de rook van de buurman/vrouw komt onder de deur door jouw kamer in. Dat hebben we dus jaren geleden meegemaakt. Men kan gebruik maken van de rookruimte, niemand die er last van heeft. Ook kan de kamer, wanneer deze vrijkomt, na schoonmaken weer gebruikt worden. Anders moesten deze helemaal weer geschildert worden.
Dus voortaan toch even beter lezen. Iedereen mag om mij roken, maar dan in de rookkamer en niet in de kleine kamers.

Gast

Mogens Eliasen woont in Canada, is van Deense afkomst en voert al langer dan 30 jaar rauw aan zijn honden.

Hij is cum laude afgestudeerd als chemicus aan de Universiteit van Ahaus in Denemarken en heeft het trainingsprogramma dat het Deense leger gebruikt voor SARhonden, ontwikkeld in de periode dat hij beroepsmilitair was. Zijn leermeesters waren mensen als Konrad Lorenz, Truemmler en Anders Hallgrenn. Daarnaast heeft hij samen met een Deense dierenarts workshops en lezingen gegeven aan hondenbegeleiders en hondentrainers in Denemarken over voeding en verzorging van honden. Meer info is te vinden op: http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden/?camp=26_tr

Imken

Gast, waar slaat dit bericht op? Heeft niets met het onderwerp te maken!

Armiva, wat ik bedoel is dat mensen inderdaad naar een rookkamer moeten, waar ze zelf niet naar toe kunnen. Dus zijn ze niet vrij om zelf te bepalen of ze wel of niet roken. Ze zijn afhankelijk van de gunsten van anderen. En dat vind ik jammer.
Je moet wel bedenken dat dit voor deze mensen hun huis is. Wat als jij in jouw huis alleen maar bijvoorbeeld een koekje mag eten als de visite die meeneemt? Dat zou je wel normaal vinden?
En als er geschilderd moet worden, dat vind ik geen excuus. En degene aan de zuurstof kan misschien met degene die niet roken. Beetje creatief.
Ik begrijp best dat het geen luxe is in de gezondheidszorg en met name in de verpleeghuizen, maar iets soepeler naar de ouderen toe moet wel kunnen. Ze hebben niets crimineels gedaan, ze zijn alleen hulpbehoevend geworden. Moeten we ze daarvoor straffen door hun laatste geneugten des levens af te nemen?

armiva

ik snap dat jij niet in de gezondheidszorg werkt. Wij hebben alleen maar 1-persoonskamers. Maar de rook ruik je over de hele gang. Lekker als jij daar net met je O2 ligt.
En in de rookkamer kan iedereen komen. En anders worden ze er gebracht. Maar op de kamers wordt niet gerookt. En bij ons werkt het prima zo. Er zijn geen klachten van de bewoners/patienten. De klachten komen juist van mensen die er niet wonen, zoals jullie.

vraag

Ongelezen bericht door vraag »

armiva het is heel normaal dat er op die kleine kamertjes niet gerookt mag worden .daarom is er die rook kamer .maar je zei eerst wij hebben geen tijd om de bewoners naar die rook kamer te brengen .mijn vraag is- hoe gaan oudjes waar ik respect voor heb nu naar die rook kamer toe?jullie hadden toch geen tijd .denk er wel aan deze mensen hebben ons land groot gebracht .mogen ze op hun oude dag nog een klein beetje genieten ?en nu niet weer de familie er bij halen om te zeggen dan moeten hun ze maar naar de rook kamer brengen.die rook kamer is er tenslotte niet voor niets in het verpleegtehuis

armiva

Op de kamers mag niet worden gerookt. In de rookkamer wel. Deze is op de afdeling. Daar kunnen de mensen naar toe gaan op te roken. Bij ons op de afdeling roken er maar twee mensen en die gaan zelf, met de rolstoel, naar de rookkamer. Dus dat is geen probleem.
En zoals je weet is de werkdruk in de zorg hoog. Er is weinig personeel. Wij doen ons uiterste best om het de bewoners/patienten naar de zin te maken en goede zorg te leveren.
Maar ik weet dat op andere afdelingen en huizen de zorg bijna niet eens geboden kan worden die mensen nodig hebben(rokers en niet-rokers). Daar is helemaal geen tijd voor om men de bewoners te gaan roken. Of moet je daar andere mensen (die ons land groot hebben gebracht) dan maar laten liggen?
Ik weet dat diegene die in de zorg werken hun best doen om het voor de bewonders het zo prettig mogelijk te maken. En als er tijd voor is wordt er ook wel met de mensen gerookt.
En als het vertrouwd is dat de mensen alleen gaan roken, worden deze ALTIJD wel naar de rookkamer gebracht.
En zoals ik al eerder zei, maken mensen die zelf niet in deze situatie (ls bewoner/patient) zich er drukker om dan de bewoners zelf.

