Dat zie je helemaal juist. Ik zie overigens ook dat ik me eerder heb vergist. Als je 2 september opzegt dan ben je inderdaad ruim op tijd. Leken willen een opzegtermijn ook nog wel eens interpreteren als "ten alle tijden mogen opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen". Dit gaf vroeger problemen als bleek dat mensen een jaar lang aan een nieuw contract vast zaten en hun betalingen staakten.weetnietveel schreef:Maar leo de dansschool verlangt dat de klant/cursist 30 dagen voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode opzegt. Ts zegt volgens deze voorwaarden op tijd op (30 dagen voor 31 okt. is 1okt.), maar moet volgens de dansschool de hele factuur (dus ook okt.) betalen.
Dat betekent toch dat als je bijv. 3 okt opzegt je volgens de voorwaarden te laat bent en dat zou betekenen dat je de rekening krijgt van de volgende periode( nov, dec. en jan.) Dus is dit toch een verlening van 3 maanden. Of zie ik dat verkeerd?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opzeggen, cursusgeld betalen
Re: Opzeggen, cursusgeld betalen
Is het van belang om te weten welke dansschool het is? Ik denk dat je graag wil weten hoe deze dansschool 'in elkaar steekt'. Het is een kleine dansschool die twee jaar geleden door één vrouw is opgezet. Zij runt deze in haar eentje, dus het is naar mijn weten geen vereniging (tenzij je dit in je eentje kan doen?). Wat wil je er nog meer over weten?
-
Ik hoef de naam van de dansschool niet te weten.
Ik heb hier een voorbeeld van een dansschool die vergelijkbare voorwaarden hanteert.
Maar volgens mij zegt het wetsartikel 236j (BW6) dat alfatrion heeft geplaatst dat dit niet mag.
Wijziging: wetsartikel 236j (er stond 336j)
Ik heb hier een voorbeeld van een dansschool die vergelijkbare voorwaarden hanteert.
Ik heb het idee dat men de Wet van Dam op deze manier probeert te omzeilen.een dansschool schreef:OPZEGGINGEN
• Leden welke een betaling in 3 termijnen hebben kunnen gedurende het dansseizoen tussentijds opzeggen, maar wel vóór de 1e van de maand voorafgaand aan het nieuwe betaaltermijn (de uiterste
opzegdata zijn: uiterlijk 1 december, 1 maart en voor het volgende seizoen uiterlijk voor 1 juni ).
Mochten wij opzeggingen krijgen na èèn van genoemde data dan geldt er nog een betalingsverplichting voor het daarop volgende kwartaal.
Voorbeeld: Zeg je eind december op dan loopt je abonnement nog t/m eind maart. Als je eind
december had willen stoppen, had je voor 1 december op moeten zeggen.
• Voor jaarbetalingen geldt dat deze niet tussentijds kunnen worden opgezegd. Deze leden zijn lid tot
eind van het dansseizoen (juli 2013) en zullen om het lidmaatschap te verlengen voor eind juli een
nieuw machtingsformulier moeten invullen.
WET VAN DAM Let op: onderstaande geldt alleen voor Jaarbetalingen!
Door de nieuwe “Wet van Dam” mogen wij als dansschool niet meer automatisch de jaarabonnementen verlengen voor een nieuw dansseizoen. Daarom gaan wij voor seizoen ’13-‘14 alle jaarbetalingen omzetten naar een kwartaalbetaling.
Maar volgens mij zegt het wetsartikel 236j (BW6) dat alfatrion heeft geplaatst dat dit niet mag.
Leo als jij zegt dat de Wet van Dam hier wel van toepassing is dan moet je toch op elk moment kunnen opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand?een beding dat, bij een ander abonnement dan op een blad, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;
Wijziging: wetsartikel 236j (er stond 336j)
Laatst gewijzigd door weetnietveel op 27 okt 2013 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan zou ik kunnen zien hoe ze het een en ander formuleren in de algemene voorwaarden.Duifjaah schreef:Is het van belang om te weten welke dansschool het is?
weetnietveel, ik lees het artikel zo:
Er staat dat je niet stilzwijgend mag verlengen of vernieuwen. Wel mag je de overeenkomst stilzwijgend voortzetten als overeenkomst voor onbepaalde duur, maar dan moet de klant:art. 6:236 sub j BW schreef:dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften niet daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt
- tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel
- tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.
