het lijkt me, dat als een adviseur uw producten overneemt, hij daarmee ook de plichten heeft overgenomen.guidosmand01 schreef:de discussie en regelgeving omtrent woekerpolis en onafhankelijkheid van financieel adviseurs is al een aantal jaren bezig en lijkt niet echt een verbetering voor de uiteindelijke klant op te leveren. Voorbeeld - recentelijk gratis hersteladvies gehad inzake woekerpolis en de mogelijkheden om om te zetten. Hoewel hersteladvies gratis was, wordt de uitvoering beloond met een rekening van 1,495.00 euro. Geval wil dat de oorspronkelijke adviseur (Geldexpert Amersfoort) bij wie de hypotheek 7 jaar gelden is afgesloten niet meer bestaat. Een andere partij heeft dit overgenomen (Meeus) alvorens het laatste jaar dit bij Finova is ondergebracht. Deze laatste intermediair wil terecht ergens een vergoeding voor ontvangen, maar dubbele provisie is op deze manier het resultaat. Waar de provisie is gebleven die ooit is betaald voor het advies is niet bekend - is die overgedragen? Wat wel vreemd is dat de verzekeraar geen kosten berekend voor de klant om over te stappen naar een bankspaarproduct en de overlijdensrisicoverzekering, maar dat kan (misschien terecht?) niet zonder financieel advies. Dat je hiervoor uiteindelijk weer terechtkomt bij de financieel adviseur voor 1,495.00 euro is een mooie omweg om uiteindelijk toch de klant er voor te laten betalen. Hoe onafhankelijk de financieel adviseur hierdoor is, wordt erg twijfelachtig. AFM, Ombudsman hebben allemaal aangegeven dat ook het herstel gratis zou moeten zijn, ook al betreft het omzetten naar een ander product.....
maar ik weet niet wat de wet hier over te zeggen heeft.
ik ben bang dat er wel een constructie zal zijn gebruikt, waarbij de nieuwe adviseur wel de lusten, maar niet de lasten heeft.
u zou eigenlijk uit moeten zoeken, of de bank nog steeds betaalt voor het ooit gegeven advies en zo ja aan wie.