LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oude telefoons en Vodafone

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
doctorzorro

Re: Oude telefoons en Vodafone

Ongelezen bericht door doctorzorro »

Sjohi,
Werk jij voor ze ofzo?
De "buitenproportionele inspanning" is in dit geval dat ze mijn contract niet hoeven verlengen. Moeilijk is dat niet, ze willen alleen niet. Ik verwacht helemaal niet van ze dat ze alleen voor mij hun netwerk aanpassen, dat is idiote onzin die jij schrijft, ik niet. Ook staat er in hun algemene voorwaarden expliciet dat in geval van een veranderende vergunning zij wél het recht hebben om de overeenkomst te ontbinden. Wel al eens van coulance gehoord? Ik zou heel graag zien dat ze daar in dit geval gebruik van maken. Het enige wat ik ze gevraagd heb is of ze me willen laten gaan naar een andere provider met nummerbehoud maar voda houdt star vast aan 3 maanden opzegtermijn voor m'n oude contract, dat is al geweest en het nieuwe contract is niet meer terug te draaien. Ik moet dus een jaar lang gedwongen bij hun blijven terwijl zij onaangekondigd iets veranderen. En dat vind jij wel terecht?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

doctorzorro schreef:Sjohi,
Werk jij voor ze ofzo?
De "buitenproportionele inspanning" is in dit geval dat ze mijn contract niet hoeven verlengen. Moeilijk is dat niet, ze willen alleen niet. Ik verwacht helemaal niet van ze dat ze alleen voor mij hun netwerk aanpassen, dat is idiote onzin die jij schrijft, ik niet. Ook staat er in hun algemene voorwaarden expliciet dat in geval van een veranderende vergunning zij wél het recht hebben om de overeenkomst te ontbinden. Wel al eens van coulance gehoord? Ik zou heel graag zien dat ze daar in dit geval gebruik van maken. Het enige wat ik ze gevraagd heb is of ze me willen laten gaan naar een andere provider met nummerbehoud maar voda houdt star vast aan 3 maanden opzegtermijn voor m'n oude contract, dat is al geweest en het nieuwe contract is niet meer terug te draaien. Ik moet dus een jaar lang gedwongen bij hun blijven terwijl zij onaangekondigd iets veranderen. En dat vind jij wel terecht?
Ah, daar is het welbekende verwijt al. Typisch, je krijgt een antwoord wat je niet bevalt, en dan werk ik ineens voor ze? Nou, dat is niet zo kan ik je zeggen.

Maar goed, vodafone heeft de vereiste frequenties om je wens uit te voeren niet meer in handen zoals je hier kan lezen, dus ze kunnen je de mogelijkheid niet meer bieden. De enige oplossing, frequentiespectrum bijkopen en de oude apparatuur behouden, is dus een buitenproportionele inspanning, wat volgens jullie gezamenlijk overeengekomen contract, geen reden tot ontbinding is. Dat had jij als goed geïnformeerde consument toch wel goed doorgelezen, voordat je je handtekening er onder zette?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjohie schreef: Maar valt een 14(!!) jaar oude telefoon onder "gewoon"? En bij een sim-only abonnement, is het toestel de verantwoordelijkheid van de consument, niet de telecomoperator.
Klopt daar heb je ook gelijk ik.

doctorzorro

sjohie schreef:
Werk jij voor ze ofzo?
Ah, daar is het welbekende verwijt al. Typisch, je krijgt een antwoord wat je niet bevalt, en dan werk ik ineens voor ze? Nou, dat is niet zo kan ik je zeggen.

Maar goed, vodafone heeft de vereiste frequenties om je wens uit te voeren niet meer in handen zoals je hier kan lezen, dus ze kunnen je de mogelijkheid niet meer bieden. De enige oplossing, frequentiespectrum bijkopen en de oude apparatuur behouden, is dus een buitenproportionele inspanning, wat volgens jullie gezamenlijk overeengekomen contract, geen reden tot ontbinding is. Dat had jij als goed geïnformeerde consument toch wel goed doorgelezen, voordat je je handtekening er onder zette?
Hallo, kan je niet lezen? Ik heb dat contract ondertekend VOORDAT Vodafone met de wijziging kwam. In de voorwaarden is niets te lezen over welke frequenties zij nou precies moeten leveren dus moet ik als consument gewoon ervan uitgaan dat mijn oude telefoon, die het altijd uitstekend deed op hun netwerk het nu ook nog doet. Niet dus. Ik wil alleen maar weg daar, ik heb niks meer aan ze en bij de concurrent kan ik wel gewoon terecht. Zij creeeren deze situatie, dan is het toch niet meer dan billijk dat ze voor die paar hardcore oldskool bellers een uitzondering maken en die laten gaan?
Als je vind dat voda groot gelijk heeft met haar klanten te naaien, wat doe je hier dan?

sjohie

doctorzorro schreef:
sjohie schreef:
Werk jij voor ze ofzo?

