LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sportschool abbo opzeggen - ongeldige alg. voorwaarden

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
alfatrion

Re: Sportschool abbo opzeggen - ongeldige alg. voorwaarden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Samenvattend. Bedingen met betrekking tot stilzwijgende verlenging, met bijvoorbeeld een jaar, zijn per definitie onredelijk bezwarend omdat deze op de zwarte lijst staan. Deze hebben juridisch gezien dan nooit in de algemene voorwaarden staan. Dit betekent dat de overeenkomst na de eerste periode automatisch is geëindigd.

Als je daarna hebt doorbetaald dan is er sprake van een onverschuldigde betaling. Als je daarna nog gebruik hebt gemaakt van de sportschool dan kan er sprake van een ongerechtvaardigd verrijking.

Ik zou vanaf de datum dat je geen gebruik meer hebt gemaakt van de sportschool niet meer betalen. Als je betaald via automatische incasso dan zou ik overgaan tot storneren voorzover er betalingen gedaan zijn voor de periode daarna, ook als het gedeeltelijk is. En verder zou ik aangegeven dat je een buitengerechtelijk incassotraject als zeer ongewenst beschouwd, omdat je het op de inhoud oneens bent met de sportschool. Laat hun maar naar de rechter gaan.

Als je een aanbod hebt gedaan om een beëdigingsovereenkomst te sluiten en dit door de ander is aanvaard, dan zou ik me hieraan houden.

mavries

Ongelezen bericht door mavries »

Kortom, basicfit kan in principe nu niet ineens zeggen dat er andere voorwaarden gelden, dat hadden ze moeten doen op het moment dat deze van toepassing werden op mijn overeenkomst. Dus eindigt de overeenkomst van rechtswege na een jaar. De gehele vordering die ze nog hebben is daarmee niet verschuldigd en zou dan ook niet moeten worden overgedragen aan het incassobureau. De kans dat basicfit, mits ik alles goed beargumenteer, een mogelijk kostbare gang naar de rechter maakt voor het incasseren van een relatief laag bedrag, is vrij gering.
alfatrion schreef:Het je een aanbod gedaan om een beëdigingsovereenkomst te sluiten?
Wat bedoel je daar precies mee? Valt onderstaande daar misschien onder?

Ik heb via het incassobureau per mail aangegeven dat een einddatum van 23-11-13 wat mij betreft in orde is, en dat ik de rest sowieso niet betaal.

Nadat ik nogmaals een vervelende ervaring heb gehad met de 'klantenservice' van Basic fit zelf (gehele mails of vragen in een mail worden niet beantwoord en de teksten zijn in mijn ogen wat aan de onbeschofte kant) wil ik daarop terugkomen en kijken of per direct opzeggen juridisch gezien mogelijk is. Zij proberen om hun klanten die weg willen te veel te laten betalen, waarom niet een keer 'de rollen omdraaien' en minder betalen:-)?

Basicfit heeft aangegeven dat ik de vordering van 24-11 tot en met 30-11 niet hoef te voldoen, maar heeft niet bevestigd dat dat de nieuwe einddatum is. Ik ga er daarom vanuit dat ze alleen afzien van invordering.

Zal een rechter in verband met mijn aanbod de vordering te betalen tot 23-11 dat als geldige einddatum aanhouden en mij wellicht veroordelen tot betaling van de vordering (plus een deel van) de proceskosten?

Bedankt voor de nuttige input Alfatrion!!!
Laatst gewijzigd door mavries op 01 nov 2013 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

mavries schreef:Uhm. Witte Angora, ik waardeer het als er input wordt gegeven, maar als je geen constructieve/zinnige berichten kan plaatsen, plaats dan maar niks. Al de berichten die je tot nu toe hebt geplaatst, zijn werkelijk van geen enkele toegevoegde waarde.
Je bedoelt dat het niet is wat je wil horen.

Wat je horen wil is wat ik al twee keer heb gezegd: gooi het lekker voor de rechter. Je ziet wel wat de uitkomst is.

mavries

@ witte angora

Oke, kan je misschien maar beter negeren, maar kan het toch niet laten. Misschien begrijp je het na een paar keer wel.