- op ieder moment kunnen opzeggen; en
- er hooguit een maand opzegtermijn gelden.
Met een jaar stilzwijgend verlengen is verboden. Met een kwartaal stilzwijgend verlengen is verboden. En met een maand stilzwijgend verlengen is verboden. Het is simpelweg verboden om stilzwijgend te verlengen.
-
https://ictrecht.nl/contracten-en-algem ... t-van-dam/weetnietveel schreef:Leo als jij zegt dat de Wet van Dam hier wel van toepassing is dan moet je toch op elk moment kunnen opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand?
Wat u zegt, is dat de originele overeenkomst maar voor 3 maanden is aangegaan, en dat er daardoor al een stilzwijgende verlenging heeft plaatsgevonden.Wat houdt de Wet Van Dam in?
De Wet Van Dam bepaalt dat consumenten hun langlopende contracten (zoals abonnementen) op elk moment mogen opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand. Dit recht ontstaat na de eerste stilzwijgende verlenging. Bij contracten die meteen voor onbepaalde tijd worden aangegaan, geldt dit opzegrecht meteen.
Dat staat echter nergens in de posting van TS. De betaaltermijn is per kwartaal, maar dat zegt niets over de contracttermijn.
Stel even als hypotese dat TS in april 2013 een overeenkomst heeft afgesloten, voor het dansseizoen 2013/2014 te betalen in driemaandelijkse termijnen. Bent u het dan mee eens dat de algemene voorwaarden met betrekking tot opzegging van toepassing zijn, en dat pas vanaf april 2014 de Wet van Dam voor dit geval effectief zeggenschap heeft ?
Ik moet mezelf wel corrigeren. Als de overeenkomst voor onbepaalde duur (of zonder looptijd te vermelden) is afgesloten, geldt de wet van Dam direct (en niet pas na 1 jaar) en zou er nu al een opzeggingstermijn van 1 maand gelden. In dat geval is een opzegging op 2 september effectief per 2 oktober.
Kun je hierbij ook aangeven in welk wetsartikel dit vermeende recht is vastgelegd?Leo The Emperor schreef:Ik moet mezelf wel corrigeren. Als de overeenkomst voor onbepaalde duur (of zonder looptijd te vermelden) is afgesloten, geldt de wet van Dam direct (en niet pas na 1 jaar) en zou er nu al een opzeggingstermijn van 1 maand gelden.
Via eerstekamer.nl het aangenomen wetsvoorstel EK 30.520 (pdf).
Laatst gewijzigd door alfatrion op 27 okt 2013 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dit komt uit een verhandeling van Arnoud Engelfriet van oktober 2011, welke in de vorige posting door mij is gequotealfatrion schreef:Kun je hierbij ook aangeven in welk wetsartikel dit vermeende recht is vastgelegd?Leo The Emperor schreef:Ik moet mezelf wel corrigeren. Als de overeenkomst voor onbepaalde duur (of zonder looptijd te vermelden) is afgesloten, geldt de wet van Dam direct (en niet pas na 1 jaar) en zou er nu al een opzeggingstermijn van 1 maand gelden.
Staat dat echt in de voorwaarden? lijkt me onredelijk bezwarend, dat is2,5 jaar!Duifjaah schreef:Op haar website staan de tarieven per maand. Bij de voorwaarden staat dat er per drie maanden betaald wordt en dat als je opzegt dat 30 maanden voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode gedaan moet hebben.
-
Alfatrion ik denk dat het wel toegestaan is stilzwijgend te verlengen of te vernieuwen, maar dat het erom gaat (Wet van Dam art. 6:236i) dat je te allen tijde kunt opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. Daar gaat het dus m.i. om.
