LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrije dagen bij ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Leo The Emperor

Re: Vrije dagen bij ontslag

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

madfred schreef:Er is wel een sociaal plan, maar deze regeling is daar niet in opgenomen
madlfred schreef:Er is in dit geval sprake van een collectief ontslag middels een vaststellings overeenkomst
Het is voor u van belang te weten wat de status van dit sociale plan is. In een latere posting heeft u het over een vaststellingsovereenkomst.

Normaal gesproken wordt er bij een grotere reorganisatie eerst een sociaal plan met de OR en de vakbonden afgesproken. Dit is dan de basis voor het opstellen van de individuele vaststellingsovereenkomsten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat in een door de vakbond/OR goedgekeurd sociaal plan, het wegstrepen van vakantiedagen is opgenomen.

Als dit sociaal plan via de OR/vakbond is vastgesteld heeft procederen tegen de tekst van dit plan alleen in uitzonderingsgevallen zin. Is dit niet het geval dan kunt u bestens zelf de vakbond of een arbeidsjurist raadplegen, om het sociaal plan te laten toetsen

Efin, zoals u al zegt staat in het sociaal plan niets over het wegstrepen van vakantiedagen, en mag dus worden geoordeeld dat dit niet aan de orde is.

Persoonlijk zou ik (schriftelijk) aan de werkgever responderen dat u verzoekt om zich volledig aan het sociaal plan te houden, en dat u daarom niet kunnen instemmen met datgene wat in de vaststellingsovereenkomst is opgenomen betreffende de vakantiedagen.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 26 mei 2013 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Het is o.a. afhankelijk van de cao van uw vrouw hoeveel vakantiedagen ze mag "opzamelen".
Voor vakantiedagen opgebouwd voor 1 jan 2012 geldt een verjaringstermijn van minimaal vijf jaar. Voor de vakantiedagen daarna geldt dat de eerste 4 weken een vervaltermijn tot 1 juni van het volgend jaar als waarin de vakantiedagen worden opgebouwd. Als er in 2012 5 weken worden opgebouwd, dan vervallen de eerste 4 op 1 juni 2013 en voor de laatste geldt een verjaringstermijn van vijf jaar. Hiervan mag niet in het nadeel van de werknemer worden afgeweken. In het voordeel kan wel.
olaf79 schreef:Sowieso is het uitkeren van vakantiedagen in geld niet heel voordelig omdat hierover veel belasting verschuldigd is. Netto blijft er niet zoveel over dan. Het wordt namelijk niet gezien als salaris maar als uitkering en die zijn anders belast.
Dat is flauwekul. Het bedrag geef je bij de belasting op als inkomen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

de verwarring over het uitbetalen van vakantiedagen ontstaat, omdat alle heffingskortingen bij het gewone salaris worden verrekend
de verrekening van de vakantiedagen zal in het algemeen in de 41,95% of de 42% tariefschaal plaatsvinden

madfred

Ongelezen bericht door madfred »

De zaak is min of meer opgelost.
Mijn vrouw stopt per 01 juli met werken, maar het ontslag gaat op 31 juli in.
De vrije dagen die ze nog had staan worden uitbetaald. Dus er worden voor de maand juli géén dagen in mindering gebracht.
Nu is er nog wel een (klein) verschil van mening hoeveel dagen echt vrije dagen en hoeveel dagen er "tijd voor tijd" zijn. De "tijd voor tijd" uren worden namelijk niet uitbetaald. Maar dat is niet zo'n groot probleem.
Veel belangrijker is dat ze al een nieuwe baan heeft waar ze per 1 oktober begint. Tot die tijd krijgt ze WW, aangevuld tot 100% door haar huidige werkgever.
Verder is afgesproken dat ze in juni alleen de normale uren werkt, dus geen overuren gaat maken.

Ik realiseer me dat er misschien wat meer uit te onderhandelen zou zijn geweest, maar mijn vrouw wil het afsluiten en zich richten op haar nieuwe baan.

Bij deze baan is de reistijd trouwens 30 minuten per dag in plaats van ruim 2 uur, geen parkeerkosten en het salaris is nagenoeg gelijk.

Dus al met al ziet het er gunstig uit.

Nogmaals, er zullen mensen zijn die zeggen dat er meer uit te halen is, geloof ik ook meteen maar mijn vrouw vind het best zo.

Dus iedereen bedankt voor de adviezen!

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Zal de laatste zijn die dat zegt,jullie zijn tevreden en daar gaat het om!
En nog eens nw baan,in deze tijden is dat al heel wat dus super...
Eigenlijk gaat ze er dus op voorruit,reistijd,parkeerkosten etc...nou mooi toch..

Mooi dat het zo afgelopen is!!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Gefeliciteerd! Dat is heel goed nieuws.
Ik vind dat jullie tot een nette oplossing zijn gekomen, waar jullie allebei volgens mij tevreden over kunnen zijn.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

rozemarijntje schreef: En nog eens nw baan,in deze tijden is dat al heel wat dus super...
Hangt een beetje van de sector af. Bij mij op het werk hebben we een paar maanden terug een re-organisatie gehad, en vrijwel iedereen (>60 man) had ergens anders een baan voordat de hele ontslagprocedure was afgerond. Het ging dan wel om mensen met een technische achtergrond en ervaring. NIet om juristen, psychologen, administrateurs en andere overhead.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

GJvdZ schreef:
rozemarijntje schreef: En nog eens nw baan,in deze tijden is dat al heel wat dus super...
Hangt een beetje van de sector af. Bij mij op het werk hebben we een paar maanden terug een re-organisatie gehad, en vrijwel iedereen (>60 man) had ergens anders een baan voordat de hele ontslagprocedure was afgerond. Het ging dan wel om mensen met een technische achtergrond en ervaring. NIet om juristen, psychologen, administrateurs en andere overhead.
Is ook zo,bij mijn man op de zaak zoeken ze altijd mensen,wel technisch vlak,engineers,qa managers ,safty managers..etc...die tak waar hij zit loopt goed,maar over algemeen,mag je tegenwoordig blij zijn!
Maar ik zeg ook altijd!!! Als je wilt.....

Is ook de goede wegen bewandelen..ligt aan de sector enz...
Is niet makkelijk soms,....sommige doen echt de best maar,ligt ook aan waar je woont! Randstad meer kans als..groningen brabant etc..

Maar goed ,ts zijn vrouw super en goed afgelopen..

Gesloten