Mischien is het ,voor de algehele beeldvorming van uw situatie , ook wel handig dat men uw jaarverbruik te weten komt...
Bij Eneco door u probleemloos op te vragen lijkt mij...
Ik gok op zo'n 2100 m³...
Na veel gedoe is de gasmeter eindelijk vervangen. Ik blijf van mening dat mijn verbruik erg hoog is, zeker gezien de periode dat de meter er gehangen heeft, namelijk vanaf 16 april 2013 t/m 12 november 2013.
in die tijd is er een verbruik geregistreerd van 494 m3.
De Eneco medewerker vind dat in de Radar Topic niet zo hoog.
Ik vind van wel.
juist door 'Mijn Eneco' ben ik deze topic gestart, ik heb daarin een goed inzicht van mijn verbruik, dat blijkt telke male meer dan gemiddeld volgens 'mijn gekozen verbruik' (waaraan ik geen wijzigingen heb toegepast)
Een verbruik van 494 m3 in de hete zomerperiode, dat is in vergelijking met afrekeningen van voorgaande jaren erg hoog!
@JTP
Gasverbruik van ons was in de periode van 16 april tot 12 november 2013 precies 255 m3.
Jaarverbruik 2012-2013 lag wel lager dan bij U, nl. zo,n 1100m3.
Opnamedatum is altijd 8 februari bij ons.
Verbruik van 8 februari 2013 tot vandaag is 586m3.
Gasverbruik de laatste week ligt dagelijks tussen de 3 en 4 m3
Betreft een 3 persoonshuishouden (3 volwassenen), grote eensgezinswoning.
antwoord Eneco: Bedacht voor uw e-mail. Ik begrijp uw standpunt met betrekking tot de gasstanden. Eneco als leverancier is echter niet verantwoordelijk voor de gasmeter en we hoeven het verbruik dan ook niet te verklaren. Als uw hogere verbruik heeft gelegen aan het defect van de meter, dan gaat uw netbeheerder bij ons een verzoek tot verbruikscorrectie indienen om het verbruik aan te passen. Ik durf in dit stadium nog niet te zeggen of dat gebeurt, daarvoor dient u contact op te nemen met uw netbeheerder. Wij kunnen immers niet zien wat het defect is geweest en of het daadwerkelijk van invloed is geweest op uw verbruik. Mijn mening herzie ik echter niet; als ik naar uw verbruik kijk dan zie ik inderdaad een verhoging, maar dat kan tal van oorzaken hebben. Daarnaast is het 'oververbruik' niet van dien aard dat ik meteen de conclusie trek dat er een verkeerd verbruik is geregistreerd. Het piepende geluid staat daar immers los van, tenzij uw netbeheerder anders heeft geconcludeerd. Ik hoop dat uw netbeheerder u meer duidelijkheid kan geven.
Met vriendelijke groet,
xxx
Klantadviseur
En dat terwijl Stedin me naar Eneco verwees.
Ik wacht wel op de eindafrekening denk ik en kan dan met de cijfers Stedin gaan aanpakken.
Een energieleverancier kan een streefverbruik voor gas aangeven, maar hij heeft niet in detail kennis van de verbruiken in een woning.
Voor een winterperiode zal een streefverbruik eerder redelijk correct zijn dan voor een zomer. Immers, ’s winters vraagt de verwarming zoveel gas dat het verbruik voor douchen en koken van ondergeschikt belang is.
In een zomerperiode staat de CV echter uit (in principe). Dan wordt het gasverbruik bepaald door douchen en koken. Als het koken elektrisch gebeurt kan dat tot een aanzienlijk lager gasverbruik leiden dan wanneer voor douchen en koken beide gas wordt verbruikt.
Ik kook via inductie. In de maanden april tot met oktober verbruikte ik 381 m3 gas. Mijn jaarverbruik was het afgelopen jaar ca. 2300 m3, maar het was relatief hoog door het langdurig koude voorjaar. Normaal is het verbruik ca. 1800 m3.
Probeer via googelen en via metingen aan uw kooktoestel eens een indruk te krijgen van het gasverbruik van uw kookplaat (+ eventueel gasoven). Ik ben benieuwd hoeveel dat kan zijn.
Sinds een maand hebben we een nieuwe gasmeter die hinderlijk piept, bijna 50 dB per piepje. Volgens Stedin is dit normaal. Van de vorige (4 jaar oud) hoorden we niets.
Zijn hier regels voor?
Ik heb al jaren een maandbedrag van 200 euro (hoekhuis)
ieder jaar kregen wij om en nabij 400euro terug van eneco.
Dit jaar stapte ik een maand eerder over naar energie direct en heb ik de standen doorgegeven aan hun,deze sturen ze op hun beurt weer door naar eneco en daar was de eindnota deze gaf aan dat ik 490 euro terug moest betalen ivm teveel verbruik!! verschil van 900 euro ten opzichte van andere jaren!!!!
Ik bellen met eneco nee hoor mevrouw aan de hand van de meterstanden is het verbruik gemeten dus alles klopt. anders beld u met stedin om te zeggen dat uw meters niet goed werken.(1200 euro)
En wat denken jullie...... vandaag krijg ik een brief van stedin.( 1 maand na de overstap)
Uit landelijk onderzoek is gebleken dat veel van de meters in uw type woning niet goed functioneren en dus komen wij deze vervangen voor een slimme meter op 6 december 2013.
Eneco stuurt me wederom door naar stedin en deze verwijst mij weer terug, ik moet dus bewijzen dat die meters niet goed werken a 1200 euro terwijl ze dat eigenlijk in deze brief zelf aangeven naar die 490 euro die ik nu moet bij betalen bij eneco kan ik dus fluiten..... ik ga natuurlijk niet het risico lopen dat ik toch dat ijken moet bekostigen als ze weer eens een spelletje spelen....
Daarbij komt nu dus als ze mijn meters daadwerkelijk weghalen ik geen poot meer heb om op te staan om mijn gelijk te halen!