En met deze zin beantwoord je uitstekend de klacht van de topicstarter.Ik zou liever 1500 euro zelf verdienen dan 1600 euro krijgen en de hele dag op de bank moeten hangen (en verplicht worden om mijn sollicitatiequotum te halen).
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!
-
Re: Geen werk aannemen bij een ww uitkering langer dan een jaar!
Die fulltime baan kunnen ze wel zoeken, maar vinden ze 'm ook? En krijgen ze de gelegenheid om alleen op fulltime vacatures te reageren? Mogen ze parttime banen weigeren?witte angora schreef:Het lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk dat iedereen in een dergelijke situatie komt te zitten. Veel mensen werken full-time, en als ze zonder werk komen, zoeken ze een full-time baan terug.
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ ... msten.aspxronaldv2 schreef: Kijk heldere rekenvoorbeelden, en feiten, daar word ik blij van.
Vraag: Waar haal je deze kennis vandaan Kiz? en is die voor iedereen toegangelijk?
In 2009 was mijn man werkloos, toen stonden die mooie rekentools nog niet op de site van UWV, dus die berekening heb ik toen zelf gemaakt.Rim69 schreef:http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ ... msten.aspxronaldv2 schreef: Kijk heldere rekenvoorbeelden, en feiten, daar word ik blij van.
Vraag: Waar haal je deze kennis vandaan Kiz? en is die voor iedereen toegangelijk?
Een inkomensterugval van ruim € 600 per maand hakt er namelijk flink in met een gezin en een koopwoning (ondanks bescheiden hypotheek) en ik herinner me nog al te goed welke moeite we hebben gehad om dat op te vangen.
Gaan werken en er nóg meer op in moeten leveren zou er toe hebben geleid dat we serieus in de problemen zouden komen, dus toen hij een baan kon krijgen (tijdelijk, uiteraard) hebben we daar toch écht de financiële consequenties van op een rij gezet.
Nee. Je mag niets weigeren.Jolijn schreef:Die fulltime baan kunnen ze wel zoeken, maar vinden ze 'm ook? En krijgen ze de gelegenheid om alleen op fulltime vacatures te reageren? Mogen ze parttime banen weigeren?witte angora schreef:Het lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk dat iedereen in een dergelijke situatie komt te zitten. Veel mensen werken full-time, en als ze zonder werk komen, zoeken ze een full-time baan terug.
Loffelijk streven, tot die € 100 het verschil uitmaakt tussen nog net wél of net niet meer rond kunnen komen. Je dient je te realiseren dat de mogelijkheden om op uitgaven te besparen beperkter is dan je zou willen.GJvdZ schreef: Als je na ontslag iets nieuws gaat doen op een ander (lager) niveau is het nieuwe inkomen niet te laag. En je moet maar zo denken: iedere euro die je zelf verdient is beter dan de euro's die je krijgt. Van blijven hangen in een uitkering is nog nooit iemand beter geworden. Ik zou liever 1500 euro zelf verdienen dan 1600 euro krijgen en de hele dag op de bank moeten hangen (en verplicht worden om mijn sollicitatiequotum te halen).
TS heeft werk geaccepteerd voor minder uur (of liever gezegd: een 0-urencontract) en minder loon, hij is er zwaar door in de financiële problemen gekomen.
De inkomstenaftrek zou vanaf dag 1 moeten worden toegepast, dan loont het namelijk áltijd om aan het werk te gaan; ongeacht uren of uurloon.
Dat geloof ik direct. Ik gaf het ook slechts aan als bron van info.kiz schreef: In 2009 was mijn man werkloos, toen stonden die mooie rekentools nog niet op de site van UWV, dus die berekening heb ik toen zelf gemaakt.
M.i. slaan ze de plank volledig mis met deze opzet van de WW. Mensen die graag willen werken en bereid zijn alles aan te pakken worden feitelijk gewoon gestraft als ze dit doen in het eerste jaar van hun WW. Eigenlijk wordt het ze zo gewoon belet om weer snel aan het werk te gaan.
of er wordt voorkomen dat mensen aan kapitaalvernietiging doen door zodra ze een dag werkloos worden, meteen al hun kennis en ervaring de prullenbak in gooien en iets totaal anders te gaan doen. Als je als gemeenschap en werkgever kapitalen in iemands opleiding en ervaring hebt geïnvesteerd zodat iemand in zijn oude functie enigszins in salaris gegroeid is, dan is het zonde om zodra je 'tussen twee banen' zit meteen iets heel anders en veel lager gekwalificeerds te gaan doen. Wat nou als er een maand later een baan is die wel prima aansluit op je vorige baan?Rim69 schreef:]
Dat geloof ik direct. Ik gaf het ook slechts aan als bron van info.
