LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afsluiting door nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moedt

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Moedt »

Wendy09 schreef:
Moedt schreef:Het lijkt me toch wel dat Nuon de klanten genoeg gelegenheid geeft om te betalen als ik de volgende link zo eens lees.
http://www.nuon.nl/klantenservice/energ ... aalproces/

Absoluut niet!
Nou ja, jij zegt dat je 40 euro incassokosten moest betalen en aangezien je nergens zegt dat dat dat onterecht was heb je en de oorspronkelijke betaling gemist en de aanmaning die na 14 dagen volgt.
En vervolgens krijg je een incassobrief die je gehad moet hebben omdat jij wist dat je 40 incassokosten moest betalen.
Tot zover volgt Nuon precies de regels en het gaat mis omdat jij zegt dat een medewerker aan de telefoon gezegd zou hebben dat je die 40 euro niet hoeft te betalen.
Dat is vreemd want waarom zou Nuon de kosten die ze moeten maken door het inschakelen van een incassobureau zelf betalen?

Wendy09

Ongelezen bericht door Wendy09 »

Precies, 9 juli werd mij nog verteld dat er niets open stond. Behalve die negen euro. Daar heb ik mijn excusus voor aangeboden maar ze zei dat kan gebeuren toch.

Als ik nog contact heb met nuon doe ik alles via de email en niets meer via telefoon. Vrijdag heb ik gister gebeld maar die rekenen ook borg werd mij verteld. Die meneer zei dat elke energie maatschappij dat doen en die kosten wisselen van 180 tot 1000 euro.

Dat nuon het contract beëindigd oke. Maar schrijf me niet aan als wanbetaler als ik dat niet ben. Want ja die borg kan ik niet gaan betalen. Zo kan ik ook geen andere leverancier nemen.

Wendy09

Moedt schreef:
Wendy09 schreef:
Moedt schreef:Het lijkt me toch wel dat Nuon de klanten genoeg gelegenheid geeft om te betalen als ik de volgende link zo eens lees.

Absoluut niet!
Nou ja, jij zegt dat je 40 euro incassokosten moest betalen en aangezien je nergens zegt dat dat dat onterecht was heb je en de oorspronkelijke betaling gemist en de aanmaning die na 14 dagen volgt.
En vervolgens krijg je een incassobrief die je gehad moet hebben omdat jij wist dat je 40 incassokosten moest betalen.
Tot zover volgt Nuon precies de regels en het gaat mis omdat jij zegt dat een medewerker aan de telefoon gezegd zou hebben dat je die 40 euro niet hoeft te betalen.
Dat is vreemd want waarom zou Nuon de kosten die ze moeten maken door het inschakelen van een incassobureau zelf betalen?

Omdat er toen nog geen incassobureau aan te pas was gekomen. Ik belde op omdat ik 40 euro incassokosten over 9 euro een beetje absurd vond. En omdat ik direct doe 9 euro betaalde. Was het goed.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Moedt schreef:
Wendy09 schreef:

Absoluut niet!
Precies. En daarin moet Nuon ( en niet alleen Nuon) duidelijker in zijn. Klantenservicemedewerkers moeten kunnen waarmaken wat ze zeggen. Als je als klant belt, moet je erop kunnen vertrouwen dat wat gezegd wordt ook klopt.
Wendy is hierin naïef geweest, ze had om een schriftelijke (mail) bevestiging kunnen vragen. Ook had ze zelf een mail met deze toezegging erin kunnen sturen.

Bovendien ging het toen nog om €40, dat later (na diverse andere berekeningen en bedragen) €80 bleek te zijn.
Betaling van die €40 incassokosten zou dan toch nog niet genoeg zijn geweest.

En 'mijn nuon' moet ook kloppen natuurlijk:
waarom als ik inlog op mijn nuon staat er dat ik geen openstaande rekeningen heb?

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Wendy09 schreef:Uiteindelijk kreeg ik de nuon aan de telefoon en deze aardige jongen begreep mijn situatie en vertelde mij alsnog de hoofdsom van nuon. deze bedroeg 80 euro INCASSO kosten. hij bevestigde dat ik inderdaad alles had betaald maar dat er nog 40 euro incassokosten van juni (over die 9 euro) en 40 euro van ergens in april open zouden staan. op basis van die twee incassokosten beeindigen ze het leveringscontract en zal ik op 7 oktober worden afgesloten van gas en licht.

