LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rare vragen Bank bij omzetting hypotheek?!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Teunbosseman
Contacteer:

Re: Rare vragen Bank bij omzetting hypotheek?!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

nevermind schreef:
Sjaak1311 schreef:Nou, heb mijn antwoord inmiddels al gekregen en het is precies zoals ik al vermoedde. De omzetting is een peulenschil en er is verder helemaal geen extra info voor nodig. De bank heeft de gegevens allemaal al van de lopende hypotheek en daarbij is ook geen inkomenstoetsing verder verplicht.
In opdracht van de geldverstrekker wordt de adviseur wel gepushed om in een zgn 'adviesgesprek' zoveel mogelijk prive informatie van de klant los te peuteren ter indekking.

Dus aan de mensen die reageren, dat dit allemaal heel normaal is, hebben zij dus een goeie..

Bedankt voor de reacties en hopelijk zullen hiermee een aantal mensen zich toch even achter de oren krabben en 2 x denken voordat ze iets zomaar loslaten.
Ik had al eerder gevraagd om welke bank het gaat, maar dit heb je niet beantwoord.
Maar goed hoef je ook niet, maar dan was het makkelijker geweest dit te controleren.

In je openingspost schrijf je over de adviseur, maar niet dat deze persoon niet van de bank/geldverstrekker is, dit is namelijk wel een verschil.

Blijkbaar zijn het dan nog gevoelige vragen geweest, want de informatie, welke ik moest geven, is misschien zelf nog op internet te vinden, dus het was niet zo erg zoals hier beweert wordt.

TS vond het blijkbaar erg genoeg om dit hier neer te zetten..... evenals de uitslag toppie hiervoor, vele posters ontbreekt het niet nog wel eens aan en weet je nog niks hoe is afgelopen.

Ondertussen zullen alle banken / adviseurs dit soort vragenlijstjes hebben en weten diegene welke niet wisten nu ook hoe en wat.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tenormin schreef:Als men sjaak dit alles echt vraagt kan ik me bijna niet voorstellen dat alle (bijna) antwoorden neerkomen dat dit heel gewoon is. Gaat ze helemaal geen fluit aan en al helemaal niet over je partner (in de privé sfeer gestelde vragen). Dus ik vind het buiten proporties, dat persoonlijk gegraaf in een privé leven.
Ze zijn echt niet geinteresseerd in smeuiige details, maar willen gewoon weten wat de situatie is. En dat sommige mensen zich aangetast voelen in hun privacy als naar hun relatiestatus wordt gevraagd ligt m.i. eerder bij die mensen dan bij de vraagstelling.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

GJvdZ schreef:
tenormin schreef:Als men sjaak dit alles echt vraagt kan ik me bijna niet voorstellen dat alle (bijna) antwoorden neerkomen dat dit heel gewoon is. Gaat ze helemaal geen fluit aan en al helemaal niet over je partner (in de privé sfeer gestelde vragen). Dus ik vind het buiten proporties, dat persoonlijk gegraaf in een privé leven.
Ze zijn echt niet geinteresseerd in smeuiige details, maar willen gewoon weten wat de situatie is. En dat sommige mensen zich aangetast voelen in hun privacy als naar hun relatiestatus wordt gevraagd ligt m.i. eerder bij die mensen dan bij de vraagstelling.
+1

Teunbosseman
Contacteer:

GJvdZ schreef:

Blijkbaar was zelfs het weten van de "gewone situatie" niet eens nodig, zie onder van TS.

En het ligt er helemaal aan HOE de vraagstelling is, dan pas kun je oordelen of sommige mensen zich hierdoor in hun privacy aangetast zullen voelen of dat bepaalde vragen benodigd zijn voor dit doel.

Nou, heb mijn antwoord inmiddels al gekregen en het is precies zoals ik al vermoedde. De omzetting is een peulenschil en er is verder helemaal geen extra info voor nodig. De bank heeft de gegevens allemaal al van de lopende hypotheek en daarbij is ook geen inkomenstoetsing verder verplicht.
In opdracht van de geldverstrekker wordt de adviseur wel gepushed om in een zgn 'adviesgesprek' zoveel mogelijk prive informatie van de klant los te peuteren ter indekking.

