Allereerst: heel veel succes en sterkte!
Een tip, Har, doe alsjeblieft geen eenzijdige expertise, die gaat de tegenpartij niet accepteren, het kost jou tijd en energie en het gaat te weinig bijdragen in je proces, want waarschijnlijk accepteren zij de uitkomst niet. Daarom is het van belang dat je een gezamenlijke expert kiest waar je het allebei over eens bent. Zij hakken vaker met dit bijltje, zij kennen er meer. Gelukkig zijn de artsen wel gebonden door hun beroepscode. Ze zullen op basis van de resultaten iets schrijven dat anderen zullen kunnen onderbouwen. Dat je dezelfde resultaten verschillend kunt interpreteren soms, tja, dat is lastig.
Tip aan jou: bereid je goed voor. Lees je in, bekijk waar jouw klachten op kunnen wijzen en in jouw verhaal benadruk je die punten extra. Nee, ik zeg niet dat je moet liegen, absoluut niet. Maar de manier waarop je jouw verhaal vertelt, kan helpen om de rapportage gunstiger uit te laten pakken voor je. Naast de foto's en het lichamelijk onderzoek. Daarom: blijf consistent je verhaal overal vertellen, benadruk wat je eerst kon en nu niet meer en welke klachten je nog steeds ondervindt. Trek het breder dan alleen pijn hier of daar, maak ook helder welke consequenties het heeft voor je werkende en privé leven. Maak een lijst. Dat heeft mij erg geholpen.
Laat het nu maar aankomen op een deelprocedure, waarin de rechter bepaalt welke medisch expert je gaat keuren en laat je advocaat bewijzen dat de voorgestelde medisch experts van de tegenpartij te nauw verbonden zijn met de medisch adviseur van de tegenpartij om onpartijdig en onafhankelijk een beeld te vormen van jouw situatie. Dan duurt het maar langer, je wilt een onafhankelijk medisch advies. En laat je advocaat in de vraagstelling ook vragen stellen als: als het ongeval niet was voorgevallen, hoe waarschijnlijk is het dan dat deze klachten spontaan waren ontstaan, etc. (Als dat in jouw voordeel is). Zorg dat de medisch expert straks ook uitspraken doet over mogelijk herstel (of juist niet). Na de medische expertise was het helder dat mijn klachten door het ongeval kwamen, en dat herstel zeer onwaarschijnlijk is. Hard om te horen, goed voor de zaak.
In een medische expertise gaat het ook over de juridische schuldvraag, vraag maar even aan je advocaat hoe dat ook alweer precies zat
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dat ze schuld erkent hebben is mooi, een eerste stap, nu moet er aangetoond worden dat je klachten door het voorval zijn gekomen.
Neem het niet persoonlijk op, er is iemand van jouw werkgever bij betrokken die jou niet kent waarschijnlijk de opdracht heeft om het belang van Defensie te verdedigen. Hun belang is dat er aan jou niets mankeert en zij gaan alles doen om dat te bewijzen, zodat zij niet hoeven betalen. Aan jou dus om je hoofd koel te houden en er ook zakelijk in te gaan staan (en geloof me, ik ken de emotie, de frustratie, de boosheid en oneerlijkheid als geen ander), maar je druk maken kost jou alleen maar meer energie.
Hoe moeilijk ook, bereid het zeer goed voor met je advocaat en laat hem dit afhandelen. Dat is zijn werk. Laat hem dat doen.
Het is helaas zo dat er jaren gesteggeld kan worden over welke medisch expert het onderzoek moet doen. Helaas. Ik zou je daarom aanraden om voor het deelproces te gaan als ik het zo hoor. Maar hee, ik ben geen expert, dus praat vooral met je advocaat!!