Teunbosseman schreef:Ik zie en lees toch echt op pagina 1 dat je een en ander quote van Olaf waarbij je mits, maart danwel toevoegt daarna haalt Olaf enkele wetsartikelen erbij welke ook door jou zijn genoemd......das toch in discussie gaan of heet dat anders in jullie belevenis ??
Van Dale definieert discussie als een uitwisseling van gedachten en meningen. Ik was niet bezig om met Olaf van gedachten en meningen uit te wisselen.
Ik zie Olaf alleen art. 7:17 lid 3 BW aanhalen. Toen eerder wetsartikel aanhaalde dacht ik net name aan art.7:9 lid 2, 7:17 lid 1 en 7:18 lid 2, omdat hier het woord afleveren in voorkomt dan wel gedefinieerd wordt. Daarmee kan er geen geen twijfel over bestaan dat de wettelijke garantie opnieuw gaat lopen.
Teunbosseman schreef:Oftwel garantie op garantie.......erg vreemd want een gebruiker heeft wel een x tijd genoten van het gebruik van het artikel. Dat dan bij vervanging de gehele garantie teller weer wordt reset en van vooraf aan begint vindt ik vreemd.
Bekijk het eens van de andere kant. Als koper koop je een product. Dat product heeft bijvoorbeeld een levensduur van 5 jaar en een handelsgarantie van 6 maanden. Na vijf maanden gaat het product stuk en krijg je een nieuwe. Twee maanden later is het opnieuw raak.
Welke rechtvaardiging zie jij dan om te zeggen de garantie gaat niet opnieuw in bij de vervanging? Dat zou het voor de verkoper wel erg gemakkelijk maken om de brakke exemplaren te slijten aan koper die je al binnen hebt. Doel van garantie is altijd geweest het uitdragen van vertrouwen in je product. Als je vertrouwen heb in je product dan heb je dat niet alleen wanneer je een koper nog moet binnen halen, maar ook wanneer je hem al binnen hebt gehaald.
Verder zijn twee opmerkingen op zijn plaats:
1. Ik zeg niet dat het zo is, maar dat de juridische uitspraken tot zover die kant op wijzen; en
2. Ik schaar het onder regeld recht, dus kunnen partijen iets anders afspraken, zolang als je daarbij niet in het nadeel van de koper afwijkt van de wettelijke garantie.