Dus aan de mensen die reageren, dat dit allemaal heel normaal is, hebben zij dus een goeie..

Bedankt voor de reacties en hopelijk zullen hiermee een aantal mensen zich toch even achter de oren krabben en 2 x denken voordat ze iets zomaar loslaten.

nevermind

En het ligt er helemaal aan HOE de vraagstelling is, dan pas kun je oordelen of sommige mensen zich hierdoor in hun privacy aangetast zullen voelen of dat bepaalde vragen benodigd zijn voor dit doel.
Hier ben ik dan ook helemaal mee eens.
Het is aan iedereen nog vrij, om bepaalde vragen niet te beantwoorden.
Ook kan een uitwijkend antwoord genoeg zijn.

Sjaak1311

Ongelezen bericht door Sjaak1311 »

Inderdaad Teunbossenaar, zo is het. Dat er nu eenmaal mensen zo stom zijn om hun hele hebben en houen op social media te gaan zetten en vervolgens zeggen dat het allemaal niet zo erg is, die komen vanzelf wel een keer van een koude kermis thuis.

Punt is duidelijk bij dit onderwerp: omzetten van Aflossingsvrij naar Bankspaarhypotheek is alleen met een aanvraag te regelen, zonder extra informatie van de klant.

Dus alles wat de mensen zelf los willen laten (Zeg, hebben je kinderen ook nog ergens spaargeld?? en de andere zeer persoonlijke vragen), hoef je dus niet te beantwoorden. Daar dekken ze zich voor het moment opname van de aanvraag mee in. En o ja, of je er ook even akkoord mee gaat dat deze info door de bank voor andere doeleinden wordt gebruikt. Jaja..

En Nevermind, jij waait ook lekker met alle winden mee he. Eerst aangeven dat je het er helemaal mee eens bent dat ze je alles mogen vragen en dat men niet zo bekrompen moet doen als het te privacy wordt en nadat je van mij gelezen hebt dat de informatie helemaal niet nodig blijkt te zijn, dan reageren dat je helemaal niet op dit soort vragen hoeft te antwoorden.
Jij behoort dus echt weer blij die kliek "beste stuurlui staan aan wal". Veel roepen, maar zelf niets durven ondernemen.

nevermind

Sjaak1311 schreef:Inderdaad Teunbossenaar, zo is het. Dat er nu eenmaal mensen zo stom zijn om hun hele hebben en houen op social media te gaan zetten en vervolgens zeggen dat het allemaal niet zo erg is, die komen vanzelf wel een keer van een koude kermis thuis.

Punt is duidelijk bij dit onderwerp: omzetten van Aflossingsvrij naar Bankspaarhypotheek is alleen met een aanvraag te regelen, zonder extra informatie van de klant.

Dus alles wat de mensen zelf los willen laten (Zeg, hebben je kinderen ook nog ergens spaargeld?? en de andere zeer persoonlijke vragen), hoef je dus niet te beantwoorden. Daar dekken ze zich voor het moment opname van de aanvraag mee in. En o ja, of je er ook even akkoord mee gaat dat deze info door de bank voor andere doeleinden wordt gebruikt. Jaja..

En Nevermind, jij waait ook lekker met alle winden mee he. Eerst aangeven dat je het er helemaal mee eens bent dat ze je alles mogen vragen en dat men niet zo bekrompen moet doen als het te privacy wordt en nadat je van mij gelezen hebt dat de informatie helemaal niet nodig blijkt te zijn, dan reageren dat je helemaal niet op dit soort vragen hoeft te antwoorden.
Jij behoort dus echt weer blij die kliek "beste stuurlui staan aan wal". Veel roepen, maar zelf niets durven ondernemen.
@Sjaak1311

Normaal ben ik hier de persoon welke tegenwind geeft en nu waai ik met de winden mee. :shock:
Tot heden heb je /durf je niet de bank te benoemen, dan was het makkelijker geweest om de vragenreeks te weten.
Misschien lees je nog eens terug wat ik geschreven heb, dat is alles andere als meelopen.
Jouw openingspost was al niet duidelijk met de omschrijving van de adviseur, dus ga hier nu niet roeptoeteren.
nevermind schreef:Nog is niet bekend om welke bank het hier gaat.
Zoals ik al eerder opgemerkt heb, heb ik zo een vragenlijst in samenwerking met de adviseur in de bank beantwoord.
Als je niet getrouwd bent, wordt natuurlijk gevraagd, wanneer heb je de partner leren kennen.
Bij mij was de vraag , wanneer zijn jullie getrouwd.
De resterende vragen over spaargeld enz. is aan jouw, om dit naar de echte stand van zaken te beantwoorden, want er staat nergens, naar waarheid ingevuld.