Leo jouw hypothese: als ts een jaarcontract zou zijn aangegaan had zij die denk ik niet voortijdig kunnen beëindigen.
Ik denk dat er hier sprake is van een een contract van onbepaalde duur dat telkens verlengd of vernieuwd wordt met 3 maanden wat voorbij gaat aan de opzegtermijn van ten hoogste één maand. En zoals je al opmerkt ook niet helemaal de juiste opzegvoorwaarden hanteert (2 sept. opzeggen betekent volgens de Wet van Dam 2 okt. beëndigen)
Leo jouw hypothese: als ts een jaarcontract zou zijn aangegaan had zij die denk ik niet voortijdig kunnen beëindigen.
Ik denk dat er hier sprake is van een een contract van onbepaalde duur dat telkens verlengd of vernieuwd wordt met 3 maanden wat voorbij gaat aan de opzegtermijn van ten hoogste één maand. En zoals je al opmerkt ook niet helemaal de juiste opzegvoorwaarden hanteert (2 sept. opzeggen betekent volgens de Wet van Dam 2 okt. beëndigen)
Ik denk het wel, want als je te laat opzegt dan zit je er (volgens de voorwaarden v.d. dansschool) nog 3 maanden aan vast. Dus dan houden ze je aan een contracttermijn van 3 maanden. Iets anders kan ik er niet van maken.Leo The Emperor schreef: De betaaltermijn is per kwartaal, maar dat zegt niets over de contracttermijn.
Het eerste jaar zijn de voorwaarden gunstiger dan de wet van Dam. Deze wet staat namelijk een jaarcontract toe, terwijl het eerste jaar per kwartaal opgezegd kan worden.weetnietveel schreef:Alfatrion ik denk dat het wel toegestaan is stilzwijgend te verlengen of te vernieuwen, maar dat het erom gaat (Wet van Dam art. 6:236i) dat je te allen tijde kunt opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. Daar gaat het dus m.i. om.
Neen, art. 6:233 sub a BW gaat over dat er in algemene voorwaarden geen voor de klant onredelijk bezwarende bedingen mogen staan op straffe van vernietiging. Art. 6:236 BW geeft een aantal bedingen die voor consumenten altijd onredelijk zijn en dus niet mogen worden opgenomen in de algemene voorwaarden. Het artikel geef de consument geen opzegrecht. De vernietiging van onredelijk bezwarende bedingen in algemene voorwaarden werkt terug tot het moment waarop de overeenkomst gesloten werd, zodat de algemene voorwaarden juridisch gezien nooit het onredelijk bezwarende beding heeft gehad.weetnietveel schreef:Alfatrion ik denk dat het wel toegestaan is stilzwijgend te verlengen of te vernieuwen, maar dat het erom gaat (Wet van Dam art. 6:236i) dat je te allen tijde kunt opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
art. 3:53 lid 1 BW schreef:De vernietiging werkt terug tot het tijdstip waarop de rechtshandeling is verricht.
Artikel 6:233 aanhef en onder a BW schreef:Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij.
De wet zegt dat A of B niet mag. Als je A doet dan zit je fout. Als je B doet zit je ook fout. A is hier stilzwijgende verlengen of vernieuwen. B is omzetten naar onbepaalde duur, zonder C en D. En C is dan weer op iemand moment kunnen opzeggen. En D is een opzegtermijn van hooguit een maand. De aard van een overeenkomst voor bepaalde duur is namelijk dat je deze niet tussentijd kan opzeggen. Daarom staat het er zo.Artikel 6:236 aanhef en onder j BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften niet daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.
