Details die ik nu krijg zijn inderdaad niet relevant over een paar jaar, maar "the big picture" kan nu al van belang zijn. Kopen lijkt een betere optie te zijn dan leasen, in dat geval kan ik beter nu alvast beginnen met sparen. Nieuw lijkt een minder slimme keuze te zijn dan 2e hands dus ik hoef, in vergelijking, minder te sparen.
Dit soort dingen weet ik liever nu al.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prive leasen voordeliger voor mij?
Re: Prive leasen voordeliger voor mij?
Ook kan het helpen om eens net naast de gebaande paden te kijken, soms kan je bij een ander merk, meer waar voor je geld krijgen, denk aan een Punto ipv een VW Polo. Punto's worden al jaren gebruikt, en zijn beproefde techniek. Dit itt de horrorverhalen over de VW TSI motoren. Ook is een Punto ~1dB stiller op de snelweg, wat je rijcomfort positief beïnvloed. En dan zijn ze nog ettelijke duizenden euro's goedkoper ook.Max Hunt schreef:Details die ik nu krijg zijn inderdaad niet relevant over een paar jaar, maar "the big picture" kan nu al van belang zijn. Kopen lijkt een betere optie te zijn dan leasen, in dat geval kan ik beter nu alvast beginnen met sparen. Nieuw lijkt een minder slimme keuze te zijn dan 2e hands dus ik hoef, in vergelijking, minder te sparen.
Dit soort dingen weet ik liever nu al.
Ik hou alle opties open qua auto's. Dacia lijkt me ook wel wat in dat opzicht.
-
Dit is een wat ouder bericht natuurlijk, maar omdat privé leasen enorm in de belangstelling staat zal het vaak gelezen worden, en dus de moeite waard om nog even te reageren denk ik. Ik ben overigens niet van een leasemaatschappij, maar heb er wel veel mee te maken.
Veel gemaakte fout, ook hier in de reacties, is dat niet alle kosten goed worden meegenomen in de berekening van wat een auto werkelijk kost. In principe hanteert Max wel een goede werkwijze door in ieder geval de afschrijving mee te nemen. Kijk eens op de site van de ANWB voor een goede berekening.
Andere fout is de gedachte dat een auto voor een leasemaatschappij evenveel kost als voor jou. Veel private lease aanbiedingen zijn acties van auto's die de leasemaatschappijen op voorraad ingekocht hebben. De korting bij grote aantallen voor leasemaatschappijen kan wel oplopen tot ruim 30%. Kom zelf maar eens om korting bij de dealer: kun je vergeten.
Verder verzekert de leasemaatschappij de auto zelf (draagt vaak zelf het eigen risico voor casco). Marge van verzekeringsmaatschappij ligt bij leasemaatschappij en assurantiebelasting wordt bespaard.
Denk daarbij aan inkoop van schadeherstel, onderhoud banden etc. Een leasemaatschappij betaalt daar echt veel minder voor dan jij.
Zo zijn er nog een heleboel argumenten te noemen. Ook nadelen natuurlijk, die liggen m.n. op het vlak van vroegtijdige beëindiging van het contract als dat nodig is. Bij gedwingen verkoop van een jonge auto heb je ook hogere afschrijving gehad.
Zoek ook eens bij de Consumentenbond. Zij hebben uitgebreid onderzoek gedaan en concludeerden dat er de nodige aanbiedingen waren voor private lease die goedkoper zijn dan een gebruikte auto....
Kortom: een leasemaatschappij kan prima winst maken terwijl jij goedkoper rijdt dan dat je een (gebruikte) auto koopt. En je loopt geen risico dat er wat mis kan gaan met de auto....
Veel gemaakte fout, ook hier in de reacties, is dat niet alle kosten goed worden meegenomen in de berekening van wat een auto werkelijk kost. In principe hanteert Max wel een goede werkwijze door in ieder geval de afschrijving mee te nemen. Kijk eens op de site van de ANWB voor een goede berekening.