Sjohie heeft het al geschreven, het is een nieuwe hypotheek, met nieuwe voorwaarden, en de geldverstrekker maakt de regels.
Probeer dit bij een andere bank, dan weet je direct, dat dit nu het beleid van de banken is.

Wat de privé sfeer betreft, download het nieuwe aangifteprogram van de belastingdienst, dan zie je pas, hoeveel privé daar al is ingevuld.
Beangstigend.

Teunbosseman
Contacteer:

Sjaak1311 schreef:Inderdaad Teunbossenaar, zo is het. Dat er nu eenmaal mensen zo stom zijn om hun hele hebben en houen op social media te gaan zetten en vervolgens zeggen dat het allemaal niet zo erg is, die komen vanzelf wel een keer van een koude kermis thuis.

Tsja, vele vergeten de kracht maar daardoor ook de impact van het internet. Zie maar wat een melding op o.a. facebook teweeg kan brengen.

Kortom, je moet dus heel erg oppassen welke ( prive ) info je onbedoelt geeft opdat dit zomaar ooit tegen je gebruikt kan worden.

Rest laat ik onbeantwoord..........

CB

Ongelezen bericht door CB »

Sjaak1311 schreef:Ik ben mijn aflossingsvrije hypotheek naar een bankspaarhypotheek aan het omzetten.
Nu wil mijn adviseur allerlei hele persoonlijke dingen weten voor zijn adviesrapport, terwijl hij aangeeft dat het omzetten geen punt is aanzien ik al klant bij ze ben en heb nog maar een kleine hypotheek en een huis met veel overwaarde.

Welke gegevens zijn echt nodig voor het omzetten van deze hypotheekvorm? En ben je verplicht inzage te geven in je hele financiele huishouding (wat voor spaargeld je nog hier en daar hebt of andere financiele middelen) en je prive leven (wat zijn je hobby's en wanneer heb je je partner leren kennen etc?)

Ik vind dit erg vreemd allemaal. Hoor het graag!
Veel banken zijn er op aangesproken dat ze niet hebben voldaan aan de zorgplicht. Om deze beschuldigingen te kunnen weerleggen, hebben de banken opgelegd gekregen van de toezichthouders om alles vast te leggen in een advies en dit advies door de klant te laten ondertekenen.

Mocht een klant een klacht indienen, bij de bank of een toezichthouder, over het verzaken van de zorgplicht door een bank, kan de bank met het door de klant getekende advies wel of niet aantonen dat ze aan de zorgplicht hebben voldaan.

Alle partijen hebben met het getekende advies zwart op wit staan, wat er tijdens het afsluiten van een product afgesproken is. Dat is de achterliggende gedachte van alle vragen en lijkt mij voor alle partijen een transparante en duidelijke oplossing.

nevermind

Alle partijen hebben met het getekende advies zwart op wit staan, wat er tijdens het afsluiten van een product afgesproken is. Dat is de achterliggende gedachte van alle vragen en lijkt mij voor alle partijen een transparante en duidelijke oplossing.
Dit is helemaal juist.
De vragen stellen namelijk niets voor, want het gaat om de algemene vragen, welke de geldverstrekker meestal al weet, maar nu wil weten, of dit nog up to date is.

De hier aangehaalde onzinnige vragen komen helemaal niet van pas.
Ik denk, dat dit vele mensen al hebben doorstaan, maar daarover een topic te openen, ja het mag. :shock:

Geurt-J

Ongelezen bericht door Geurt-J »

De hier aangehaalde onzinnige vragen komen helemaal niet van pas.
Ik denk, dat dit vele mensen al hebben doorstaan, maar daarover een topic te openen, ja het mag. :shock:
Uw topic is geoorloofd dus. Het staat een ieder vrij een topic te openen over een consumenten probleem !

Gesloten