Je berichtjes voegen helemaal niks toe. Het gaat mij er om dat er iets zinnigs gezegd wordt over hoe een rechter (waarschijnlijk) zal oordelen, mocht het zover komen. Daarnaast wil ik graag weten hoe e.e.a. juridisch gezien in elkaar zit en welke mogelijkheden ik heb voordat het van een rechtszaak komt. Jij hebt overduidelijk zeer beperkte juridische kennis en voelt je wel geroepen om allerlei (ongefundeerde) uitspraken te doen. Op basis van BEARGUMENTEERDE/ONDERBOUWDE uitspraken van ANDERE FORUMGEBRUIKERS, zal ik beslissen de vordering/wel niet te voldoen, afhankelijk van de kans om in het geval van een eventuele rechtszaak in het gelijk te worden gesteld. Fijn weekend verder, ga maar in een ander topic onzin verkopen of bemoei je met topics over zaken waar je wel enig verstand van hebt. Dit is in ieder geval mijn laatste reactie op een bericht van jou:-D

alfatrion

mavries schreef:Kortom, basicfit kan in principe nu niet ineens zeggen dat er andere voorwaarden gelden, dat hadden ze moeten doen op het moment dat deze van toepassing werden op mijn overeenkomst.
Als in de algemene voorwaarden staat dat ze deze mogen aanpassen dan kan dat later ook nog wel. Het moet alleen wel gebeuren voordat de overeenkomst van rechtswege is beëindigd.
mavries schreef:Zal een rechter in verband met mijn aanbod de vordering te betalen tot 23-11 dat als geldige einddatum aanhouden en mij wellicht veroordelen tot betaling van de vordering (plus een deel van) de proceskosten?
Dat zou best wel eens kunnen. Ik zou gewoon betalen tot 23-11.

witte angora

Dat zou best wel eens kunnen. Ik zou gewoon betalen tot 23-11
Wat ik dus op een andere manier ook gezegd heb, maar dat schijnt niet onder de zinvolle bijdragen te vallen... :lol:

mavries

In de AV staat niks over tussentijds wijzigen van de AV, dus die vlieger gaat niet op. Ik heb basic fit (plus incassobureau die nog geen extra kosten in rekening heeft gebracht:-D )maar een mail gestuurd en aangegeven dat de overeenkomst m.i. van rechtswege is geëindigd (uiteraard met de nodige argumenten), de vordering niet juist is en dat al mijn voorgaande correspondentie als niet verzonden/ ongeldig moet worden beschouwd. Zie wel wat de reactie is. Hou ze er in ieder geval mee bezig, kost ze ook al geld, bovendien heb ik voor de verandering wat te doen, want ik heb geen hobbies;-P

Het is ook maar de vraag of basicfit bereid is om voor een paar tientjes de gang naar de rechter te maken. Als ik een bedrijf had en ik zou zoveel moeite moeten doen om een klein bedrag te incasseren, had ik het lekker gelaten voor wat het is.

Ik laat het natuurlijk ook bij voorkeur niet voorkomen, maar ik durf het risico wel aan (alleen het feit dat ik heb opgezegd en aangedragen heb om 23-11 als einddatum aan te houden is achteraf gezien niet heel handig, blijkbaar). Een akkoord van basicfit voor bovenstaande of een halvering van de vordering o.i.d. zou heel mooi zijn;-D.

@ Alfatrion: bedankt voor je nuttige bijdrage en advies!

witte angora

Hou ze er in ieder geval mee bezig, kost ze ook al geld, bovendien heb ik voor de verandering wat te doen, want ik heb geen hobbies;-P
Waarvan akte!

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Idd. Witte angora had gelijk. Het gaat u niet om de 7 dagen meer dan de maand, maar om de maand opzegtermijn zelf die u niet wilt betalen.

U zou het ook kunnen omdraaien. Basicfit heeft de betreffende passage uit de AV voor u niet toepassing verklaard door met u een opzegtermijn van 1 maand overeen te komen.
mavries schreef:(alleen het feit dat ik heb opgezegd en aangedragen heb om 23-11 als einddatum aan te houden is achteraf gezien niet heel handig, blijkbaar
Dit betekent zoveel dat u tot overeenstemming bent gekomen.