Hallo, kan je niet lezen? Ik heb dat contract ondertekend VOORDAT Vodafone met de wijziging kwam. In de voorwaarden is niets te lezen over welke frequenties zij nou precies moeten leveren dus moet ik als consument gewoon ervan uitgaan dat mijn oude telefoon, die het altijd uitstekend deed op hun netwerk het nu ook nog doet. Niet dus. Ik wil alleen maar weg daar, ik heb niks meer aan ze en bij de concurrent kan ik wel gewoon terecht. Zij creeeren deze situatie, dan is het toch niet meer dan billijk dat ze voor die paar hardcore oldskool bellers een uitzondering maken en die laten gaan?
Als je vind dat voda groot gelijk heeft met haar klanten te naaien, wat doe je hier dan?
Ik vind dat contractpartners zich aan gemaakte afspraken moeten houden. En in dit specifieke geval, ben ik het met Vodafone eens, omdat jij een nieuw sim-only abonnement met bellen, smssen en internet neemt, en vervolgens een 14 jaar oud toestel gaat gebruiken.

doctorzorro

Chocomelk schreef:
sjohie schreef: Maar valt een 14(!!) jaar oude telefoon onder "gewoon"? En bij een sim-only abonnement, is het toestel de verantwoordelijkheid van de consument, niet de telecomoperator.
Nee, geen gelijk. Nogmaals, het is een doodnormale gsm telefoon die het bij andere providers tot in de lengte van dagen blijft doen. Als het nou over een oude analoge autotelefoon ging had je gelijk, nu heb je het over dezelfde klasse telefoons als bijvoorbeeld de 3210, waarvan er nog een heleboel in gebruik zijn bij vooral de oudere bellers. Moeten die dit ook allemaal maar accepteren? Nee, een sim only neem je juist om met een oudere dumbphone te kunnen bellen als je al die moderne snufjes niet hoeft.

Chocomelk

doctorzorro schreef:Als je vind dat voda groot gelijk heeft met haar klanten te naaien, wat doe je hier dan?
Waarom mag Sjohie niet haar mening hier geven ?
Omdat die mening jou niet aanstaat krijgt ze zo'n bot antwoord terug van je : wat doe je hier dan?

Chocomelk

doctorzorro schreef: Nogmaals, het is een doodnormale gsm telefoon
Wel al heeeeel oud.
Dus heel normaal is die niet meer.

sjohie

Chocomelk schreef:
Wel al heeeeel oud.
Hij is wel normaal in zoverre dat hij nog lijkt op een mobiele telefoon, behalve dan dat scrollwieltje wat nooit een hit is geworden, deze is alleen niet meer courant in het huidige mobiele telefoon landschap.

doctorzorro

Chocomelk schreef:
Wel al heeeeel oud.
Technisch gezien is het een gsm dual band 900/1800 netwerk telefoon. Of die 12 jaar oud is of niet maakt niet uit, de zender die er in zit is nog net zo actueel als toen en werkt gewoon samen met alle bekende gsm netwerken die er ook al 15 jaar zijn. Dat voda dat nu niet meer ondersteund is uniek, alle andere aanbieders ondersteunen de oude standaard wel en die beschouwen mijn telefoon dus ook gewoon als een courant model, geschikt voor hun netwerken.
Laat je door Voda niks wijsmaken, zij zijn op de goedkope tour gegaan door niet mee te bieden op de P-band en daar kan ik niks aan doen, ik zit er alleen mee.

doctorzorro

Ik kan wel merken dat je er dan nog nooit een gehad hebt, de NaviRoller (tm) is de beste uitvinding sinds gesneden brood! Er zijn zelfs slimme hackers geweest die dat wieltje in hun 6310 bouwden ipv de up/down toetsen. Als je eraan gewend bent scrollt het sneller als met een touchscreen...

