LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog gasverbruik, of niet?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Slobberbone

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

sjaan banaan schreef:
Slobberbone schreef: Om s,ochtend nou gelijk door te stoken naar 20 graden en dat voor slechts een uurtje ik denk dat er veel besparing valt te behalen om in stappen te stoken, ik doe nooit meer dan 1,5 graad verhoging.
We hebben een Nefit Economy ketel en de thermostaat is een honeywell chronotherm 3, die regelen alles ik heb enkel tijden en temperaturen ingesteld. Ik moet er ook niet aan denken dat het 18 graden in huis is als ik lig te slapen, ik drijf zo elke nacht mijn bed al uit..........mijn man heeft graag de verwarming aan op de slaapkamer maar als het aan mij lag had ik die knop helemaal dichtgezet. Zelfs de 15 graden is mij teveel en aan een winterdekbed doe ik dus ook niet dat dat duidelijk mag zijn.

Maar ik heb zojuist nog eens alles nagekeken, oude afrekeningen en ik zat er zelfs nog naast met het verbruik van 2500m3 was, vorige afrekening hebben we zelfs maar 1951m3 verstookt en het jaar daarvoor (zonder de isolatie) was dat nog 3452m3!(en toen gebruikten we de openhaard nog wel eens) De 1951m3 gaan we dit jaar niet redden, zit nu op een verbruik van 2094m3 en daar komen nog 3 maanden bij. Maar dat zal volgens mij nooit meer dan 2600m3 totaal gaan worden. (Openhaard word overigens al 2 jaar niet meer gebruikt omdat schoorsteen en kanaal niet meer goed zijn)

Ik ga hier in huis dus echt geen kou lijden, als wij uit bed komen willen we het gewoon behaaglijk hebben en zo te zien kom ik met mijn instellingen toch op een redelijk mooi verbruik uit, altijd nog 850m3 minder verbruik dan zonder die muurisolatie. In ieder geval lijkt deze investering zich binnen 4 jaar terug te verdienen als ik zo even reken. Ook moet ik zeggen dat de temperatuur hier in huis aanzienlijk langzamer daalt zodra thermostaat in de nachtstand gaat. Dat was zonder die muurisolatie wel anders, werd het heel snel koud hier. Ook heb je nu met 21 graden een behaaglijk gevoel, in het verleden was zelfs die 21 graden instelling nog te frisjes om in de bank te zitten.

Ik weet nu al dat we weer geld gaan terugkrijgen van gas, heb het maandbedrag (193 euro)namelijk gewoon als voorgaande seizoen laten staan en toen hebben we 950 euro teruggekregen. Als ik zo even reken met de totale inclusief tarieven van gasleverancier/netbeheerder schat ik dat we dit keer 450 euro gaan terugkrijgen. Daarna kijk ik wel of we de maandtermijn naar beneden gaan bijstellen, ligt er een beetje aan wat de gasprijzen op dat moment doen en we gaan binnenkort ook nog "speciale" dakisolatie onder de pannen laten leggen.("speciale" is afgestemd op het feit dat we binnen reeds tempex hebben zitten om vochtproblemen te voorkomen) We moeten het pannendak toch laten renoveren dus dan ook maar meteen extra isolatie erop.

Vindt gewoon zonde geld om voor een uurtje de kachel van 15 naar 20 te stoken hoe lekker dat ook moge zijn in de ochtend.

Als ik hem hier op 21 zet is gewoon vies warm hier komt hij niet boven 19,5 (zonnetje moet lekker schijnen dan is het hier op een winterse dag ook zo 21 graden)

Maar ook met een modulerende thermostaat is stapsgewijs stoken(max 1,5 graad) ook zuiniger is mijn ervaring.
Dakisolatie is ook goed ga je nog meer besparen, met jouw huidig gasverbruik doe ik bijna 4 jaar :)

sjaan banaan

Re: Hoog gasverbruik, of niet?

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Tja iemand moet toch al dat personeel van gasleveranciers e.d. aan de vreet houden! Er zijn inmiddels al weer genoeg werkelozen...........

Ik wil gewoon geen kou lijden in de ochtend en mijn gezin ook niet. En ik ga verder niet moeilijk doen om nog meer te bezuinigen. En 19.5 graden is hier gewoon echt te koud dus dat gaat hem ook niet worden en ik ga niet met een winterjas in huis zitten of met een deken op de bank. Ik hou het op 21 graden dan hebben we tenminste een behaaglijke temperatuur in het hele huis en dus comfort.

We verstoken nu toch al veel minder dan eerst en daar ben ik al zeer tevreden mee.

Gesloten