Een overeenkomst van onbepaalde duur is een overeenkomst zonder vooraf bepaalde einddatum. Deze hoeven naar hun aard niet te worden worden verlengt of vernieuwd, omdat ze toch al door doorlopen.weetnietveel schreef:Ik denk dat er hier sprake is van een een contract van onbepaalde duur dat telkens verlengd of vernieuwd wordt met 3 maanden wat voorbij gaat aan de opzegtermijn van ten hoogste één maand. En zoals je al opmerkt ook niet helemaal de juiste opzegvoorwaarden hanteert (2 sept. opzeggen betekent volgens de Wet van Dam 2 okt. beëndigen)
Het feitencomplex wijs in de richting van een overeenkomst voor bepaalde duur. Er wordt gewerkt met periodes, bedragen die daarbij horen en het niet terugbetalen als de klant eerder opzegt.
-
Deze zin herbergt een tegenspraak.weetnietveel schreef:Ik denk dat er hier sprake is van een een contract van onbepaalde duur dat telkens verlengd of vernieuwd wordt met 3 maanden wat voorbij gaat aan de opzegtermijn van ten hoogste één maand
Het is of een contract voor onbepaalde duur of het is een contract van drie maanden wat steeds wordt verlengd. Het kan echter niet beide zijn.
Ik verwacht dat TS toch wel een inschrijvingsformulier o.i.d. heeft ingevuld en ondertekend. Daar zal toch wel iets op staan, over de duur.
Als het een overeenkomst voor een seizoen is , kan TS opzeggen via de algemene voorwaarden. Deze zijn dan beter dan het wettelijk minimum, maar door de publicatie wel van toepassing.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 27 okt 2013 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit het feitencomplex maak ik op dat het hier gaat om een overeenkomst van drie maanden. Vervolgens wordt deze met drie maanden verlengt. De Wet Van Dam richt zich tegen het stilzwijgend verlengen. De Wet Van Dam geeft niets aan over hoelang of hoe kort de eerste periode mag zijn. (Daar stond eerder al iets over op de zwarte lijst.)16again schreef:Het eerste jaar zijn de voorwaarden gunstiger dan de wet van Dam. Deze wet staat namelijk een jaarcontract toe, terwijl het eerste jaar per kwartaal opgezegd kan worden.weetnietveel schreef:Alfatrion ik denk dat het wel toegestaan is stilzwijgend te verlengen of te vernieuwen, maar dat het erom gaat (Wet van Dam art. 6:236i) dat je te allen tijde kunt opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. Daar gaat het dus m.i. om.
-
duifaah schreef:April dit jaar ben ik begonnen bij een dansschool waar ik het naar mijn zin heb gehad. Eind augustus is een familielid overleden en hebben we een huis geërfd in een andere woonplaats. Omdat we hier willen gaan wonen, heb ik besloten om op te zeggen bij deze dansschool. Dit heb ik 2 september gedaan, op de dag dat ik de factuur voor de nieuwe dansperiode (augustus t/m oktober) heb ontvangen
Dat mag maar staat er nietalfatrion schreef:Uit het feitencomplex maak ik op dat het hier gaat om een overeenkomst van drie maanden
Leo,
Laten we wel eerlijk blijven.
Laten we wel eerlijk blijven.
Er wordt gewerkt met een duur van drie maanden, een opzegtermijn van 30 dagen en als je niet op tijd opzegt dan zit je er opnieuw drie maanden aan vast. Dit is precies wat men deed in de tijd dat het stilzwijgend verlengen van overeenkomsten van bepaalde duur nog was toegestaan.Duifjaah schreef:Bij de voorwaarden staat dat er per drie maanden betaald wordt en dat als je opzegt dat 30 maanden voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode gedaan moet hebben.
-
Alfatrion terugkomend op art.6:236f.
Ik denk dat ik helemaal gelijk heb en jij eigenlijk ook wel, maar nét niet helemaal, omdat deze zin: "zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand," al aangeeft dat stilzwijgend verlengen wél mag als..... het maar niet langer dan één maand duurt.
Dus een verlenging van méér dan een maand is volgens de Wet van Dam niet meer mogelijk. (uitzonderingen daargelaten)
Ik denk dat ik helemaal gelijk heb en jij eigenlijk ook wel, maar nét niet helemaal, omdat deze zin: "zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand," al aangeeft dat stilzwijgend verlengen wél mag als..... het maar niet langer dan één maand duurt.