Andere fout is de gedachte dat een auto voor een leasemaatschappij evenveel kost als voor jou. Veel private lease aanbiedingen zijn acties van auto's die de leasemaatschappijen op voorraad ingekocht hebben. De korting bij grote aantallen voor leasemaatschappijen kan wel oplopen tot ruim 30%. Kom zelf maar eens om korting bij de dealer: kun je vergeten.
Verder verzekert de leasemaatschappij de auto zelf (draagt vaak zelf het eigen risico voor casco). Marge van verzekeringsmaatschappij ligt bij leasemaatschappij en assurantiebelasting wordt bespaard.
Denk daarbij aan inkoop van schadeherstel, onderhoud banden etc. Een leasemaatschappij betaalt daar echt veel minder voor dan jij.
Zo zijn er nog een heleboel argumenten te noemen. Ook nadelen natuurlijk, die liggen m.n. op het vlak van vroegtijdige beëindiging van het contract als dat nodig is. Bij gedwingen verkoop van een jonge auto heb je ook hogere afschrijving gehad.
Zoek ook eens bij de Consumentenbond. Zij hebben uitgebreid onderzoek gedaan en concludeerden dat er de nodige aanbiedingen waren voor private lease die goedkoper zijn dan een gebruikte auto....
Kortom: een leasemaatschappij kan prima winst maken terwijl jij goedkoper rijdt dan dat je een (gebruikte) auto koopt. En je loopt geen risico dat er wat mis kan gaan met de auto....
Daar sluit ik me bij aan. Je kunt het zelf simpel doorrekenen door de verschillende private lease aanbiedingen te vergelijken met wat koop je zou kosten (plus daarbij de extra zorgen die bezit met zich meebrengt). Het enige risico is dat je een langlopende verplichting aan gaat. Je moet er wel zeker van zijn dat je de maandelijkse betalingen makkelijk kan blijven betalen als er wat aan de inkomstenkant verandert.
En juist over die langlopende verplichting/ contract stappen mensen veel te makkelijk overheen. Ze "denken"het makkelijk 3 jaar vol te houden maar wat als je baan opeens ophoudt? Of je relatie?
Ik twijfel ook heel erg, heb eigenlijk een diesel nodig en ben in het bezit van een oudere benzine..... Begin over een paar weken in een nieuwe functie waarbij je werkplek op diverse locaties is.... Maar een vaste baan is net zo vast als mijn veters... Het kan zo maar ophouden en dat merk ik nu al om mij heen. Dan zit ik in de WW met mijn "dure diesel" terwijl ik genoeg zou hebben aan een 15 jaar oude Focus!
Maar de twijfel is er wel, met een leasecontract huur ik die auto en heb er dus geen omkijken naar! Dat moet ook lekker zijn..... Heb in 2 jaar 2 keer de CVT stuk gehad en zit niet echt meer te wachten op extra kosten....
Ik twijfel ook heel erg, heb eigenlijk een diesel nodig en ben in het bezit van een oudere benzine..... Begin over een paar weken in een nieuwe functie waarbij je werkplek op diverse locaties is.... Maar een vaste baan is net zo vast als mijn veters... Het kan zo maar ophouden en dat merk ik nu al om mij heen. Dan zit ik in de WW met mijn "dure diesel" terwijl ik genoeg zou hebben aan een 15 jaar oude Focus!
Maar de twijfel is er wel, met een leasecontract huur ik die auto en heb er dus geen omkijken naar! Dat moet ook lekker zijn..... Heb in 2 jaar 2 keer de CVT stuk gehad en zit niet echt meer te wachten op extra kosten....
-
Ja, contract afkoop is een belangrijke. Wel is het zo dat je een contract te overname kunt aanbieden op LeaseTrader. Dat werkt goed, maar dat is nog geen garantie dat je er snel vanaf komt. Verschillende leasemaatschappijen hebben heel uiteenlopende regels rondom het afkopen. Die dus goed bestuderen.