Waarom hebben ze mij niet geinformeerd dat ik die kosten open had staan? waarom als ik inlog op mijn nuon staat er dat ik geen openstaande rekeningen heb?
Ik neem toch aan dat je op de hoogte was van de incassokosten van april 2013 middels een brief van het incassobureau??
Wendy09 schreef: is het overigens niet zo dat ze van 1 oktober tot 1 april niet mogen afsluiten?
https://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4157

weetnietveel

Jolijn schreef: En 'mijn nuon' moet ook kloppen natuurlijk:
Wendy09 schreef: waarom als ik inlog op mijn nuon staat er dat ik geen openstaande rekeningen heb?
Klopt toch. Ts heeft geen rekeningen open bij Nuon. Het gaat om de incassokosten bij het incassobureau.

weetnietveel

Wendy09 schreef: Vrijdag heb ik gister gebeld maar die rekenen ook borg werd mij verteld. Die meneer zei dat elke energie maatschappij dat doen en die kosten wisselen van 180 tot 1000 euro.
Wie heb je vrijdag gebeld?

Jolijn

snuffel1 schreef:U kunt hoog of laag springen feit blijft dat de Nuon op 7 oktober de levering beëindigd.
Maar dat wordt misschien nog wel terug gedraaid, net zoals de hoogte van de kosten nogal wisselt.

Jolijn

Wat betreft 'mijn Nuon'; het niet (tijdig) betalen van incassokosten ( waarvan 1 x €40 TS niet wist) is blijkbaar reden tot afsluiting. Dit is iets dat Ts dan toch (via het incassobureau) aan Nuon verschuldigd is. Die kosten mogen dan ook best op 'mijn Nuon' vermeldt staan.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Ik heb dit topic doorgelezen en ben eigenlijk heel benieuwd naar de mening van NUON. Wendy09 geeft duidelijk haar onschuld aan en komt geloofwaardig over, mevrouw Delmonte ten spijt.

Kan de NUON medewerker verduidelijken waarom NUON zo handelt ? Klopt het dat NUON en het LAVG meerdere fouten hebben gemaakt, waardoor de juiste schuld bij de klant onduidelijk bleef ? Is de betalingszorg van Wendy09 zo extreem, dat NUON de afsluiting ondanks haar eigen fouten gerechtvaardigd vindt ?

Vooruit, NUON Medewerker, nu eens niet stilletjes om adresgegevens vragen en alles buiten dit forum om regelen, geef hier eens weerwoord.

NB De NUON Medewerker heeft een vijfdaagse werkweek en zal dus op zijn vroegst pas morgen reageren. Als Wendy09 er de voorkeur aan geeft dat de zaak buiten dit forum om geregeld wordt, dan is dat natuurlijk prima. Het gaat hier om een heel persoonlijke zaak. Wendy09 is geheel vrij om dat dan vandaag nog even op dit forum aan te geven.

Jolijn

Wendy09 schreef:. 1 april moet je betalen voor je gas en licht maar je krijgt je geld pas eind april. Je betaald dan meteen april en mei. Op 9 juli blijkt er 9 euro open te staan nog. ( perongelijk te weinig over geboekt bij die dubbele betaling) je belt op en spreekt af dat je meteen die 9 euro over maakt en nuon zegt dat dan die incasso kosten wel komen te vervallen. Niets staat er op dat moment meer open. En dam half augustus krijg je bericht dat je afgesloten gaat worden want er staat nog 80 euro incassokosten open. Dus dan is het je eigen schuld? Sorry hoor..
Wendy09 schreef:nog 40 euro incassokosten van juni (over die 9 euro) en 40 euro van ergens in april open zouden staan.
Over het te laat betalen in april is dus eigenlijk 2 x incassokosten berekend?
1 x vanwege te laat betalen en nog een keer in juni omdat er betreffende die dubbele betaling 9 euro te weinig overgemaakt is.

Wendy09

Bedankt. Ik zou het zelf ook fijn vinden als iemand van nuon mij toch nog duidelijkheid kan geven. Als ze mij niet als klant willen, prima. Maar schrijf me niet aan als wanbetaler met het gevolg dat overstappen zo veel extra kosten teweeg brengt.

De nuon heeft mij telefonisch afgelopen week al laten weten dat ik inderdaad geen openstaande termijnen heb maar dat het spijtig genoeg echt om de 80 euro incasso kosten gaat. Wanneer ze mij hadden laten weten van deze kosten dan hadden we samen een oplossing kunnen bedenken. Zoals vanzelfsprekend.

Gelukkig heb ik een screenshot van het "mijn nuon" account opgeslagen met datum waarop staat dat er geen openstaande rekeningen waren.

Ik weet dat daar normaal gesproken de incassokosten ook op vermeld staan wanneer deze open staan ( van een vriendin)

Ik had trouwens een schrijffout in eerdere bericht. Ik had vrijdag de jurist gesproken van de gemeente en hier mag ik morgen mijn papieren van nuon aan overhandigen.

