LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volgorde opnemen vakantieuren

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
plumber

Re: Volgorde opnemen vakantieuren

Ongelezen bericht door plumber »

BWesseling schreef:
alfatrion schreef:
BWesseling schreef:Staat dit ergens vermeld?
Dit staat niet in de wet vermeld. Tot de hoogste rechter is er een zaak geweest waarbij dit speelde in de periode dat er nog een verjaringstermijn van vijf jaar geld. Bij de behandeling van deze wet is dit aangegeven. Ik heb de kamerstukken even niet paraat liggen. Het komt er op neer dat er gedaan moet worden wat voor de doorsnee werknemer het gunstigste is.
Mijn bedrijfstak heeft geen CAO, alleen richtlijnen en daar staat niet iets over vermeld.
Ook niet in de wet dus, ik moet dus hopen dat mijn werkgever het beste met mij voorheeft?
Zijn er andere plichten wat dit betreft voor een werkgever? Bijvoorbeeld op tijd melden wat er nog open staat aan uren die komen te vervallen?
Volgens mij zijn ze verplicht om ergens bij aangesloten te zijn hetzij grootmetaal-kleinmetaal
horeca etc. Vakantiedagen van vorig jaar vervallen op een week na tenzij anders is overeengekomen.Die week wordt gewoon bij de dagen van dit jaar opgeteld.Volgens
mij is een en ander ook in de wet vastgelegd en heeft de werkgever zich daaraan te houden.Zo heb ik in drie jaar 60 dagen opgespaard om drie mnd voor mijn pensioen er mee te stoppen.
Ben wel zo wijs geweest om alles vast te leggen want de nieuwe bedrijfsleider had er
een streep doorgehaald wat dus niet door ging.
Laatst gewijzigd door plumber op 08 aug 2013 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Spuiter

Ongelezen bericht door Spuiter »

plumber schreef:Zo heb ik in drie jaar 120 dagen opgespaard om drie mnd voor mijn pensioen er mee te stoppen.
.
Hoe spaar je in godsnaam 120 :shock: dagen in drie jaar? Ik krijg er maar 24 per jaar.

plumber

Spuiter schreef:
plumber schreef:Zo heb ik in drie jaar 120 dagen opgespaard om drie mnd voor mijn pensioen er mee te stoppen.
.
Hoe spaar je in godsnaam 120 :shock: dagen in drie jaar? Ik krijg er maar 24 per jaar.
Vakantie 26 dagen ATV 22 dagen ouwe lu llen dagen 14. per jaar.
Overigens een vergissing die 120 dagen moet 186 zijn.Wel gehad maar heb er 60
van opgespaard.
Bericht aangepast.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Teunbosseman schreef:Precies dus zoals onze HRM het doet (...)
Nee, hoe kan het dat je de woorden mist die ik vet en onderstreep? Knippen blijft zo te zien lastig voor je.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

BWesseling schreef:
Annikaatje schreef: Het lijkt me dat uw werkgever zelf ook wel ziet dat het wel heel vreemd is als hij eerst de dagen uit het nieuwe jaar aan zou spreken?
Het staat in de nieuwe wet helaas ook niet overduidelijk. Alleen dat de uren vervallen maar niet dat de werkgever verplicht is om eerst uren 2012 aan te spreken
Maar dat zou belachelijk zijn! Als hij dat nl niet doet, betekent dat dat je voor 1 juli van het lopend jaar AL je vakantiedagen op zou moeten maken om je dagen van het jaar ervoor nog te kunnen gebruiken??

plumber

Annikaatje schreef:
BWesseling schreef:
Annikaatje schreef: Het lijkt me dat uw werkgever zelf ook wel ziet dat het wel heel vreemd is als hij eerst de dagen uit het nieuwe jaar aan zou spreken?
Het staat in de nieuwe wet helaas ook niet overduidelijk. Alleen dat de uren vervallen maar niet dat de werkgever verplicht is om eerst uren 2012 aan te spreken
Maar dat zou belachelijk zijn! Als hij dat nl niet doet, betekent dat dat je voor 1 juli van het lopend jaar AL je vakantiedagen op zou moeten maken om je dagen van het jaar ervoor nog te kunnen gebruiken??[/quote]

Volgens mij lopen de vakantie dagen etc van Januari tot December en vakantiegeld
van Juni tot Mei. Dus vakantiedagen moeten voor Januari op zijn op 1 week na.
Maar ik ben al ettelijke jaren met pensioen dus het kan best veranderd zijn.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

alfatrion schreef:
Teunbosseman schreef:Precies dus zoals onze HRM het doet (...)
Nee, hoe kan het dat je de woorden mist die ik vet en onderstreep? Knippen blijft zo te zien lastig voor je.

Blijkbaar ben ik blind :wink: Ik knip niet jij quote half, alleen gedeeltes.

Jouw vet en onderstreepte heb ik gezien en gelezen en voor zover ik het begrijp hetzelfde als onze HRM doet......vervalt en verjaart.

Met verkeerde been uit bed gestapt ofzo ?

ADP Nederland

Ongelezen bericht door ADP Nederland »

Dik van Leeuwerden,
Manager Kenniscentrum Wet- & Regelgeving van ADP reageert:

"De strekking is dat vanaf 2012 wettelijke dagen (4 maal het aantal arbeidsuren per week) zes maanden na afloop van het jaar waarin ze zijn opgebouwd vervallen. Voor bovenwettelijke dagen is het nog steeds 5 jaar. ATV dagen moeten meestal volgens bedrijfsregels of cao worden opgenomen in het betreffende jaar. Vaak zelfs per maand. Er is rechtspraak van de Hoge Raad, ik meen uit 1998, dat een werknemer er op mag vertrouwen dat een werkgever het meest gunstigste systeem voor een werknemer hanteert. Dat betekent dus de dagen die het eerst vervallen eerst. "

Gesloten