Solar Angel schreef:Zo, net gezien. Blijkt ook uit dat ze uiteindelijk toch weer boven water komen en dan begint het hele feest weer van voren af aan. Hadden ze zich de moeite kunnen besparen lijkt me.
Het is triest, maar ja - er zijn mensen die uit angst voor gevolgen waarmee sommige incassocowboys al direct dreigen (rechtszaken, beslagleggingen) niet denken, en alleen maar doen.Solar Angel schreef:Ik heb het niet gezien maar ga het eens bekijken. Maar zijn er nu echt mensen die een brief krijgen van een incassobureau en dan maar direct denken : ik betaal maar, ben ik er vanaf ?
Ook in het geval van het onderduiken blijkt - angst is een slechte raadgever, en teveel mensen zijn nog steeds bang voor "wat de buren zullen denken" (= schaamte) - terwijl soms ze echt niets aan de ontstane situatie kunnen doen.
Ik denk dat het tijd word voor serieuze wettelijke regels waaraan die incassocowboys moeten gaan voldoen - dus een verbod op onjuiste informatie (dat men direct beslag gaat leggen bijvoorbeeld). Een informatieplicht - dus bij vordering direct kopieeen van ter zake doende documenten, danwel deze na eerste verzoek binnen korte en redelijke termijn aan de schuldenaar doen toekomen - en bij niet nakomen hiervan, vervalt permanent de vordering ten nadele van de tekortkomende partij (de cowboy dus). Zijn we gelijk van spookfacturen en daaraan gekoppelde incassotrajecten en bedreigingen af.
Maar - de dames en heren in Den Haag denken collectief alleen aan zichzelf, en de gewone burger kan het heen en weer krijgen..