Dus een verlenging van méér dan een maand is volgens de Wet van Dam niet meer mogelijk. (uitzonderingen daargelaten)
(A=dan stilzwijgend verlengen)alfatrion schreef: Als je A doet dan zit je fout.
-
Okee leo er is geen overeenkomst van 3 maanden. (zeg jij)Leo The Emperor schreef:Dat mag maar staat er nietalfatrion schreef:Uit het feitencomplex maak ik op dat het hier gaat om een overeenkomst van drie maanden
Maar ts zegt 2 sept. op (volgens de av gewoon op tijd) maar moet okt. toch betalen. Wat als ts niet (volgens de av) op tijd had opzegd dus bijv. 2okt? Wat gebeurt er volgens jou dan??
Deze zinsnede geeft dat niet aan. En deze zinsnede staat voor het stilzwijgend voorzetten. Dus stilzwijgend voorzetten mag onder bepaalde voorwaarden. Je kijkt steeds over de term "dan wel" heen. Dit betekend het zelfde als het woord of. A of B, zonder C met D, moet zo gelezen worden A of (B, zonder C met D).weetnietveel schreef:Alfatrion terugkomend op art.6:236f.
Stel A of B, zonder C en D = E
A = Wordt er stilzwijgend verlengd?
B = Wordt er stilzwijgend voortgezet voor onbepaalde duur?
C = Wordt de klant onthouden om op ieder moment op te zeggen?
D = Wordt er een opzegtermijn van meer dan een maand gehanteerd?
E = Is het beding onredelijk bezwarend?
(Ja = waar en Nee = onwaar)
Als A waar is, dan is E (ongeacht de waarde van B, C en D) ook waar.
Als A onwaar is en B is onwaar, dan is E (ongeacht de waarde van C en D) onwaar.
Als A onwaar is en C is waar dan is E (ongeacht de waarde van B en D) waar.
Als A onwaar is en D is waar dan is E (ongeacht de waarde van C en D) waar.
Als A onwaar is en B is waar en C is onwaar en D is onwaar, dan E onwaar.
A en B = C, C is waar als A en B waar zijn en onwaar als A of B onwaar zijn.
A of B = C, C is waar als A of B waar is en onwaar als A en B onwaar zijn.
A en B of C en D = (A en B) of (C en D)
Laatst gewijzigd door alfatrion op 27 okt 2013 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
EK, 20520, nr. C, p.3 schreef:Stilzwijgende verlenging
De leden van de SGP- en ChristenUnie-fractie menen dat automatische verlenging niet door iedere consument als bezwarend zal worden aangemerkt, maar in bepaalde gevallen als een gemak zal worden ervaren.
Dit wetsvoorstel verandert niets voor de consument die het prettig vindt dat zijn overeenkomst gewoon doorloopt. Immers, de aanbieder kan het contract na een looptijd van bepaalde duur omzetten in een contract voor onbepaalde duur. De consument hoeft dus geen actie te ondernemen om zijn contract te houden. Het grote voordeel voor de consument is dat hij dat contract vervolgens op elk gewenst moment kan opzeggen en niet weer een jaar vast zit aan het contract.
Eerste Kamer, vergaderjaar 2009–2010, 30 520, C (PDF)
Leuke alfabetsoep, maar volgens mij mag je gewoon een jaarcontract sluiten waarbij de aanbieder de klant kan verplichten het 1e jaar uit te zitten.
Als extra kan aanbieder dan stellen dat gedurende het 1e jaar toch per kwartaal opgezegd mag worden. Deze bepaling in AV is dan gunstiger dan de wet, en dus gewoon geldig.
Pas het 2e jaar moet per maand opgezegd kunnen worden.
Als extra kan aanbieder dan stellen dat gedurende het 1e jaar toch per kwartaal opgezegd mag worden. Deze bepaling in AV is dan gunstiger dan de wet, en dus gewoon geldig.
Pas het 2e jaar moet per maand opgezegd kunnen worden.