Beste Devious,
We hebben het een paar jaar terug aan de zaak ook eens gehad en er was nog wel de mogelijkheid om te internetten en kregen toen ook netjes een mail van tevoren voordat er mail en bepaalde diensten werden afgesloten, ik heb het mailtje nog eens opgezocht:
Geachte klant,
Het XS4ALL Abuse Centre heeft geconstateerd dat er vanaf uw systeem spam wordt verstuurd. Dit veroorzaakt veel overlast. Lees deze mail alstublieft aandachtig.
Mogelijk is uw verbinding al gedeeltelijk afgesloten om verdere overlast te voorkomen. Door de proxy server in te stellen kunt u website's bezoeken, programma's en update's downloaden, hulp bij het instellen van de proxy vindt u op:
<
https://www.xs4all.nl/helpdesk/beveiliging/proxy/>
Vermoedelijk wordt de spam vanaf uw systeem verstuurd door derden, door middel van een zogenaamde 'Trojan horse'. Dit is software die waarschijnlijk zonder uw medeweten ge?nstalleerd is op uw systeem met de intentie dit systeem te misbruiken en spam te versturen.
Daarom staan er in deze waarschuwing scanners die u kunt gebruiken om het probleem op te sporen en te verwijderen. Om de scanners hun werk goed te laten doen, moeten ze voorzien te zijn van de laatste updates en moeten scannen terwijl de pc in safe mode is opgestart.
U kunt het beste met alle drie de programma's scannen omdat deze niet hetzelfde doen, maar elkaar aanvullen.
Avira Antivir: <
http://www.free-av.com>
Malwarebytes Anti-Malware: <
http://www.malwarebytes.org/mbam.php>
McAfee Stinger: <
http://vil.nai.com/vil/stinger/>
Voordat u de scans uitvoert is het noodzakelijk de programma's, indien mogelijk, van de nieuwste updates te voorzien.
We raden u aan, te scannen in Windows Veilige Modus, zie <
http://www.xs4all.nl/helpdesk/beveiliging/modus/>
Na het verwijderen van de trojans dient uw systeem herstart te worden, en de scans opnieuw uitgevoerd, pas daarna weet u zeker dat de trojans daadwerkelijk verwijderd zijn.
Het is aan te raden antivirus en firewall software te installeren, deze kunt u downloaden uit het service centre. Deze software moet wel regelmatig (liefst automatisch) voorzien worden van updates, net zoals Windows.
<
https://service.xs4all.nl/>
Graag vernemen wij van u het volgende:
- welke trojan(s) en/of virus(sen) er verwijderd zijn ;
- met welke programma's de trojan(s) en/of virus(sen) er verwijderd zijn ;
- of de programma's voorzien zijn van de laatste updates en de scans zijn uitgevoerd in safe mode ;
- of er antivirus en/of firewall software ge?nstalleerd is ;
- of alle software van Windows, antivirus en firewall voorzien zijn van de laatste updates;
Voor hulp kunt u ons per email bereiken op <
[email protected]>
Wanneer we uw verbinding gefilterd hebben, kunt u mogelijk geen email versturen met uw normale emailprogramma. U kunt dan mail sturen via secure webmail:
<
https://webmail.xs4all.nl>, of door in uw emailprogramma de poort voor uitgaande email (smtp) te veranderen in poort 587 en smtp-autenticatie aan te zetten. Onze helpdesk kan u daarbij helpen, bel 020 - 398 7666.
Met vriendelijke groet,
XS4ALL Abuse Centre
Het is vervelend als het gebeurt maar beter dan dat je op een spamlijst komt met je ipadres, daar kom je veel moeilijker van af.