sjohie

doctorzorro schreef:
Chocomelk schreef:
Nee, geen gelijk. Nogmaals, het is een doodnormale gsm telefoon die het bij andere providers tot in de lengte van dagen blijft doen. Als het nou over een oude analoge autotelefoon ging had je gelijk, nu heb je het over dezelfde klasse telefoons als bijvoorbeeld de 3210, waarvan er nog een heleboel in gebruik zijn bij vooral de oudere bellers. Moeten die dit ook allemaal maar accepteren? Nee, een sim only neem je juist om met een oudere dumbphone te kunnen bellen als je al die moderne snufjes niet hoeft.
Nu doe je een aanname die weliswaar jouw mening onderbouwd, maar zeker niet zo algemeen is als je claimt. Zo heb ik bijvoorbeeld recent, ~4 maanden geleden, een sim-only abonnement genomen, en er een Xperia T smartphone bijgekocht. Enrecent onderzoek laat zien dat al meer dan 1/3e van de 65+-ers aan de smartphone en tablet is. :wink:

doctorzorro

Prolix schreef:en toch ben ik het met Voda eens. Jij besluit een SIM aan te schaffen en een oude telefoon te gebruiken. Dan krijg je een waarschuwing dat het weleens kan zijn dat je niet meer kunt bellen omdat bla bla..en dan vind je het de schuld van Voda dat jij je contract niet kunt opzeggen. Want ja, een sim heeft ook een contract.
Neem verantwoording voor je aktie en accepteer je verlies. Het is jammer-maar-helaas.
Als ik die waarschuwing nou maar had gekregen VOORDAT ik m'n handtekening zette was er niks aan de hand geweest.

sjohie

doctorzorro schreef:Ik kan wel merken dat je er dan nog nooit een gehad hebt, de NaviRoller (tm) is de beste uitvinding sinds gesneden brood! Er zijn zelfs slimme hackers geweest die dat wieltje in hun 6310 bouwden ipv de up/down toetsen. Als je eraan gewend bent scrollt het sneller als met een touchscreen...
Ik vond en vind de thumbpad van de 6100 vele malen beter, maar dit soort dingen zijn natuurlijk erg persoonlijk.

sjohie

doctorzorro schreef:
Prolix schreef:en toch ben ik het met Voda eens. Jij besluit een SIM aan te schaffen en een oude telefoon te gebruiken. Dan krijg je een waarschuwing dat het weleens kan zijn dat je niet meer kunt bellen omdat bla bla..en dan vind je het de schuld van Voda dat jij je contract niet kunt opzeggen. Want ja, een sim heeft ook een contract.
Neem verantwoording voor je aktie en accepteer je verlies. Het is jammer-maar-helaas.
Als ik die waarschuwing nou maar had gekregen VOORDAT ik m'n handtekening zette was er niks aan de hand geweest.
Als, als, als..... Als mijn tante ballen had gehad, was ze mijn oom geweest.. :lol:

doctorzorro

Wat probeer je hier eigenlijk te doen? Mijn verhaal keihard proberen te debunken met alle mogelijke flauwekul. Zeg me nou eens, vind je het echt ok van Voda dat ze hun dienst veranderen nadat ik verlengd heb en hun contract dus stilzwijgend veranderen zonder dat ik daar als klant iets mee kan, bijvoorbeeld weggaan? Zelfs die link van tweakers, in dat artikel zegt tweakers zelf dat je over moet stappen naar t-mobile. Helaas wordt dat dus onmogelijk gemaakt door voda.
Als je verder niks constructiefs toe te voegen hebt sjohi behalve wat domme opmerkingen en het advies dat ik me er maar bij neer moet leggen dat voda me een jaar lang laat betalen voor een abo waar ik niks aan heb, laat je commentaar dan achterwege.

doctorzorro

Ik dacht namelijk dat dit een forum was voor consumenten, nu krijg ik dezelfde omgekeerde retoriek als bij vodafone, maar dan van forumleden. Apart. Ik ben zeker niet de enige die dit op z'n bord krijgt van vodafone, in mijn vriendenkring zijn al 3 mensen die met hetzelfde zitten en die ook met geen mogelijkheid een fatsoenlijk antwoord van voda krijgen. Ook zij hebben hun contract gewoon verlengd in de aanname dat voda gewoon doet wat ze al 15 jaar doet, gsm netwerk leveren. Ook zij wisten op het moment van afsluiten niets over een op handen zijnde, best wel ingrijpende, wijziging in het dienstenpakket van vodafone. Ook zij moeten dat dus maar gewoon slikken en een nieuwe telefoon kopen omdat de provider iets niet meer doet waarvan ze dachten dat dat core business was.
Wonderlijk...

