Pagina 2 van 2

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 01 aug 2017 20:40
door NeoDutchio
lieftiem schreef:De arrogantie van Navteq is zo groot dat zelf de Toyota importeur niet een oplossing kan bereiken. Ik kocht maart 2017 de laatste up date voor mijn Avensis en bleek dat er data van Navteq opstond uit oktober 2015. Belangrijke wegen (bv de verlenging A4) staan hier niet op. Dus € 135,-- weggegooid geld. Heb vandaag 14 juli 2017 een nieuwe Mazda CX-5 gekocht Ook op dit navigatiesysteem , gevoed door Navteq, zit oude dat op. Wie gaat Navteq eens aanpakken ????? Laat de auto-industrie eens de handen in één slaan. [ongefundeerde bewering verwijderd door moderatie]
De verlenging van de a4 was pas eind 2015 gereed. Dan moet de weg ingepland worden om bereden te worden door de camera auto's. Als alle aanpassingen en nieuwe wegen in kaart gebracht zijn wordt dit in een centrale database gedaan en kan alles in elkaar gezet worden. De periode tussen dat de weg open gaat, de camera er overheen gaat, de wegen verwerkt worden en de kaarten verkoopklaar gemaakt kunnen worden kan meer dan een jaar tussen zitten. Dit gebeurd niet alleen bij Navteq, maar bij alle kaartaanbieders. Enkel TomTom heeft een realtime aanpassingen, maar dat werkt ook alleen als je de navigatie regelmatig aan de computer hangt en andere gebruikers dit ook doen.
Het heeft dus niets met de auto indistrie te maken, wel met de tijd die er nodig is om alle wegen in kaart te brengen.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 01 aug 2017 20:48
door kokka
Het probleem zit hem dat de kaartupdate, nadat hij door navteq is uitgebracht, eerst door , in dit geval toyota en mazda, geschikt moet worden gemaakt voor jouw navigatie systeem. Daar gaat tijd in zitten

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 02 aug 2017 09:52
door sjohie
kokka schreef:Het probleem zit hem dat de kaartupdate, nadat hij door navteq is uitgebracht, eerst door , in dit geval toyota en mazda, geschikt moet worden gemaakt voor jouw navigatie systeem. Daar gaat tijd in zitten
Het is niet alleen dat. Het is een viertrapsraket, in ieder geval in Nederland. De basisdata, de BGT, moet door de gemeente geupdate en geupload worden in de landelijke voorziening. Dan gaat Navteq er over heen rijden met zo'n camera-auto, die legt de rijbanen en borden vast. Dan gaan de GISsers/cartografen van Navteq de navigatiedataset compleet maken, dus checken of die technisch goed is, en eventuele (gesponsorde) POI's toevoegen. Dan gaat die dataset naar de maker van het Toyota systeem, dat is vaak een bedrijf als Matsushita (Panasonic) of de automotive divisie van TomTom, en die bakken er een update voor voor de diverse in-car systemen van Toyota. Elke stap kost uitvoertijd, maar kent ook een eigen planning, en omdat het diverse bedrijven zijn, zijn die planningen ook niet altijd op elkaar afgestemd.

Wat betreft dat rijden met die camera-auto's, Cyclomedia kan alle openbare wegen van Nederland 1x per jaar doen en de data verwerken, dat is in geodata-land wereldwijd wel ongeveer het beste wat mogelijk is. Zoals het nu is qua updates zal dan ook niet echt veel beter worden in de toekomst, is mijn professionele inschatting.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 02 aug 2017 11:56
door Dirkie
Ariellahdw schreef:IK heb recent (29/5/17) een update van mijn Toyota navigatiesysteem laten doen. Al spoedig bleek dat de update niet klopte. Ik woon in Harderwijk (Stationslaan) en komende van de rijksweg zit de nieuwe spoortunnel (al een jaar in gebruik) er niet goed in. Coördinaten ed kloppen niet. Hij ziet de tunnel te laat.
Het maakt niet uit wat de navigatie ziet maar wat U ziet
Als ik van huis kom dan stuurt het systeem me rustig naar de oude spoorwegovergang(dus rechtdoor op de rotonde) ipv rechtsaf bij de eerste rotonde en bij de volgende de derde afslag.
Ik hoop voor U dat U niet iemand bent die blindelings de aanwijzingen van de navigatie volgt. Er staan langs de wegen ook nog zogenaamde borden met daarop teksten. Deze zijn over het algemeen gewoon up to date en makkelijker te lezen omdat U toch al door de voorruit naar buiten kijkt neem ik aan. Ik heb ook bijna altijd de navigatie aan staan in de auto maar dat is meer om een indicatie te hebben van mijn aankomsttijd. Ik vertrouw altijd meer op de borden langs te wegen dan op de navigatie.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 28 okt 2017 00:59
door karelw539
zelf een yaris hybride 2014 , kleuren niet wat het moet wezen, oude kaarten. reageert traag aansluiting buitenantenne nodig. een update kost ca. 150 euro, ze zijn helemaal gestoord bij toyota, nooit verwacht van ze. een illegale update komt op 90 euro, dat is nog veel te duur.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 28 okt 2017 14:08
door kweenie
Tsja, als ik na een paar jaar een nieuwe Bosatlas wil, dan moet ik daar ook steeds weer opnieuw voor in de portemonnee graaien. En dan krijg ik ook kaarten die bij uitgave al verouderd zijn. Maar als dat bij een navigatiesysteem zo is, dan zijn ze blijkbaar ineens gestoord.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 15 nov 2017 23:11
door Jan-Willems
Ze zijn zeker gestoord, en ze misleiden en geven onjuiste informatie. Er zijn zat navigatiesystemen met een "levenslang gratis update". Toen ik mijn Prius kocht in 2010 gaf Toyota geen enkele informatie over de procedure en de kosten voor updates. Dat had wel gemoeten.

En het is natuurlijk (juridisch) lariekoek om te zeggen dat "een derde" verantwoordelijk is voor de navigatie. Iedereen is verantwoordelijk voor degenen die hij inschakelt bij zijn verkoop. Daar kan Toyota zich dus zeker niet achter verschuilen. Maar ja - doe er wat aan. Ander merk dan maar.

My last Toyota.