Hiermee is de hele discussie over welke voorwaarden vernietigd mogen worden en wat dan de gevolgen zou zijn, zinloos geworden. U heeft immers ingestemd met 23-11 als einddatum en dat is een handeling die u zonder dwang en met volleidge beschikking over uw eigen wil heeft genomen

alfatrion

TS heeft dat als aanbod gedaan. En in de omstandigheden lees ik dat dit door de tegenpartij is geaccepteerd. Zoals gezegd ik zou tot de 23e betalen. En als het dan toch een zaak wordt dan kun je altijd nog roepen dat je kennelijk onverschuldigd hebt betaald.

lola4ever

Ongelezen bericht door lola4ever »

Hoi Hi Hallo,

Heb ook gedoe gehad met een sportschool omtrent het opzeggen van mijn lidmaatschap. HEALTHCLUB SPORTIV, te NIeuwerkerk aan den IJssel. Hoe kan ik een eigen topic starten? Het verhaal:

Op woensdag 11 december 2013 besluit ik een proefles te nemen.De website van de sportschool toont met koeienletters aan GRATIS PROEFWEEK. De proefweek zou ingaan op 12 december 2014, de lidmaatschap op 19 december 2014. Echter kon ik pas gebruik maken van deze proefweek, alvorens ik een lidmaatschapsformulier zou hebben ondertekend, welke ik zou kunnen stopzetten in de betreffende proefweek als ik in die week bijvoorbeeld tot de conclusie zou komen dat de sportschool toch niet geheel aan mijn verwachtingen voldoet.

Op de eerste dag van de proefweek bel ik om aan te geven dat ik mij bedacht heb. De jongeman die ik aan de lijn krijgt zeg dat ik hiervoor bij ene Lisanne moet zijn, en dat zij mij momenteel telefonisch niet te woord kan staan. Ik geef aan dat ik vrijdag terug zal bellen. Dan krijg ik te horen dat zij niet werkt op de vrijdagen en dat zij mij op zijn vroegst zaterdag kan terugbellen. Ik geef aan dat ik dat prima vind en dat ik haar telefoontje die zaterdag vanzelf wel zie verschijnen. Echter is dit niet gebeurd. Op dinsdag besluit ik zelf telefonisch contact op te nemen. Ik vermeld dat ik eerder gebeld heb om aan te geven dat ik van de lidmaatschap wil afzien. Het meisje dat ik aan de lijn krijg vraagt naar mijn gegevens en geeft vervolgens aan dat dit in orde gemaakt zal worden. Ik vraag haar vervolgens of ik nog wat dien op te sturen of dat ze nog iets van mij nodig hebben. Nee hoor, het is prima zo. Ik zal het aan Lisette doorgeven en dan is het in orde.

Twee weken later kom ik erachter dat er een bedrag van maar liefst 81 euro van mijn rekening is afgeschreven. Het was te laat om telefonisch contact op te nemen met de sportschool. Te furieus om te wachten tot de sportschool open is stuur ik hen een boze email. In de mail vraag ik waarom de lidmaatschap niet is opgezegd, en wanneer zij van plan zijn om dit bedrag terug te storten. Als reactie hierop ontvang ik het volgende:

‘’U heeft bij inschrijving aangegeven gebruik te willen maken van een proefweek en daarna een 24 maanden lidmaatschap. De proefweek is ingegaan zoals afgesproken en idem het 24 maanden lidmaatschap. Op een donderdagavond heeft u met een van onze medewerkers gebeld om te vragen of de proefweek iets kon worden opgeschoven. U zou hier zelf in dezelfde week op zaterdag over terugbellen. Wij hebben niets meer van u vernomen en is het lidmaatschap zoals besproken ingegaan. Wij betreuren het dan ook dat er een onterecht boze e-mail wordt gestuurd met grof taalgebruik terwijl de verantwoordelijkheid bij uzelf ligt''.

lola4ever

vervolg lola for4ever deel 2:

Nu schiet ik uit mijn slof. De donderdagavond waarin ik gebeld en gesproken heb met één van de medewerkers had dit betrekking op het afzien van de proefweek en daarmee op het afzien van de gehele lidmaatschap. De jongen vermeld dat ik hiervoor bij Lisanne moet zijn omdat zij over de lidmaatschappen en opzeggingen gaat, dat zij momenteel druk is en mij niet telefonisch te woord kan staan. Waar het verhaal over het opschuiven van de proefweek opeens vandaan komt is mij geheel onduidelijk. Is dit verzonnen of hebben zij zich met een ander persoon vergist? De jongen geeft vervolgens aan dat ik zaterdag door Lisanne teruggebeld zal worden. Omdat dit niet het geval is, besluit ik dinsdag zelf wederom telefonisch contact op te nemen. Het meisje dat opneemt geeft aan dat Lisanne al weg is en dat zij mij wel kan helpen. Ik zeg bij haar op, zij geeft aan dit in orde te maken. In de mail wordt ook aangegeven dat zij na donderdag niets meer van mij hebben vernomen.
Uit mijn telefoonspecificaties kan worden opgemaakt dat ik zowel op donderdag 13 december als op dinsdag 17 december telefonisch contact heb opgenomen met de sportschool. Ook hier wordt er gewoon gelogen, terwijl de bewijzen voor zich spreken.