Wel of niet 80 euro aan nuon betalen zou niets meer uitmaken. Ze zouden toch tot afsluiting over gaan.

weetnietveel

Jolijn stel de energierekening is €150,- p/maand.
April €150,- + Mei €150,- = €300,- en over de maand april €40,- incassokosten = €340,-
Eind mei betaald ts €291,- en heeft daarmee de maand april voldaan, maar nog niet de incassokosten over april. Doordat de rekening van mei ook nog niet geheel voldaan is ook hier €40,- incassokosten over.
Dus jolijn ik denk dat er geen sprake is van dubbele incassokosten over de maand april, maar 1x april en 1x mei.

weetnietveel

Wendy09 schreef: Vrijdag heb ik de jurist gebeld maar die rekenen ook borg werd mij verteld. Die meneer zei dat elke energiemaatschappij dat doet en die kosten wisselen van 180 tot 1000 euro.
Ik wil die meneer best wel geloven, maar ik zou als ik jou was toch zelf even Essent bellen of mailen voor informatie en probeer Oxxio ook eens.

Jolijn

@weetnietveel, ik lees nergens over €80 incassokosten, daarover wordt pas op 't laatst gesproken.
Als TS op 9 juli telefonisch contact heeft en belooft de €9 direct over te maken, 'zal het met de €40 incassokosten wel goed komen'.
40 dus, geen 80.

Wendy09

Klopt jolijn, alleen die 40 euro incassokosten van die 9 euro zijn uiteindelijk TOCH in rekening gebracht en blijkbaar stond er nog 40 open toen van april. Maar daar heb ik geen brieven van gehad en heeft de nuon ook niet gesproken op 9 juli. Zoals ik al zei zou het op 9 juli allemaal goed zijn na betaling van 9 euro. En dat bevestigde mijn nuon account ook. Helaas is dit dus achteraf niet het geval geweest.

Maar achteraf, tja, kijk je een koe in de kont.

Ik zal nog eens proberen bij oxxio enz. Balen want in juni kreeg ik een brief van de woningbouw met een formulier voor aanbod van lagere energie lasten. Om dan eenvoudig over te stappen. Op dat moment zwoer ik bij nuon omdat die zo bekend is en ik daar goede ervaringen mee had. Had ik het nou maar gedaan...

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

snuffel1 schreef:U kunt hoog of laag springen feit blijft dat de Nuon op 7 oktober de levering beëindigd.
Nee.

Als alle achterstanden zijn ingelopen mag de Nuon niet overgaan om afsluiting aan te vragen bij de netbeheerder en al helemaal niet in de periode 1 oktober - 1 april. Zie hievoor de wettelijke regeling in een eerdere posting van ondergetekende.

Daarom nogmaals hetzelfde advies, maak de 80 euro direct over, en geef schriftelijk aan Nuon aan dat u (voorlopig) gewoon klant wil blijven, en een afsluting juridisch zult aanvechten

(Eventueel kunt u aangeven dat u de 80 euro onder protest betaald en later proberen deze als onverschuldigde betaling terug te vorderen )

Jolijn

Wendy09 schreef:Klopt jolijn, alleen die 40 euro incassokosten van die 9 euro zijn uiteindelijk TOCH in rekening gebracht en blijkbaar stond er nog 40 open toen van april. Maar daar heb ik geen brieven van gehad en heeft de nuon ook niet gesproken op 9 juli. Zoals ik al zei zou het op 9 juli allemaal goed zijn na betaling van 9 euro. En dat bevestigde mijn nuon account ook. Helaas is dit dus achteraf niet het geval geweest.
Die €9 betrof de betaling van april/mei. Omdat april te laat was -laat genoeg voor €40incassokosten?-heb je daar een aanmaning en incassobrief over gehad?, moest je daar - zonder dat je het wist? - €40 incassokosten over betalen.
Je hebt €9 te weinig overgemaakt, hebt daar een aanmaning + incassobrief (€40)over gekregen.
Dit betreft toch nog steeds de betaling van april/mei? Dus zijn die kosten 2 x berekend zo zie ik het.
Wat stond er precies in die brief?

weetnietveel

Jolijn schreef:@weetnietveel, ik lees nergens over €80 incassokosten, daarover wordt pas op 't laatst gesproken.
Als TS op 9 juli telefonisch contact heeft en belooft de €9 direct over te maken, 'zal het met de €40 incassokosten wel goed komen'.
40 dus, geen 80.
Wij kunnen dat ook niet lezen zonder de brieven van het incassobureau in te zien, maar ik denk toch wel dat ts het heeft kunnen lezen in de brieven van het incassobureau. Dat de hoofdsom niet klopte wil niet zeggen dat de incassokosten niet kloppen. Ik hoop dat ts ook deze brieven vandaag mee neemt naar de gemeente.
Ts heeft tel. contact opgenomen met Nuon terwijl ze bij LAVG moest zijn.

Jolijn het zijn toch 2 rekeningen! 1 van april én 1 van mei.

Jolijn

Ja, 2 rekeningen en TS heeft

En kreeg ik later mijn loon daarna heb ik netjes dubbel betaald.

Gesloten