tenormin schreef:Sorry ik leef nog in de middeleeuwen..idd alles is veranderd nu per mnd,maar niet met alles toch?
Sorry
Kan mijn autoverzekering per maand opzeggen: betaal per maand.[/quote]
niet helemaal juist, bij de meeste maatschappijen begin je met een jaarcontract.( ook energie, internet e.d.)
Pas na dat eerste jaar kun je altijd opzeggen. Of je per maand, kwartaal of jaar betaald doet daar niks aan af.
Ik denk dat u arbeidsrecht verwisselt met consumenten recht
Maakt niet uit wie er in de middeleeuwen leeft . Had altijd een verzekering die ik per jaar betaalde/per jaar opzeggen. Nu 4 jaar een verzekering die ik per maand betaal/per maand opzeggen. *Vroeger* kon ik niet, betalende per jaar, per maand opzeggen, wat dus nu veranderd is (wat niet?)
komt ie: het is geen wet maar een heren akkoord van alle maatschappijen die zijn aangesloten bij Het Verbond Van Verzekeraars....
Regel: je sluit een polis af voor ten hoogste 1 jaar. Na dit eerste jaar mag je iedere dag deze polis opzeggen, de opzegtermijn is echter 1 maand. Dus 23 mei opgezegd? Dan stopt de verzekering op 23 juni.Heb je al een vol jaar betaald? Dan moeten ze de teveel betaalde premie terug betalen.
En dan de uitzonderingen:
Je hebt minimaal 2 handtekeningen gezet op een aanvraagformulier waarop beloofd wordt dat je premie korting krijgt omdat je een meerjarig contract aan gaat. ( de enige boef die ik zo bedenk is de NEM.... en dan zit je 3 jaar vast terwijl de korting alleen over stroom gaat en niet op gas... maar dat terzijde)
Er zijn ook maatschappijen waarbij je echt iedere dag kan opzeggen en dan stopt de verzekering direct. Er zijn zelfs maatschappijen waarbij de verzekerde ook in het eerste jaar kan stoppen per dag.
Verkoop je je huis of auto, dan kan je natuurlijk per verkoop of meldt datum opzeggen. Per meldt datum betekend, de dag dat jij de maatschappij ervan in kennis stelt dat je auto of woning verkocht is.
Vooral met auto's zullen ze niet vaak met terugwerkende kracht stopzetten vanwege de WAM, ook al is de auto verkocht moet de maatschappij wel risico blijven lopen voor het kenteken.... in ieder geval voor een o\onschuldige tegenpartij...
Nou voordat ik een boek heb geschreven.... het is wel duidelijk zo toch?
Dit is inderdaad een behoorlijke verhoging, vaak zal een verzekeraar de schadevrije jaren in mindering brengen per contractvervaldatum. U hebt inmiddels al goede adviezen gehad als het gaat om de opzegging bij een verzekeraar. U gaat altijd een verzekering aan voor minimaal 1 jaar. Na dat jaar mag u dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
Bij een overstap van verzekeraar naar verzekeraar moet u wel rekening houden met de aantal schadevrije jaren na de schade.
Wat u ook kan doen, is contact opnemen met uw huidige verzekeraar en navragen of u het totale schadebedrag aan de verzekeraar ( eventueel in termijnen) kan terug betalen waardoor u alsnog uw schadevrije jaren die u voor de schade had, kan behouden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het schadebedrag en de welwillendheid van uw verzekeraar. En u kunt vragen of uw verzekeraar een “No Claim Beschermer” heeft. Hiermee beschermt u uw No Claim/ Bonus-malus trede bij schade.
Heel leuk zo'n no cliam beschermer maar die werkt alleen als je bij dezelfde verzekeraar blijft. De schadevrije jaren worden achter de schermen wel gewoon afgeboekt maar door de bescherming blijf je bj die verzekeraar op dezelfde trede. Ga je echter naar een andere verzekeraar dan worden de daadwerkelijke schadevrije jaren vermeld en ga je dus wel gewoon een aantal jaren terug.
Lisare schreef:Heel leuk zo'n no cliam beschermer maar die werkt alleen als je bij dezelfde verzekeraar blijft. De schadevrije jaren worden achter de schermen wel gewoon afgeboekt maar door de bescherming blijf je bj die verzekeraar op dezelfde trede. Ga je echter naar een andere verzekeraar dan worden de daadwerkelijke schadevrije jaren vermeld en ga je dus wel gewoon een aantal jaren terug.
Ja natuurlijk! Dat zie je toch ook op je jaaroverzicht, je neemt schadevrije jaren over als nieuwe maatschappij, niet de korting die een ander geeft.
Het zou niet eerlijk zijn tegenover alle mensen die gezamenlijk premie betalen, om 1 persoon 80% no claim te geven terwijl die misschien wel ieder jaar brokken maakt... Die afspraak maak je alleen bij je eigen maatschappij.