Imken

Beste Armiva,

Zoals je in eerdere stukjes van mij kan lezen, werk ik WEL in de gezondheidszorg. Ik heb in de verpleging gezeten (dus ook het verzorgen van mensen, wel en niet-rokend).

Zoals ik ook al eerder schreef, begrijp ik prima hoe hoog de werkdruk is en zal ik ook niet het verplegend personeel hierop aanvallen.
Nu heb ik ook onlangs een documentaire gezien van een oudere dame die gescheiden werd van haar man, na 40 jaar huwelijk, omdat zij meer zorg nodig had dan het verzorgingshuis waar zij en haar man zaten kon bieden.

Die mevrouw was nog geheel bij de pinken, maar had wel veel moeite met praten (door de Parkinson). Er werd door diegenen die besloten haar aan de andere kant van de stad te droppen, niet gevraagd wat zij ervan vond. Want bij alles wat zij zei was het antwoord dat het niet anders kon.
Deze mevrouw was ontzettend ongelukkig in het nieuwe verzorgingshuis, waar zij niet kon doen en laten wat zij wilde.
In de oude situatie hielp haar man haar veel, behalve douchen en aankleden, dat kon hij niet.
In de nieuwe situatie moest zij continue de verpleging overal om vragen, die eigenlijk geen tijd voor haar had. De woorden van deze mevrouw waren dan ook dat zij liever dood was gegaan.
Zij is echt niet de enige oudere die lijdt onder het beleid en de bezuinigingen van de overheid.
Veel ouderen zijn onderkend depressief. Volgens de mensen om hun heen zijn ze gewoon stil.

Ga mij dan niet vertellen dat de bewoners alles best vinden en dat de niet-bewoners alleen maar klagen. De niet-bewoners die hierover klagen zijn wel de stemmen van de bewoners.

Zoals ik al eerder zei, dit schrijf ik niet omdat de verpleegkundigen en verzorgers hun werk niet goed doen. Zij doen wat ze kunnen.
Alleen de overheid en het management, die moeten niet nog langer hun kop in het zand steken.

Wat jij doet, in je werk: petje af hoor. Mijn complimenten. Het is zwaar werk met niet altijd de dankbaarheid die verdient is.
Maar ik geloof niet dat alle ouderen in verzorgingshuizen gelukkig zijn.
En zaken als een sigaret kunnen roken wanneer ze willen, of een borreltje voor het avondeten, dat zit er tegenwoordig gewoon niet meer bij. En dat is heel erg jammer!

patricia

imken,
wij begrijpen allemaal ook wel dat je geen tijd hebt om met de bewonders een sigaret te gaan roken.dat hoeft ook helemaal niet.
maar of de bewoner nou op de gang/hal word gereden om zijn peukie op te roken of hij word buiten op de tocht gezet!!
ik denk dat dat een heel groot verschil is.

patricia

IMKEN :?: :?: :?: :?: :oops:

dit berichtje was natuurlijk voor armiva bedoeld.

gaste

Ongelezen bericht door gaste »

armiva ikweet precies hoe het gaat in verpleegtehuizen ik heb een zusje van 47 jaar die verstandelijk gehandicapt is . mijn zusje woont al 37 jaar in dat tehuis .dus ga mijn niet vertellen hoe het daar aan toe gaat.ze werken zeker hard maar er gebeuren ook dingen wat niet goed te praten is.ik ga elke week op bezoek bij mijn zusje .bij haar op de afdeling zitten ook mensen met het syndroom van doun .nou die mogen best af en toe een sigaretje roken van mij . desnoods ga ik er mee buiten staan. o ja ik was ook diegene die schreef (die oudjes hebben ons land groot gemaakt).en dit heeft niets te maken of ze wel of niet roken .ik vraag mij af hoe het eerst was toen die oudjes wel mochten roken in het verpleeg tehuis .hoe deed je dat dan? ook doe ik hier in de buurt vrijwilligers werk in het bejaarden huis .dus vertel mij niets en nogmaals deze oudjes hebben nederland groot gemaakt

armiva

Tjonge, tjonge, wat maken jullie je toch druk!
Ik vertel hoe het bij ons gaat. Nogmaals.... bij ons gaan de mensen die roken en zich kunnen voortbewegen zelf naar de rookkamer. De mensen die gebracht moeten worden brengen we er naar toe. Als het vertrouwd is dat deze mensen alleen kunnen roken. Als er begeleiding bij nodig is, moeten ze vaak wachten ja.
Hoe het ergens anders er aan toe gaat weet ik niet.
En het is echt zo, dat de mensen bij ons op de afdeling geen problemen met het roken hebben, zoals het nu gaat.!!!
En ik heb nooit gezegd dat ze bij ons buiten moeten roken, ik weet niet waar Patricia dat vandaan haalt.

Gesloten