Nu komt het mooie: omdat er te veel onduidelijkheden zijn omtrent dit telefoongesprek wil L. uit coulance mijn lidmaatschap wel over 3 maanden stopzetten!
Ik ga hier niet mee akkoord. Na een week of 4 te zijn bedaard besluit ik alsnog de nog 2 resterende maanden bij deze sportschool te sporten, omdat ik zelf geen zin meer had in gedoe. Gewoon de resterende twee maanden sporten. Vanaf week 1 kom ik er al gauw achter dat de sportschool heimelijk groepslessen van Les Mills aanbiedt, terwijl zij hier geen licentie over betalen. Zij betalen licentie voor de veel goedkopere, minder bekende, nationale variant van de pump, genaamd Club Power, van Club Joy. De week erop kom ik erachter dat de sportschool tevens heimelijk lessen XCO...aanbiedt, zonder daarover licentie te betalen. Wel betalen zij licentie voor de goedkopere en neppe variant. Ik krijg van diverse andere vrouwen in de kleedkamer te horen dat deze werkwijze normaal is in deze sportschool, dat zij ook andere mensen erin hebben geluisd. Daarnaast ook nog eens mijn eigen ervaringen meegenomen (zie oplichting/dan wel het onder valse voorwendselen lokken van potentiële leden door sportschool), poog ik alsnog om mijn contract per direct te laten opzeggen. Tevens wens ik restitutie over de periode deels december 2013 en deels januari 2013. Als pressiemiddel gebruik ik daarvoor dat ik het aan de grote klok zal hangen dat zij heimelijk groepslessen aanbieden waarover zij geen licentie betalen. Als reactie ontvang ik hierop een mail met onder andere de volgende reactie van de directeur:

‘’Gezien eerder door u gehanteerd taalgebruik welke gekwalificeerd kan worden als schandalig, ongemanierd, beledigend en zo mogelijk nog andere niet vleiende opmerkingen, geef ik u bij deze aan dat op grond van onze voorwaarden wij u de toegang per heden ontzeggen, van onze club! Gezien de eerder overeen gekomen einddatum per 1 april 2014, zullen wij de kosten tot deze datum aan u doorberekenen!’’

lola4ever

Vervolg lola4ever deel 3:

Dit vind ik bijzonder frappant. In artikel 6 van de algemene voorwaarden van deze sportschool staat het volgende vermeld: ‘’Tussentijdse opzegging door .. is met onmiddellijke ingang mogelijk indien 1: de consument 1 of meerdere bepalingen van de voorwaarden van de sportschool schendt, of 2: indien de consument zich onrechtmatig heeft gedragen jegens ..of jegens een contractant van .. Het resterende abonnementsgeld wordt in deze gevallen terugbetaald onder aftrek van de door ... aantoonbare geleden schade’’.

Meneer de directeur wil én mij de toegang tot de sportschool ontzeggen met ingang van 22 februari 2014, maar alsnog de kosten tot eind april aan mij doorberekenen, welk geheel in strijd is met de voorwaarden van .. zoals genoemd in artikel 6 lid 5. Zij kunnen immers niet aantonen dat zij schade hebben geleden, waardoor zij niet het recht hebben om de kosten door te belasten tot en met 1 april 2014. Dit toont tevens aan hoe zeer zij op geld zijn belust. Hoe kun je immers van een persoon die in principe geen lid meer is alsnog verwachten dat deze persoon lidmaatschap betaald, zeker gezien het feit dat zij zelf in hun algemene voorwaarden (artikel 6 lid 5) aantonen dat bij het tussentijds stopzetten van contracten het resterende abonnementsgeld terugbetalen.

witte angora

Dat de ruimte in een bericht beperkt is betekent dat bijdragen niet te lang mogen zijn. Staat ook in de gedragsregels.

Je kan er wel een hele roman van maken, maar wat probeer je nu op het forum te bereiken, door al te beginnen met zelf de gedragsregels te negeren, en twee keer gewoon over die grens van een bericht heen te gaan?

moni5

Ongelezen bericht door moni5 »

Ik heb het contract van mijn zoon bij basic fit aangetekend opgezegd. Ze blijven iedere maand afschrijven wat ik dan weer terugboek. Kan iemand mij zeggen wat ik doen moet. Zit hier niet op te wachten.

Gesloten