M.i. slaan ze de plank volledig mis met deze opzet van de WW. Mensen die graag willen werken en bereid zijn alles aan te pakken worden feitelijk gewoon gestraft als ze dit doen in het eerste jaar van hun WW. Eigenlijk wordt het ze zo gewoon belet om weer snel aan het werk te gaan.
Misschien dat ik wat tegendraads ben, maar ik vind dat je toch van iemand mag verwachten dat hij de eerste tijd (bv jaar) wel iets zoekt dat enigszins aansluit bij de kennis en ervaring en 'dus' het inkomensniveau van de oude baan. Dat dat niet alleen vanuit het uwv een 'recht' is, maar dat dat eigenlijk ook je (morele) plicht zou moeten zijn. Tenzij je natuurlijk bewust een andere richting op wil slaan, maar dan mag er ook voor het inkomen best een 'investering' van je worden verwacht.
Tussen oktober 2006 en maart 2007 was ik officieel werkloos. Altijd aan het werk via uitzendbureau's op 2 weken na. Omdat uitzendbureau's nu eenmaal niet zo goed betalen, ging ik er ongeveer 30% in inkomen op achteruit. Tikt leuk aan...
Toen kwam het CWI (bestond toen nog) en moest ik verplicht een tijdelijke baan aannemen. Voor de hélft van wat ik voordien verdiende! Maar hoe werkt dat? Die man had een klein bedrijf en nam elk jaar voor een bepaalde klus iemand zoals ik aan. Met heel veel kennis en vaardigheden, maar helaas werkloos. Die betaalde hij dan het absolute minimum en je móest zo'n baan aannemen... Zelf streek hij voor die klus, waar hij dus niets voor deed, een 'management fee' op die hoger lag dan wat ik er voor kreeg. Heb ik me nog best heel boos over gemaakt maar ja, wat doe je daaraan?
Gelukkig had ik nog wat reserve, en duurde de baan maar maximaal 5 maanden. En nog gelukkiger; het was erg leuk werk dat ondanks het lage niveau goed op mijn CV staat. En na die 5 maanden kwam ik terecht waar ik nu nog zit.
Dus ik heb geboft. Voor mij is thuis zitten en een uitkering opstrijken geen optie. Maar ook ik had wel getwijfeld over het aannemen van een vaste baan voor een veel lager salaris hoor, want de rek was er toen al behoorlijk uit.
Aan de andere kant: gezien het andere topic van deze TS is er daar wel meer niet in orde...
Toen kwam het CWI (bestond toen nog) en moest ik verplicht een tijdelijke baan aannemen. Voor de hélft van wat ik voordien verdiende! Maar hoe werkt dat? Die man had een klein bedrijf en nam elk jaar voor een bepaalde klus iemand zoals ik aan. Met heel veel kennis en vaardigheden, maar helaas werkloos. Die betaalde hij dan het absolute minimum en je móest zo'n baan aannemen... Zelf streek hij voor die klus, waar hij dus niets voor deed, een 'management fee' op die hoger lag dan wat ik er voor kreeg. Heb ik me nog best heel boos over gemaakt maar ja, wat doe je daaraan?
Gelukkig had ik nog wat reserve, en duurde de baan maar maximaal 5 maanden. En nog gelukkiger; het was erg leuk werk dat ondanks het lage niveau goed op mijn CV staat. En na die 5 maanden kwam ik terecht waar ik nu nog zit.
Dus ik heb geboft. Voor mij is thuis zitten en een uitkering opstrijken geen optie. Maar ook ik had wel getwijfeld over het aannemen van een vaste baan voor een veel lager salaris hoor, want de rek was er toen al behoorlijk uit.
Aan de andere kant: gezien het andere topic van deze TS is er daar wel meer niet in orde...