doctorzorro

Chocomelk schreef:
doctorzorro schreef:Als je vind dat voda groot gelijk heeft met haar klanten te naaien, wat doe je hier dan?
Waarom mag Sjohie niet haar mening hier geven ?
Omdat die mening jou niet aanstaat krijgt ze zo'n bot antwoord terug van je : wat doe je hier dan?
Haar mening is dezelfde als die van Vodafone, niet zeuren, accepteren en meedoen met de nieuwe telefoonkoop gekte.
Sorry, maar da's nou precies waar ik iets tegen heb en waar Radar bijna altijd over gaat, de willekeur van grote bedrijven die klanten beschouwen als betaalvee die niks te willen hebben.
Door zo hard stelling te kiezen tegen mijn verhaal kan ze dan ook weerwoord verwachten.

sjohie

doctorzorro schreef:Wat probeer je hier eigenlijk te doen? Mijn verhaal keihard proberen te debunken met alle mogelijke flauwekul. Zeg me nou eens, vind je het echt ok van Voda dat ze hun dienst veranderen nadat ik verlengd heb en hun contract dus stilzwijgend veranderen zonder dat ik daar als klant iets mee kan, bijvoorbeeld weggaan? Zelfs die link van tweakers, in dat artikel zegt tweakers zelf dat je over moet stappen naar t-mobile. Helaas wordt dat dus onmogelijk gemaakt door voda.
Als je verder niks constructiefs toe te voegen hebt sjohi behalve wat domme opmerkingen en het advies dat ik me er maar bij neer moet leggen dat voda me een jaar lang laat betalen voor een abo waar ik niks aan heb, laat je commentaar dan achterwege.
Ja, ik vind het ok dat Vodafone met hun tijd mee gaat, en het netwerk upgraden om aan de wensen van de meerderheid van hun klanten tegemoet te komen. Dat heet vooruitgang en een goede zakelijke instelling, waar ik als aandeelhouder van Vodafone (via mijn pensioenfonds), erg vóór ben.

Daarnaast vind ik dat als jij een modern (lees; met internet) sim-only abonnement afsluit, het niet onredelijk is dat Vodafone er van uit gaat dat jij zorgt voor een relatief modern toestel, wat daar qua mogelijkheden bij aan sluit.

Ik snap jouw keuze een 14 jaar oud toestel, een toestel wat langer dan 1 dag op een acculading werkt, en tegen een stootje kan, zou ik bij vlagen ook wel willen. Maar de overweldigende trend is dat veel mensen, ook 65+ers, overstappen op smartphones, en die is vodafone ter wille.

Overkoepelend aan dit verhaal, ben ik van mening dat partijen zich aan gemaakte (contractuele) afspraken moeten houden.

En ik ben trouwens een hem.. :wink:

doctorzorro

Dan ga je nog steeds voorbij aan de kern van het verhaal, namelijk dat vodafone zich dus niet aan zijn eigen contract houd door zomaar een deel van de dienst te beeindigen. Nog een belangrijk deel ook, namelijk de basisfrequentie waarop gsm werkt, al meer dan 15 jaar. Ook is het argument verouderd onjuist, de andere providers vinden deze frequenties blijkbaar nog zo courant dat ze er vorig jaar idioot veel geld voor betaald hebben bij die veiling. Dat hebben ze vast niet gedaan omdat ze van plan zijn om binnenkort die frequenties uit te zetten voor spraak. Nee, allemaal adverteren ze met hoe goed hun dekking op de 900 band is en dat dat ook zo blijft.
Ik vind het best vervelend om dit iedere keer opnieuw te moeten uitleggen, het staat allemaal al in mijn originele post. Ook dat ik getekend heb voordat dit verhaal bekend werd, ook dat mijn telefoon absoluut niet zo oud is dat ik zou moeten verwachten dat hij het ineens niet meer doet en ook dat ik juist geen zin meer heb in nieuwe telfoons omdat mijn oude het deze zomer nog uitstekend deed bij vodafone.
Dat ik aangenomen heb dat je een dame was kwam door die reactie van iemand anders die je een haar noemde, ik dacht dat die je dan wel zou kennen. Excuses daarvoor.

Gesloten